AUTORSKÉ PRÁVO Zájmy autorů a uživatelů podle LZPS •Čl. 34: právo na ochranu tvůrčího duševního vlastnictví • X •Čl. 17: právo na informace •Čl. 33: právo na vzdělání Počátky autorskoprávní ochrany •1883 Pařížská úmluva – ochrana průmyslového vlastnictví •1886 Bernská úmluva •Ochrana literárních a uměleckých děl •Cílem sjednocení angloamerického a kontinentálního práva •=> dnes poslední verze z 1979 •Vznik 2 mezinárodních kanceláří pro správu úmluv •1893 spojeny: Spojená mezinárodní kancelář pro ochranu duševního vlastnictví – BIRPI (Bern) •1960 BIRPI do Ženevy – blíže k OSN •1970 BIRPI => WIPO (World Intellectual Property Organization) •1974 WIPO součástí OSN WIPO dnes •Chrání především práva vlastníků/držitelů AP •185 členských států = víc než 90 % světa •Zaručuje alespoň základní ochranu AP •Vliv ICT na právo – úprava mezinárodních smluv •Pomoc a poradenství státům, firmám, nevládním organizacím •Lidská práva ve vztahu k IP •Správa internetových jmen a adres •On-line kurzy – WIPO Worldwide Academy Mezinárodní smlouvy pro ČR •Bernská úmluva – pro Č(S)R závazná od 1921, základní AP ochrana, volnost implementace pro státy •Římská úmluva – vznik 1961, pro Č(SS)R závazná od 1964; výkonní umělci, výrobci zvukových záznamů, TV a rozhlasová vysílání •Smlouvy WIPO – 2002 o právu autorském a o výkonech výkonných umělců •TRIPS – o obchodních aspektech práv k duševnímu vlastnictví; 1994 Marrakéš, od 1996 ČR; počítačové programy, pronájem a půjčování, ochrana databází • Směrnice Evropského parlamentu a Rady •Směrnice Rady 93/83/EHS ze dne 27. září 1993 o koordinaci určitých předpisů týkajících se práva autorského a práv s ním souvisejících při družicovém vysílání a kabelovém přenosu. •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 96/9/ES ze dne 11. března 1996 o právní ochraně databází. •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/29/ES ze dne 22. května 2001 o harmonizaci určitých aspektů práva autorského a práv s ním souvisejících v informační společnosti. •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/84/ES ze dne 27. září 2001 o právu na opětný prodej ve prospěch autora originálu uměleckého díla. •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/48/ES ze dne 29. dubna 2004 o dodržování práv duševního vlastnictví. •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/115/ES ze dne 12. prosince 2006 o právu na pronájem a půjčování a o některých právech v oblasti duševního vlastnictví souvisejících s autorským právem (kodifikované znění). •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/116/ES ze dne 12. prosince 2006 o době ochrany autorského práva a určitých práv s ním souvisejících (kodifikované znění). •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/24/ES ze dne 23. dubna 2009 o právní ochraně počítačových programů (kodifikované znění). •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/77/EU ze dne 27. září 2011, kterou se mění směrnice 2006/116/ES o době ochrany autorského práva a určitých práv s ním souvisejících. •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/28/EU ze dne 25. října 2012 o některých povolených způsobech užití osiřelých děl. • •+ DOPORUČENÍ KOMISE ze dne 18. května 2005 o kolektivní přeshraniční správě autorského práva a práv s ním souvisejících pro zákonné on-line hudební služby EBLIDA •European Bureau of Library, Information and Documentation Associations •Založena 1992 s cílem: přístup k informacím bez překážek •122 členů hl. z knihovních a archivních