Současné trendy 1. Absence jednotného stylu • absence jednotného stylu, přežívání historismů, v oblibě retro • kombinace různých stylů, tvarosloví a materiálů, inspirace tradičními řemesly a mimoevropskými kulturami, odkazy k minulosti • experimenty a inovace, moderní materiály a technologie, důraz na kvalitu, funkci a ergonomii • rychle se střídající trendy (barevnost, proměna dezénů) • stylová rozmanitost – kubické formy, prvky odvozené z funkcionalistických vzorů, měkké organické tvary; autorské solitéry i konceptuální projevy; dřevo i kov, mohutné interiéru dominující celočalouněné soupravy i křehké sedačky a lehká křesílka s kovovou či dřevěnou kostrou • nové tvarové možnosti plastového sedacího nábytku, luxusní řešení čalouněného nábytku • kombinace dřeva, kovu a plastu, přírodních a umělých materiálů 2. Počátek nového tisíciletí – návraty a kombinace stylů • nové trendy určují přední světoví designéři (Ron Arad, Antonio Citterio, Alberto Meda, Philippe Starck, Patricia Urquiola) a přední výrobci (Edra, Driade, Kartell , Moroso, Vitra ad.) • Nejnovější trendy prezentovány na mezinárodních veletrzích – Miláno, Kolín nad Rýnem, Paříž • nové trendy – v běžné nábytkové produkci se uchytí jen některé • postižení trendů obtížné – jednotlivé nábytkové typy se vyvíjejí odlišně: vlastní vývojovou linii sleduje vybavení ložnic a čalouněný nábytek, jiná specifika má nábytek skříňový, plastový nebo kuchyňský 3. Trendy 3. 1. Edra a Moroso • Edra a Moroso – hlavní nositelé trendů • spolupráce s nejlepšími světovými designéry i mimoevropskými tvůrci • efektní, nápadné, promyšlené, po všech stránkách kvalitní modely určené pro náročné zákazníky; nápadité expozice • Edra – zlaté a stříbrné výrobky, lesklý kov v kombinaci s kůží; rozměrné sedací objekty (vzor v 19. století), expozice založené na příběhu (Barbaři – sofa Attila), redesign starých vzorů, (křeslo Leader Works) • Moroso – pestré, stylově i tvarově různorodé kolekce - spolupráce s renomovanými i začínajícími designéry - Patricie Urquiola – dvorní designérka, zdánlivě obyčejný nábytek, retro (křeslo Klara), geometrické tvary, kubizující forma (Silver Lake) Edra – italská firma přináší každým rokem ve své nápadité expozici řadu novinek Edra – sedací nábytek z usně nejvyšší kvality Moroso – Patricia Urquiola, Big-Knit a Klara Moroso – Patricia Urquiola, Paper planes a Silver lake Moroso – Patricia Urquiola, Gentry; Karmelina Martina, Miss Sarajevo (vlevo dole) 3. 2. Vitra • spolupráce především s „klasiky“ designu (Antonio Citterio, Ron Arad – obr. vpravo), oživení návrhů Charlese a Ray Eamesových • v několika interiérových instalacích předvedla Vitra působivé kombinace nadčasových starých modelů a současného designu: Citteriova subtilní pohovka Suita Sofa byla představena v kontextu s pracemi starými i několik desetiletí (obr. vlevo) Vitra – kombinace starých a nových modelů; návrat k organickým formám poválečných desetiletí Vitra – návrat k organickým tvarům: Konstantin Grcic, Wawer; Alfredo Häberli, Jill; Antonio Citterio, Grand Repos & Panchina 3. 3. Nábytek z plastů – Kartell a Driade • nová podoba plastového nábytku – posun od levného spotřebního zboží pro krátkodobé užití v exteriéru k nábytku pro bytový interiér • zhotoven z trvanlivých plastů nové generace, odolných proti oděru, měl by být zajímavý, pohodlný • luxusní vzhled, kromě židlí z plastů i rozložitá křesílka, inspirace historickými slohy • organické formy i kubizující tvary, dekorativní prolamování připomínající krajku • kombinace s kovem, se dřevem, čalounění • mnoho podob podle užitého materiálu, široká škála typů, tvarů, barevnosti (velmi působivé křeslo Nemo ve tvaru obličeje od Driade) • jednoduché organické formy, zajímavě tvarované sedací objekty – kubizující tvary a v oblibě jsou dekorativní plastové židle Kartell – Patricie Urquiola, sofa Foliage; Piero Lissoni, židle Audrey Soft; Piero Lissoni a Carlo Tamborini, křeslo Pop; Philippe Starck, Mademoiselle Driade – odvážné řešení nábytku ze současných plastů: Fabio Novembre, Nemo; Philippe Starck a Eugeni Quitllet, Out/in 3. 4. Čalouněný nábytek • minimalistické kubické i měkké organické tvary, skladebné systémy i solitéry • snaha o pohodlí, důraz na ergonomii (ústup od nízkého sezení) • mohutné celočalouněné i odlehčené pohovky nesené subtilní kovovou kostrou (s menší hloubkou sedáku) • sofistikovaný sedací nábytek se systémy na vytažení a přizpůsobení opěrek, područek; pohovky ležérní s měkkými polštáři • barevnost a dekor potahových látek odpovídá trendům v odívání: jednobarevnost (nejčastěji bílé a černé potahové látky a useň v odstínech přírodních barev béžové, pískové, hnědé) • do čtverců prošívané čalounění, vrstevnatost a řasení látek, zlatá a stříbrná barva nebo dekor inspirovaný orientálními ornamenty • prošívání a uchycení velkými knoflíky, nově u čalouněného ložnicového nábytku – postelí s čalouněným rámem v měkké kůži • napodobování – kůže působí jako umělá hmota, plast napodobuje čalounění Čalouněné sedací soupravy nadčasového tvarosloví: jednoduché tvary, useň v přírodních barvách, polštáře Současný trend – kombinace tvarů, stylů, materiálů, prošívání Hitem ve vybavení ložnic je měkké čalounění, jemná useň, proševy; useň se objevuje také u postelí subtilní konstrukce (postel Join, Alivar – obr. vpravo) Současné židle kultivovaného designérského řešení: Alfredo Häberli, Aki lounge chair, Fredericia (obr. vlevo) 3. 5. Exteriérový nábytek • zvyšující se zájem o exteriérový nábytek – návrhy předních světových designérů (Arik Levy, Karim Rashid ad.) • nápodoba interiérového nábytku v tvarosloví i velkorysém řešení • luxusní zboží, vyráběn z nejmodernějších plastů (Seralunga, SchoenhuberFranchi) Exteriérový nábytek z kovu (Arik Levy, Emu; Karim Rashid, Talenti) a tvrdého plastu (Karim Rashid, Vondom)