Mentální retardace a poruchy autistického spektra Mentální retardace (MR) • Dříve oligofrenie nebo slabomyslnost • Nedostatečný rozvoj intelektu, ať již z vrozených příčin nebo vzniklý až po narození • Mezi časté příčiny patří organické postižení CNS, genetické a metabolické faktory • Vede k významnému omezení v adaptivním fungování postiženého dítěte v jeho sociálním prostředí • Nutnost celoživotní sociálně zdravotní péče Epidemiologie • 2% výskyt v populaci? • V ČR je přibližně 200 000 mentálně retardovaných? • 15 000 mentálně retardovaných vyžaduje psychiatrickou péči Etiologie • Interakce mezi genetickými, neurobiologickými a vnějšími faktory − formují individuální klinický obraz (fenotyp) − projevy od mírné po hluboký defekt • Genetické poruchy − anomálie chromozomů (10%), popsané syndromy (Downův, Di George…), vrozené vady metabolismu (3%) • Prentatální poškození − infekce matky, plodu, rentgenové ozáření plodu, abnormity placenty ap.) • Perinatální poškození − anoxie, nedonošenost, poranění mozku, krvácení, ikterus atd. • Postnatální faktory − degenerativní a demyelinizační onemocnění, zánětlivá onemocnění CNS, úrazy mozku, epilepsie, intoxikace, psychózy, alimentárně infekční vlivy (karence vitamínů a stopových prvků), HIV infekce • Lehká MR − negenetické poškození plodu asi v 10%, určitá polygenní dědičnost 60% a nepříznivé zevní vlivy 30% − hloubka poruchy závisí na vulnerabilitě a síle protektivních faktorů − pokud je etiologie „organická“ – projevují se i další známky organicity (poruchy aktivity, pozornosti, nerovnoměrné rozložení schopností) − přibližně 50% není etiologicky objasněných. − Asi u 2,5% populace • Těžké a hluboké MR − navíc traumata, metabolické choroby, malformace CNS (makrocefalie, mikrocefalie, porencefalie) a infekce způsobující těžké poruchy struktury a funkce mozkové činnosti (rubeola, syfilis, cytomegalovirus) Komorbidita • Oproti běžné populaci 3-4x vyšší četnost výskytu přidružených psychických poruch • Zvýšená zranitelnost MR je důsledkem jejich omezené schopnosti přizpůsobení na změny a životní zátěž • Závažné stupně MR citlivě reagují na emoční podněty z okolí (konflikty v rodině) − psychopatologie není klasicky vyjádřená − reagují hlavně změnami aktivity a fyziologických funkcí (neklid, emoční labilita, nezvyklá pasivita) • Poruchy afektivity (v běžných situacích, které neumí řešit, reagují nestandardně) • Neurotické projevy (delší separace, ostych, mnohdy generalizovaná úzkost) • Hyperaktivita, agresivita, dráždivost • Sebezraňování, automatické stereotypní pohyby • Poruchy příjmu potravy • Deprese • Plachost až stažení se • Atypické sexuální chování (nerozpozná společenské normy) • MR jsou rizikovou skupinou pro týrání, sexuální zneužívání, šikanování Automutilace a autostimulace • Stereotypní autostimulační mechanismy k MR přímo nepatří • Některé z nich jsou přirozenou součástí kojeneckého vývoje, u dětí s MR přetrvávají déle, než odpovídá jejich mentálnímu věku • Odlišný význam stimulace pro tyto děti • Objevují se i ve starším věku – děti nezvládají složitější obranné mechanismy a flexibilní přizpůsobení • Reakcí na nepřiměřenou stimulaci − nedostatečnou (klasická ústavní péče) − neadekvátní (složitá a nesrozumitelná) Diferenciální diagnostika • Těžká pohybová porucha • Centrální a periferní senzorické poruchy (zejm. sluchu nebo zraku) brání adaptivnímu fungování • Vyloučit deprivaci − emoční, podnětovou, kulturní − zanedbávající rodinné prostředí, děti z ústavů • Vývojová stagnace či regres po druhém roce věku Demence, deteriorace • Demence − přerušení normálně započatého duševního vývoje, projevující se úbytkem a snížením intelektových funkcí − diagnostikujeme až po dosažení senzomotorického stupně inteligence (po vytvoření počátku řeči a schopnosti jednoduché komunikace – nejdříve po druhém roce věku života dítěte) • Narozdíl od MR obvykle uchovány ostrůvkovité dovednosti • Nejde o stacionární obraz, kombinují se vlivy nemoci a vlivy vývojové • Po období stagnace nebo regresu vývoj obvykle pokračuje, i když pozvolnějším tempem • Parciální x totální (zhoršování ve všech funkcích – sociálních, biologických, psychologických) • Stanovení prognózy obtížné • Deteriorace − zhoršování kognitivních funkcí bez zjevné příčiny, nemusí znamenat trvalost změny Klíčová období diagnostiky • Ve 2 letech opožděný PMV – podezření, že se nejedná o prostý opožděný vývoj • 2leté zdravé dítě je schopno se domluvit (užívá asi 20 slov), ukázat, co chce, samo chodí, chápe hru s dospělým, hraje si paralelně, umí udržovat čistotu, škála emočních projevů • 2leté MR dítě – nemusí ještě umět samostatně chodit, „hodné“ nereaguje na podněty v okolí, neprobíhá osobnostní vývoj vzdorem • 6. rok - nástup do školy – obvykle dojde k