institucí v Evropě (z ČR SKIP a AKVŠ) •Nevládní nezisková organizace zastřešující zájmy informačních a dokumentačních institucí v Evropě na mezinárodní úrovni a na politickém poli •Věnuje se evropské informační společnosti, AP a poskytování licencí, kultuře, vzdělání a rozšíření EU EBLIDA – projekty •ECUP a ECUP+: od 1994, 15 států, zaměření na knihovny, AP a e-prostředí •CECUP: jako ECUP, ale pro střední a východní Evropu (Bulharsko, ČR, Estonsko, Maďarsko, Litva, Lotyšsko, Polsko, Rumunsko, Slovinsko, Slovensko) •CELIP: navazuje na CECUP •PULMAN a PULMAN XT: snaha odstranit legislativní, technické, sociální bariéry v přístupu k e-informacím, navázat spolupráci mezi paměťovými institucemi, součást e-Europe 2003 (financování) •CALIMERA: podpora lokálních kulturních institucí, rozvoj informační společnosti a bourání Digital Divide •… a další AUTORSKÝ ZÁKON Vývoj •Zákon č. 35/1965 Sb., o dílech literárních, vědeckých a uměleckých (autorský zákon) – nebyla dualita AP •Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) •Účinný od 1. 12. 2000 •Novelizace: 2005, 3x 2006, 2008, 2x 2009, 2x 2010, 2x 2011, 2x 2012 •Respektuje evropské předpisy •Aktuálně jednání o podobě • • ScreenHunter_01 Apr Drobná novela Zásadní novela Úprava •Právo autora k jeho dílu •Práva související s právem autorským (výkon ≠ dílo) •Výkonný umělec •Výrobce zvukového/zvukově obrazového záznamu •Rozhlasový/televizní vysílatel •Zveřejnitel dosud nezveřejněného díla s uplynulými majetkovými právy •Nakladatel v souvislosti se zhotovením rozmnoženiny pro osobní potřebu •Právo pořizovatele k jím pořízené databázi •Kolektivní správa uvedených práv Dílo •Jedinečný výsledek tvůrčí činnosti autora •Objektivní vyjádření trvale nebo dočasně, bez ohledu na rozsah, účel nebo význam (kvalitu) a formu •Vzniká okamžikem vyjádření •Ochrana od vzniku (ne zveřejnění) •Musí být dokončené •Ochrana všech částí – postavy, názvy, prostředí • Nosiče •Nezávislost trvání ochrany díla na životnosti hmotného nosiče •Výjimky: např. výtvarné dílo •Vlastnictví nosiče není oprávnění k výkonu práva dílo užít •Vlastník nosiče není povinen chránit ho před poškozením či zničením (není-li dáno jinak, třeba knihovna dle knihovního zákona ano) •Např. e-prezenčka, mazání e-knih z půjčovaných čteček Originalita •Jedinečné •Výsledek vlastní tvůrčí činnosti •Nemohou vzniknout 2 totožná jedinečná díla od různých autorů •Původní •Výsledek vlastní duševní činnosti •Mohla by vzniknout 2 totožná původní díla od různých autorů (např. fotografie, databáze, počítačový program) •Skládá se z již známých postupů Hlavní typy děl •Slovesné vyjádřené řečí nebo písmem, •Hudební, •Dramatické a hudebně dramatické, •Choreografické a pantomimické, •Fotografické a vyjádřené postupem podobným fotografii, •Audiovizuální (např. kinematografické), •Výtvarné (např. malířské, grafické a sochařské), •Architektonické vč. urbanistického, •Užitého umění a •Kartografické Druhy děl (dle TELEC, 2007. s. 27-32) •Literární •Slovesné (mluvené, psané) •Odborné •Umělecké: jiné než literární •Hudební (s textem i bez) •Divadelní (sloučení děl dramatického, hudebně-dramatického, choreografického a pantomimického) •Fotografické (klíčová původnost) •Audiovizuální (kinematografické, televizní apod.; nutné splnit znaky pro dílo) •Výtvarné (malířské, grafické, sochařské atp.; statický nosič) •Architektonické •Vědecké •Slovesné •Kartografické Dílem není •Námět, •Denní zpráva nebo jiný údaj, •Myšlenka, •Postup, •Princip, •Metoda, •Objev, •Vědecká