5. tematický okruh: Nota choralis 1. Teorie noty choralis (Vymezení pojmu „nota choralis“ – terminologie Petera Wagnera [Neumenschrift im späteren Mittelalter], Bruno Stäbleina [Die Neumen Epoche I, II, III] a Josefa Huttera - linka, osnova a klíč jako konstitující prvky noty choralis – tři typy notových osnov – klíče a jejich typy - terminologie: neumae usuales – neumae irregulares – neumae regulares – neumae musicae – grafická proměna neumových znaků a její příčiny – typy přepisu chorální notace) 2. Typologie noty choralis a její vývojové fáze ( neumový systém virgální, jacentní a punktální a jejich vývoj k notaci kvadrátní, gotické a rombické- Hufnagelschrift – česká rombická notace – různé typy přepisu chorálního záznamu ) 3. Notační systémy chorály v českých zemích ( větev virgální s odnožemi gotickou a románskou – větev jacentní přecházející do notace rombické – rombická notace: systém znaků a frazeologie – conjunctae – fusae – compositae – terminologická reflexe frazeologických změn téhož notačního znaku ) 4. Technika přepisu chorální notace Literatura: Hutter, Josef: Česká notace II – Nota choralis, FF UK, Praha, 1930 Rybarič, Richard: Vývoj európskeho notopisu, Opus, Bratislava,1982 Mužík, František: Die Tyrnauer Handschrift, in: AUC, Philosophica et historica 2, Universita Karlova, Praha 1965, s. 5 – 44 Úvod do kritiky hudebního zápisu, Acta Universitatis Carolinae, Philosophica et Historica 3, Universita Karlova, Praha 1961 Stäblein, Bruno: Schriftbild der einstimmigen Musik. Musikgeschichte in Bildern, Bd III, Lieferung 4, Leipzig 1975 Quido z Arezza: Regulae musicae rhytmicae (GS II, 30n.) Venhoda, Miroslav: Úvod do studia gregoriánského chorálu, Vyšehrad, Praha,1946 Wagner, Peter: Einführung in die gregorianischen Melodien, 2.sv.: Neumenkunde Leipzig 1912