Nástroje interpretace NMD_2 O paměti Paměť_definice: •Paměť = transdisciplinární výzkumný problém. •(lékařské vědy, psychologie, literární věda, kulturní studia, politologie…) •http://cs.wikipedia.org/wiki/Pam%C4%9B%C5%A5 •http://en.wikipedia.org/wiki/Memory •http://plato.stanford.edu/entries/memory/ • Paměť_definice: •*Od 80. a 90. let 20. století: Zvýšený zájem o „paměť“ jako výzkumný problém. •Zdůvodnění/kontext: •Konec velkých vyprávění: konec „studené války“, postkoloniální situace. •Posttraumatická situace: reakce na Holocaust, odcházení generace svědků Holocaustu. •Digitální revoluce v komunikačních technologiích: nové podmínky ukládání a šíření dat. • • Paměť_definice: •Taxonomie paměti: •Tradiční dělení: Individuální vs. kolektivní paměť. • •Aleida Assmann: 4 formáty paměti/paměťových systémů: •1_individuální paměť, •2_společenská/sociální paměť, •3_politická paměť, •4_kulturní paměť. Paměť_definice: •Ad 1_Individuální paměť •Psychologové rozlišují: Procedurální, sémantickou, epizodickou (perspektivní a idiosynkratickou, fragmentární, proměňující se v interakci s ostatními, nestálou, pomíjivou) paměť. •Ad 2_Sociální paměť •Paměť stvořená v interakci s druhými a sdílená se skupinou. Obměňuje se s generacemi po 80 až 100 letech. •vs* •Ad 3_Politická paměť •Tvoří paměť prostřednictvím památníků, pomníků, oslav, symbolů. Má sklon k selekci a exkluzi. •Ad 4_Kulturní paměť •Tvoří ji kulturní instituce jako knihovny, archivy, muzea. Tvoří archivní paměť, někde mezi aktivní vzpomínkou a zapomněním. Je otevřená reinterpretace a rekontextualizaci. • • Paměť_definice*: •Individuální paměť •Sociální paměť •… jsou „vtělené“, ukotvené v prožitcích individua a skupiny. •Vs. • •Politická paměť •Kulturní paměť •… jsou zprostředkovány externími symboly a materiálními reprezentacemi. • • • Paměť_definice: •Závěr: •Paměť zkušenostní a existenciální vs. reprezentace paměti. • •Zavedení pojmů společenská, politická, kulturní paměť (vs. problematický pojem „kulturní paměť“, Halbwachs, 1925) umožní promýšlet procesy generování vzpomínek/paměti na úrovni jednotlivců a skupin a jejich přenášení, proměny, restrukturalizace, do symbolického řádu podle aktuálních představ, cílů a potřeb. • •Literatura: •Assmann, Aleida. Memory, Individua and Collective. Robert E. Goodin and Charles Tilly (eds.). The Oxford handbook of contextual political analysis. 2006. (on-line) http://books.google.cz/books?id=jCeDng_in8gC&printsec=frontcover&hl=cs&source=gbs_ge_summary_r&cad= 0#v=onepage&q&f=false (rev. 19.2.2013). • O paměti (elektronické nebo/li jiné) •Paměť živých organismů jako funkce vzdorování entropii. •Biologické organismy a jejich pamět/i: –Genetická informace/paměť; –Kulturní paměť. – –„Human dignity, which distinquishes us from other known beings, can be defined as the fact that we have both genetic and cultural memory, that we are ´historical beings´.“ V. Flusser, p. 397 – – – • • O paměti (elektronické nebo/li jiné) •Genetická vs./ kulturní paměť • •Opory (kulturní) paměti: •Vzduch: orální přenášení informací. •Kámen, kosti...: záznamy dovedností. •Tělesná gesta: • •Od orální k literární kultuře: •Abeceda •Knihovna jako symbol kumulativního shromažďování informací. • •Literární kultura: vědecká vs. orální (mýtická) a hmotná (magická) kultura. O paměti (elektronické nebo/li jiné) •Knihovna jako symbol superlidské/transhumánní paměti: •Platonská tradice •Talmudská tradice • •Dvě lidské paměti: •Paměť biologického těla •Paměť kulturní • •Elektronická média = simulace funkcí lidské paměti • •Elektronická paměť vs. lidská paměť: •A) snadno se naplňuje informacemi, déle je udržuje a snadno šíří. •B) můžeme do ní zapsat „gesto“, tzn. Automatizace práce. •C) efektivněji zapomíná. • •Elektronická paměť jako model/simulace lidské mysli nás učí, že paměť je proces, který není svázán s žádným médiem, ale jedná se o interpersonální, kolektivní fenomén…