teorie, •Matematický vzorec, •Statistický graf… • •ALE dílem např. norma, pokud splňuje podmínky pro dílo Specifické typy děl •Osiřelé dílo: •Neuplynula MAP, ale nedostižný jejich nositel (zákonem dán postup zjišťování), statut lze kdykoli ukončit přihlášením se k autorství •Omezení práv autorů pro užití díla (ve prospěch digitalizace a zpřístupnění), pokud by se nepředpokládal jejich protest, stále trvají další práva (uvádění autora apod.) •Úřední dílo: výjimka ve veřejném zájmu, např. právní předpis, rozhodnutí, úřední návrh úředního díla, obecní kronika… • •Dílo i grafické, architektonické, užitého umění… •Audiovizuální: i bez zvuku, autorem režisér •Kolektivní: celek vytvořený kolektivem, nelze používat části odděleně; ne audiovizuální díla •Souborné dílo: sborník, časopis, encyklopedie, výstava, databáze – jedinečné dílo (vlastní výběr, struktura) •I vzniklé tvůrčím zpracováním jiného díla (překlad, parodie..), není dotčeno právo autora původního díla, ale pro přepracování (z knihy scénář, překlad…) nutný souhlas autora Počítačové programy •Chráněny jako literární, vč. přípravných koncepčních materiálů •Do AP nezasahuje ten, kdo •Rozmnožuje a upravuje pro užití oprávněně nabyté rozmnoženiny pro zavedení a provoz a v souladu s jeho určením •Zhotoví záložní rozmnoženinu (i v paměti počítače) •Zkoumá funkčnost při oprávněné činnosti •Zákonné výjimky (např. volné užití) pro programy neplatí •Právo k rozmnoženině za účelem využití, ne dalšího převodu Zaměstnanecká a školní díla •Vznikají pro naplnění zadání v dané instituci, ale ochrana rozdílná •Zaměstnanecké dílo •Vznik pro splnění pracovních povinností, MAP vykonává zaměstnavatel (OAP zůstávají autorovi) •Upravují často směrnice, např. na MU: •Směrnice o duševním vlastnictví: MU nevykonává práva k článkům v odborném periodiku a ve sborníku, přehled o zaměstnaneckých dílech nadřízený, díla v RIV považována za zaměstnanecká •Směrnice o repozitáři zaměstnaneckých děl: povinnost uložit každé publikované zaměstnanecké dílo IDR = institucionální digitální repozitář Zaměstnanecká a školní díla (2) •Zaměstnanecké dílo – problémy: •Ne vše označené afiliací zaměstnanecké, např. Potenciál knihoven pro vzdělávání o informační bezpečnosti •Kde končí zaměstnanecký poměr? •A jak se dělí výkon MAP? •Někdy autor nemá práva užít vlastní dílo (nositel MAP zaměstnavatel) IDR = institucionální digitální repozitář Zaměstnanecká a školní díla (3) •Školní dílo •VŠKP: AZ + zákon o vysokých školách X jiná: jen AZ •Škola právo na LS o užití, autor může i jinému poskytnout LS, pokud přinese zisk, škola má nárok na úhradu vložených nákladů •Škola nevýdělečně zveřejňuje VŠKP po obhajobě (vč. posudků a záznamu obhajoby) pomocí databáze dle vnitřních předpisů (POVINNOST), odevzdáním autor souhlasí se zveřejněním bez ohledu na obhajobu (výjimka pro části chráněné jiným zákonem, nutné odůvodnění => řeší interní předpis) •Škola nevykonává MAP, nemůže např. vydat VŠKP pod CC (ale u zaměstnaneckých ano) •Při zájmu komerčního subjektu využít VŠKP: •Škola – bez výhrad? •Autor – uzavření licence •Kompenzace nákladů škole IDR = institucionální digitální repozitář Autoři a práva •Autorem jen FO •Anonymní a pseudonymní zastupováni zveřejnitelem •Spoluautoři rovná práva •Spoluautorem není ten, kdo pomůže nebo dá radu •Technické, administrativní nebo odborné povahy •Poskytnutím dokumentačního nebo technického materiálu •Pouze dal ke vzniku díla podnět •Dualita autorských práv: osobnostní a majetková Osobnostní AP •Osobování