PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium 2 1) Základní informace o organizaci studia 2) Úvod do komunikace vědy Zdeňka Jastrzembská jastrzem@phil.muni.cz Základní informace nNáplň kurzu nTermíny kontaktní výuky (8.3, 5.4. a 10.5.) nPodoba ukončení nZadání práce (varianta A, varianta B) nTermín odevzdání (do 14.6. přes Odevzdávárnu v IS) n Co je to komunikace vědy? nv obecném smyslu jakákoli aktivita, prostřednictvím níž je prezentována a propagována věda; nakademická disciplína, rozvoj od 60. let 20. století nnávaznost – marketing, teorie komunikace, žurnalistika, projektové řízení, … Proč komunikovat vědu? nZ jakého důvodu by měla být prezentována a propagována práce vědců a proč by to měli dělat také samotní vědci? n nEkonomické aspekty n nSociologické aspekty n Ekonomické aspekty nRůst veřejného sektoru nZatímco před 1. světovou válkou činili vládní výdaje průměrně 13,1 % HDP a před 2. světovou válkou 19,6 % HDP, na konci 90. let 20. století to už bylo 45 % HDP. nhttp://assets.cambridge.org/052166/2915/sample/0521662915wsn01.pdf nRůst výdajů na VaV nVýrazně především po 2. světové válce. n Výdaje na VaV v ČR n n n n n n n n n n nZdroj: Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v České republice a jejich srovnání se zahraničím v roce 2011 nwww.vyzkum.cz n Výdaje na humanitní vědy n n n n n n nZdroj: Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v České republice a jejich srovnání se zahraničím v roce 2011 nwww.vyzkum.cz n Výdaje na humanitní vědy na VŠ n n n n n n nZdroj: Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v České republice a jejich srovnání se zahraničím v roce 2011 nwww.vyzkum.cz Shrnutí 1: nPřestože existuje tendence k redukci veřejného sektoru, výdaje na VaV (i na humanitní vědy) rostou. nArgumentace, že výsledky VaV podporují růst ekonomiky (růst potenciálního produktu), je nedostatečná, resp. v oblasti humanitních věd často nepřesvědčivá. Sociologické aspekty n„Evropané se více než o sport zajímají o vědu a přejí si větší podporu výzkumu v EU.“ n n(tisková zpráva k Eurobarometru na téma Věda a technologie) nhttp://ec.europa.eu/ceskarepublika/news/100622_eurobarometr_cs.htm n Sociologické aspekty nZatímco 65 % Evropanů se zajímá o sport, téměř 80% se zajímá o vědecké objevy a technologický rozvoj (78 % v ČR). n66 % obyvatel soudí, že vlády by měly více podporovat zájem mladých lidí o vědecké otázky. n57 % si myslí, že by se vědci měli více snažit komunikovat o své práci. n Shrnutí 2: n„Výsledky tohoto průzkumu ukazují, že občané mají značné povědomí o významu vědy. Zároveň však také znamenají, že jak politici, jako jsem já, tak vědci sami musí umět lépe vysvětlit, co dělají a proč.“ nKomisařka EU pro výzkum, inovace a vědu Máire Geoghegan-Quinnová Základní model komunikace n n n n n n nZdroj: Christensen, L. L. nThe Hands-on guide nfor science communicators. (2007) Aktéři komunikace nvědci nPIO (Public information officer) nnovináři nveřejnost Prostor komunikace vědy n n n n n n n n nZdroj: Christensen, L. L. The Hands-on guide for science communicators. (2007) Na příště přemýšlejte: no tom, jaké aktivity jsou pro váš obor, téma, výsledek nejvhodnější; no cíli (čeho danou aktivitou chcete dosáhnout); npro jaké cílové skupiny mohou být vaše aktivity SC určeny a co o těchto cílových skupinách víte; no názvu → Buďte kreativní!