odkladu školní docházky a poté k neúspěšnému zaškolení • Rozdíl mezi MR a zdravými dětmi je nápadný (samostatnost, vyzrálost myšlení, symbolických funkcí, kresby…) Charakteristický obraz kognitivních schopností • Nerovnoměrné rozložení • Opožďování pojmového myšlení oproti ostatním dovednostem • Dle etiologie postižení a přítomnosti smyslových či pohybových poruch Inteligence • Všeobecná mentální schopnost učit se z minulé zkušenosti, přizpůsobit své jednání novým situacím a podmínkám života • Schopnost řešit problémy, chápat vztahy, myslet abstraktně • Souhrn různých schopností ve vzájemné korelaci • Operace zahrnující procesy poznání, paměti, divergentního a konvergentního myšlení a hodnocení • Obsahy figurální, symbolické, sémantické, behaviorální • Dědičnost určuje hranice rozvoje inteligence, v tomto rozmezí v důsledku sociálně výchovných interakcí • Stupeň inteligence – do jaké míry je jedinec schopen zhodnotit své dosavadní zkušenosti při řešení nových úkolů, reakce organismu v novém prostředí byla co nejvhodnější a nejúčelnější; podílí se i aktivace organismu a koncentrace pozornosti • Opoždění se projevuje se již během raného vývoje a negativně ovlivňuje celkovou úroveň inteligence (tj. poznávací, řečové, pohybové a sociální dovednosti) • Obecně má vývoj intelektu tendenci, aby se jednotlivé složky vyvíjely souběžně a harmonicky, neboť pokrok v jedné oblasti podpoří i ostatní • U dítěte s MR dochází k celkovému opoždění, v rámci kterého může dojít i k nepoměru ve vývoji jednotlivých dovedností; společně s narušeným rozvojem intelektu dochází také k narušenému vývoji osobnosti Pojem mentální retardace • MR nahrazuje dřívější termín oligofrenie • V rámci klasifikace je upuštěno od starších pejorativních termínů debilita, imbecilita, idiotie; nově jsou nahrazeny určením závažnosti • MR je kontinuum, které je uměle děleno dle IQ • MR je definována pod úroveň IQ 70, nebo 2 standardní odchylky pod průměrem použitého testu • Dítě musí současně selhávat i v plnění věku přiměřených očekávání ve svém sociálním prostředí • Věk primární diagnostiky MR záleží na míře postižení dítěte Klasifikace MKN • F 70 Lehká mentální retardace IQ 50-69 • F 71 Středně těžká mentální retardace IQ 35-49 • F 72 Těžká mentální retardace IQ 20-34 • F 73 Hluboká mentální retardace IQ pod 20 • F 78 Jiná mentální retardace − retardace je zjevná, pro těžké kombinované postižení, závažné poruchy chování nebo autistické projevy nelze stupeň spolehlivě určit • Rozhodující pro určení je kvalita zvládání životních nároků dítěte v jeho prostředí • 4.kód určuje ne/přítomnost poruchy chování (F70.1) Úskalí dělení retardace • Obtížné stanovení stupně MR u dětí s kombinovaným postižením • Podcenění mentální kapacity i u dětí s PAS z důvodu nezájmu o spolupráci • Nelze validně užít běžné inteligenční testy – flexibilní a kvalitativní přístup k vyšetření Lehká MR • IQ 69-50; Odpovídá přibližně věku 9-12 let zdravého dítěte • Vychovatelní a vzdělavatelní • Lehce opožděný psychomotorický vývoj, zejména motorické mezníky (sed, lezení, chůze) • První slůvka nemusí být nápadně opožděna, dále je nápadný rozdíl oproti zdravým dětem (užší slovní zásoba, později užívá základní větu a dále i souvětí); selhávat začne až u náročnějších vývojových úkolů (řešení složitějších a nových situací) • Snížená zvídavost, nekonstruktivní repetitivní hra, snížená schopnost předvídat, poznat nebezpečí • Opoždění patrné již v předškolním věku, defekt se jasně projeví až ve věku školním • Osvojí si základy čtení, psaní, počítání • Mohou mít specifické vývojové poruchy učení, tj. schopnost naučit se číst a psát může být nižší, než by odpovídalo jejich mentální kapacitě • SVPU jsou u dětí častější než v běžné populaci (společný etiologický podklad v časném organickém postižení CNS) • Zvládnou osnovy pro praktické školy, při laskavém vedení zvládnou i zvláštní učební obor • U větších dětí s LMR snížena schopnost abstrakce a logického usuzování; schopni pochopit základní kauzální souvislosti • Myšlení je nepružné, nesamostatné, bez rozlišení podstatného • Mechanická paměť může být na dobré úrovni • Mohou vykonávat jednoduchá zaměstnání, s mírnou dopomocí jsou v dospělosti téměř úplně samostatní • Pomoc a rada hlavně v nových a složitějších životních situacích • Zvýšeně důvěřiví a sugestibilní, se sklonem ke zkratovitým reakcím • Asi 70% ze všech MR Středně těžká MR • IQ 35-49; Odpovídá přibližně věku 6-9 roků u zdravého dítěte • Vychovatelní a nevzdělavatelní • Opožďování ve vývoji zachyceno již v kojeneckém věku (nižší kontakt s okolím), nejpozději v batolecím období • Kromě motorického vývoje téměř vždy závažně retardován i vývoj řeči • V této skupině jsou podstatné rozdíly ve schopnostech, vč. motorické