9. tematický okruh: Černá menzurální (francouzská) notace 9.1 Ars nova – charakteristika období 9.2 Systém francouzské notace [rozšíření znaků - zrovnoprávnění imperfektní menzury – identifikace menzury – imperfekce – alterace] 9.3 Izorytmie [izoperiodicita- izorytmie – talea- color- identifikace menzury- izorytmické moteto] 9.4 Repetiční princip [ouvert - clos – balada – virelai –rondeau] 9.5 Italská notace [koncepční a grafické rozdíly mezi francouzskou a italskou notací – diviso – smíšená notace] 9.6 Manýristická notace Vymezení pojmu – charakteristické znaky – Codex Chantilly 9.7 Prameny a literatura: Apel, Willy: Die Notation der polyphonen Musik 900 – 1600, VEB Breitkopf & Härtel Musikverlag, Leipzig 1962 (též v anglické verzi) Johannes de Muris: Musica practica (GS III, 292) Libellus cantus mensurabilis (Couss II, 46) Marchetus de Padua: Pommerium musicae mensurates (GS III, 121) Philippe de Vitry: Ars nova (Couss III, 13) Rybarič, Richard: Vývoj európskeho notopisu, Opus, Bratislava 1982 Codex Chantilly (Musée Condé 1047), 2.pol. 14. stol. Codex Rossi, asi 1340, Biblioteca Apostolica Vaticana, Rossi 215