16.4. Jak lze v korpusu hledat doklady pro výzkum lexika (CJBB75 16.4. 2014 9.10-10.50) 1. Využití korpusu jako on-line slovníku. 2. Využití korpusu pro sestavování cvičení pro praxi. (Ukládání a úprava konkordancí.) 3. Úkol na 23. 4. 2013 : Jak využívat ČNK s. 28-37, 47-69. A) Vytvoř vlastní cvičení na analogickém principu. B) Vytvoř seznam 5 slov, která tě v poslední době zaujala, protože jsi přesně nevěděl, co znamenají. Popiš, jak a kde jsi na ně narazil. Pokus se je najít v dostupných korpusech a na základě nalezených dokladů popiš jejich význam. 4. Nástroje pro tvorbu slovníků na bázi korpusů. WordSketch engine. Slovní profily, kolokace a kolokační gramatiky. 5. K zpt. je třeba včas (od 30. 4. – 7. 5. odevzdat vybranou prezentaci). Hodina 14. 5. bude věnována zpt. prezentacím vybraného úkolu. Konzultace k úkolům po domluvě e-mailem. Jednodušší dotazy zodpovím písemně. Ad 1 Víte, co znamená slovo sněhule? Otestujte se: Všimněte si: významu/významů, který/é není/nejsou zachycen/y ve slovnících. Vyhledejte v korpusu lemmata na .*áč. Vyberte pomocí P-filtru ta, která mají značku X.*. Projděte seznam a podívejte se na významy, slov, jejichž význam byste chtěli znát. Všimněte si, že lemmata začínají mnohdy velkým písmenem, ačkoliv nejde o vlastní jména. Co je to báč? Co je to Vokláč? Ad 2 ? ekonomie/ekonomika ssjc Slovník spisovného jazyka českého ekonomie -e ž. (z řec.) 1. (politická) ekonomie věda zkoumající zákony společenské výroby a rozdělování materiálních statků na růz. stupních společenského vývoje 2. hospodaření, zprav. polní: zabývat se e-í na státních statcích 3. hospodárnost, úspornost: princip e. duševní práce * 4. hospodářství, statek: prospívající e.; chov dobytka na e-ích ssjc Slovník spisovného jazyka českého ekonomika -y ž. (z řec. zákl.) 1. souhrn výrobních a hospodářských vztahů ve vývoji společnosti, v urč. státě, v odvětví výroby, v urč. podniku, souhrn odvětví národního hospodářství; vědní obor zkoumající tato odvětví: e. socialismu; e. průmyslu; e. dopravy; zemědělská e.; e. práce; e. JZD; e. dolů 2. hospodárnost, úspornost, ekonomičnost: stavební e. [lemma="(ekonomie)|(ekonomika)"] Doplň slova: 1. Jak to můžou zvládat, ptám se, s < …………> zatíženou těžkopádností, klanovými zájmy a skrytou nezaměstnaností? 2. Takhle je to po celých ostrovech, < …………> si to vyloženě žádá." 3. Regulace je v naší < ………… > dost tvrdý výraz." 4. Uměl plynně anglicky a dobře, ba přímo dokonale, znal západní < …………>. 5. Vždyť jeho prostřednictvím převádí šedesát procent veškeré své < …………>. 6. Našla si jiný život ve vysoké < …………>. 7. O takovém světě se zakladateli klasické < …………> ani nesnilo. 8. Jsem učitelka z Maine - bohužel učím <……………>." 9. " Myslím, že je to něco s < ………… >. 10. Tolik jsem se naučila při < ………… > na Arizonské univerzitě. 11. " Mají svou vlastní formu < ………… >. 12. Ten ho chtěl poslat na Harvard studovat < ………… >." 13. I otcovo přání , abych jel studovat < …………> na Harvard mě nanejvýš rozesmálo. 14. Když se brali, Kulík byl docela pohledný perspektivní inženýr < ………… > s neomezenými ambicemi. 15. Cara při zaměstnání studovala < ………… > na místní vysoké škole, vydělávala si prací v restauraci a po směně si vyrážela s partou lidí kolem devatenácti, dvaceti let, kteří místo jídla pili.