DRUHY PRACÍ A AKADEMICKÁ PŮLHODINKA VIKBA30 JARO 2013 ŠKOLNÍ PRÁCE •Písemný charakter •Okruhy nebo témata jsou zadaná od vyučujícího •Téma je úzce zaměřené •Slouží k rozšíření vědomostí o probírané látce •Pomáhají v nácviku správných návyků při tvorbě textu •Bývají podmínkou udělení zápočtu nebo ukončení předmětu FORMA ŠKOLNÍCH PRACÍ •Velice individuální •Záleží na zvyklostech vyučujícího •Nemusí mít jednotnou úpravu •Rozsah bývá cca 10000 – 25000 znaků •Jazyk – totožný s jazykem, ve kterém probíhá výuka • • DRUHY ŠKOLNÍCH PRACÍ •Seminární práce •Výkladový text •Popis praktického úkolu •Průzkum nebo výzkum •Zpracování projektu •Výpočty a měření •Referát •Hodnotící dokument, často charakteristika literárního díla •Esej •Úvaha na určité téma • CHARAKTERISTIKA •Výkladový text – student předkládá vlastní výklad nějakého problému nebo díla •Popis praktického úkolu – student splní praktický úkol a následně popíše, jak to probíhalo •Průzkum nebo výzkum – popis metodologického rámce provedeného výzkumu •Zpracování projektu – student popíše návrh nějakého budoucího projektu nebo zhodnotí projekt, který již proběhl •Referát – většinou se jedná o obsahovou charakteristiku literárního díla nebo odborného textu •Esej – bývá to úvaha na určité téma, kdy autor posuzuje problém v širším kontextu, komentuje současná řešení a naznačuje nová, často si klade otázky a společně se čtenářem na ně hledá odpověď. Při tvorbě eseje je dán větší důraz na autorův vlastní pohled na určitou kulturní nebo filozofickou problematikou či aktuální společenské téma FORMÁLNÍ POŽADAVKY NA SEMINÁRNÍ PRÁCI VIKBA30 •Úvodní strana seminární práce – vzor KISK •Titulní list MUSÍ obsahovat: •Kompletní název VŠ pracoviště •Název práce, typ práce •Celé jméno a UČO autora •Ročník a druh studia, rok odevzdání (ne celé datum) •Počet znaků – nezapočítává se titulní list a seznam literatury • • FORMÁLNÍ POŽADAVKY Doporučení k obsahové části: •Řádkování 1,5 •Velikost písma 12 bodů •Patkové písmo (Times New Roman) •Zarovnání textu do bloku •Stránkování (kromě titulní strany) •Členění textu do očíslovaných kapitol •Nesvazovat – stačí secvaknout sešívačkou • • OBSAHOVÉ POŽADAVKY •Odborný charakter (nejde o středoškolskou slohovou práci!) •Za titulním listem bude umístěna anotace, klíčová slova a obsah •Literatura, z níž budou studenti čerpat, zahrnuje tradiční zdroje (tištěné knihy, časopisy, encyklopedie apod.) i zdroje elektronické. Elektronické zdroje však nebudou libovolně dostupné internetové zdroje, ale pouze zdroje důvěryhodné (články z elektronických časopisů, nejlépe recenzovaných, články z databází dostupných z knihoven MU, repozitáře vědeckých institucí a univerzit, volně dostupné internetové články odborníků, nejlépe s afilací k odborné instituci). Wikipedie není až na výjimečné případy dostatečně důvěryhodný zdroj, ale zdroj orientační! •Minimální počet zdrojů je pět, jinak bude práce považována za plagiát. Seznam použitých zdrojů bude vypracován dle citační normy ISO 690 (01 0197) platné od 1.4. 2011. Použitá literatura bude v práci ve shodě s normou správně citována a parafrázována. •Odkaz na elektronické zdroje MU - http://ezdroje.muni.cz/ •Bibliografické odkazy a citace dokumentů - http://www.citace.com/soubory/csniso690-interpretace.pdf ANOTACE Jedná se o redukovaný (zkrácený) textový útvar. Stručně charakterizuje obsah dokumentu a popř. informuje o autorovi, o zaměření, vědecké nebo umělecké hodnotě dokumentu. Je to text přiložený k práci a jako celek je anotace formulována nově, nekopíruje tedy věty z textu. Anotace se píše v celých větách neosobním stylem (nepoužívá singulár ani plurál), uvádí se vždy na začátek textu a používá přirozený jazyk. Doporučená délka bývá v rozmezí 5-10 řádků ve standardním formátování. •Je popisná •Vysvětluje, jaká problematika