titl CZ OPVK_MU_vlevo_2 1 VIKBA32 Informační vzdělávání Příklady z praxe Mgr. Jan Zikuška 15.3. 2012 zahlavi CZ 2 http://newcurriculum.files.wordpress.com/2012/10/informationliteracyvenn_v2.jpg zahlavi CZ Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 * účast 14 VŠ (Sumarizace za celou VŠ) * akce zaměřené na IV uživatelů dělá 100% dotázaných * 90 osob z celkem 448 zaměstnanců zajišťuje vzdělávací služby * 544 jednorázových akcí pro 16 667 účastníků * 37 kurzů pro 3 468 účastníků • Þ což představuje 1 647 hodin výuky * * 3 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008; Hana Landová; prezentace ze semináře IVIG 2008 zahlavi CZ Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2010 * účast 15 VŠ * 7 z 15 nabízí vzdělávací služby i v angličtině * 13 z 15 knihoven vystavuje informace o vzdělávacích akcích na svých webových stránkách * 713 jednorázových vzdělávacích akcí a 42 kurzů, * což představuje 1 332 hodin výuky * 25 161 absolvovalo jednorázovou vzdělávací akci * 4 130 celý kurz 4 Aktivity vysokoškolských knihoven v oblasti informačního vzdělávání: vývoj v letech 2006-2010 na veřejných vysokých školách v ČR; Hana Landová, Zdeňka Civínová; ProInflow 2. ročník, 2. číslo, 2010 zahlavi CZ Témata vzdělávacích aktivit na VŠ 5 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008; Hana Landová; prezentace ze semináře IVIG 2008 * vyhledávání v katalogu (katalozích) * služby knihovny obecně * vyhledávání v databázích * citační rejstříky * rešeršní strategie * citování * psaní odborných textů, diplomových a bakalářských prací * prevence plagiátorství * citační manažery a generátory citací * repozitáře VŠKP * normy * patenty * jiná * zahlavi CZ Formy vzdělávacích aktivit na VŠ * Jednorázová školení * Exkurze * Jednorázové samostatné přednášky * Výukové materiály na webových stránkách * Účast na výuce povinných odborných předmětů * Samostatný volitelný předmět * Ostatní typy kurzů * Účast ve výuce volitelných odborných předmětů * Povinný samostatný předmět * E-learningový volitelný kurz * E-learningový povinný kurz * 6 zahlavi CZ Cílová skupina vzdělávacích aktivit na VŠ * diplomanti a studenti připravující bakalářskou práci * studenti 1. ročníků * doktorandi * pedagogové * zaměstnanci VŠ * studenti kombinovaného a distančního studia * zahraniční studenti * zdravotně postižení studenti 7 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008; Hana Landová; prezentace ze semináře IVIG 2008 zahlavi CZ AKTIVITA č.1 * A) Sestavte z kombinace všech tří sloupců ideální variantu informačně vzdělávací aktivity pro Vás. ® Odpovězte si proč! ® Ve skupině 3 osob proberte jestli jste se shodli. • * B) Sestavte z kombinace všech tří sloupců ideální variantu informačně vzdělávací aktivity obecně. ® Odpovězte si proč! ® Ve skupině 3 osob proberte jestli jste se shodli. – * C) Témata v prvním sloupci přiřaďte modelu IG. 8 zahlavi CZ 9 zahlavi CZ Dobrá praxe – ÚK ČVUT v Praze •Informace pro vědu a výzkum •Kurzy pro doktorandy 1. ročníků se konají s doporučením prorektora a proděkanů pro vědeckou a výzkumnou činnost na ČVUT a vypisují se každý semestr na jednotlivých fakultách. 20 výukových hodin zahrnuje pokročilá vyhledávání informací, zdroje informací pro vědu a hodnocení vědy, psaní vědeckých prací. •Účast ve výuce odborných předmětů •Přednášky a školení na objednávku pedagogů probíhají v rámci odborných předmětů a diplomových seminářů či projektů pro skupiny bakalářů a diplomantů pracujících na svých závěrečných pracích. Obsah je různý, podle potřeb studentů a požadavků pedagogů, především vyhledávání potřebné literatury, služby knihovny a citování. • • 10 zahlavi CZ Dobrá praxe – UTB ve Zlíně •Informační portál IVA •Portál nyní obsahuje 8 kurzů z oblasti informační výchovy. Kromě vyhledávácích a rešeršních strategií, elektronických zdrojů, šedé literatury nebo vyhledávání v katalogu zde uživatel může najít také kurz pro citace či kreativní techniky v učení. Materiály lze stáhnout (textové opory, infografiky, prezentace, videa apod.) … • •U3V vzdělávání •Dvě dvouhodinové přednášky o knihovně jsou zařazeny v rámci všeobecného jednoletého kurzu, který univerzita seniorům nabízí. Kromě služeb odborné knihovny jsou představovány i současné standardy pro psaní odborného textu na vysoké škole. 