(SEBE)PREZENTACE VE VYSOKOŠKOLSKÉM PROSTŘEDÍ Iva Burešová, Psychologický ústav FF MU Brno > Obsah: ¢Specifika odborné prezentace ¢ ¢Požadavky na prezentaci ¢ ¢Obsahová výstavba prezentace ¢ ¢Formální náležitosti prezentace ¢ ¢PW prezentace ¢ ¢Verbální prezentace ¢ > Odborná prezentace > > Specifika odborné prezentace ¢Záměrem sdělování obsahu je: ¢ ¢přenos informací ¢ ¢vyjasňování ¢ ¢podpora zájmu o obor ¢ > ¢Očekává se: ¢ ¢přehled ve vybrané oblasti problematiky ¢ ¢volba přiměřených metod a technik výuky ¢ ¢důsledné odlišování vlastních a převzatých myšlenek ¢ ¢ > ¢uvádění příkladů, výsledků relevantních výzkumů, vyvozování dopadů pro praxi ¢ ¢práce s naší i zahraniční literaturou, správné citace zdrojů ¢ ¢kladení důrazu na jazykovou a gramatickou správnost ¢ > > ¢Základní požadavky na prezentaci: ¢ ¢věcné znalosti ¢ ¢návaznost na předchozí informace ¢ ¢ohled na adresáta sdělení ¢ ¢srozumitelnost > > ¢Obsahová výstavba prezentace: ¢ ¢název prezentace - přímý vztah s textem, explicitně naznačuje, o co půjde ¢ ¢úvod - seznamuje s problematikou a obsahovým zaměřením prezentace > důvody, proč zpracovávat tuto problematiku, nástin metody a postupu při zpracování, příp. i literatura, která se tématem doposud zabývala ojednotlivé části – formálně oddělené, samostatný název pro významově odlišné, tematicky uzavřenější bloky o > ¢závěr – stručné shrnutí a zpřehlednění tvrzení, nebo výsledků, systematizace výsledků ¢ > ¢Další náležitosti: ¢ ¢anotace - stručná, zhuštěná informace o problematice ¢ ¢klíčová slova – pojmová a terminologická slova, která dominují z hlediska obsahu ¢ ¢shrnutí - na konci za seznamem literatury > Pokud je v textu anotace a klíčová slova zpravidla se shrnutí neuvándí > Formální náležitosti prezentace oLexikální rovina – česká a mezinárodní odborná terminologie o oSyntaktická rovina – jednoduché oznamovací věty či souvětí o oKompoziční rovina – logické členění dle tématu a metodologie příslušného oboru > Morfol – např. V této oblasti se vyskytuje hlavně dub. , autor. Plur. – nechce poukazovat na sebe ale na obsah odborné informace a do procesu vyjadřování vtahuje i adresáta > PowerPoint - prezentace ¢Méně je více, jednoduchost, konservatismus ¢ ¢Písmo bezpatkové, nejlépe černé, velikost nadpisu min. 32, textu 22 – 24 ¢ ¢Kontrastní barvy, na jednom snímku max. 4 barvy ¢ ¢ ¢ ¢ > Formální stránka prezentace ¢správná volba barvy a pozadí ¢ ¢adekvátní počet řádků / slide ¢ ¢písmo ¢ ¢velikost obrázků – včetně jejich popisu ¢ ¢přechody > ¢kresby, tabulky, schémata: černobílé, nebo velmi kontrastní ¢ ¢rozsah – obecně kratší přírodní a technické vědy, delší společenské vědy ¢ ¢mezera mezi odstavci větší, než mezi řádky ¢ ¢číslovat grafy a tabulky, nezapomínat na adekvátní popis > ¢1. strana název a autor ¢2. obsah ¢ ¢informace heslovitě ¢na jeden snímek 20 – 60 sekund ¢na stránce 5 – 7 řádků ¢na řádku 6 – 7 slov ¢ ¢vyváženost textu a ilustrací ¢citace i v prezentaci ¢nepoužívat neadekvátní zvukové a animační efekty ¢ > ¢GRAF: max. 6 vertikálních nebo 3 horizontální sloupce ¢ ¢TABULKA: max. 4 sloupce x 6 řádků, číselné údaje s přesností na 1 desetinné místo ¢ ¢Zvukové nebo videozáznamy: ilustrativní max. 15 – 20 sekund, do 3minut ¢ > Typy: proporce z hlediska věku a pohlaví > Typy: frekvence a popis Typ N % Popis 1 477 16.7 Mírné problémy s chováním (lhaní, rvačky, ničení majetku) 2 46 1.6 Vysoká úroveň antisociálního chování 3 1613 56.5 Neproblémové děti 4 720 25.2 Mírně agresivní chování (rvačky) > > Verbální prezentace Příprava Průběh > Příprava na prezentaci: ¢Uvědomit se předem: ¢ ¢PROČ ¢JAKÝ MÁM CÍL ¢PRO KOHO ¢O ČEM ¢JAK DLOUHO > I. fáze přípravy ¢Výběr tématu, komunikační záměr, analýza publika, shromažďování materiálů ¢ ¢TÉMA musí odpovídat požadavkům, znalostem, kvalifikaci ¢ ¢LIMITY časové: struktura programu, diskuze, max. délka projevu, posluchači: věk, informovanost, místo: podmínky výuky…aj. l ¢ ¢ > Kom. Zám.: informovat, agitovat, vysvětlovat, vychovávat, působit aj. II. fáze přípravy ¢Uspořádání a rozvržení materiálu ¢ ¢PROJEV má být snadno vnímatelný a zapamatovatelný ¢ ¢PŘIMĚŘENOST, příklady z praxe ¢ ¢JASNÝ ZÁMĚR (čeho chcete dosáhnout u posluchačů) ¢ ¢VHODNÉ vizuální a akustické pomůcky ¢ ¢PŘEHLEDNÁ STAVBA, vymezení nejdůležitějších bodů o > Podpora představivosti posluchačů, pozornost III. fáze přípravy ¢Výrazová složka projevu ¢ ¢přesné a konkrétní výrazy ¢ ¢nové pojmy a fakta jednoduše vysvětlit a příp. zopakovat ¢ l ¢ > ¢krátké věty ¢ ¢grafická úprava a barevnost ¢ ¢časová úspornost, využít zvýšené pozornosti publika na začátku a na konci ¢ > IV. fáze přípravy ¢Příprava na přednes ¢ ¢vždy je dobré mít připraven koncept ¢ ¢úvod, závěr a přechodové části přednést volně ¢ ¢písemné podklady formát A6 nebo A5 ¢ o > ¢vyhýbat se složitým a těžko vyslovitelným slovům ¢ ¢předem nahlas několikrát přečíst ¢ ¢kultivovaný, spisovný projev ¢ ¢kontrola pomůcek, zda jsou funkční ¢ > VI. fáze ¢Vlastní přednes ¢ ¢přesvědčivost projevu ¢ ¢artikulace ¢ ¢intonace ¢ ¢neutralizace vlivu čtení ¢ ¢dynamika a rytmus ¢ ¢dýchání o ¢ > > Úvod ¢Navázání prvního kontaktu s publikem ¢ ¢Informování posluchačů o obsahu, členění a průběhu přednášky ¢ ¢pozdrav a navázání kontaktu ¢přestavení ¢uvedení tématu, relevantnost tématu ¢osnova prezentace o > Stať ¢Plynulé přecházení od jednoho bodu k druhému ¢ ¢Logická návaznost ¢ ¢Nepřeskakovat, nevracet se ¢ ¢Plynulý přechod k závěru přednášky > Závěr ¢Ohlášení závěru ¢ ¢Shrnutí ¢ ¢Prognózy ¢ ¢Vyjádření díků publiku ¢ ¢Přechod k fázi dotazů > > ¢Kritéria hodnocení posluchačů ¢ ¢věcnost, relevantnost informací ¢ ¢srozumitelnost ¢ ¢schopnost přednesu ¢ ¢přesvědčivost ¢ ¢vyváženost > oschopnost pohotově a fundovaně odpovídat o oformální stránka prezentace o overbální stránka přednesu o oneverbální stránka přednesu, vzhled… lSYMPATIEJ > Děkuji za pozornost >