Silvie Kotherová:Buddhismus II. Prázdnota a jedno vědomí Pradžňápáramitová literatura • mahájánový početný soubor různě obsáhlých spisů a traktátů o dokonalosti v moudrosti, nejvyšším intelektu, vrcholu poznání. • tvoří ucelenou filosofii samu o sobě. • obsahují hluboké teorie o prázdnotě. • začaly vznikat mezi 100 př.n.l a 100 n.l., • staly se základnou zejména pro filosofickou školu madhjamaka. • Pojmenovány bývají podle svého rozsahu – počtu veršovaných strof nebo prozaických odstavců. – Aštásáhasrikápradžňápáramitásútra – „O osmi tisících slabik“ – Šatasáhasriká – o 100 000 slabikách Čtyři fáze vývoje pradžňápáramitové literatury a) 100 př.n.l. – 100 n.l. - vypracování základních myšlenek • Texty se snaží prokázat, že jde o slovo Buddhovo, opírají se o jeho autoritu. b) 100 – 300 n.l. - rozvedení materiálu do různě dlouhých traktátů c) 300-500 n.l. - rozpracování a přestylizování nauky do kratších súter a vzniká mnoho komentářů • Diamantová sútra a Sútra srdce • Novým rysem těchto textů je snaha vynést na povrch „skrytý význam“ toho, co pravil Buddha d) 600-1200 n.l. - pronikání tantrických prvků (ochrana před nemocemi, mantry, dharaní), zbožštění textu – personifikace, komentářová literatura, centra pro studium pradžňápáramit. Pradžňa (pál. Paňňa) • překl. jako „moudrost“ nebo lépe „poznání“ • jedna z deseti dokonalosti (páramita), ztělesněna jako bódhisattva Maňdžušrí • ústředním pojmem mahájány. • moudrost intuitivní, záblesková, nikoliv abstraktní a závislá na intelektu. • spojena s uvědoměním si přirozenosti všech jevů – prázdnoty (san. šúnjata, pál. suňňata). • Atributy: meč rozsekávající nevědomost, dva lotosy + kniha (Aštasáhasriká - Osmitisícovka) Páramita (paramí) • „dosažení druhého břehu“ • pravděpodobně odvozeno od sanskrtského parama – nejvzdálenější, nejvyšší, první, nejlepší... nejlépe překládat jako „dokonalost“ (perfection) • V širším kontextu - Dokonalosti jichž bodhisattva používá jako prostředky vedoucí k realizaci cíle. Páramita (paramí) 1) dokonalost štědrosti (dána) 2) dokonalost mravnosti (san. šíla, pál. síla) 3) dokonalost trpělivosti (san. kšánti, pál. khanti) 4) dokonalost úsilí, vytrvalosti (san. vírja, pál. virija) 5) dokonalost v meditaci (san. dhjána, pál. džhána) 6) dokonalost moudrosti (san. pradžňa, pál. paňňa) Pozdější Dašabhumika sútra cituje další čtyři: 7) dokonalost ve výběru správného prostředku, dovednost (san.upájakaušala, pál. upájákusala) 8) dokonalost odhodlání, slib (san. pranidhána, pál.panidhána) 9) dokonalost duchovních sil (bala) 10) dokonalost vědění (san. džňána, pál. ňána) V théravádové tradici: Je uváděno deset Ctností (názvy v páli): • dána: štědrost, dávání sama sebe • síla: mravnost, správné jednání • nekkhamma : odříkání • paňňá : moudrost, vhled • virija : energie, vytrvalost, úsilí • khantí: trpělivost • sačča : pravdomluvnost, poctivost • adhitthána : rozhodnost, odhodlání • mettá : milující laskavost • upekkhá : vyrovnanost, klidná mysl Abhidharma a její pojetí světa • Abhidharma – je buddhistická scholastika či metafyzika, nejstarší souhrn buddh. filosofie vypracované na základě Buddhových súter. Tvoří obsah abhidharmapitaky (třetí koš Tripitaky) • Usilovala o maximálně přesné vyjasnění a klasifikaci světa, seznamy mentálních a fyzikálních elementů, které podle abhidharmových filosofů konstituují svět jevů. • Snahou bylo rozdělit svět na již nedělitelné prvky, ze kterých konceptuální myšlení vytváří jevový svět pomocí různých kombinací (dharmy). Věci složené a nesložené • Sanskrtadharma (pál. Sanshatadhamma) všechny věci jsou sestavené jednotliviny (san. dharma, pál. dharma). V raném buddhismu byla nesestavenou jednotlivinou pouze nirvána (pál. nibbána). • Asanskrtadharma (pál. Asankhatadhamma)„nesestavěné věci“ , tedy věci, které nepodléhají rozkladu. Abhidharma a její pojetí světa • Podle učení o átmanu (resp. o anátmanu), nemá osobnost svou vlastní podstatu. • Rozšíření této myšlenky na všechna jsoucna → některé dharmy jsou jen pojmové, skládají se ze základních složek. • Věci existují konvenčně – např. stůl (nemá absolutní existenci) • Podle sarvástivádinů má každá dharma (základní prvek) své vlastní bytí svabháva Nový pohled na svět – pradžňápáramitá • Podle zastánců pradžňápáramit nauka sarvástivádinů odporuje konceptu anattá – ne-já, a může vést k ulpívání na nich. • Nejen bytosti, ale všechny dharmy jsou prosté vlastní existence. Podle abhidharmy bylo nejvyšší pravdou nazření vlastního bytí dharem, naopak pradžňápáramitá jde dál – dharmy jsou prázdné a to je podstatou pravého poznání. • Abhidharmový pojem prázdnoty se vztahuje pouze na pojmová jsoucna (stůl, strom... atd.). Dvě úrovně poznání a) Konceptuální poznání, že věci jsou prázdné - šúnja b) Přímé nekonceptuální poznání, mysl v prázdnotě – šúnjatá cílem je vysvobození ze samsáry. Věci okolo jsou nestálé, pomíjivé a přinášejí strast (trilakšana), díky rozvíjení „dokonalého poznání“ lze nakonec nahlédnout, že tento svět nemá svou vlastní podstatu (svabháva), hlavním tématem pradžňápáramitových textů je tedy to, že veškerá jsoucna jsou prázdná – šúnja (šúnjatá - prázdnota) Nágardžuna • jeden z nejvýznamnějších filosofů starověké Indie (2.stol.n.l.) • Prohloubil doktrínu vyloženou v pradžňáparamitových sútrách dialektickou metodou spočívající v dovedení antiteze ad absurdum. • nága – bytost žijící ve vodě, had • ardžuna – druh stromu – podle legendy se měl narodit pod tímto stromem a vzdělání měl získat v podmořském paláci právě u nágů – vynesení pradžňápáramitových nauk do světa lidí je tak největším činem Nágardžuny → tzv. druhé roztočení kola nauky. Nágardžuna Nágardžuna a jeho učení • Podnítil vznik mahaján. školy Madhjamaka. • Základním textem „Pojednání o střední cestě“ – Madhjamakakáriká. • Každá věc jev existuje jen skrze svůj protiklad, na základě toho tvrdil, že vše je relativní, tedy nereálné – prázdné (šunja). • Vychází z pratítjasamutpády – věci neexistují sami o sobě, neboť jsou jen průsečíky vzájemných vztahů. – Analýza všech kategorií i nirvány - cokoli je následkem kauzálního procesu – je prázdné! • To, že věci vznikají v závislosti na sobě (podmíněné vznikání), ale neznamená, že nejsou jako jevy – To, že je něco prázdné, znamená, že musí existovat, protože musela vzniknout v závislosti na něčem jiném → koncept dvojí pravdy Nágardžunův koncept dvojí pravdy a) Pravda konvenční - na této úrovni říkáme, že stůl je b) Pravda absolutní/konečná – tvrzení o věci, že je, nebo že není je chybné (stůl sice konvenčně existuje jako pojem, ale nemá své vlastní bytí (nisvabháva), konečná pravda je v prázdnotě – odtud madhjamaka – „střední cesta“, mezi protiklady Nágardžunovy závěry • je-li v základech všeho šúnjatá – pak je samsára totožná s nirvánou (pouze na úrovni prázdnoty) • jestliže je nirvána nepodmíněná, nelze jí dosáhnout pomocí nějakých „podmínek“ – nelze „vyvolat“ nirvánu • dosažení nirvány je totožné se zakušením prázdnoty všech jevů Omyly v chápání prázdnoty a) Prázdnota není nihilismem!  