Kognitivní funkce - jejich diagnostika a trénink- PSB_444 Jaro 2013 Aneta Dorazilová PsÚ FFMU Obsah hodiny 1.Jazyk a řeč 2.Afázie 3.Mississippi Aphasia Screening Test (MAST) 4.Kognitivní deficit vyvolaný užíváním alkoholu a jiných návykových látek Podle indicií doplň známé přísloví: (Cikánková, I.) Slovní zásoba a jazyk •Jazyk je …: •Komunikativní •Arbitrálně symbolický (symboly) •Uspořádaný podle pravidel •Strukturalizovaný (různé úrovně) •Generativní, produktivní (nové věty) •Dynamický (vyvíjí se) Ø •(Sternberg, s.318) • • • • Stupně osvojování jazyka 1.Broukání 2.Žvatlání 3.Izolovaná slova 4.Dvouslovné kombinace, telegrafická řeč 5.Dospělá struktura vět (+ rozšiřování slovníku) Funkce jazyka •Receptivní – slovní porozumění •Expresivní – slovní plynulost, pohotovost, produkce slov •Komunikace, pojmenovávání, sdílení, vyslovení myšlenek • •Slovní zásoba – soubor všech slov užívaných v daném jazyce • •Další pojmy: syntax, denotát, konotát, sémantika Vnitřní řeč •Vygotskij: inner speech •„utajená verbalizace“, „verbální myšlení“ •Mezistupeň mezi intencí mluvčího a realizací výpovědi •„živý proces rození myšlenky ve slově“ •„vypařování slov v myšlení“ •Intrapersonální charakter http://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/1/17/LSvygotsky.jpg A.R. Lurija •4 etapy sdělení: •Motiv nb. Potřeba vyjádřit řečí daný obsah •Záměr a tvorba významu výpovědi •Vnitřní řeč, překódování záměru do systému řeči •Plynulá rozvinutá vnější řečová promluva http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/20/Luria.jpg/220px-Luria.jpg Sestavte příběh z následujících slov: •Lžíce •Pokoj •Letadlo •Květina •Světlo •Kočka •Loučit se •Malovat • •Článek z NY Times o tom, zda (a jak) jazyk ovlivňuje způsob uvažování: http://www.nytimes.com/2010/08/29/magazine/29language-t.html?_r=2&pagewanted=all& • • Afázie •A – fasis; nemluvnost, nepřítomnost řeči •Porucha produkce řeči i porozumění •Porucha vyhledávání vhodných výrazů •Poruchy v oblasti čtení a psaní •Způsobena zejména organickým poškozením mozkové kůry dané hemisféry • •… často poruchy dalších kognitivních funkcí Oblasti mozku potřebné k řeči http://morningreportmsh.blogspot.cz/2011/08/aphasia.html http://www.ling.upenn.edu/courses/ling001/neurology.html Afázie •Afázie x dysfázie (vývojová) •Zasaženy: fluence, nominativní složka, porozumění, produkce, slovní zásoba, … • •Brocova (špatné vyjadřování, pojmenovávání) •Wernickeho (špatné porozumění) •…častěji smíšená, globální http://www.aphasia.org/EmergencyResponder.html Klasifikace afázií • Syndrom Spontánní řeč, Fluence Opakování Porozumění řeči Globální afázie absence, stereotypie, automatizmy těžce narušené těžce narušené Transkortikální smíšená afázie nonfluentní, minimální řečová produkce, stereotypie méně narušené, echolálie středně těžké až těžké poruchy Brocova afázie nonfluentní, agramatizmy, parafázie narušené, agramatické variabilní poruchy, lehké až středně těžké Transkortikální motorická afázie nonfluentní, echolalická méně narušené, echolálie lehké až středně těžké poruchy Wernickeho afázie fluentní, parafázie, žargon narušené těžké poruchy Transkortikální senzorická afázie fluentní, echolalická, parafázie méně narušené echolálie těžké poruchy Kondukční afázie fluentní, fonemické parafázie těžce narušené lehké poruchy Anomická afázie fluentní, pauzy, opisy zachované lehké poruchy Tab. 1.: Bostonská klasifikace afázií (upraveno dle Cséfalvay, 1996, 2002 a Košťálová a kol., 2006) Olomoucká klasifikace afázií •Expresivní – neschopnost mluveného