obratnosti, řečových a sociálních dovedností • Řada somatických degenerativních znaků • Minimální schopnost abstrakce • Osvojí si alespoň minimální slovní zásobu, postačující k základnímu dorozumění; v řeči agramatismy • Mohou si osvojit základy čtení, psaní a počítání, obvykle až během adolescence (program školy pomocné) • Umožněno delší přípravné období (tj.přípravný stupeň) • S dohledem si osvojí základní hygienické návyky a bazální péči o sebe • V dospělosti mohou být zaměstnáni na jednoduché práce pod dohledem v chráněných dílnách (tato práce má spíše režimový význam – chráněné dílny, programy podporovaného zaměstnání) • Nutná společenská ochrana • Často zbavováni svéprávnosti a svěřování do ústavní nebo opatrovnické péče. • Vyloučení trestní zodpovědnosti – středně těžká, těžká, hluboká MR • V chování možná zkratkovitost a impulzivita • Organická příčina obvykle bývá objasněna • Asi 20% ze všech MR Těžká MR • IQ 20-34; odpovídá přibližně věku – 3-6 let zdravého dítěte • Nevzdělavatelní a jen minimálně vychovatelní • Nedosahování vývojových mezníků je nápadné od útlého věku • Obvykle je postižení kombinované - přidružen značný stupeň poruchy motoriky a senzorické defekty poukazující na závažnou příčinu organického postižení CNS nebo chybného vývoje • Řeč je chudá (několik smysluplných slov) • Komunikace nedostatečná i přes patrnou snahu. • Užití alternativních komunikačních systémů • Rehabilitační třídy pomocných škol • V chování časté stereotypie (kývavé pohyby těla apod.) • Lze je naučit elementární hygienu • V dospělosti žijí ve svých rodinách nebo v sociálních zařízeních pod stálým a úplným dohledem • Neschopnost sociálního zapojení • Častá bývá farmakologická korekce chování • Dle míry aktivity rozlišujeme: • eretické formy - přítomen neklid a agresivita • torpidní formy - dominuje netečnost, nezájem, tupost • Asi 5% ze všech MR Hluboká MR • IQ pod 20; mentální věk pod 3 roky • Spolu s intelektovým postižením i velmi těžké postižení pohybové (imobilita) • Těžce postižení i ve schopnosti porozumět nebo vyhovět požadavkům • Většinou si neosvojí ani základy mluvené řeči, spontánně vokalizují • Mohou užívat bazální neverbální komunikaci (úsměv, odstrčení rukou) • Komunikace globální (dávají najevo svojí spokojenost relaxací a úsměvem, nespokojenost napětím a pláčem) • Porozumění bývá omezeno na základní pokyny • Citlivě reagují na taktilní podněty, zvuky (emoční zabarvení hlasu) • Rehabilitační třídy speciálních škol • Nepatrná nebo žádná schopnost pečovat o své základní potřeby, inkontinence • Stereotypní pohyby, bulimie, masturbace • Stálá pomoc a dohled • Významná somatická komorbidita (četně epilepsie) • Asi 5% ze všech MR Vývoj řeči při MR • Vývoj řeči ve sníženém tempu ve shodě s mentálním vývojem; oproti normálnímu vývoji − Lehká mentální retardace 2/3 − Středně těžká mentální retardace 1/2 − Těžká mentální retardace 1/3 − Hluboká mentální retardace 1/6 • Strop pro vývoj řeči obdobný mentálnímu limitu − Lehká mentální retardace 12/13 let − Středně těžká mentální retardace 6/7 let − Těžká mentální retardace 2/3 roky − Hluboká mentální retardace do 1 roku Dosažený vývojový stupeň řeči u mentální retardace • Hluboká MR − vokalizace • Těžká MR − Základní slova, předpojmy (založené na nepodstatnostech), slabá syntax • Středně těžká MR − Kolem 4 let předpojmy, směřují ke zobecnění (kočka a pes je zvíře), kategorizace na základě rysů, podobnosti • Lehká MR − Konkrétní operace – uchopení jednoduché časové perspektivy, kategorizace, příčinné vztahy • Mimo dosah MR − Formální operace, práce s výroky, hypotézami, myšlení o myšlení Terapie a intervence • Péče o rodiče a sourozence − informace, podpora, skupinová setkávání • Výchovné poradenství − Již od batolecího věku odlišná interakce s rodiči – dítě je méně bystré, rodiče jej vedou a nepodněcují jeho vlastní zvídavost − Děti kromě omezené verbalizace také méně často užívají gesta (i odkazování pohledem) a pro rodiče je obtížné dítěti porozumět − Rodič se nechá vést dítětem, vnímat jej. − Učit pouze částečně- rodiči to přináší radost − Programy časné stimulace, ovlivnit interakční styl rodičů – střediska rané péče, dětská centra, speciálně pedagogická centra • Program Portage − určení individuálně nejvýhodnější strategie učení, podpora rodičům • Psychoterapie individuální − operantní podmiňování, řetězení, motivace, nácvik komunikace a řešení situací… − strukturace prostředí, času, činností • Speciálně pedagogická péče − Integrace do základních škol – pracují dle Individuálně vzdělávacího plánu − Speciální školy – segregace, diferencované dle druhu a stupně postižení dětí (osnovy pro školy praktické, pomocné, kombinované pro zš) − Zajištění pedagogické či osobní asistence, spolupráce se speciálně