Svět je kauzálně podmíněný, aby tomu tak mohlo být, věci nemohou mít své vlastní bytí (ve smyslu stálé a neměnné esence) → věci existují, ale jsou prázdné. Aby mohlo něco být prázdné, musí v určitém smyslu existovat b) Prázdnota jako nejvyšší skutečnost, absolutno, brahma Prázdnota je prázdná i od vlastního bytí, nemůže tedy být „esencí“! Správné pojetí prázdnoty • Má soteriologický (spásonosný) význam • Funkcí prázdnoty je odstranit uchopování a lpění a tím pádem i utrpení • Pokud by bytosti nebyly prázdné, nedalo by se jim pomáhat – měnit nějaké jim vlastní bytí… Jógačára / vidžňánaváda – škola vědomí • Filosofický směr mahájány vedle madhjamaky • Představiteli Asanga a Vasubandhu (4. stol. n.l.) • Lankávatárasútra – Sútra o sestoupení na Lanku, vše se odehrává v mysli • Čittamátra – „jen mysl“, – popření toho, že by všechny věci postrádali svabhávu, musí logicky vyplývat, že alespoň jedna věc má svabhávu. • věci existují pouze ve vědomí, mimo poznání nemají skutečnou existenci • Předměty tzv. vnějšího světa jsou mentálními kostrukcemi, snem (svapna) – nejsou nahodilé – utvořeny na základě materiálu z Álájavidžňána • Álájavidžňána – „zásobové vědomí“ – všechny vjemy, minulé, současné i budoucí zde jsou uloženy, samsárové možnosti Svět podle jógačáry • V álájavidžňáně jsou obsaženy zárodky všech jevů → uzrávání → karma • Zárodky na sebe působí a vzbuzují klamný dojem existence jevů, které jsou ve skutečnosti jen psychickými procesy • → probuzení spočívá v zakoušení nedualismu – zrušeno subjekt/objektové rozlišování, jediné co zažíváme je tok prožitků – vyprázdněno od subjektů/objektů - všechny jevy jsou dokonalé. • Šúnjatá je ztotožněna s čistým vědomím, označována jako „takovost“ (tathatá) Nauka o zárodku buddhovství (tathágatagarbha) • Tathatá – „takovost“ • Nauka o „zárodku buddhovství“ – každá bytost v sobě nese skrytý potenciál Tathágaty, „buddhovská podstata“ • Vyvíjela se samostatně a stala se součástí nauky jógačáry • Madhjamaka tuto nauku ostře kritizovala jako návrat substacionalismu, jako odporující nauce o anattá Učení o „Prázdnu“ a Jedné mysli • „Všechny Buddhovy země jsou totéž co prázdno šúnjatá, dokonalá povaha člověka je v podstatě prázdná, není jediné věci, jež by si podržovala; taková je i naše vlastní pravá přirozenost..." • „Slyšíte – li mne mluvit o Prázdnu, nesmíte si myslet, že jde o doslovnou prázdnotu…Bezmezné Prázdno vesmíru je s to obsahovat myriády nejrůznějších věcí a bytostí, podobně jako prostor. Říkáme, že Esence Mysli je velká, protože objímá všechny věci – jelikož všechny věci jsou uvnitř naší přirozenosti.“ Nedualita - osvícení • Protiklady nesmějí být stavěny v nesmiřitelnou opozici, nejsou neslučitelné! • Entity nejsou ve své nejzákladnější skutečnosti od sebe odděleny, jsou jevovými formami, v nichž figuruje jediné, beztvaré bytí – vědomí. – „Nebloudit uvnitř ani venku, znamená být dalek rozpolcenosti. Venku nás mylí formy, uvnitř nás mylí prázdnota. Uprostřed forem být vzdálen formám, v prázdnotě nebýt prázdný, to je to, čemu se říká nebloudit uvnitř ani venku.” • Základní nedualita- nejen překročení všech dvojic protikladů na úrovni podmíněné, ale rovněž překročení samotné duality nepodmíněné, nezrozené mysli – vědomí. V srdci skutečnosti paradox • „Navenek se vystříhejte formy ve formách, uvnitř se vystříhejte prázdnoty v prázdnotě. Neboť vytvářet uměle prázdno není nic jiného než prodlužovat nejasnost, umělé vytváření formy neznamená nic jiného než prodlužovat scestné názory.” • Absolutní skutečnost – je nepodmíněným Bytím i podmíněným projevem, „Prázdnem“ i formou, nirvánou i samsárou, jedním i mnohým. • Jakožto diferenciovaná i nediferenciovaná zároveň, je nadlogická! • Prozření- nadlogickým viděním věcí v jejich „takovosti”. Paradox a praxe • Kóany (čínské kung-an, „veřejná vyhláška“) – nevyřešitelné a paradoxní otázky – Slouží jako nástroj zbavení se navyklého dualistického způsobu myšlení a různých zbytečných spekulací • Ukázka: Zdali pes má, nebo nemá buddhovskou podstatu? Čao-čou odvětil: "Ne/nic." (čínsky wu). – V rozporu s tvrzením, že všechny cítící bytosti jsou obdařeny buddhovskou podstatou • Další metody: výkřiky, rána holí apod.