Kognitivní funkce -jejich diagnostika a trénink- PSB_444 Jaro 2013 Aneta Dorazilová PsÚ FFMU Forma výuky •Aktivní účast v hodině •Spolupráce •Příprava na hodiny • • •Ukončení: diagnostika a tréninkový plán pro určitého klienta Náplň předmětu •Seznámení se s některými dg. metodami • •Kog. deficity u různých diagnóz • •Tvorba tréninkového programu • •Seznámení se s počítačovými programy • •…a snad i zkušenosti z praxe • Důležité pojmy •neuropsychologie = vztah mezi (poškozeným) mozkem a chováním • •chování = kognice, emoce, exekutivní funkce • •kognice = mentální a kognitivní schopnosti, které závisejí na funkci mozkové kůry (řeč, paměť, pozornost) …s čím vším souvisí? •(Přikrylová, 2010) • • • • Důležité pojmy •neuroplasticita = schopnost mozku měnit se a transformovat; tvorba nových oblastí – map •(Doidge, 2012) • • kognitivní rehabilitace = podpůrná, udržovací, obnovovací, pravidelná činnost vedoucí ke zlepšení nebo udržení stavu KF • • • • • Přístup ke klientovi s kognitivním deficitem •přizpůsobení tempa řeči i pohybů •přizpůsobení slovní zásoby a výrazů •jasné otázky nebo instrukce •trpělivost, slušnost!!! • •X nejednáme s dítětem, ale s dospělým člověkem •X i klient s KD může mít smysl pro humor Možné projevy pacienta s KD •podrážděnost, impulzivita, nevhodné sociální chování, •snížená motivace, zvýraznění premorbidních •osobnostních rysů, úzkost, deprese, nedůvěra • •trvalé osobnostní změny – obsesivní chování, nadměrné •věnování se práci, přehnaná přátelskost, izolovanost, •zkreslené vnímání záměrů a jednání druhých lidí,….. • •problematický návrat do práce – PM retardace, ztráta •dřívější tvořivosti,….. Vyšetření kognitivního deficitu •Základní orientace: počítaní, psaní, čtení, abstraktní myšlení: interpretace přísloví •!!! rozhovor, pozorování • •Generalizovaný deficit = funkce poškozeny jako celek à screening (MMSE, Hodiny) àtěžší zkoušky při absenci deficitu Základní testovací metody jednotlivých funkcí • •rychlost zpracování informací – Symboly •pracovní paměť – Řazení písmen a čísel •pozornost – TMT A + B •verbální učení a paměť – Paměťový test učení •vizuální učení a paměť – Reyova figura •řeč – VFT (test verbální fluence) •prostorová orientace – Clock Drawing Základní testovací metody jednotlivých funkcí •vizuální učení a paměť – Reyova figura – reprodukce •premorbidní schopnosti – Informace •verbální učení a paměť – Paměťový test učení – oddálení •(30 min.) •usuzování a řešení problémů – WCST •lateralita – Pravo – levá orientace, nespecifické zk. •řeč - Mississipi Aphasia Screning Test • • Screeningové baterie •Mini Mental State Examination, MMSE (Folstein et al., 1975) •Addenbrooke´s Cognitive Examination Revised, ACE-R (Hodges, 2006; Bartoš, 2010) • •Další baterie: Seven-Minute Screening Test, Montreal Cognitive Assessment, MoCA test, Alzheimer´s Disease Assessment Scale, Cognitive section, ADAS-Cog, Mattis Dementia Rating Scale, MDRS Rey – Osteriethova figura (příklad) Clock Drawing (příklad) Tréninkové programy •Brainjogging.cz (HappyNeuron) • •Cognifit • •NEUROP • • • Příručky on-line pro veřejnost: •Vzpomínkovi.cz •(materiály pro pacienty s mírnou kog. poruchou a jejich příbuzné) •Ergoaktiv.cz •(materiály pro osoby po CMP) • • • • http://www.sharpbrains.com/wp-content/uploads/2006/12/a7021_2730.jpg Užitečné… ….a zajímavé odkazy •UCLA Brain Research Institute •(http://www.bri.ucla.edu) • •Cambridge Cognition •(http://www.camcog.com) • •Brain Mapping •(http://www.brainmapping.org) • • •Mind Hacks (http://mindhacks.com) • •Neurophilosophy •(http://www.guardian.co.uk/science/neurophilosophy) • • • A co ještě? •Metakognitivní trénink pro pacienty se schizofrenií (Moritz, Woodward, Mozny, 2007) • •Teorie sociální kognice a možnosti diagnostiky • •Rehabilitace pacientů s afazií – co může dělat psycholog? • F:\cerebrum\řehořek\pexeso.jpg DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST!