Předmět: IMN111 a IMN111cv, resp. IMNK11 Nástroje interpretace novomediálního díla II (aktualizovaný sylabus, jaro 2013) Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. horakova@phil.muni.cz Anotace: Ve dvousemestrálním kurzu Nástroje interpretace novomediálního díla se studenti seznámí s teoretickými nástroji, pojmy a způsoby myšlení, které formují teoretický rámec umělecké tvorby v prostředí nových informačních a komunikačních technologií. V prvním semestru jsme se seznámili s pojmy a strategiemi myšlení, které se váží k aktuální debatě a praxi umění nových médií sdružené pod názvy softwarové umění a softwarová studia (dále SWS). Ve druhém semestru bude výklad rozdělen do dvou komplementárních bloků: 1. Nejdříve nahlédneme nová média skrze metaforu paměti. Média budeme chápat jako extenze lidské paměti, jako mnemotechnické pomůcky a jako modely lidské mysli. 2. Následně zasadíme nová média a kulturní praxi, která je obklopuje (produsage), do kontextu postmodernismu a postmediální kreativní praxe typu postprodukce, remake, remix, reenactment. Přednáška bude doplněna cvičením (IMN111cv), v rámci kterého posluchači vypracují dva texty: A) Rešerši zvolené studie/publikace se zaměřením na způsob, jakým autor pojednává vztah paměti a médií. B) Interpretaci zvoleného mediálního díla tematizujícího funkce paměti. Viz power point ve studijních materiálech předmětu, případně jiné mediální dílo tematizující funkce paměti. Posluchači mohou rovněž vypracovat referát o vybraném mediálním díle. Power point k prezentaci následně vloží do „odevzdávárny“ předmětu. Referát a termín jeho přednesení je třeba předem konzultovat s vyučující. Osnova: · Úvodní hodina: Seznámení s obsahem kurzu, průběhem výuky a požadavky na ukončení. Projekce: W. Vasulka: Art of Memory. 1987. · Média a paměť. · Média jako extenze paměti. · Média a modely paměti. · Mediální performance: Inscenované vzpomínání v době všeobecné amnézie. · ICT a postmodernismus. · Postmoderní věda, postmoderní myšlení. · Postmodernismus a sféra umění. · Postmoderní stroj, postmoderní člověk. · Postmediální doba a její praxe: remake, remix, postprodukce. V rámci inovace předmětu v podzimním semestru budou také pozváni přední odborníci, kteří přednesou přednášky na téma „metodologie nových médií“ a seznámí posluchače s různými nástroji zkoumání vlastností a účinků nových médií. Na konci kurzu budou posluchači schopni: 1. Vyložit vztah mezi genealogií nových médií a metaforou paměti, představit koncept média jako extenze lidské paměti/mysli a definovat média jako modely různých konceptů fungování lidské paměti/mysli. 2. Pohovořit o vztahu mezi ICT a postmodernismem z různých hledisek. Typicky postmoderní praxi typu remake, remix, postprodukce, apropriace, znovu provedení (reenactment) budou schopni nahlédnout prizmatem konceptu „postmediální estetiky“ a v kontextu rozšířené uživatelské praxe spojené s ICT (tzv. produsage). Způsob ukončení: IMN111_Kurz_přednáška: bude ukončen písemným znalostním testem. IMN111cv_Kurz_cvičení: bude ukončen odevzdáním dvou požadovaných textů do „odevzdávárny“ předmětu v požadovaném termínu. IMNK11_přednáška+cvičení: kurz bude ukončen odevzdáním dvou požadovaných textů do „odevzdávárny“ předmětu v požadovaném termínu a znalostním testem. POZOR! Podmínkou přistoupení ke znalostnímu testu (tj. ukončení předmětu IMN111) je odevzdání dvou textů: Text A_rešerše: v rozsahu 6 normostran (tj. 10 800 znaků). Text B_recenze: v rozsahu 4 normostran (tj. 7 200 znaků), na určená témata do „odevzdávárny“ předmětu IMN111cv (cvičení k předmětu IMN100). Deadline pro odevzdání textů: Řádný termín: 26. dubna 2013. Opravný termín: 17. května 2013. Neodevzdání uvedených textů do stanoveného data nebo odevzdání textů, které nesplňují formální a obsahové požadavky na písemnou práci VŠ studenta (pravopis, citace, seznam použité literatury v požadované formě, viz pravidla citování na stránkách ÚHV) znamená, že