pedagogickými centry a pedagogicko psychologickými poradnami • Farmakoterapie – ovlivňování poruch chování, sebepoškozování, emoční lability • Sociální péče − chráněné bydlení (případná pomoc asistenta) − chráněné zaměstnání • Otázka sexuálního života − specifické obtíže- možnost zneužití, riziko těhotenství Poruchy autistického spektra (PAS) • Těžké vývojové poruchy projevující se v raném dětství, projev od narození nebo v období kolem 2-3 let • Charakteristické tři oblasti deficitu − kvalitativní zhoršení sociálních interakcí − komunikace včetně řeči − omezené (případně stereotypně se opakující) repertoár zájmů a aktivit • Deficity patrné ve všech situacích • Stupeň postižení může být různý, od lehkého až po těžký, kdy dítě zcela ztrácí zájem o kontakt se svým sociálním prostředím • U většiny případů je patologie ve vývoji patrná již od narození, u některých dětí dojde k tzv. autistickému regresu, kdy dítě ztratí již osvojené sociální a komunikační nebo herní dovednosti a plně se projeví klinický obraz autismu • Přibližně u 2/3 dětí je přítomna i MR • Část dětí s pervazivní vývojovou poruchou dosahuje i normálního intelektu a u některých je naopak patrné nadání v určité oblasti Etiologie • Doposud není zcela objasněna, intenzivního výzkumu (toxoplazmóza v těhotenství, novorozenecký ikterus u donošených dětí, vyšší věk otce…) • Většina moderních teorií považuje souhru faktorů organických a faktorů hereditárních • V některých případech bývají sekundární k somatickému onemocnění nebo anomálii (epilepsie, vrozené zarděnky, tuberózní skleróza, metabolická onemocnění ap.) Dětský autismus F 84.0 • Časný infantilní autismus, Kannerův syndrom • Nejzávažnější ze skupiny poruch autistického spektra • Vyskytuje se asi u 5-10/10 000 dětí • Porucha je častější u chlapců než u dívek a to v poměru 4-5:1 • Porucha se projevuje od útlého věku, nejpozději mezi 30-36 měsíci • Klinický obraz je charakterizován patologií ve všech třech klíčových oblastech A. Porucha řeči a komunikace • Globální selhání ve verbální i neverbální komunikaci (vč. preverbálních interakčních dovedností) • Nápadný opožděný vývoj řeči a její nedostatečné funkční užívání • 50% dětí s autismem si řeč neosvojí vůbec a zároveň není snaha o jiný způsob komunikace, omezeno nebo nezastoupeno je také užívání a interpretování gest • Mimice a ostatním tělesným pohybům chybí komunikační význam, v dialogu chybí vzájemnost včetně očního kontaktu, verbální vyjadřování je méně přizpůsobivé • Pokud si řeč osvojí, může být i bohatá slovní zásoba, ale řeč neužívá k funkční komunikaci • Echolálie, vč. odložených • Naučené fráze ke komunikaci, zejm. pro vyjádření žádosti; řeč bizarní dojem, záměny zájmen, o sobě hovoří ve 2.os j.č. idiosynkratické užití echolálií („chceš bonbon“) • U starších dětí s dobrou inteligencí může být řeč plynulá, nápadnosti v užití (pragmatika), doslovné chápání cizích výroků, pedanterie, formálnost formulací • I u vysocefunkčních specifické obtíže v porozumění řeči B. Porucha sociálních vztahů • V kojeneckém věku porucha nemusí být nápadná, pokud ano: aktivně brání očnímu kontaktu, neumí se s rodiči mazlit, nevyžaduje přítomnost ani pozornost a pomoc druhých • Výrazná odlišnost v průběhu druhého roku - sociální nereaktivita (podezření na poruchu sluchu) • Narušené emoční pouto k rodičům (ignoruje je nebo dokonce odmítá) • Mohou vytvořit i specifický blízký vztah, který projevují zvláštním způsobem • V předškolním věku neprojevuje zájem o hru s vrstevníky, nenavazuje přátelské vztahy, chybí empatie • Těžké poškození – neodliší živé od neživého; odstrčí druhé dítě, jako by to byla překážka; ruku dospělého užívají jako nástroj k přitažení žádaného předmětu • Lehké formy postižení ve školním věku touží po vztazích, ale nejsou schopné je navázat – jsou sociálně neobratné a zároveň egocentrické – jsou vrstevníky odmítány 3 základní sociální styly • Dle Wingové : • Samotářský a indiferentní • Pasivní a akceptující • Aktivní, ale zvláštní • Formální a nabubřelý (u dospívajících) C. Odpor ke změně, rigidita a nepružnost • Brání se změnám v denní rutině nebo v uspořádání prostředí • Stereotypní chování a zájmy se projevují lpěním na zaběhlém způsobu života (značka potravin, určitá cesta ap.) • Hra nemá imitační ani symbolický význam (stereotypní, rigidní, neobvyklá), často nahrazena autostimulačními mechanismy – otáčení předměty, listování bez prohlížení • Pohybové stereotypy - poskoky, zvláštní chůze, chůze po špičkách, manýrismy rukou a prstů těsně před očima • Stereotypie se rozvíjí mezi 3-4 rokem věku, nejvýrazněji v předškolním věku • Funkce stereotypů – velmi často obrana před sociálními požadavky okolí, kterým dítě nerozumí a uniká k jistotě neměnného, pravidelně se opakujícího • U