11 zahlavi CZ Dobrá praxe – UK FF MU •Rande s knihovnou •Jedná se o seznámení studentů se službami knihovny a katalogem Aleph. Probíhá vždy první týden podzimního semestru. •Lekce informačního vzdělávání (IV) •Na lekcích IV se věnujeme tématům (převážně EIZ, online knihovním katalogům a programům MS Office). Od roku 2010 jsou zařazeny lekce jako kreativní techniky, prezentování a nástroje pro efektivní studium. V některých lekcích se osvědčila spolupráce i s externisty. Lekce jsou dobrovolné. •Spolupráce s katedrami FF •Jedná se o prezentaci informačních zdrojů pro konkrétní obory. Spolupráce s vyučujícími probíhá jak na základě jejich vlastní iniciativy, tak na základě nabídky knihovny. • • • 12 image_preview zahlavi CZ Dobrá praxe – VUT v Brně •E-learningový kurz Informační výchova VUT probíhá v plně distanční elektronické podobě. V současné době se kurz rozrostl na sedm samostatných kurzů, jejichž obsah se podstatně překrývá, je ale uzpůsobený pro potřeby jednotlivých fakult. •Na tvorbě a tutorování kurzů se podílejí knihovníci. •Kurzy jsou zaměřeny na studenty prvních ročníků bakalářského studia a jsou pro všechny studenty povinné. Některé kurzy jsou samostatnými předměty, u jiných je absolvování nutné pro získání zápočtu či zkoušky v jiném, samostatném předmětu. •Nosnými tématy kurzu jsou informační zdroje, informační instituce, autorskoprávní aspekty práce s informacemi, citační etika a citování či tvorba odborné práce. •V současnosti úspěšně absolvuje kurzy více než dva tisíce studentů za jeden akademický rok. • 13 zahlavi CZ Dobrá praxe – LF UPOL •Internetové zdroje pro medicínu a zdravotnictví •Povinně volitelný předmět v magisterském studijním programu, 15 kontaktních hodin, 2 kredity. Nabízí přehled o zdrojích a metodách vyhledávání biomedicínských a zdravotnickýh informací na Internetu. •Medicína založená na důkazu (EBM) •Volitelný předmět v magisterském studijním programu, 14 kontaktních hodin, 2 kredity. Na výuce se podílí klinický učitel, biostatistik a personál knihovny. •Kazuistika založená na důkazu •Tento kurz je integrovanou součástí přípravy na státní rigorózní zkoušku z pediatrie, kdy student je povinen prezentovat klinický případ (kazuistiku) dětského pacienta včetně schopnosti vyhledat, interpretovat a aplikovat recentní informační zdroje. 14 zahlavi CZ AKTIVITA č.2 * Sepište co nejvíce informací z poslední části přednášky. Představení konkrétních aktivit ve VŠ knihovnách * •Nápověda * ČVUT * UTB * MU * VUT * UPOL * 15 zahlavi CZ Krajské knihovny (na příkladu MZK) * Práce s informačními zdroji, jejich cílem je seznámit vás a naučit vás pracovat se zdroji, které po vás nabízíme, zjistíte, kde vyhledávat relevantní informace pro svoji odbornou práci * Pokud máte zájem o školení práce v online katalogu, kontaktujte prosím … a domluvte se na termínu školení.. * Rekvalifikační knihovnický kurz 2012/2013 * E-learningový knihovnický kurz MZK, pilotní běh * Vyhledávání v bezplatných bibliografických databázích * Ochrana a bezpečnost dětí na internetu * 16 zahlavi CZ Krajské knihovny (na příkladu MZK) * Pri poradani skoleni se zamerujeme zejmena na studenty VS, nase skoleni navstevuji nejen studenti vcetne doktorandu, ale take pedagogove z VS a knihovnici, chodi i lide vyuzivajici odborne informace v zamestnani. Zameruji se na elektronicke informacni zdroje, a to jak licencovane, tak i volne pristupne. * * Vsechna skoleni jsou velmi rychle po vypsani obsazena, casto musime zajemce odmitat a odkazovat na opakovani prislusne akce. Poptavka po techto skolenich prevysuje nase personalni a prostorove moznosti… 17 Martina Machatova, úryvek z emailu zahlavi CZ Městské knihovny (na