5. Informační architektura Martin Krčál Brno, KISK FF MU, 20.3.2013 OPVK_MU_rgb Kurz pro studenty oboru Informační studia a knihovnictví Náplň hodiny qInformační architektura qDruhy navigace q Informační architektura Otázky na úvod qCo si představujete pod pojmem informační architektura? qKde se s ní můžete setkat? Definice qIA = obor zabývající se tříděním informací, jejich uspořádáním a vhodným pojmenováním (v rámci informačního systému) qnezaměňovat s grafickým designem!!! q Aplikovaná IA qzkoumá uspořádání info na webové stránce qcíle vdosažení co nejefektivnějšího uspořádání dat vusnadnění vyhledávání a práci info qpřenáší výsledky informačních studií do praktického využití quplatnění např. v knihovnách U+C+C=IA quživatel + obsah + kontext = IA U+C+C uživatelské potřeby cíle, strategie,… cíle, strategie,… Uživatelské potřeby qUživatelská potřeba qFormulace dotazu qVyužití dotazovacího jazyka qOdpověď systému qKonec Hlavní cíl IA qusnadnit zpětné vyhledání info vvhodná organizace vnavigace vreprezentací Dílčí úkoly IA qnávrh hierarchie info (taxonomie) qrozdělení info do sekcí (struktura) qurčení vztahů a vazeb stránek (prolinkování) qpojmenování stránek, sekcí (labeling) qvolba vhodné navigace a začlenění qFT vyhledávání, reprezentace výsledků qnávrh layoutu stránky qvytváření metadat Dělení IA qorganizační systémy (kategorizace info) qnavigační systémy (prokliky) qvyhledávací systémy (vyhledávání info) qpojmenovávací systémy (labeling) qthesaury, řízené slovníky a metadata Jiné dělení qprohlížecí pomůcky vorganizační a (místní) navigační systémy, mapa stránek, rejstříky,… qvyhledávací pomůcky vvyhledávací rozhraní, dotazovací jazyk, vyhledávací algoritmus, výsledky vyhledávání,… q http://interval.cz/clanky/artefakty-informacni-architektury-organizacni-systemy/ Jiné dělení qobsah a činnosti vnadpisy, vložené odkazy, seznamy, sekvenční pomoc (krok 2/7), identifikátory (logo, drobečková navigace), metadata,.. qneviditelné komponenty vřízené slovníky, tezaury,… q http://interval.cz/clanky/artefakty-informacni-architektury-organizacni-systemy/ Organizační schémata qabecední (alfabetické) schéma qpředmětové schéma qchronologické schéma (asc x desc) qgeografické schéma Ikony v menu qmusí být jasné a názorné q„mezinárodní“ srozumitelnost qvhodné kombinovat s texty qzvážit jejich použití q q Co znamenají tyto ikony? > Druhy navigace Primární navigace qglobální qodkazy na hlavní části webu qhorizontální nebo vertikální qobecné věci qlabeling - ustálené (fungující) výrazy Sekundární navigace qlokální qdalší úrovně menu qrozbalovací menu nebo v levé části qlogické rozdělení do sekcí a podsekcí qsprávná definice vztahů a vazeb q q q q Záložky qAmazon.com qdůvody použití: vintuitivnost vnelze je přehlédnout vvizuálně zajímavé (webdesignéři) vprostorový dojem Záložky qpodmínky použití vmálo sekcí (max. 1 řádek) vrychle se načítají (použití obrázků) vbezchybně nakresleny vaktivní záložka zvýrazněna, hover vbarevné odlišení záložek??? vpři vstupu je již 1 záložka vybraná v v Záložky q Špatně: Žádné spojení, žádné vyskakování. Lépe: Propojeno, ale žádný kontrast. omezené opakování Nejlépe: To je ono! Vyskočí přímo na vás. Záložky q q Ukázky záložek Drobečková navigace qpůvodně na rozsáhlých webech se složitou strukturou qukazují vkde právě jste vjak se tam dostanete (cesta) qklikací odkazy ð lehce se vrátíte na vyšší úroveň q Drobečková navigace qdoplňková navigace qnevhodné jako primární navigace!!! qumístění: vv horní části stránky (nad hlavičkou) vpod menu q Co u drobků dodržovat? qpoložky oddělujte znakem > qpoužívejte malé písmo qjednotlivé položky klikací qaktuální položka tučná a bez odkazu qnepoužívat poslední položku jako název Kde se využívají? qe-shopy qzpravodajství qfiremní katalogy q q Hierarchické menu qmenu dle oborů qdefinuje vazby a vztahy qmůže využívat tezaury, klasifikace,… qdůležité správné zařazení (více sekcí!!!) qvyužití - portály, rejstříky firem, eshopy q q qhttp://www.hifishop.cz/default.asp?CatID=801 Uživatelské menu qrozdělení stránek dle zájmu uživatelů qvýhoda - rychlé nasměrování uživatelů na to, co by je mohlo zajímat qdůraz na kvalitní zpracování (rozdělení) qčasto na firemních stránkách q q q q Kontextová navigace qodkazy na podobné stránky, články,… vviz také, see also, podobné odkazy qjako citace, poznámky pod čarou qupozorníte uživatele na další informace, které by ho mohly zajímat qkontextová reklama (slink.cz) q Kontextová navigace qvyužití vzpravodajství vslovníky, encyklopedie (Wiki) vblogy vodborné weby Kontextová navigace Mapa stránek (Site Map) qdoplňková navigace qobsah stránek včetně hierarchie qumístění odkazu v pravém horním rohu qukazuje uživateli celou strukturu stránek qvliv na použitelnost a SEO (roboti) Rejstřík stránek (Site Index) qdoplňková navigace qřazení dle abecedy qvyužití vslovníčky, rejstříky pojmů Stránkování qmyslet na uživatele qtrend – automatické načítání dalších záznamů po dosažení konce stránky vFacebook Loading... http://www.smashingmagazine.com/2007/11/16/pagination-gallery-examples-and-good-practices/ Vyhledávání qnejčastěji fulltextové vyhledávání qrozsáhlejší weby a webové služby qdruhy vyhledávání vjednoduché vpokročilé vprohlížení Vyhledávání qbooleovské, proximitní operátory,… qstránkování výsledků qřazení výsledků vabecední, dle relevance, chronologické, dle hodnocení uživatelů (ranking), řazení dle polí Vyhledávání qkterá varianta je nejsprávnější? qa qb qc qd Vyhledávání qvyhledávací pole do pravé horní části (případně doprostřed stránky u vyhledávacích služeb, kde je vyhledávání stěžejní činností - Google) qna první pohled by mělo být jasné, že jde o vyhledávací (formulářové) pole qnápověda q q q q q q Co to je? Velká chyba!!! Chyba 404 qneexistující stránka (page not found) qšpatně zadaná URL, chyba v odkazu qjednoduchá (odlišit od zbytku webu) qidentifikace webu (kam se dostal) qodkaz na homepage, mapu stránek, případně na vyhledávání Chyba 404 qzachovejte přátelský tón v textu qnapište pravděpodobné příčiny Logo qopakování: vjaké funkce plní logo? qmá ještě jinou funkci - ve vztahu k navigaci? Logo v navigaci qodkaz na domovskou stránku qpokud se uživatel ztratí, vždy ví, jak se vrátit na úvod! …a na závěr Na závěr… q qMartin Krčál qkrcal@fss.muni.cz Děkuji za pozornost OPVK_MU_rgb