Lekce 9 Gramatická látka Odkaz na gramatiku Deklinace: Konsonantické kmeny ražené §§ 153-156 1. Platón o mužích, kteří by ve státě jím navrhovaném měli úlohu „strážců": <&iXóooQ psAxioTog soxai ó naiQ- napa yáp SKaauov Kai spyov Kai Xóyov6 óióáaKouai toú<; Tiaióag Kai évósÍKvuvxai7, 6ti tó pěv óúcaiov, tó ós ccóikov, Kai tóós psv KaAóv, tóós ós aía%póv, Kai tóós psv óoiov, tóós ós ávóaiov. (piat. Prot. 325 o 4. "HAiKa ó TraAaióg Xóyoc, (Xéyei) téptteiv tóv rjAiKa. r\ yáp xpóvou íaÓTT|<; éiť íoac, r\6ováq aysi Kai ói' ópoiÓTT|Ta (piXíav TiapsxsTai. sk toútou8 oú úaupáCopsv, si Traiósg Tiaioi(v) auvsivai éúéAouai. (piat.phaedr. 240o 5. Platón o učení: Oúósv páúr)pa psTÓc óouAsťac; tóv éAsúúspov %pf| pavúávsiv. oi psv yap tou acópaTOc; ttóvoi pťa TTOVoúpsvoi9 xsipov10 oúósv to awpa áTTspyáCovTai, i|/uxfj ós pťaiov oúósv é[i[iévei páúr)pa. př| toívuv pťa toíx; Tiaióag év Toig paúrjpaai Tpé(ps, áXXá TiaíCovTag. (Plat. Rep. 536 e) 1 ak. sg. substantiva r\ (púoi<; 'fyzická nebo duševní vlastnosť 2 éyxwpsi je dovoleno, je přípustné' 3 sk Tiaióov 'od dětství' 4 apiKpóg variantní podoba adj. piKpóg 5 vouůetg), -siv 'upozorňovat, napomínať (dosl. 'klást na srdce') 6 SKaoTOV společný přívlastek substantiv spyov a Aóyov 7 évósÍKVUVTai 3. pl. ind. préz. (sloveso zpravidla vystupuje jako deponentní) 'ukazují, vysvětlují' 8 sk toútou 'z toho důvodu, proto' 9 TTOVOÚpsvoi ptc. préz. medpas. slovesa ttovô, -siv 'namáhat se, vykonávat (práci), trpět' 10 %sipov ak. sg. n. komparativu adj. 'horší'; ve funkci adv. 'hůř' 97 Lekce 9 6. Pausániův popis Diovy sochy v Olympii: £ióťocv ós tóv épyaoáiisvov tó tou Aióg11 áyaX[ia sivou (Asyouoiv), kou tó STUYpocppa12 ib ímó iolq toů Aióc; Ttooťv sotiv eíq papxupiav-$EIAIAEXAPMIAOYYIOEA0HNAIOEMEIIOIHEE(paus 5> io,2) 7a. rXaijKa eiq 'Aůfjvac; (KopíCsig). (Lucian. Nigr. 1,1) 7b. 'EXXá6oq 'EXXáq ' Aúfjvou. (Anth. Pai. 7,45) 7c. Ai éXnídeq Póokouoi13 xobq Ktvobq ppotóv. (Men. sem. 5i;ed. jakei) Slovní zásoba íoxvpóq, -á, -óv mocný validus, potens soopou budu ero bude erit [íéXX(*>, -ťjaco, -r|aa, —, —, — chtít, hodlat, mít -urus esse, -ndus esse ó (púXaE,, -Kog strážce custos 1Í |i£ůr), -Ti? opilost ebrietas TOlOŮTOg, -aú-CT), -oůxo(v) takový talis, huiusmodi YsAoioc;, -oía, -oíov žertovný ridiculus OTTOU kde ubi SsopOU, Seťjaonai, SsSéruiai, é8erji>r|v potřebovat, žádat egere, opus alci esse, rogare ŮEtOpOCl, -ctaOai, -áao\iai, -aaá\ii\v, -ajiai, — dívat se spectare YpC((pG), ypki|;g), sypala, yéyptttptt: Y^ypccmaai. psát, kreslit scribere, piugere šypácpriv YpaTTTÓg, -rj, -óv napsaný, nakreslený scriptus, pictus Ó TUIVOC^, -KOQ deska, obraz tabula 0(páTTG), ocpá^co, -ai;a, -ayfiai, -áyr|v zabít occidere Ó Tialq, naibóc, chlapec puer x\ Tiotiq, rcaiSóc, dívka puella 11 toů Aióq gen. vl. jména ó Zeúq 12 tó STtiYpappa 'nápis' 13 póoKG) 'živit, sytit' 98 Lekce 9 0Cp%O|I0Cl, &pE,o\iai, r\pE,á\ir\v, r\py\iai, — začínat incipere T| TpOípÓg, -oů kojná, chůva altrix, nutrix ó naiôay(x>yÓQ, -ov vychovatel paedagogus Ôl0C|lCX%O|j,0U, oia^a/oD^ai, bie\iaxeoá\ir\v, ôia-fiená/rinai, — usilovat, bojovat dimicare aby, jak (jen) ut íóQ (se súperi.) co, co možná nej- ut ó psAxioTog nej lepší optimus TTOCpá (ak.) při, u, skrz penes, per aíoxpÓQ, -á, -óv ošklivý, hanebný foedus, turpis Ó fjAlŠ, -Kog vrstevník coetaneus ttocAocióc;, -á, -óv starý antiquus, vetus TSpTUG), xépi|;co, ěxept|;a, —, —, — (ak.) dělat radost, potěšení laetari ÍOOQ, -r\, -o v rovný, shodný, stejný aequus T| ioOTTjc;, -XOQ rovnost aequitas Ô|IOlO<;, -a, -ov podobný similis T| Ó|IOlÓTr|<;, -Tog podobnost similitudo