KOGNITIVNÍ FUNKCE - JEJICH DIAGNOSTIKA A TRÉNINK - PSB_444 Jaro 2013 Aneta Dorazilová PsÚ FFMU Náplň hodiny: 1.Jaká je účinnost kognitivního tréninku 2.Vyšetření některými testy 3.Kazuistiky, videa 4.Specifika práce s osobami po CMP Cvičení na slovní zásobu, Ošlejšková, L. •Vymyslete příběh s použitím následujících slov: • • •kůň, zahrada, princezna, hrad, jídlo, nůž, pták, peníze, kniha, meč • • Účinnost a význam tréninku kognitivních funkcí •Různé informace o účinnosti tréninku •Obtížně srovnatelné skupiny klientů •Frekvence tréninku •Délka tréninku •Skupina x individuální hodiny •Studie BBC (2010): no gain from brain train •(3 x týdně, 10 min denně, 6 týdnů) • Účinnost a význam tréninku kognitivních funkcí •Michael Merzenich: Growing evidence of brain plasticity http://www.ted.com/talks/michael_merzenich_on_the_elastic_brain.html • •Rozdíl TKF x běžné mozkové aktivity (čtení, křížovky, počítačové hry) •Význam prevence, podpory, udržování Význam kognitivního tréninku •Mechanismus protekce? Vytváření „kognitivní rezervy“ do budoucna aktivitami stimulujícími mozek? (Stern, 2006) • Kognitivní rezerva •Stern (2002): aktivní (kognitivní a kompenzační) a pasivní kognitivní rezerva •Snowdon (1986): The Nun Study •Funkční základ, na němž se projevují patologie • Významné studie •Studie IMPACT (2006-2007) •5 x týdně 1h, 8 týdnů, Brain Fitness •! Rychlost zpracování informací • •Studie ACTIVE (1998-2004) •První blok tréninku (10 l.), booster tréninky: 11 měsíců, 35 měsíců •! Rychlost zpracování, usuzování • •Studie s programem HAPPYneuron: 18 x 45 min •Tzv. transferové efekty •Pozitivní účinky i na motivaci a spokojenost • • • • Efekt kognitivního tréninku •Výzkumné otázky: •Mají kognitivní tréninky generalizovaný dopad? (vliv transferu i na netrénované oblasti atd.) • •Mají kognitivní tréninky dlouhodobý, přetrvávající dopad? • •Nejčastější oblast zlepšení: rychlost zpracování, usuzování, subjektivní funkce paměti Přístupy k TKF •Multimodální trénink •Edukační složka tréninku (mnemotechnické pomůcky atd.) •Experience Corps: senioři – dobrovolníci pomáhají dětem ve školách s učením • • Různé skupiny využívající TKF: •Příklady studií: •Senioři (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20643703), 8 týdnů •Dyslexie (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2746314/pdf/pone.0007141.pdf), 6 měsíců •Osoby po úrazu hlavy (http://www.neurology.org/cgi/content/meeting_abstract/80/1_MeetingAbstracts/P04.024?sid=82f05af9-3 fd4-4d1b-8e78-3e456ef18a2a), 8 týdnů •Preiss: pacienti s afektivními poruchami (Cognifit) • •Srovnávací kritérium? Další možnosti výzkumu Oblasti zlepšení •Jednotlivé kognitivní funkce •Schopnost učení (výslovnost, čtení, počty) •Koordinace a kombinace ( př. talking while walking) •Sociální a psychologický aspekt tréninku •návrat do původní úrovně x udržení •Subjektivní x objektivní posouzení zelpšení Faktory ideálního tréninkového programu 1.Úkoly jako výzva 2.Souvislost tréninku s běžným životem 3.Zapojení vizuálních i sluchových vjemů a dalších smyslů 4.Zautomatizování poznatků 5.Frekvence a intenzita 6.Schopnost zaujmout a pobavit Osobnostní faktory •Rozdíly v přístupu ke cvičením •Samostatná práce •Zapojení do úkolů •Rysy, charakter, osobnostní rozdíly •převažující „nastavení“ Cvičení na krátkodobou paměť, Synková, J. •Zapamatujte si slova v tabulce a jejich pořadí •Čas: 1 min KOROPTEV STROM KONEV PALICE KYSLÍK DŮM PÁSEK KNIHA STŮL VESTA ČLOVĚK OHEŇ KOČKA LOVEC ČINKA PRASE DÝKA PÁNEV KOST VODA Život pacientů po CMP •Living with aphasia: http://www.youtube.com/watch?v=c6S3fSitEWY • •Jill Bolte Taylor´s stroke of insight: http://www.ted.com/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html Život pacientů po CMP •Aphasia Speaks: Neuro film festival 2012 http://www.youtube.com/watch?v=qmKf7efdxG8&list=FLBnr-O9geekKT9nKzLrvbMQ&feature=mh_lolz • •Cerebrovaskulární ambulance: http://www.cmp-brno.cz/UVOD.html Pacienti po cévní mozkové příhodě •Oblasti života: •Domácí prostředí •Sociální vztahy •Pracovní prostředí •Pohyb •další rizika a obtíže • Přístup k pacientům po CMP •Trpělivost •Srozumitelnost •Spolupráce s rodinou •Respekt •Motivace •Empatie • • Literatura •Štěpánková, H., Steinová, D.: Trénování paměti – metodická příručka; Praha: Psychiatrické centrum Praha, 2009. •