projevu •Integrační – neschopnost zpracovávat info •Percepční – dekódování a porozumění •Amnestická – „anomická“, četné latence •Globální – nejtěžší; porozumění řeči, spontánní řeč, opakování, pojmenovávání, orientace v prostoru i čase • •Mnoho dalších klasifikací: Lurijova (1983), Hrbkova (1963) Afázie jako komplexní poškození •Poruchy pozornosti: střídání, rozdělení, udržení •Poruchy myšlení: zejména tvořivé myšlení •Pomalejší psychomotorické tempo •jaké strategie pacient používá (gesta, kresba, ukazování …) • Kognitivní rehabilitace afázie •Logopedie •Neurorehabilitace – kognitivní trénink • (důležitost práce doma) •Skupinová terapie – s dalšími osobami po CMP (nejen s afatiky!), s rodinnými příslušníky • • •Často a krátce, udržovat kontakty, ke zlepšení může docházet i po delší době •Více na: http://www.klubafasie.com/ • Cvičení na řeč a slovní zásobu - obecně •Výslovnost: jazykolamy, rýmy, podobně znějící slova (bez – pes, prak – drak…), oromotorika, … •Antonyma, synonyma •Automatická řeč, rozmluvení: přísloví, dny v týdnu, měsíce •Výbavnost: slovní fotbal, slovní had, slovní pyramida, město – jméno, slova na písmenko •Pojmenovávání obrázků, opakování, čtení, popis situací… Tvorba slov z písmen (Roháčková, K.) Mississippi Aphasia Screening Test (MAST) •9 subtestů, 5 – 15 minut •Změny v jazykových schopnostech v průběhu času •Autoři: Nakase – Thompson, R. a kol., Methodist Rehabilitation Center •Výhody: jednoduchý, krátký, lze jej použít opakovaně •Detekce a vývoj afázie, do budoucna afázie x demence Části záznamového archu 1.Osobní a anamnestická data 2.Souhrn výsledků devíti subtestů, index produkce, receptivní a celkový index •Celkový jazykový index = i.produkce + i. receptivní; max. 100 bodů •1.-5. subtest – IP, 6.-9.subtest – IR • •3. normy Mississippi Aphasia Screening Test (MAST) Mississippi Aphasia Screening Test (MAST) Přílohy k MAST • • • • • • •Pojmenovávání objektů Podnětová fotografie D:\cerebrum\MAST\pojmenovani objektu mast.png D:\cerebrum\MAST\stimulusmast.jpg Administrace •Mluvíme srozumitelně •Zjistíme, zda pacient dobře vidí (brýle) a slyší (naslouchadlo) •Zaznamenáme již diagnostikované poruchy •Přítomní příbuzní mohou kontrolovat pravdivost údajů (bydliště atd.), ale ne zasahovat do testu (napovídat, doplňovat…) • •Další testy: Boston Diagnostic Aphasia Examination (BDAE), Western Aphasia Battery (WAB), Token test • Cvičení řeči (Ošlejšková, L.) Kognitivní funkce a alkohol •Akutní intoxikace alkoholová (dle MKN -10 F1x.0): •Dezinhibice •Hádavost •Agrese •Labilita nálady •Zhoršená pozornost a úsudek •Narušení osobních činností • Kognitivní funkce a alkohol •A. zhoršuje komunikaci mezi mozkovými buňkami •Poškozuje zejména myelinové spoje mezi neurony •A. v dospívání – zhoubný vliv na vývoj mozku a funkci paměti • •Opakované odvykací stavy mohou vést k dlouhodobému narušení KF Kognitivní funkce a alkohol •Výrazné zhoršení funkce hipokampu •(zhoršení funkce neurotransmiteru glutamátu v této oblasti) •Výrazné ovlivnění frontálního laloku (plánování, rozhodování, sebeovládání) •Bažení - větší spotřeba kyslíku v určitých částech mozku (limbický systém) • • Kognitivní funkce a alkohol •Alkohol a příznaky stárnutí: zvýšení krevního tlaku à vyšší riziko CMP •Alkohol po prodělané CMP: nebezpečná kombinace, rychlé zhoršení stavu • •FAS – fetální alkoholový syndrom • Alkoholové okénko (palimpsest) •Bloková (souvislá) •Ostrůvkovitá (méně častá, alkohol na lačno, naráz větší množství) •Mohou být varovným příznakem větší zranitelnosti