student bude automaticky vyloučen z kurzu IMN111 (hodnocen „ – „) a v kurzu IMN111cv (hodnocen „N“), bez možnosti nápravy v daném semestru. Anotace kurzu IMN111cv /Platí rovněž pro studenty KS, kteří zapisují předmět IMNK11, v rámci kterého odevzdají požadované texty./ Zavedení cvičení k předmětu IMN111 má přispět ke zlepšení obeznámenosti studentů se základními texty teorie interaktivních médií. Cílem kurzu je vést studenty k prohloubení znalostí základní literatury předmětu IMN111 a k seznámení se s klíčovými texty oboru tzv. z první ruky. Studenti jsou tak vedeni ke kontinuální samostatné práci s odbornou literaturou a ke schopnosti vytěžit z odborného textu relevantní informace. Na konci kurzu bude student umět shrnout základní fakta a argumenty odborných studií, kapitol monografií, atd. V ideálním případě bude schopen tyto informace zasadit do širších souvislostí, se kterými je seznamován v přednáškách. Texty určené ke zpracování v rámci předmětu IMN111cv a IMNK11: Text A: Rešerše zvolené studie/publikace se zaměřením na způsob, jakým autor pojednává vztah paměti a médií. Posluchači mohou vybírat ze dvou tematických okruhů: rozsah: 6 normostran (10 800 znaků): Vybíráte ze dvou možností/témat: * Paměť (a) média: Barthes, Roland. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha : Agite/Fra, 2005. Flusser, Vilém. On Memory (Electronic or Otherwise). Leonardo Vol. 23, No. 4, 1990, p. 397 – 399. Link: jstore: http://www.jstor.org/stable/view/1575342 (rev. 19.2.2013). Matussek, Peter. The Renaissance of the Theater of Memory. 2001. On-line: http://www.peter-matussek.de/Pub/A_38.html (rev. 19.2.2013). Viola, Bill. Will There Be Condominiums in Data Space?. 1995. Noah Wardrip-Fruin – Nick Montford (eds.) The New Media Reader. Cambridge-London: MIT Press, 2003, s. 464 – 470. (kniha je uložena ve VR knihovně oboru). Dostupné také on-line: http://books.google.cz/books?id=DQYXoRx9CcEC&pg=PT11&lpg=PT11&dq=Bill+Viola+%5B1983%5D:+ Will+There+be+Condominiums+in+Data+Space?&source=bl&ots=OKBwdpuuXr&sig=4PhatV_pPeuirOt wCO5bPG7Sz2s&hl=cs&sa=X&ei=sD8jUYiEONPE4gT81oGYAQ&ved=0CEYQ6AEwAw (rev. 19.2.2013). Warren, Sack: Memory. Matthew Fuller (ed.). Software Studies / a Lexicon. Cambridge – London: MIT Press, 2008. * Post-modernismus: Fiedler, Leslie. The New Mutants. 1965. (on-line): http://www.texaschapbookpress.com/newmutants01.htm (rev. 19.2.2013). Landow, Georg P. Hypertext a kritická teorie. Z on-line knihy: Hypertext, 1992: http://proteus.fau.edu/practicum/texts/landow1.pdf Georgie, P. Landow: Hypertext a kritická teorie, in Biograph, 6, 1998, s. 10 - 21. Lyotard, Jean-Francois. O postmodernismu: postmoderno vysvětlované dětem: postmoderní situace. Praha: Filosofia, 1993. Welsch,Wolfgang. Postmoderna: pluralita jako etická a politická hodnota. Praha: KLP, 1993. * „Re-“ a „post-“ média: Auslander, Philips. Performativity of Performance Documentation. 2006. http://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/pajj.2006.28.3.1 (rev. 19.2.2013). Manovich, Lev: Remixing and Remixability. 2005. http://imlportfolio.usc.edu/ctcs505/ManovichRemixModular.pdf (rev. 19.2.2013). Manovich, Lev. Post-media Aesthetics. 2001. on-line: http://www.manovich.net/TEXTS_07.HTM (rev. 19.2.2013). Weibel, Peter: Synthetic Times. Fan Di'an - Zhang Ga (eds.). Synthetic Times. 2008. (studijní materiál předmětu). Text B: Interpretace zvoleného mediálního díla tematizujícího funkce paměti. Posluchači vybírají z uměleckých projektů uvedených v power point prezentaci uložené ve studijních materiálech předmětu. Po dohodě s vyučující mohou zvolit i jiný umělecký projekt. Alternativou odevzdání písemné recenze je referát v rozsahu 15 až 20 minut přednesený v rámci výuky. Posluchač/ka následně odevzdá powerpoint prezentaci do odezdávárny v požadovaném termínu. Literatura: Heslo: Michel Foucault: http://plato.stanford.edu/entries/foucault/ (rev. 19.2.2013). Heslo: Performativní obrat: http://en.wikipedia.org/wiki/Performative_turn (rev. 19.2.2013). Heslo: Řečový akt: Speech acts: http://plato.stanford.edu/entries/speech-acts/ (rev. 19.2.2013). Heslo: Remake: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/tim/article/view/266/pdf (rev. 19.2.2013). Appignanesi, R. et al. Postmodernismus pro začátečníky. Brno: Adno Publishing, 1996, s. 79 Assmann, Aleida. Memory, Individua and Collective. Robert E. Goodin and Charles Tilly (eds.). The Oxford handbook of contextual political analysis. 