dětí s vyšší úrovní fungování se ulpívání projeví na úzkých a specifických zájmech; zajímají o nefunkční prvky podnětů a hraček, například vůni, vibrace, zvuk Další zvláštnosti • Nejsou dg.nezbytné • Motorická obratnost • Dobrá schopnost prostorové orientace, kvalitní zraková a prostorová paměť • Emoční labilita (prudké afektivní výbuchy s křikem a pláčem) • Tendence k sebepoškozování • Zvláštnosti smyslové reaktivity – přecitlivělost na některé zvuky, dotek • Extrémní zaujetí některými typy podnětů (světelné odlesky...) • Zvýšený práh bolesti • Přibližně 3/4 pacientů s dětským autismem zůstanou i v dospělém věku závažně handicapovány a jsou zcela závislé na péči okolí • Zbylá čtvrtina patří do skupiny vysoce funkčního autismu a je schopna alespoň částečné soběstačnosti a zapojení do společnosti − Normální intelekt (tj. IQ nad 70) a nižší úroveň autistické patologie • U některých mohou být přítomny izolované výjimečné schopnosti (např. mechanická paměť) nebo talent (hudební, výtvarný) • Psychoterapie a speciálně pedagogická péče • Zejména školní výuka musí být přizpůsobena tak, aby jí dítě porozumělo (například vizualizací instrukce) • Neexistuje žádná léčba proti jádrovým příznakům autismu, lze mírnit nebo ovlivňovat případné behaviorální projevy (agrese, stereotypie, rituály), poruchy emotivity (úzkosti, rozlady) nebo spánku Atypický autismus F 84.1 • Porucha nesplňuje kritéria pro diagnostiku dětského autismu a to buď naplněním všech tří okruhů deficitů nebo je opožděný nástup až po třetím roce • Nejčastěji se jedná o děti s těžkými stupni MR u nichž se dysfunkce nemohou projevit • Nebo naopak děti s dobrou inteligencí ale s neúplně vyjádřeným obrazem („autistické rysy“), jejichž sociální a komunikační problémy jsou závažné, ale ne tak hluboké, jako u klasického artismu Aspergerův syndrom F 84.5 • Podstatně častější u chlapců než dívek 8:1 • Patří mezi poruchy autistického spektra, neboť je přítomna porucha sociální interakce a komunikace, která má kvalitativně autistický charakter • Vývoj řeči nesmí být těžce opožděn (tj. ve dvou letech jednotlivá slova a ve 3 letech krátké komunikační věty); lehké opoždění vyloučeno není • Řeč je někdy vyvinuta i předčasně a hypertrofovaně, formálně pedantická, artikulace může být dokonalá • Závažná je porucha pragmatiky řeči – nedokáže se přirozeným způsobem zapojit do hovoru, neudrží linii rozhovoru; dlouhé monology o svém vlastním zájmu zdánlivě nekoherentně, nebere ohled na reakce a zájmy posluchače • Nápadná porucha sociální integrace, chybí reciprocita • Od útlého věku nápadné poruchy neverbální komunikace, dítě není schopné užívat přiměřeně oční kontakt, tělesnou posturu a gesta v sociální interakci, neudržuje adekvátní tělesný odstup • Neobvyklé reakce na emoce druhých lidí, nezájem o pocity druhých • Nedostatečná schopnost přizpůsobit své chování sociálnímu kontextu • Vztahy k rodičům jsou méně emočně sycené, někdy ambivalentní • Větší obtíže ve vrstevnických vztazích - neprojevují zájem o hru a kontakt s druhými dětmi, v pozdějším věku téměř úplně chybí skutečné přátelské vztahy s vrstevníky; pokud se o kontakt snaží, jejich pokusy bývají neobratné, nepřiměřené a naivní • Dg. podmínkou je normální inteligence • Děti mají zúžené a intenzivní zájmy (zejména technické, sbírání fakt o různých oborech, jízdní řády, kalendáře); neodlišují podstatné informace od vedlejších ; může být přítomno ulpívání na nefunkčních rituálech, nebývají to jednoduché pohybové stereotypy či specifické smyslové zážitky • Výrazná motorická neobratnost; často přítomny SVPU • Díky nižší nápadnosti dochází k diagnostice až v pozdějším věku, výchovné a pedagogické intervence jsou podobné jako u autismu • Prognóza je příznivější díky vyšší schopnosti adaptace a komunikace; v dospělosti žijí samostatný život, přetrvává podivínství a ochuzení sociálních vztahů Rettův syndrom F 84.2 • Vyskytuje se pouze u žen, příčina je geneticky vázána na distálním dlouhém raménku chromozomu X • Charakteristický je normální nebo téměř normální vývoj do 5 měsíců věku, následuje ztráta řeči (jak exprese tak porozumění) a schopnosti účelně užívat ruce • V této době či později se objeví stereotypní kroutivé „jakoby mycí“ pohyby rukou kolem střední osy • Od nástupu onemocnění dochází také ke zpomalení růstu hlavy; téměř u všech nemocných dívek je patologické EEG a u 75% jsou i klinické epileptické záchvaty • Ačkoli i po nástupu nemoci děti vykazují některé sociální zájmy a schopnosti, s průběhem onemocnění dochází k těžké mentální retardaci, někdy i mobilitě Jiná dezintegrační porucha v dětství F 84.3 • Hellerův syndrom, infantilní demence, dezintegrační psychóza v dětství • Počáteční období normálního vývoje nejméně do dvou let je následováno náhlou