byla v textu řešena •Vysvětluje, o čem text pojednává a jaké závěry jsou v práci uvedeny (ale neuvádí konkrétní výsledky a metody) PŘÍKLAD - ANOTACE •Správná anotace: „Magisterská diplomová práce „Projekt Bezpečnější internet: teorie a návrh vzdělávacího kurzu“ se zaměřuje na nebezpečí internetu, která hrozí především dětem a dospívajícím. Popis jednotlivých problémů je doplněn možnostmi, které omezují riziko, že se uživatel stane jejich obětí. Cílem práce je návrh vzdělávacího kurzu, který by měl sloužit všem uživatelům internetu, aby se dokázali chránit před počítačovými hrozbami a znali je. Primární cílovou skupinu ale představují nedospělí uživatelé, které internet a jeho nebezpečí mohou více ohrozit. Teoretická část obsahuje základní informace, ze kterých kurz vychází. Výslednou podobu jednoho z témat, které kurz zahrnuje, ukazuje kapitola „5. Návrh vzdělávacího kurzu“. Kurz je navrhován tak, aby jej bylo možné zapojit do českého programu pro bezpečnější internet, a odpovídá jeho cílům. V teoretické i praktické části této práce jsou respektovány zkušenosti ze zahraničí a pomocí srovnání zahraničních a českého programu je poukázáno na kritické oblasti vzdělávacího kurzu i celého programu.“ • PŘÍKLAD - ANOTACE •Špatná anotace: „Dlouho připravovaná cesta se stala skutečnou. Odlítám do Indie, do New Delhi. Doprovází mě Hana a Lukáš. Budou svědkové na mojí indické svatbě.Celá cesta byla velkým dobrodružstvím, na každém kroku jsme potkávali nové a nové věci. Z Prahy jsem odlétala naprosto čistá a nikdy jsem netušila, že jíst červy v mléku bude maličkostí. Reklamní letáčky Vás lákají heslem: INCREDIBLE INDIA. A tomu věřte, Indie je neuvěřitelná…“ KLÍČOVÁ SLOVA •Jedná se o nejdůležitější a nejvýznamnější slova nebo slovní spojení, kterými je možné vyjádřit obsah dokumentu •Mohou být převzata z dokumentu samého, z řízeného slovníku nebo mohou být vytvořena volně •Mohou být vybrána z názvu dokumentu, z textu nebo i z redukovaného textu dokumentu Klíčová slova jsou tedy ta, která jsou určující pro vystižení podstaty problému a slouží k jeho dostatečné identifikaci. PŘÍKLAD - KLÍČOVÁ SLOVA Dobrý příklad: počítačová kriminalita, děti, internet, sociální inženýrství, zabezpečení počítače/Computer Crime, Children, Social Engineering, Computer Security Špatný příklad: Indie, svatba, cesta, poznání, Varanásí, Chandigarh, Ganga, India, Himaláje, Vážky, generátor, kráva, opice, chapati, chilli, rýže, chudoba, smrad, obřad/rice, love, cow, hinduism, sikh HODNOCENÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE Práce budou ohodnoceny podle těchto kritérií: üpráce je srozumitelně napsaná a má logickou strukturu üneobsahuje gramatické ani stylistické chyby üprokazuje přiměřený vhled do koncepce, otázek a trendů ve zpracovávanéprojevuje adekvátní množství originality üpokud je vhodná příležitost, dává student najevo znalost související odborné literatury üčerpá z relevantních zdrojů a odkazuje se na ně POZOR! Členové Kabinetu informačních studií a knihovnictví budou od studentů v dalších letech studia očekávat, že si osvojili základy tvorby školních i kvalifikačních prací, stejně tak zásady správného citování dle ISO normy. Studenti by měli tyto zásady dodržovat i při psaní dalších seminárních prací, jež budou zpracovávat do jiných předmětů! • KVALIFIKAČNÍ PRÁCE •Závěrečné práce •Nutná podmínka pro ukončení studia •Vedou k získání akademického titulu nebo vědecké hodnosti •Obhajují se před komisí •Měly by být veřejně dostupné • BAKALÁŘSKÁ PRÁCE •Zpracovává se ve třetím ročníku Bc. studia •Rozsah práce dle směrnice MU - 70 000 znaků •Téma práce – předem zadané nebo možnost přijít s vlastním návrhem •Po obhajobě a státní zkoušce je udělen titul Bc. MAGISTERSKÁ DIPLOMOVÁ PRÁCE •Zpracovává se v pátém ročníku Mgr. studia nebo ve