si autorství •Rozhodnutí, zda a jak bude dílo zveřejněno •Nedotknutelnost díla – nutné svolení autora ke změně/zásahu do díla, užití pouze způsobem nesnižujícím hodnotu •Nelze se vzdát, převést •Některá smrtí zanikají, jiná možné vymáhat i po uplynutí MAP (např. osobování autorství) blízkou osobou, PO sdružující autory nebo kolektivním správcem Majetková AP •Právo dílo užít nebo udělit jinému oprávnění k užití, bez oprávnění užití možné jen případech daných zákonem •Užitím či oprávněním jiného právo autora nezaniká (jen omezeno, příp. pozastaveno další užití – výhradní LS) •Právo na odměnu při opětném prodeji originálu uměleckého díla (nad 1500 EUR) přes kolektivního správce, jen u výtvarných děl Majetková AP (2) •Právo na odměnu v souvislosti s rozmnožováním díla pro osobní potřebu a vlastní vnitřní potřebu: •Za tiskové rozmnoženiny nebo audio(vizuální) vysílání či záznam rozmnožený na nosič •Odhad rozmnoženin (dle přílohy zákona): 70 % v knihovnách a dalších vzdělávacích zařízeních a 20 % v archivech, úřadech a u jiných poskytovatelů rozmnožovacích služeb •Neplatí se za vytvoření rozmnoženiny, ale za MOŽNOST ji vytvořit (poskytnutí přístroje) => vyzrát na stále se zlepšující technické vymoženosti •Kolektivnímu správci platí výrobce, dovozce či příjemce přístrojů ke zhotovení rozmnoženin a nosičů, poskytovatel tiskových rozmnoženin za úplatu (0,20 Kč za černobílou stránku, 0,40 Kč za barevnou) Užití díla •Rozmnožování: jakkoli, i dočasně •Rozšiřování originálu/rozmnoženiny: zpřístupnění v hmotné podobě prodejem nebo převodem vlastnictví, v Evropských společenstvích po prvním toto právo vyčerpáno pro toto území (mimo pronájem a půjčování) •Pronájem originálu/rozmnoženiny: zpřístupnění ve hmotné podobě za účelem prospěchu na dobu určitou •Půjčování originálu/rozmnoženiny: jako pronájem ale bez účelu prospěchu •Vystavování originálu/rozmnoženiny: zpřístupnění ve hmotné podobě umožněním vnímání Užití díla (2) •Sdělování veřejnosti: zpřístupňování v nehmotné podobě nebo veřejnosti tak, že k němu může mít přístup kdokoli na místě a v čase dle své volby (hl. díky počítačové síti), nejde o pouhé provozování zařízení umožňující sdělování; zejména •Provozování díla živě nebo ze záznamu a právo na přenos provozování díla (mimo rozhlas a televizi) •Vysílání díla rozhlasem či televizí (uskutečněno vysílatelem), jeho přenos (zpřístupnění někým jiným než vysílatelem) a provozování (zpřístupnění vysílaného díla pomocí přístroje schopného příjmu, mimo zdravotní péči odměna autorům): techniky taxativně uvedeny, velmi podrobně popsáno využití družic •Aktuálně řešeno hl. s e-knihami (MAP se nevyčerpá jako u rozšiřování, tj. zakoupenou kopii nelze např. dál prodat), kdy v současnosti ochrana hlavně pomocí (sociálního) DRM Platnost MAP •MAP se nelze vzdát, jsou nepřevoditelná •Předmět dědictví: •Pokud dědicem stát (i po zániku PO, která MAP vlastní), spravuje je Státní fond kultury České republiky nebo Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie •Dědici stejná MAP jako autor •Víc dědiců – jako spoluautoři •Doba trvání od 1. 