ztrátou dříve získaných dovedností k obrazu autistického syndromu • Jedná se zejména o řeč, hru, sociální dovednosti, kontrolu mikce a defekace, motorické dovednosti • Emoční poruchy, silná úzkost, neklid, dráždivost, emoční labilita • Sociální chování a stereotypní zájmy jsou kvalitativně blízké autismu • Po různě dlouhém období regresu se dovednosti s oblasti neverbální (vizuomotorické) u mnoha dětí obnovují a vývoj pokračuje; poruchy řeči a sociální interakce zůstávají celoživotně výrazné; trvalé ochuzení hry a ulpívání na stereotypiích • U části dětí se rozvíjí po somatickém onemocnění (neuroinfekci i lehčí viroze) • Prognóza je nepříznivá, většina nemocných zůstane na úrovni tohoto těžkého mentálního handicapu; dle kritéria nástupu po druhém roce věku již hovoříme o demenci; 30% středně těžká MR, 40% těžká MR Modely poruchy • Některé ze základních symptomů, žádný neobjasňuje celý soubor • Kognitivní teorie − autismus je ve své podstatě kognitivní poruchou, tj. poruchou myšlení, která vede k poruše sociálního fungování − chybné zpracování emočních a sociálních signálů Teorie centrální koherence (Frith, 1991) − předpokládá, že základní deficit je chybění či nedostatečná schopnost skládat si informace dohromady a tak vytvářet smysluplné celky − Za normálních okolností abstrakce významných podnětů a ty méně významné, kam patří i detaily a málo podstatné znaky, opomíjí − Ve složitých situacích se orientujeme podle vnímaných významů − Vnímáme tedy celky – osoby, předměty, situace − U nemocných s autismem schopnost abstrakce chybí nebo se vyvíjí pozvolna a obtížně − Své okolí vnímají „ikonicky“ - velmi přesně se všemi zatěžujícími detaily, které přitahují jejich pozornost více, než sociálně významné předměty či lidé - vede k přesycení nevýznamnými informacemi a nízké schopnosti orientace v těchto situacích − Tedy přesně naopak než jak je tomu fyziologickém vývoji již od raném věku − Svět se jeví jako „kaleidoskop“ barev a tvarů v neustálém pohybu –nesrozumitelný, až ohrožující, fragmentovaný − Převládá analytický způsob na úkor syntetického − Teorie vysvětluje: − preferenci nezvyklých senzorických vjemů, kdy dítě opomíjí informace mnohem důležitější − únik ze sociálních kontaktů - sociální svět je ve své proměnlivosti a komplexnosti pro dítě příliš nesrozumitelný a proto dává přednost méně komplikovanému světu věcí a neživých podnětů Koncepce teorie mysli - Baron-Cohen (1989) • Teorie mysli − označován laický soubor znalostí, názorů a přesvědčení o psychice vlastní i ostatních lidí (uvědomění si, že druzí mají své vlastní obsahy odlišené od našich a můžeme je s nimi komunikačně sdílet) − schopnost vytvářet si úsudky a názory o duševních stavech, které nelze přímo pozorovat (co si člověk myslí, po čem touží apod.) • Tuto komplexní dovednost používáme v každodenních sociálních interakcích a pomáhá nám předvídat reakce druhých • Dítě si koncept o psychice druhých lidí vytváří postupně, ale jeho dosažením se v myšlením posunuje do kvalitativně nového stadia sociálního vývoje • Schopnost teorie mysli se plně rozvine u většiny zdravých dětí kolem 4 let, kdy jsou také schopny odhadnout příčinu chování druhého člověka a tak i chování predikovat • 9m - sdílení zájmu a pozornosti s rodičem, stává se pro dítě hlavním zdrojem sociálního učení • Autistická patologie - předpoklad, že chybí nebo je narušena schopnost vytvářet si představu o psychice druhých • Dítě se díky tomuto deficitu není schopno naučit sdílení pozornosti a na deficitu v bazální sociální dovednosti se dále rozvíjí deficit jak v kulturně vázaném vývoji hry, ale hlavně celé další komunikace včetně sociálních norem • Sklon zacházet s lidmi podobně jako se všemi ostatními předměty − vykřikuje název požadované věci, i když v místnosti nikdo není − nezajistí si pozornost dospělého, protože mu chybí vědomí toho, že komunikace není věcným aktem, ale musí být zaměřena na mysl posluchače − okolní svět a hlavně chování lidí poměrně nepochopitelné a vzbuzující úzkost − dítě se proto uchyluje do rituálů, které jsou bezpečné a předvídatelné Integrativní teorie • Teorie intersubjektivity, Hobson (1991) • Vývoj dítěte popisuje na dvou základních paralelních liniích − První linie je já-věc, kde se jedná zejména o senzomotorický vývoj (pohybové dovednosti, prostorová orientace a paměť, manipulace s předměty vizuální diferenciace tvarů, barev apod.) − Druhá linie já-ty zahrnuje sociální vývoj • Právě v této oblasti mají děti s autismem vážné oslabení • Intuitivní příklon k lidem a preference sociálních podnětů před věcnými je vrozená, neboť vzhledem k nezralosti novorozence a jeho úplné závislosti na péči dospělých je to schopnost důležitá pro přežití • Dítě s autismem není schopné vztahovat se k druhým