druhém ročníku navazujícího Mgr. studia •Rozsah práce dle směrnice MU – 140 000 znaků •Téma práce – větší důraz na empirickou nebo výzkumnou část •Po obhajobě a státní zkoušce je udělen titul Mgr., Ing., Ing. Arch., MgA. •Výjimka – lékařské a veterinářské fakulty RIGORÓZNÍ PRÁCE •Je součástí rigorózní zkoušky, tzv. malý doktorát •Mohou jí skládat většinou absolventi studijních programů ukončených titulem Mgr. •Rozsah práce dle směrnice FF MU – 180 000 znaků •Může navazovat na magisterskou diplomovou práci •Vede k získání titulů PhDr., JUDr., RNDr., PharmDr., ThDr. (uvádějí se před jménem) DIZERTAČNÍ PRÁCE •Závěrečná práce postgraduálního VŠ studia (nejvyšší stupeň studia – doktorandské studium) •Předpokládá se vysoká vědecká úroveň práce •Je nutné mít svého školitele •Před obhajobou dizertace probíhá státní doktorská zkouška, odevzdávají se teze dizertační práce •Absolvent získává titul Ph.D. nebo Th.D. uváděný za jménem • HABILITAČNÍ PRÁCE •Součást habilitačního řízení •Nutné je mít ukončené doktorandské studium •Další požadavky – pedagogická nebo vědecká praxe, publikování článků nebo monografie, citovanost •Vede k získání titulu docent (doc. před jménem) •Docenty jmenuje rektor •Předstupeň k dosažení profesury •Profesor – nevyšší vědeckopedagogická hodnost, uděluje se po profesorském řízení, jmenuje je prezident ČR HODNOCENÍ KVALIFIKAČNÍCH PRACÍ •Seminární práce – hodnotí vyučující, nevypracovává se posudek •Bakalářská práce – hodnotí vedoucí a jeden oponent, vypracovávají písemné posudky •Magisterská diplomová práce – stejně jak u bakalářské •Rigorózní práce – hodnotí písemně dva oponenti •Dizertační práce – hodnotí písemně dva oponenti •Habilitační práce – hodnotí komise KRITÉRIA HODNOCENÍ (KISK) kritéria hodnoceni.png AKADEMICKÉ TITULY •právo udělovat akademické tituly mají pouze vysoké školy na základě zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách •nárok na jejich používání dokládá vysokoškolský diplom, který se předává při slavností promoci •titul lze používat od okamžiku složení státních zkoušek TITULY PŘED JMÉNEM Bc. bakalář BcA. bakalář umění Ing. inženýr Ing.arch. inženýr achitekt MUDr. doktor medicíny MVDr. doktor veterinární medicíny MgA. magistr umění Mgr. magistr JUDr. doktor práv PhDr. doktor filozofie RNDr. doktor přírodních věd PharmDr. doktor farmacie ThLic. licenciát teologie ThDr. doktor teologie prof. profesor doc. docent PaedDr. doktor pedagogiky Dr. doktor PhMr. magistr farmacie TITULY ZA JMÉNEM Ph.D. doktor Th.D. doktor teologie CSc. kandidát věd DrSc. doktor věd dr. h. c. čestný doktorát ZVLÁŠTNÍ TITULY •Doctor honoris causa (dr. h. c. za jménem) – čestný akademický titul, uděluj se za zásluhy, nikoliv za studium •MBA – Master of Business Administration •manažerský vzdělávací program, zařazený do celoživotního studia •ve smyslu zákona 111/1998 Sb. se nejedná o akademický titul •MŠMT neprovádí jeho akreditaci • PŘEHNANÉ LPĚNÍ NA TITULECH „Já kdybych byl takový ubožák, že bych měl pouze jednu jedinou vysokou školu, nebo dokonce pouze jeden jediný vysokoškolský akademický titul, tak bych se tak velice styděl, že bych se asi přepadl pod zem! A pokud i ne, tak celkem jistě bych se styděl tento osamocený titul vůbec uvádět před svým jménem, neboť tím bych pak fakticky přiznával, že jsem natolik mentálně retardovaný, že jsem se ve své ubohosti zmohl pouze na vystudování jediné vysoké školy nebo dokonce pouze získání jen jednoho jediného akademického titulu.“ JUDr. PhDr. Mgr. et Mgr. Henryk Lahola OSLOVOVÁNÍ NA VYSOKÉ ŠKOLE •titulem Bc. se většinou neoslovuje •tituly se zásadně přechylují •jakmile má žena titul, automaticky ji oslovujeme jako „Paní“ •vždy oslovujeme nevyšší dosaženou hodností •na vysoké škole neoslovujeme titulem profesor/ka nikoho jiného než skutečného profesora/ku! • • •