1. roku následujícího po klíčové události •Doba MAP u audiovizuálního díla od smrti posledního z osob: režisér, autor scénáře, autor dialogů a skladatel hudby zvlášť vytvořené pro toto užití •U děl vycházejících postupně (svazky) pro každý díl zvlášť Délka platnosti MAP •70 let od smrti (posledního spolu)autora nebo od zveřejnění anonymního/pseudonymního díla (problém zjistit smrt; pokud identita obecně známá nebo se autor prohlásí, platí 70 let po smrti) •U díla s MAP bez vlivu smrti autora, které 70 let od vytvoření nebylo zveřejněno, MAP zanikají •U dosud nezveřejněného díla MAP 25 let pro zveřejnitele (stejná jako MAP autora/dědice) •Po uplynutí doby trvání MAP se dílo stává volným = kdokoliv ho může volně užít • Porušení práv •Autor a kolektivní správce se může domáhat zastavení porušování, odměny…, možnosti dány zákonem •Do AP zasahuje: •Kdo obchází technické ochrany, prodává k tomu nabízená či primárně určená zařízení, výrobky nebo součástky •Kdo odstraní nebo mění e-informaci o správě práv k dílu nebo takto upravená díla rozšiřuje, dováží či přijímá •Kdo pro své dílo využívá prvků (i úpravy), které by mohly vést k záměně s jiným dílem téhož druhu • VÝJIMKY A OMEZENÍ PRÁVA AUTORSKÉHO Obecné principy omezení práv autora •Pravidlo: k užití nutný souhlas autora! •Výjimky => ZÁKONNÉ UŽITÍ (omezení AP) •Omezení jen pro zvláštní případy jasně dané zákonem, nesmí být v rozporu s běžným užitím a nesmí být dotčeny zájmy autora •Volná užití a zákonné licence pouze na dílo zveřejněné 3 kategorie užití díla •Užití dovoleno přímo zákonem a není potřeba platit autorovi odměnu => bezúplatné zákonné licence (viz dále, např. citace) •Užití dovoleno přímo zákonem, ale JE potřeba platit autorovi/kolektivnímu správci odměnu => úplatné zákonné licence (např. za kopírování) •Vždy nutný souhlas autora, platba na dohodě/smlouvě => žádná zákonná licence (např. licenční smlouva za EIZ) § 30 Užití pro osobní potřebu •= volné užití •Užití pro osobní potřebu FO bez účelu prospěchu není užitím •Záznam, rozmnoženina, napodobenina •Neplatí pro užití a rozmnožení počítačové programy, e-databáze, architektonické stavby a pořízení záznamu audiovizuálního díla •Tiskové rozmnoženiny (mimo notový záznam) volnější – osobní či vnitřní potřeba FO, PO a podnikající FO a na objednávku pro toto •Užití díla pro nezbytné předvedení či oprava přístroje zákazníkovi § 31 Citace •Rozsah: •Malá – citování výňatků zveřejněných děl •Velká – zařazení do svého díla vědeckého, kritického, odborného, k vyučovacím účelům – drobná celá zveřejněná díla •ODŮVODNĚNÁ míra •V souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném účelem •Při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, bez účelu prospěchu •VŽDY nutné uvést jméno autora (není-li anonym), jméno osoby, pod jejímž jménem se uvádí na veřejnost, název díla a pramen •Výslovně umožněna i sekundární citace •Při autocitaci stejná pravidla (ne vždy autor disponuje všemi právy – viz výhradní licence, zaměstnanecká díla) •Obrázky a grafy stejné jako text •Citace dle akademických pravidel a zákona odlišné (plagiátorství myšlenkové X vyjádření) • Výjimky ve veřejném zájmu •Úřední dílo: právní předpis, rozhodnutí, opatření obecné povahy, veřejná listina, veřejně přístupný rejstřík a sbírka jeho listin, úřední návrh úředního díla a jiná přípravná úřední dokumentace, vč. úředního překladu takového díla, sněmovní a senátní publikace, pamětní knihy obecní (obecní kroniky), státní symbol a symbol jednotky územní samosprávy a jiná díla, u nichž je veřejný zájem na vyloučení z ochrany •Výtvory tradiční lidové kultury: autor neznámý, tj. ani není anonym či pseudonym – nesnižovat hodnotu Zpravodajská licence •Užití díla k úřednímu účelu •Informování o aktuálních událostech •Umožňuje přebírání zpráv mezi médii (vč. překladu); tyto zprávy lze užít i jinak; neplatí v případě výslovného zapovězení •Politické projevy a úryvky veřejné přednášky