jako významným objektům, není vybaveno vrozeným vyhodnocením této významnosti a vztah k druhým osobám se vyvíjí primárně v rámci cesty senzomotorické • Empirické studie − dítě za normálních okolností již v novorozeneckém věku reaguje odlišně na podněty sociální a dává jim přednost − vytrvaleji pozoruje lidský obličej než jiný komplexní podnět, dává přednost naslouchání lidskému hlasu (především vyšším ženským hlasům) než jiným zvukovým podnětům • Od 9m dochází k rozvoji sekundární intersubjektivity dítě je schopno triadických interakcí (do přímého kontaktu s dospělým vstupuje předmět společného zájmu), od tohoto okamžiku se začíná rozvíjet dovednost sdílení pozornosti, základ budoucí teorie mysli Psychologická diagnostika autismu • Zásadní je také rozhovor s pečovatelem o psychomotorickém vývoji dítěte, zejména stěžejních oblastech deficitu • 6-9m odchylky v chování nespecifické, nejsou stanoveny dostatečně typické projevy použitelné pro takto časnou diagnostiku • Po 9m lze vyjádřit podezření na autistický vývoj, ale dg. jen pravděpodobnostní, s jistotou dg. potvrzena až po druhém roce života • Od 18m lze dg. infantilního autismu stanovit poměrně spolehlivě; zaměřit se zejména na problémy sociální interakce a neverbální komunikace; oblast řeči a stereotypů nejsou v útlém věku tolik nápadné • Brát vážně obavy rodičů – zejména problémy v komunikaci a sociálního chování (neodpovídá úsměvem, zvláštní a nedostatečný sociální kontakt, hra o samotě) • Stěžejní je klinické pozorování dítěte při jeho interakce s rodiči, vyšetřujícím i spontánní manipulaci s nabízenými podněty • Vhodné může být i pořízení videozáznamu z domácího nebo školního prostředí • Samotné vyšetření je náročné i z důvodu jádrových příznaků deficitu v sociální oblasti • Mnoho dětí nespolupracuje, vyhýbají se navázání kontaktu, jejich výkonová motivace je velmi nízká, sociální odměny jsou neúčinné • Některé děti se špatně adaptují na neznámou situaci vyšetření a reagují výraznou úzkostí, které se brání únikem do stereotypní manipulace nebo afektem • Bizarní a neobvyklé chování, autostimulace a stereotypie interferují se zaměřením na úkoly • Nutná pružnost postupu, navázat kontakt skrze zájem dítěte, dostatek času • U těžších poruch spolupráce není možná, využít pozorování volné hry, vyhodnotit spontánní projevy dítěte • Posouzení intelektu dítěte, neboť pečlivě interpretovaný profil vystihuje silné stránky dítěte, na kterých je potom založeno speciální vzdělávání • Autistický kognitivní deficit (omezená schopnost abstrakce a nepružnost tvoření pojmů) • Stanovení úrovně inteligence a tíže autistické symptomatiky je významné i prognosticky • Dětský autismus – neverbální IQ vyšší než verbální • spoléhají na hrubé mechanické procesy paměťové a percepční • slabý výkon v úkolech vyžadujících vyšší konceptualizaci, usuzování, interpretaci, integraci a abstrakci • nejvíce postiženo porozumění řeči • někdy porozumění na vyšší úrovni než expresivní schopnosti • Snížená schopnost porozumět neverbálním komunikačním signálům a metakomunikaci (neverbální prvky určují, jak verbálnímu sdělení rozumět) • Ukazatel kapacity spíše performační složka výkonu Posuzovací škály a dotazníky • CHAT (Checklist for Autism in Toddlers) Baron-Cohen a kol. (2000) − problematické oblasti spojené s vývojovým obdobím batolete, kdy podezření na autistický vývoj bývá stanoveno zejména na základě odlišností v komunikaci a sociálním chování včetně hry • CARS (Childhood Autism Rating Scale, Schopler, 1980) − rychlé a praktické administrování, návodem pro rozhovor s rodičem, nevýhodou je nižší spolehlivost • ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised; Lord et al., 1994) − nejlépe ověřeným komplexním schématem rozhovorů s rodiči; anamnéz, raný PMV včetně sebeobsluhy a následně oblastem deficitu a chování celkově; je vhodný k užití pro suspektně autistické pacienty ve věku 18 měsíců až do dospělosti • ASSQ Asperger Syndrome Screening Questionnaire (Gillberg a kol. 1996) − vysoce funkční formy autismu včetně Aspergerova syndromu Diferenciální diagnostika mimo PAS • Odlišit všechny ostatní vývojové poruchy • MR a kombinované postižení − úroveň sociálního chování s úrovní intelektu, užití neverbální distální komunikace – oční kontakt, gesta, mimika • Senzorické poruchy − sekundární sociální obtíže u dětí se zrakovým a sluchovým postižením – může se opozdit i rozvoj teorie mysli pro nedostatečný rozvoj sociálních dovedností • Poruchy vývoje řeči − těžké poruchy řeči –zejména receptivní- mají také obtíže v sociální komunikaci, ale kvalita je odlišná; dítě má snahu o neverbální komunikaci (kompenzuje poruchu řeči a rozumí neverbálním signálům, lépe se rozvíjí symbolická hra • Schizoidní porucha u dětí − snížený zájem