TUOCpé^G), TiapaoxTJoco, -éa/ov, -éaxr|Ka, —, — poskytovat praebere Ô 0CI)|1 -áao[iai, -aaa, -axa, -aafiai, -áoôr|v obdivovat admirari tô |iáôri|ia, -axoc, učení, věda, vědění studium, disciplina tô oQ>[ia, -xoQ tělo corpus ŕ\ pťa, -aq síla, divokost vis, violentia pťaiog, -a, -ov divoký, násilný violens £pYC(Co|I0Cl, -áaofiai, -aaáfiriv, EÍpyaa[iai, eípY«aôr|v pracovat, zhotovit operari 0CTU£pYC(Co|I0Cl, -áaofiai, -aaáfiriv, -eipyaafiai, -eipY«aôr|v dokončit, dodělat conficere TOIVUV a tak, tedy igitur, ergo TTOuCo), -oco, -aa, —, —, — hrát si, žertovat ludere TÔ aY0cA|ia, -axot; obraz, socha (boha) simulacrum, statua (dei) Ó TIOVQ, nobóc, noha pes r\ |iapTupťa, -íag svědectví, důkaz testimonium KO|IÍ£g), -iw, -ica, -iKa, -lofiai, -íoôr|v přinést, obstarat portare T| Y^ocúš, -Kóg sova ulula T| éA,7U<;, -íôog naděje spes KSVÓg, -ťj, -óv prázdný vacuus 99 Lekce 9 Ó ppOTÓg, -oú smrtelník, člověk mortalis Cvičení 1. Vyhledejte v lekci 9, 1 všechny tvary substantiva (púXaE, a doplňte tvary chybějící. 2. a) Skloňujte paralelně tvary: ŕ\ yXavE,, yXavKÓq — ó yvnóq (sup). b) Skloňujte: • tô oQ>[ia • ó tzotôq 3. a) Určete pád, číslo a vytvořte nom. sg: • ttouoív • sAttíôi • tuvockocc; • éoôŕjTa (oblečení) • yXa\)E,ív • 'EXXáôi • paOrjpaTa • ttooí • Ypáppaai (písmeno) • (púAocKa • "Apapsg (Arab) • rjAiKac; • KúkAcottoc; (Kyklop) b) Uspořádejte tato substantiva podle kmenového zakončení. c) Všimněte si rozdílu mezi dvěma možnými způsoby tvoření nom. sg. u konsonantické deklinace. 4. Podle vzoru vytvořte analogicky substantiva k následujícím adjektivům a odhadněte jejich význam: íaoc, — stejný ófioiot; — stejný, podobný íaóxr|<;— rovnost ófioiÓTr|<; — podoba • íôiOQ • ôoiOQ • npäoQ (mírný, pokojný) • kockóc; • véoq (mladý, nový) • ôeE,ióq 5. Vyložte etymologii slov: • pedagogický • matematický • epigram 6. Doplňte věty tak, že z větných úseků uvedených v části b) vyberete ten, který odpovídá kontextu, a věty přeložte: a) (púAaKsg.....oú ôsovxai • pŕ| pťa ... xpéípe • i|/uxíi pícciov (vynucený)... • naiQ ... auveivou éůsAsi •... r\[iäQ ispTisi (tspttg) 'těšit'). b) Toug Tiaioag év toí<; paúrjpaai • áyáApaTa • (puAáKcov • ttouoi • oúôsv éppsvsi páôripa. 7. Přeložte a vysvětlete základní významy genitivu: a) toiocCtoc Kpíveiv oú vsocvťou, áXX' épTisípou (zkušený) ôikocotoC sotiv. b) psůrig (opilost) Toug (púAaKag éméxEoůai ôsi. c) ysA,oiov tôv (púAaKa (púAaKog ôsioôai. 100 Lekce 9 d) oú yiyvúoKovoiv, óttou yf\Q síoiv. 8. Přeložte se zřetelem na správný význam předložek: • oi šsvoi ôiá noXe[LÍac, xwpag TiopsúovTai. • ôiá ttoíocv aíxťav xoug ávůpcÓTrouc; (peúyeic,; • outoi ôiá |i£Ôr)v oú yiyvúoKovoiv. * A xpóvou ioóvr\Q ôť ó|ioiÓTr|Ta (piAiav TTapsxsxai. • nXr\oiáCo\)oi tíj ôaAáTTr) ôiá ttoAAoC xpóvou. • ôi' r\[iQ>v (tôv vÓ|ig)v) sAaps tt)v |ir)t£pa aou ó ttocttjp. 9. Gramaticky určete následující tvary, přeložte a utvořte 1. sg. préz. ind.: • £|iaÔ£v • r|AÔ£<; • £7t.UŮÓ|j,r|v • KaT£7t.£a£V • £ÍTT£v • (XTTeAŮE • áTT£ÔaV£» 7t.pO£ÍA,£to • £íôo|i£v • áTT£o%0VT0. 10. Přeložte 1. Platón soudí, že strážcové se musí vyvarovat opilosti, protože by bylo směšné, aby sami potřebovali strážce. 2. Co je na těch obrazech? Na tomto vidím sovu, na tamtom orla. Nemáš snad z těch zvířat radost? 3. Myslím, že učitelé nemohou učit děti násilím, protože takové vědomosti v duši nezůstávají. 4. Athéna dávala lidem naději na vítězství. Těla ani duše otroků se neliší od těl a duší jejich pánů. 5. Vychovatelé učí děti svých pánů a snaží se o to, aby se nedopouštěly chyb, aby se co nejvíc naučily a byly co nejlepší. 101