pro informativní účel •Nutná identifikace zdroje (viz citace) Knihovní licence •Instituce: knihovna, archiv, muzeum, škola a jiné nevýdělečné školské a vzdělávací zařízení •Zpřístupnění díla (+ rozmnoženin) ze sbírek dané instituce (pokud není předmětem prodeje či licence), s výjimkou sdělování veřejnosti •Rozmnoženiny bez prospěchu pro archivní a konzervační účely nebo za zničené či poškozené rozmnoženiny (či části), které nelze aktuálně koupit (lze i dál půjčovat) •Možné zpřístupnění na technických zařízeních v instituci pro výzkum či soukromé studium, pokud nemožné rozmnožování => e-prezenčka + podobné u zvukových záznamů Knihovní licence (2) •Půjčování kvalifikačních prací na místě pro výzkum a soukromé studium (pokud není autorem zamítnuto) •Možnost v katalogu pro nabídku půjčení a zpřístupnění užít obálku nebo obsah •Půjčování děl po zaplacení odměny autorům •Nutné předkládat ročně kolektivnímu správci informace o počtu výpůjček a informace k vyúčtování odměn autorům EDD – mimo knihovní licenci •E-dokumenty bezúplatně v knihovní licenci (nutné v prostorách knihovny bez možnosti kopírování) •Jinak jen díky smlouvě s DILIA a autorským odměnám (6 Kč/str.) •Náhrada za e-dokumenty autorům vyšší než za kopie •Zdarma (z hlediska autorských poplatků) digitalizovaná volná díla (EOD), cena jen náklady (práce, doprava) 41 Další licence •Katalogová licence: •Katalog pro výstavu, dražbu, veletrh – vyobrazení díla + šíření rozmnoženin pro propagaci akce •Pokud možné, nutné uvést údaje jako u citace •Užití díla umístěného na veřejném prostranství •Kresba, malba, grafika, fotografie, film… díla trvale umístěného na veřejném prostranství + další užití tohoto •Údaje jako u citace •Nevztahuje se na architektonické stavby a trojrozměrné rozmnoženiny •Užití díla v rámci občanských či náboženských obřadů nebo v rámci úředních akcí pořádaných orgány veřejné správy, v rámci školních představení a užití díla školního: nutné použít přiměřeně a bez účelu prospěchu Další licence (2) •Omezení práva autorského k dílu soubornému: umožňuje oprávněný přístup a běžné využívání souborného díla •Licence pro zdravotně postižené: specifikace umožnění užití děl pro zdravotně postižené, nutné přiměřené užití a bez účelu prospěchu •Licence pro dočasné rozmnoženiny: účelem umožnit přenos díla po síti mezi třetími stranami prostředníkem nebo oprávněné užití díla •Licence pro fotografickou podobiznu: rozmnoženina vlastní podobizny, která byla úplatně objednána, lze i nevýdělečně užít, pokud není zamítnuto •Nepodstatné vedlejší užití díla: náhodné užití v souvislosti se zamýšleným užitím jiného díla či prvku •Licence k dílům užitého umění a dílům architektonickým: pronájem, půjčování a vystavení užitého umění či architektonického díla, návrh a realizace změn stavby při zachování hodnoty a uvědomění autora •Licence pro sociální zařízení: provozování záznamů vysílaných děl v sociálních zařízeních (nemocnice, vězení…) •Užití originálu nebo rozmnoženiny díla výtvarného, fotografie nebo díla vyjádřeného postupem podobným fotografii jeho vystavením: zle zapovědět SMLUVNÍ TYPY Licence a podlicence (obdobná pravidla) Základní ustanovení pro smluvní typy •Licencí autor uděluje oprávnění k užití •LS lze omezit na určité druhy užití i na čas a místo, množství a rozsah; pokud není uvedeno, předpoklad LS pro takové druhy užití a rozsah, jak je to nutné k dosažení účelu LS •Není-li sjednáno jinak: •Nabyvatel se zavazuje poskytnout autorovi odměnu •Nutné licenci využít •Rozsah