Metody výuky  Výklad  Drilování  Recitace  Diskuse  Dialog Žánry komunikačních situací ve výuce Dramatická výchova  Učení s využitím postupů divadla a dramatu  Hraní rolí  Incenace scének  Fáze reflexe Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Zápis do sešitu  Studenti jsou zticha  Učitel má kontrolu  Žáci mají jistotu  Utřídění myšlenek, opakování  Časově náročné Metoda I.N.S.E.R.T. (Interaktivní poznámkový systém pro efektivní čtení a psaní)  Známá myšlenka: odškrtneme (fajfka)  Nový poznatek: znaménko „+“  Myšlenka, se kterou nesouhlasím: znaménko „–“  Pojem, o kterém se chci dozvědět více: znaménko „?“ Práce s obrazovým materiálem  Návodné body dopředu  Opakované sledování  Krátké ukázky  Ne celé filmy  Pozor na spolehlivost techniky Práce s počítačem  E-learning (ELF)  Digitální propast?  Zábava x Deprivace  Motivační faktor  Časová náročnost Hromadná a frontální výuka Obsahuje tyto části: 1. Úvodní část (organizační zahájení hodiny, zápis do třídní knihy, cíl, motivace) 2. Opakování dříve probraného učiva 3. Výklad nového učiva 4. Opakování a procvičování probraného učiva, aplikace 5. Shrnutí a utřídění nových poznatků 6. Zadání a vysvětlení domácích úkolů Výukový dialog Obsahuje tyto části: 1. Úvodní část (organizační zahájení hodiny, zápis do třídní knihy, cíl, motivace) 2. Opakování dříve probraného učiva 3. Výklad nového učiva 4. Opakování a procvičování probraného učiva, aplikace 5. Shrnutí a utřídění nových poznatků 6. Zadání a vysvětlení domácích úkolů  Vyučování interaktivní: střídají se repliky různých mluvčí  Vyučování dialogické: scénář hodiny je otevřený myšlenkám a nápadům přicházejícím od žáků Co to je dialogičnost? Definice: Prostřednictvím komunikace a práce s jazykem stimuluje aktivitu žáků, podněcuje jejich myšlení a prohlubuje jejich porozumění (Alexander, 2006)  Dominují vyšší kognitivní procesy.  Žáci jsou angažovaní.  Scénář hodiny je otevřený. Dialogické vyučování Tematická diskuse: vzájemná reaktivita nejméně tří účastníků; vztah k probíranému tématu; autentické otázky učitele. Produktivní dialog: otázky vyšší kognitivní náročnosti; lešení; rozvinutá evaluace; otázky učitele vycházejí z odpovědí žáků. Formy dialogického vyučování U: takže Honzík dává přednost tady té teorii vědecké, co dál (rozhlíží se po třídě) … U: … co třeba ty, Jardo? Ž Jarda: Hmm, tak asi taky té vědecké... U: Vědecké teorii, nebo od všeho trošku, nebo jak? (dívá se na žáka) Ž Jarda: Ne, vědecké teorii… U: Určitě. Ž Jarda: Protože kdyby byl Bůh, tak někomu vyrve žebro a to pak bude bolet. U: (smích) Dobře, takže to je tvůj názor. Co třeba ty, Katy? (dívá se na Katku) Ž Katka: Asi taky té vědecké. Tematická diskuse  Autentické otázky učitele  Častěji bleskové diskuse  Hlavní obtíž zaznamenaných diskusních situací: nedostatečný důraz na racionální argumentaci. Tematická diskuse U: … zkusíme vytvořit pro ty děti, jak jsme si řekli. Bude to trošku ten text rozsáhlejší. Z jakého důvodu bude muset být rozsáhlejší? Ž Michal: Aby to pochopily. Ž Katka: Protože každý ten termín budeme muset popisovat jinými slovy. U: Tak, ano, budeme muset vysvětlit, vysvětlit některé termíny. Takže když si řekneme, když si necháme osnovu, osnova. (píše na tabuli „Osnova“) Tak, první. Co bude muset být první bod? Ž Filip: Začátek. U: Začali bychom to, tak spousta z vás už to řekla. (ukazuje do třídy) Ž Petr: Sluneční soustava. Produktivní dialog  Častěji se vyskytuje v situacích, kdy učitelé opouštějí učebnice a vytvářejí vlastní zadání.  Hlavní obtíž představuje sémantický šum a neshoda na významech používaných termínů. Produktivní dialog  Problém kolektivnosti  Problém reciprocity  Problém podpůrnosti  Problém kumulativnosti  Problém účelnosti Teoretický koncept dialogického vyučování je natolik idealizovaný, že je v praxi téměř nemožné mu dostát. Dialogické vyučování jako náročná disciplína Výukový dialog Typické chyby:  Pauzy I, II jsou menší, než 3 vteřiny  Otázky nejsou zaměřeny na vyšší kognitivní procesy  Jsou vyvoláváni stále ti samí žáci  Chybí explicitní zpětná vazba  Nepracuje se s jazykem Výukový dialog Pravidla  Učitel je arbitrem výuky  Učitel dokáže pomocí poutavého výkladu zaujmout  Učitel rozhoduje o tom, kdo bude hovořit  Studenti se ptají, když něčemu nerozumí  Standard dobrého výkonu Shrnutí  Explicitní zadání  Hladký přechod činností  Ohraničení činností  Symboly  Rutinní jednání Literatura k metodám Kasíková, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. Valenta, Josef (eds.). Pohledy. Projektová metoda ve škole a za školou. Praha: Ipos Artama, 1993. Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004. Valenta, Josef. Učíme (se) komunikovat. Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Aisis: Kladno, 2005. Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Paido: Brno, 2003.