příkladu MěK Třebíč) * Spočívá v pořádání akcí jak pro profesionální pracovníky MěK v Třebíči a dalších 9 profesionálních knihoven, tak pro neprofesionální knihovníky (135 knihoven na okrese). * Typy akcí pro obecní knihovny: základní počítačové gramotnosti, práce s internetem, CLAVIUS REKS, rukodělné činnosti, trénování paměti, literární lekce * Typy pro profesionální knihovny: odborná knihovnická témata (statistika, el. zdroje, webové stránky, e-knihy, autorský zákon, literární pořady …) * Pro odbornou i laickou veřejnost: literární témata, populárně naučné přednášky, rukodělné workshopy. 18 zahlavi CZ Městské knihovny (na příkladu MěK Česká Lípa) * Programy a besedy pro MŠ - některé MŠ chodí pravidelně celý školní rok * Informační lekce pro 1.- 3. - 5. třídu ZŠ - seznámení s knihou, knihovnou, katalogem, možnostmi vyhledávání. * Informační lekce pro 2. stupeň ZŠ a střední školy - jako PP prezentace, teprve poté prohlídka knihovny, databázemi, možnostmi OPACů, službou MVS, apod. • •Co se osvědčilo * Úvodní část lekce, besedy je většinou zpracována v PP prezentaci, besedy často prokládány pohybovými aktivitami, nechybí hry a vědomostní kvízy, soutěže * Program moderují 2 knihovnice - dětmi velmi pozitivně vnímáno * Pracujeme s knihou v ruce, často čteme ukázky, 19 zahlavi CZ Městské knihovny (na příkladu MěK Sedlčany) * Lekce jsou určeny pro 1. ZŠ Sedlčany, pro 2. ZŠ Sedlčany – Školu Propojení a G a SOŠE Sedlčany. V těchto školách jsou zařazovány do plánu výuky a jednotlivé hodiny na sebe navazují. Lekce také respektují a vhodně doplňují rámcové vzdělávací programy škol. * orientace v literatuře a v knihovně; práce s knihou a dalšími informačními zdroji, přehled o knihovnictví a informační společnosti v dějinných souvislostech * Na prvním stupni dbáme o zážitkovou formu učení, jejíž součástí jsou i pohybové a dramatické hry; na druhém stupni se více zaměřujeme na skupinovou práci žáků. 20 zahlavi CZ Městské knihovny (na příkladu MěK Sedlčany) * 1. třída • • základy manipulace s knihami, hygiena četby • • rozdíl mezi knihovnou a knihkupectvím • • ústní vyprávění, lidová slovesnost, pohádkové postavy • • slavnostní pasování žáků na čtenáře * * 2. třída • • srovnání veršované pohádky s prózou • • nejznámější čeští spisovatelé a ilustrátoři pro mladší školní věk * * 3. třída • • typy knihoven – soukromé, veřejné, školní • • elektronický katalog knih pro děti – vysvětlení, ukázka • • pokus o vlastní tvorbu dětí * 21 zahlavi CZ Městské knihovny (na příkladu MěK Sedlčany) * 4. třída • • textová prohlídka knihy • • literární produkce pro věk 9 - 11 let * * 5. třída • • naučná a krásná literatura (hlavní rozdíly) • • vyhledávání v naučné literatuře (podle vědních oborů, MDT) • • elektronický katalog a pochopení údajů katalogizačního záznamu o knize, následná orientace v knihovně, * 22 zahlavi CZ AKTIVITA č.3 * Sepište co nejvíce informací z poslední části přednášky. Představení konkrétních aktivit ve veřejných knihovnách. * •Struktura poznámek • •Obsah Forma * 23 zahlavi CZ Více o dobré praxi, zkušenosti a motivace •Přednášky * * 26.4. Zkušenosti z praxe českých knihoven • Tereza Matysová (FF MU) + Lenka Navrátilová (Měk Polička) • * 3.5. Zkušenosti ze zahraničí • Hana Landová (ÚISK FF UK & SIC ČZU) • • 24 zahlavi CZ A co dál? •Doporučuji si přečíst články z pro.inflow.cz * * Aktivity vysokoškolských knihoven v oblasti informačního vzdělávání: vývoj v letech 2006-2010 na veřejných vysokých školách v ČR * Informační vzdělávání na vysokých školách v České republice – přehled, vývoj a další kroky * Nová koncepce informační gramotnosti pro digitální výukové prostředí ve vysokoškolském vzdělávání 25 zahlavi CZ D:\Users\145847\Downloads\mgyVWvK.jpg A co na příště? 26 zahlavi CZ OPVK_MU_stred_2 27 Těším se na příště Hezký víkend Inovace předmětu byla podpořena z projektu: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU. Registrační číslo projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0241.