dán ČR, doba obvyklá, ale ne delší než rok, množství obvyklé u daného druhu díla a užití •LS pro rozmnožování = pro jakékoli rozmnožování i rozšiřování rozmnoženin •Možné návrh i pro neomezený okruh nabyvatelů a lze uzavřít i provedením úkonu bez informování navrhovatele (v souladu se zvyklostmi a závazek dodržet pravidla navrhovatele) - CC Veřejné licence (CC) •Možnost šíření (dle vybraných podmínek) •Nutné údaje o díle (autor, název, URL…) a odkaz na CC licenci •Neodvolatelné (nelze zamezit povolenému v době získání kopie při trvání licence) •Zanikají při porušení podmínek u nabyvatele •(dle Gruber) • •CC ≠ OA Výhradní X nevýhradní •Výhradní: autor nesmí udělit licenci pro stejné užití třetímu a i sám se musí zdržet užití pro daný způsob; vyžaduje písemnou formu •Nevýhradní: neomezené další udílení i užívání •Pokud neuvedeno, považována LS za nevýhradní •Pokud nejprve sjednána nevýhradní a pak výhradní, zůstává nevýhradní platná X nelze opačné pořadí, pokud nabyvatel výhradní LS nedá písemný souhlas • • Další ustanovení •Další šíření možnosti užití: •Lze do LS sjednat možnost udílet podlicence •Postoupení licence možné s písemným souhlasem autora, výjimka při prodeji podniku •V LS nutné stanovit odměnu či způsob jejího určení; výjimkou případ jasného uzavření smlouvy s vidinou úplaty (výše jako obvykle) nebo jasně bezúplatné •Odměny za pronajímané audio(vizuální) dílo se nelze vzdát •Při výpočtu odměny dle výnosů nutné umožnit autorovi kontrolu •LS lze omezit na určité druhy užití i na čas a místo, množství a rozsah; pokud není uvedeno, předpoklad LS pro takové druhy užití a rozsah, jak je to nutné k dosažení účelu LS • LS nakladatelská •= LS pro rozmnožování a rozšiřování (mimo výkony) •Pokud není uvedeno jinak, má se za to, že je VÝHRADNÍ! (neplatí pro periodika) •Právo na autorskou korekturu => pokud naklakladatel nesplní a snížila by se tím úroveň užití díla, pak může autor od smlouvy odstoupit •Pokud výtisky rozebrány před uplynutím trvání LS, licence zaniká (pokud se obě strany nedohodnou jinak) Konec LS •Pokud nabyvatel nevyužívá LS vůbec nebo nedostatečně, může autor odstoupit (pokud vina není u autora) •Nejprve nutné nabyvatele vyzvat k využití LS v přiměřené lhůtě (nejdříve 2 roky od vzniku LS, 1 rok u periodického tisku, 3 měsíce u denního) •Autor může odstoupit před zveřejněním, pokud již dílo neodpovídá jeho přesvědčení a zveřejněním by byly poškozeny jeho zájmy •Pokud LS nevylučuje, práva po smrti FO nebo zániku PO přechází na právního nástupce •U koho škoda za předčasné ukončení LS, zákon dává právo na náhradu, ale výpočet nejasný DATABÁZE Zvláštní právo pořizovatele databáze Databáze •= dílo souborné •Způsobem výběru nebo uspořádáním obsahu autorovým vlastním duševním výtvorem •Nutný podstatný kvalitativní či kvantitativní vklad, každý nový takový => nový běh trvání práva •Trvání práva 15 let •Výjimky: •Platí většina obdob autorských práv •§ 30 volné užití => nevztahuje se na e-databáze •Pořizovatelem může být i PO •Pořizovatel nemusí sám vytvořit, stačí, že dal podnět •Právo pořizovatele databáze převoditelné •Do práva nezasahuje oprávněný uživatel přístupem a běžným užitím • • Zvláštní právo •Pořizovatel právo na vytěžování a zužitkování databáze a na udělení oprávnění k výkonu tohoto práva •Vytěžování = jakýkoli přepis obsahu na jiný podklad •Zužitkování = jakýkoli způsob zpřístupnění veřejnosti obsahu •Půjčování není vytěžování ani zužitkování (jiný § než knihovní licence) •„Opakované a systematické vytěžování nebo zužitkování nepodstatných částí obsahu databáze a jiné jednání, které není běžné, přiměřené a je na újmu oprávněným zájmům pořizovatele databáze, není dovoleno.