mozku. • http://4.bp.blogspot.com/-_8ms5lpIALA/Td-ziDEP85I/AAAAAAAAE-A/fVjq3S86Pdw/s1600/riverwalk-alcoholic .jpg Alkohol •r.2010: 10 000 osob léčeno, 27 000 osob hospitalizováno v ČR •1/3 mužů a 1/10 žen v ČR pije škodlivým a rizikových způsobem Pokuste se správně přečíst text (Babulík, V.) •A bylo jaor. Veškco, ševcko kevtlo, a ty včley toilk bzčuely, a ta tvára byla tavoká vekilá, a ta rosa joka gránaty, a ti ptácči tilok zpílavi, a ti cvčrci - ale ti se ncěo nacrvleči! A bruocči už neěmli stání. Slnuko se terpv kloinlo k zápdau, a už byil přde chaluopkuo, vznáešli se do pověřtí, jeedn výš nže drhuý. A kydž viědli tam od hájčeku Janinku přiáchzet, leětli jí narpoti a skroo ji nelsi. Vašk jesm ráda, že vás mhou, milí bruočci, jetšě vyrpovodit, a pka si už tkaé pùdju. Ale broucči tmou nerouzměli. To blyo raodsti. Beuršky už mlěy sníadni hotovuo, čokloádu a k ní taokvé smžaené věnekčy. Pomoldili se a nansídali se, a že ve jnému Páně poeltí. Bruočci se jži vználeši do pověřtí, ale tatínke, že jmi chec jetšě něco připoemnuot. Mlií bruocči! Tak vy dens polteíte a buedte liedm svítti. • Kognitivní funkce a psychostimulancia •Stimulancia: amfetaminy, kokain, nikotin, kofein •Jednorázově: zvýšení výkonu KF, snížení únavy, kratší reakční čas, snížení kapacity pracovní paměti • http://rachelnico.files.wordpress.com/2011/09/mdma-electronic-bytes.jpeg Kognitivní funkce a psychostimulancia •Dlouhodobé užívání: anhedonie, poruchy motivace, poruchy pozornosti, impulzivita, podrážděnost • •Dlouhodobě zhoršený výkon u bývalých uživatelů: koncentrace pozornosti, inhibice irelevantních informací, rozhodování, kd.paměť, deficity v motorických úlohách (Parkinson) • Kognitivní funkce a marihuana •Zkušenost s marihuanou: 42% studentů v ČR •Akutní intoxikace: zklidnění, intenzivnější senzitivní zážitky, zkreslené vnímání (času) •Postižena kd.paměť, pozornost, schopnost učit se, reakční čas a koordinace, motorika • •hyper-priming •Zvýšené riziko rozvoje schizofrenie u mladších častějších uživatelů •Lepší sebereflexe než při užití alkoholu (např. řízení) • • Kognitivní funkce a marihuana •Délka užívání + věk + frekvence !!! •Zhoršení KF přetrvává cca několik týdnů po konci užívání, ale je reverzibilní • •Dlouhodobí uživatelé – kognitivní deficity: selektivita pozornosti, kd., verbální a pracovní paměť, práce s informacemi, reakční čas, učení • • • Kognitivní funkce a heroin •Narušení: pozornost, prostorová orientace a paměť, exekutivní funkce, verbální fluence •Často kombinace s dalšími drogami • •Další toxické látky: organická rozpouštědla – závažné poškození mozku • halucinogeny – změny vědomí, může být amnézie Léčba a rehabilitace •Ke zlepšení kognitivních deficitů dochází většinou již v úvodních fázích léčby (abstinence) http://img.aktualne.centrum.cz/494/62/4946213-graf-uziti-drog-v-zivote.jpg Cvičení na slovní zásobu (Synková, J.) DĚKUJI ZA POZORNOST! • Literatura a informační zdroje: •Bednaříková, M. (2007): Příspěvek k neuropsychologické diagnostice afázie; Brno: Masarykova univerzita. •Kučerová, H., Preiss, M. (2006): Neuropsychologie v psychiatrii; Praha: Grada Publishing, a.s. •Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti (2011): Zaostřeno na drogy http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/Zaostreno-1_12_web.pdf •Stolínová, E. (2008): Návrhy metodických materiálů pro práci s afatiky; Olomouc: Univerzita Palackého. •Vygotskij, L.S. (1934, 2004): Psychologie myšlení a řeči; Praha: Portál. •http://www.jsad.com/ •http://www.drogy.net/zpravy-a-statistiky/ • • • •