titl CZ OPVK_MU_vlevo_2 1 VIKBA32 Informační vzdělávání Standardy informační gramotnosti Výchozí dokumenty Mgr. Jan Zikuška 8.3. 2013 zahlavi CZ PRAKTICKÝ ÚKOL 2 Vennovy diagramy – 3 typy gramotností Informační X Mediální X Počítačová zahlavi CZ Standardy informační gramotnosti 3 * Používají se pro definování cílů, tvorbu sylabu a plánování výuky, měření kvality, hodnocení * Slouží jako vodítko pro všechny aktéry v IG (akademici fakulty, knihovníci, další participující strany) * Pro různé úrovně, specifické prostředí * Obsahují měřitelné indikátory * zahlavi CZ Standard informační gramotnosti vysokoškolského studenta Název prezentace v zápatí 4 •Týkají se pouze jeho studia a odborné práce v oboru. V tomto smyslu informačně gramotný vysokoškolský student: • §je schopen porozumět odborným textům svého studijního oboru, abstrahovat z nich podstatné myšlenky a zároveň sám psát odborné texty s využitím poznatků z informačních zdrojů, které cituje s ohledem na autorský zákon a podle zásad tvorby bibliografických citací, §zná a sleduje klíčové informační zdroje svého studijního oboru, na základě pokročilých způsobů vyhledávání a s ohledem na právní i morální aspekty této činnosti z nich umí získat relevantní informace a takto vyhledané informace různého typu a formátu organizuje a uchovává pro další využití při své odborné práci, § zahlavi CZ Standard informační gramotnosti vysokoškolského studenta Název prezentace v zápatí 5 §využívá prameny numerických a technických informací, vyhledává a zpracovává numerická a technická data a používá je při své odborné práci, §ovládá mateřský jazyk a dokáže se v něm slovně i písemně vyjadřovat, zná a používá odbornou terminologii svého studijního oboru v mateřském i cizím jazyce, zejména angličtině, na úrovni potřebné k práci s odbornými s odbornými informačními zdroji a komunikaci v rámci komunity daného oboru, §používá běžně dostupné informační a komunikační technologie potřebné k vyhledání, získání, zpracování a prezentaci informací (různého typu a formátu), které se týkají jeho studia a odborné práce, §je si vědom morálních a právních aspektů využívání informací a pracuje s informacemi v souladu s autorskou etikou a autorským právem. § •© 2004, 2007 Odborná komise IVIG Asociace knihoven vysokých škol ČR zahlavi CZ PRAKTICKÝ ÚKOL •Information Literacy Competency Standards for Higher Education, © American Library Association • 1.Přečíst vybranou část text 2.Doplnit to co vám tam chybí 3.Připravit si prezentaci na 2 minuty o textu 1. 6 zahlavi CZ České související dokumenty •Státní informační politika ve vzdělávání (2000-2005) •Výrazně operuje s termínem informační gramotnost • –Informační gramotnost je nutným předpokladem funkční gramotnosti na přelomu 3. tisíciletí nejen v ČR a EU, ale i kdekoliv v globalizovaném světě. Jejím hlavním rysem je schopnost využívat informačních zdrojů, informačních a komunikačních technologií pro zvýšení efektivity práce i života. Její součástí je i nezbytná jazyková připravenost zaměřená především na celosvětově uznávaný komunikační jazyk ICT – angličtinu. - • Název prezentace v zápatí 7 zahlavi CZ České související dokumenty •Státní informační politika ve vzdělávání (2000-2005) - –Obecně je možno definovat informační gramotnost následujícími rysy : - §Schopnost používat počítač a jeho periferie (tiskárnu, scanner, …) §Schopnost pochopit strukturu textu a vytvořit multimediální dokument §Schopnost používat počítač zapojený do počítačové sítě §Schopnost orientovat se ve vlastním výpočetním systému §Schopnost vyhledání a filtrování informací, §Schopnost orientace se v různých formách předložených informací Schopnost vybrat a následně použít informace potřebné k řešení konkrétních problémů … • Název prezentace v zápatí 8 zahlavi CZ České související dokumenty •Bílá kniha - národní program rozvoje vzdělávání v ČR. •Pojem informační gramotnost zde nefiguruje, ale... • •„… což znamená pro 21. století zejména vzdělávání zaměřené na uplatnění v informační společnosti, na schopnost práce s moderními informačními a komunikačními technologiemi, schopnost vyhledávat informace, kriticky myslet.