o sociální kontakt, ale dítě sociálním podnětům rozumí a má schopnost normální interakce − sociální nonkonformismus a lhostejnost vůči sociálním normám, kritice a pochvale od okolí − samotářství, odtažitost, emoční chladnost a ploché emoce, přecitlivělost, rigidní psychické nastavení, chybí empatie pro pocity druhých − časté speciální zájmy (historie, technika, dinosauři...) neobvyklý styl komunikace − sociální chování se s věkem výrazně zlepšuje • Sociální úzkost − strach v různých sociálních situacích – kontakt s cizími lidmi obecně, není typické omezení zájmů a repetitivní chování, v domácím prostředí je interakce normální a vřelá • Reaktivní porucha sociální příchylnosti v dětství − sociální problémy s opožděným vývojem řeči jsou důsledkem neadekvátní péče o děti v časném věku − u týraných dětí je nápadná ambivalence příklonu, zvýšená bdělost, ostražitost − emočně deprivované děti – atypické sociální projevy; po úpravě prostředí potíže ustupují • Schizofrenie − začíná obvykle v pubertálním věku, vzácněji časný počátek v mladším školním věku, výjimečně v předškolním věku − Diff dg obtížná, u obou poruch je zhoršení sociální adaptace, ochuzení vztahů, abnormity sociálních interakcí − Děti se SCH premorbidně sníženou sociální reaktivitu, opožděný vývoj řeči, bizarní reakce na prostředí, silná úzkost, nápadnosti v myšlení i fantazii • Pro dg sch musí splnit 2 z následujících symptomů (bludy, halucinace, inkoherence nebo rozvolnění asociací, katatonické projevy, ploché nebo zcela nepřiměřené emoce) • Rozvoj bludů spíše a po 9r věku. • Projevy formálních poruch myšlení a ploché emoce zřetelné již kolem 6r Výchovné a vzdělávací intervence • Zahájit ihned po diagnostice • Techniky kognitivní a behaviorální terapie • 3 hlavní linie intervencí • Adaptivní − zlepšení adaptivity, vytváření žádoucích dovedností, které zmenšují riziko problémového chování; nácvik komunikace, sociální, volnočasové, percepční, vizuomotorické a pracovní dovednosti − Snaha zabránit prohlubování MR a nerovnoměrností ve vývoji − Např. nemluvící dítě naučit už v raném věku alternativní systém komunikace; určit a natrénovat techniky, které snižují úzkost a vyhneme se panikám s těžkými afektivními záchvaty; pravidelná fyzická aktivita snižuje riziko agresivity a hyperaktivity • Preventivní intervence − Přizpůsobit prostředí dítěti, aby vyhovovalo jeho kognitivnímu stylu, percepčím obtížím (tj. opačný postup); cílem vytvořit prostředí, ve kterém se dítě cítí bezpečně; dítě poté lépe přijímá nové informace a snižuje se rozvoj problematického chování • Následná intervence − Ve spojení s předchozími; cílem odstranění agresivity, sebezraňování, stereotypů, obsednantího dodržování rituálů, heypesenzitivity, afektivních záchvatů, odmítání sociálního kontaktu Strukturované učení Vychází z Lovaasovy intervnční terapie a vzdělávacích programů /v rámci TEACCH/ 1. Fyzická struktura – názorná organizace prostoru 2. Vizuální podpora – informace podávány vizuálně - písemné pokyny, piktogramy, schémata, barevné kódy, připomínají pořadí nebo postup činnosti; zvýšení samostatnosti a pocitu jistoty 3. Zajištění předvídatelnosti, vizualizace času – formy denních a pracovních režimů; usnadňuje dítěti komunikaci, adaptabilitu, snižuje úzkost 4. Individuální přístup – přizpůsobit úrovni dítěte, deficitům, analýza chování 5. Dokumentace a zaznamenávání údajů – četnost spontánní komunikace, výskyt problémového chování Nácviky komunikace • ½ dětí s PAS si neosvojí řeč, u všech porucha na úrovni exprese i recepce, verbální i neverbální • Frustrace z nefunkční komunikace, častý vnitřní spouštěč agresivního chování • Minimum komunikace – vyjádřit ne/souhlas, žádost o pomoc při činnosti, žádost o zastavení činnosti, žádost o předmět svého zájmu • Postup od nejnižších úrovní až po složité jazykové struktury • Imitace verbálních projevů (echolálie, základní jazyk (pojmenuje předměty), vztahy (čas, velikost, zobecňování), konverzace (otázky a odpovědi), informace (zeptat se za účelem získání informací, gramatické dovednosti, vyprávění zážitků (učí se sdílet s ostatními), spontaneita projevu Včetně prostředků neverbální komunikace (oční kontakt, jednoduché gesto), někdy užito znakového jazyka, ale u dětí s PAS užití limitované. Více augmentativní metody – piktogramy, obrázky, schémata) Nácviky sociálních dovedností − Ucelený řetězec jednodušších společenských úkonů k dosažení cíle (nakupování, jízda MHD, rozhovor s cizím člověkem, telefonování, stolování…) • Terapie problémového chování − Aplikovaná behaviorální analýza, vychází z teorie učení; spouštěcí a udržovací faktory − Změna patřičných spouštěčů, aby se problémové chování nemohlo vyskytnout a změna následků tak, aby problémové chování přestalo být funkční