“ => běžné a přiměřené užití oprávněným uživatelem povoleno •Možné i podstatné užití pro osobní potřebu, vědecké a vyučovací účely (nutné uvést pramen a nevýdělečné) a úřední účely (veřejná bezpečnost, soud…) Ještě několik poznámek •K zařazení díla do databáze nutné získat souhlas autora •Díla zařazená do databáze neztrácejí nárok na vlastní AP ochranu => tzn. dodržovat pravidla pro ochranu databáze i děl do ní zařazených •Nutné odlišovat (u e-databáze) i SW a jeho ochranu •Čím obecnější databáze (z hlediska výběru a uspořádání), tím obtížnější je dosáhnout AP ochrany DALŠÍ SUBJEKTY V AZ Práva související s právem autorským •Práva výkonného umělce k uměleckému výkonu (OAP a MAP), výrobce zvukového záznamu k jeho záznamu, výrobce zvukově obrazového záznamu k jeho prvotnímu záznamu a rozhlasového a televizního vysílatele k jeho vysílání => odkaz na platnost obdoby (většiny) autorských práv, i výjimek z nich a LS •Právo nakladatele: odměna za rozmnoženinu jím vydaného díla pro osobní potřebu •Trvání majetkových práv 50 let od vzniku práva •V návrhu změny: při vydaném záznamu roční odměna (nelze se vzdát, výplata přes kolektivního správce, při neúspěchu s vyplacením do Státního fondu kultury ČR) a délka MAP 70 let Kolektivní správa AP •Kolektivním správcem výhradně PO, nejde o podnikání, ale o hlavní činnost správce •Správa majetkových práv všech dotčených (autoři i související) •Zástup více osob při vymáhání nároků, při přerozdělování odměn (nutné se přihlásit k nároku), mezinárodní řešení (přenesení pravomoci na zahraniční alternativu) Správci v ČR •DILIA: díla literární, (hudebně) dramatická, choreografická a pantomimická, scénická hudba vytvořená pro užití v díle dramatickém, choreografickém a pantomimickém a dabingoví režiséři •OSA díla hudební s textem nebo bez (hudební skladatelé a textaři) •INTERGRAM výkonní umělci, tj. hudebníci, zpěváci, tanečníci atd., a výrobci zvukových a zvukově obrazových záznamů •OOA-S autoři výtvarných děl, děl architektonických, výtvarní autoři obrazové složky audiovizuálních děl (kameramani, architekti, scénografové atd.) •GESTOR autoři výtvarných děl – odměna při opětném prodeji originálu díla uměleckého •OAZA zvukaři – autoři, tj. mistři zvuku Náhrady knihovny k DILII •1x ročně vyúčtování za kopie, součet: •Za kopírovací zařízení •Za počet barevných i černobílých kopií •1x čtvrt roku za e-kopie •Statistiky a faktury k DILII přes NKP (přepočítává) •Za EDD v knihovně (i digitální) Použité zdroje •Autorský zákon, ve znění k 31.12. 2012 •BARTÁK, Jan. Elektronické dodávání dokumentů (EDD). Dilia [online]. 2011 [cit. 2013-01-04]. Dostupné z: http://www.dilia.cz/index.php/component/k2/item/8418-elektronicke-dodavani-dokumentu-edd •GRUBER, Lukáš. Typy CC licencí. Creative Commons Česká republika [online]. c2013 [cit. 2013-01-04]. Dostupné z: http://www.creativecommons.cz/zakladni-informace-o-cc/typy-cc-licenci/ •KŘÍŽ, Jan. Autorský zákon a předpisy souvisící: Komentář Text autorizován k 1.11.2002. 1. vyd. Praha: Linde, 2002, 791 s. ISBN 80-720-1385-8. •Rozsudek Nejvyššího správního soudu ČR ze dne 2. 2. 2011, č. j. 5 As 38/2008-288 •TELEC, Ivo. Autorský zákon: komentář. 1. vyd. Praha: C.H. Beck, 2007. •Usnesení Nejvyššího soudu České republiky ze dne 31. 5. 2006, sp. zn. 5 Tdo 621/2006 •Zákon o vysokých školách, ve znění k 31.12. 2012