“ • • • • - • Název prezentace v zápatí 9 zahlavi CZ České související dokumenty •Strategie celoživotního učení ČR (2007) §Funkční gramotnost, která je definovaná jako schopnost participovat na světě informací. §Funkční gramotnost ovlivňuje schopnost lidí efektivně se učit ... • §Vedle funkční gramotnosti, jazykových kompetenci, schopnosti prezentace, práce v tymu apod. k nim patří zejména dovednosti využívat informační a komunikační technologie. • Název prezentace v zápatí 10 zahlavi CZ České související dokumenty •Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2011-2015) •Zvyšovat úroveň dovedností žáků a učitelů v oblasti informační gramotnosti (průběžně): §do vzdělávání pedagogických pracovníků promítnout současný vývoj s cílem ovlivnit metody začlenění technologií do výuky, §věnovat zvýšenou pozornost etice využití technických prostředků s cílem minimalizovat jejich zneužívání a posílit internetovou bezpečnost, §zajistit realizaci státní informační politiky ve vzdělávání tak, aby byly všem žákům vytvořeny • • • - • Název prezentace v zápatí 11 zahlavi CZ Evropské související dokumenty §Učení je skryté bohatství - Vzdělávání pro 21. století (UNESCO, Jacques Delors) §Boloňský proces (1999 Bologna)- společné prohlášení ministrů školství evropských států, významné pro VŠ §Lisabonský proces – plán vzdělávání do r. 2010, koncept rozvoje klíčových kompetencí §i2010 - A European Information Society for growth and employment (Evropská komise 2005) §The Alexandria Proclamation on Information Literacy and Lifelong Learning (IFLA 2005) §Pražská deklarace (2003 - National Commission on Library and Information Science and the National Forum on Information Literacy, with the support of UNESCO) * Název prezentace v zápatí 12 zahlavi CZ Alexandria Proclamation §zahrnuje schopnosti rozpoznat informační potřebu a vyhledat, hodnotit, vytvářet a používat informace v rámci kulturních a sociálních souvislostí; §je rozhodující konkurenční výhodou jednotlivců, podniků (zejména malých a středních podniků), regionů a národů; §poskytuje klíč k efektivnímu přístupu, používání a vytváření obsahu na podporu hospodářského rozvoje, školství, zdravotnictví a lidských služeb a všechny ostatní aspekty soudobých společností, a tak poskytuje nezbytné základy pro splnění cílů Deklarace tisíciletí a Světového summitu o informační společnosti, a §překračuje současné technologie tak, aby zahrnovala učení, kritické myšlení a interpretačních dovedností Název prezentace v zápatí 13 zahlavi CZ Pražská deklarace •Setkání odborníků v oblasti informační gramotnosti (Information Literacy Meeting of Experts) pořádané §U.S. National Commission on Libraries and Information Science §National Forum on Information Literacy za podpory UNESCO • •Uskutečnilo se ve dnech 20-–23. září 2003 v Praze • •My, účastníci tohoto setkání, kteří reprezentujeme 23 zemí •ze vššech hlavních kontinentů světa, navrhujeme následující základní principy informační gramotnosti: * Název prezentace v zápatí 14 zahlavi CZ PRAKTICKÝ ÚKOL •Pražská deklarace • 1.Přečtěte text dokumentu 2.Vytvořte mentální mapu dokumentu 3. • Název prezentace v zápatí 15 zahlavi CZ OPVK_MU_stred_2 16 Těším se na příště Hezký víkend Inovace předmětu byla podpořena z projektu: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU. Registrační číslo projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0241.