titl CZ OPVK_MU_vlevo_2 1 VIKBA32 Informační vzdělávání Modely informační gramotnosti Rozdíl mezi mediální a informační gramotností Mgr. Jan Zikuška 1.3. 2013 zahlavi CZ Modely informační gramotnosti 2 * Model = zobecněný obsah IG * Opakující se obsahy i metody, ale s jinými slovy * Pomůcka pro systematickou rozvahu, co včlenit do obsahu výuky * Modely, standardy = normativní, abstraktní pomůcky pro srovnání * zahlavi CZ IG dle IVIG AKVŠ ČR 3 Funkční gramotnost Literární gramotnost Dokumentová gramotnost Numerická gramotnost Jazyková gramotnost Počítačová gramotnost Etický přístup a právní podvědomí informační gramotnost = funkční gramotnost + ICT gramotnost zahlavi CZ The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) 4 IDENTIFY Able to identify a personal need for information zahlavi CZ The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) 5 SCOPE - Can assess current knowledge and identify gaps zahlavi CZ The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) 6 PLAN Can construct strategies for locating information and data zahlavi CZ The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) 7 GATHER Can locate and access the information and data they need zahlavi CZ The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) 8 EVALUATE Can review the research process and compare and evaluate information and data zahlavi CZ The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) 9 MANAGE Can organise information professionally and ethically zahlavi CZ The Seven Pillars of Information Literacy (SCONUL) 10 PRESENT Can apply the knowledge gained: presenting the results of their research, synthesising new and old information and data to create new knowledge. zahlavi CZ BIG6 11 1. Task Definition 1.1 Define the information problem 1.2 Identify information needed 2. Information Seeking Strategies 2.1 Determine all possible sources 2.2 Select the best sources 3. Location and Access 3.1 Locate sources (intellectually and physically) 3.2 Find information within sources 4. Use of Information 4.1 Engage (e.g., read, hear, view, touch) 4.2 Extract relevant information 5. Synthesis 5.1 Organize from multiple sources 5.2 Present the information 6. Evaluation 6.1 Judge the product (effectiveness) 6.2 Judge the process (efficiency) http://www.big6turbotools.com/newimages/big6new_14.jpg zahlavi CZ 12 zahlavi CZ PRAKTICKÝ ÚKOL 13 Přiřadit témata KPI11 2007 správné kategorii modelu KISK. 1.Definování problému a práce s tématem 2.Informační prameny 3.Informační instituce 4.Rešeršní strategie aneb Jak vyhledávat 5.Elektronické informační zdroje II: Odborné databáze na MU 6.Elektronické informační zdroje III: Volně dostupné odborné zdroje 7.Vyhledávání na internetu 8.Efektivní služby internetu 9.Hodnocení informací a informační etika 10.Jak správně citovat 11.Jak napsat odborný text 12. zahlavi CZ PRAKTICKÝ ÚKOL 14 Přiřadit témata KPI11 2013 správné kategorii modelu KISK 1.Definování problému 2.Kde a jak hledat informace 3.Elektronické informační zdroje 4.Internet jako zdroj informací 5.Organizace poznatků a uchování informací 6.Hodnocení informací a zdrojů 7.Interpretace textu 8.Tvorba textu 9.Zpracování textu 10.Netextové dokumenty 11.Tvorba znalostí, verbální a neverbální projev 12.Publikování zahlavi CZ Gramotnosti 15 * Počítačová gramotnost * Finanční gramotnost * Mediální gramotnost * Čtenářská gramotnost * Funkční gramotnost * •Informační gramotnost •gramotnosti pro 21. stol. - IG jako zaštiťující termín * zahlavi CZ PRAKTICKÝ ÚKOL 16 Vennovy diagramy – 3 typy gramotností Informační X Mediální X Počítačová http://www.inflow.cz/files/redakce/VennuvDiagram.jpg zahlavi CZ Standardy informační gramotnosti 17 * Používají se pro definování cílů, tvorbu sylabu a plánování výuky, měření kvality, hodnocení * Slouží jako vodítko pro všechny aktéry v IG (akademici fakulty, knihovníci, další participující strany) * Pro různé úrovně, specifické prostředí * Obsahují měřitelné indikátory * zahlavi CZ Standard informační gramotnosti vysokoškolského studenta Název prezentace v zápatí 18 •Týkají se pouze jeho studia a odborné práce v oboru. V tomto smyslu informačně gramotný vysokoškolský student: • §je schopen porozumět odborným textům svého studijního oboru, abstrahovat z nich podstatné myšlenky a zároveň sám psát odborné texty s využitím poznatků z informačních zdrojů, které cituje s ohledem na autorský zákon a podle zásad tvorby bibliografických citací, §zná a sleduje klíčové informační zdroje svého studijního oboru, na základě pokročilých způsobů vyhledávání a s ohledem na právní i morální aspekty této činnosti z nich umí získat relevantní informace a takto vyhledané informace různého typu a formátu organizuje a uchovává pro další využití při své odborné práci, § zahlavi CZ Standard informační gramotnosti vysokoškolského studenta Název prezentace v zápatí 19 §využívá prameny numerických a technických informací, vyhledává a zpracovává numerická a technická data a používá je při své odborné práci, §ovládá mateřský jazyk a dokáže se v něm slovně i písemně vyjadřovat, zná a používá odbornou terminologii svého studijního oboru v mateřském i cizím jazyce, zejména angličtině, na úrovni potřebné k práci s odbornými s odbornými informačními zdroji a komunikaci v rámci komunity daného oboru, §používá běžně dostupné informační a komunikační technologie potřebné k vyhledání, získání, zpracování a prezentaci informací (různého typu a formátu), které se týkají jeho studia a odborné práce, §je si vědom morálních a právních aspektů využívání informací a pracuje s informacemi v souladu s autorskou etikou a autorským právem. § •© 2004, 2007 Odborná komise IVIG Asociace knihoven vysokých škol ČR zahlavi CZ Na příště nastudovat • •Information Literacy Competency •Standards for Higher Education • •© American Library Association, 2000 • •Dostupné v ISu 20 zahlavi CZ OPVK_MU_stred_2 21 Těším se na příště Hezký víkend Inovace předmětu byla podpořena z projektu: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU. Registrační číslo projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0241.