2006. (on-line) http://books.google.cz/books?id=jCeDng_in8gC&printsec=frontcover&hl=cs&source=gbs_ge_summary_r&cad= 0#v=onepage&q&f=false (rev. 19.2.2013). Auslander, Philips. Performativity of Performance Documentation. 2006. http://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/pajj.2006.28.3.1 (rev. 19.2.2013). Barthes, Roland. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha : Agite/Fra, 2005. Berger, John: O pohledu. Praha : Agita/Fra, 2009. (Kapitola: K funkcím fotografie, s. 64 – 80.) Bergson, Henri: Hmota a paměť. Praha : Oikoymenh, 2003. Deleuze, Gilles: Foucault. Praha: Herrmann & Synové, 1996. Kapitola: Nový archivář, s. 11-38. Bourriaud, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Praha: Tranzit, 2004. Cartwright, Lisa – Sturken, Marita: Studia vizuální kultury. Praha: Portál 2009. Filipová, Marta – Rampley, Matthew (eds.): Možnosti vizuální studií. Obrazy – texty – interpretace. Masarykova univerzita a Společnost pro odbornou literaturu 2007. Fiedler, Leslie. The New Mutants. 1965. (on-line): http://www.texaschapbookpress.com/newmutants01.htm (rev. 19.2.2013). Flusser, Vilém. On Memory (Electronic or Otherwise). Leonardo Vol. 23, No. 4, 1990, p. 397 – 399. Link: jstore: http://www.jstor.org/stable/view/1575342 (rev. 19.2.2013). Foster, Hal: The Archive without Museum. October, Vol. 77 (Summer, 1996), pp. 97 – 119. Foucault, Michel: Archeologie vědění. Hermann & Synové, 2002. Frieling, Rudolf: The Archive, the Media, the Map and the Text. (on-line) http://www.mediaartnet.org/themes/mapping_and_text/archive_map/scroll/ (rev. 19.2.2013). Huhtamo, Erkki: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes toward an Archaeology of the Media. Leonardo, Vol. 30, No. 3 (1997), pp. 221-224, The MIT Press. Landow, Georg P. Hypertext a kritická teorie. Z on-line knihy: Hypertext, 1992: http://proteus.fau.edu/practicum/texts/landow1.pdf Georgie, P. Landow: Hypertext a kritická teorie, in Biograph, 6, 1998, s. 10 - 21. Lyotard, Jean-Francois. O postmodernismu: postmoderno vysvětlované dětem: postmoderní situace. Praha: Filosofia, 1993. Manovich, Lev: Remixing and Remixability. 2005. http://imlportfolio.usc.edu/ctcs505/ManovichRemixModular.pdf (rev. 19.2.2013). Manovich, Lev. Post-media Aesthetics. 2001. on-line: http://www.manovich.net/TEXTS_07.HTM (rev. 19.2.2013). Matussek, Peter. The Renaissance of the Theater of Memory. 2001. On-line: http://www.peter-matussek.de/Pub/A_38.html (rev. 19.2.2013). Viola, Bill. Will There Be Condominiums in Data Space?. 1995. Noah Wardrip-Fruin – Nick Montford (eds.) The New Media Reader. Cambridge-London: MIT Press, 2003, s. 464 – 470. (kniha je uložena ve VR knihovně oboru). Dostupné také on-line: http://books.google.cz/books?id=DQYXoRx9CcEC&pg=PT11&lpg=PT11&dq=Bill+Viola+%5B1983%5D:+Will+There+ be+Condominiums+in+Data+Space?&source=bl&ots=OKBwdpuuXr&sig=4PhatV_pPeuirOtwCO5bPG7Sz2s&hl=cs&sa=X& ei=sD8jUYiEONPE4gT81oGYAQ&ved=0CEYQ6AEwAw (rev. 19.2.2013). Warren, Sack: Memory. Matthew Fuller (ed.). Software Studies / a Lexicon. Cambridge – London: MIT Press, 2008. (VR knihovna ÚHV). Weibel, Peter: Synthetic Times. Fan Di'an - Zhang Ga (eds.). Synthetic Times. 2008. (studijní materiál předmětu). Welsch,Wolfgang. Postmoderna: pluralita jako etická a politická hodnota. Praha: KLP, 1993. YATES, Frances Amelia. The Art of Memory. Repr. London : Pimlico, 2001. Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.