Jak číst českou literaturu 1. pol. 20. stol. – program kurzu a rozdělení na čtenářské skupiny Program jednolitých seminářů: 1. 20. 2. úvodní hodina – představení programu semináře, seznámení s požadavky ukončení 2. 27. 2. čtenářský záznam – jak jej vytvořit + ideální vzor na stránkách katedry, čeho si při četbě všímat, diskuse nad vybranými interpretacemi – ze Zeman a kol.: Rozumět literatuře a Kožmín: Interpretace básní 3. 6. 3. Karel Toman: Měsíce - Viktor Dyk: Krysař 4. 13. 3. František Gellner: Radosti života – Ivan Olbracht: Žalář nejtemnější 5. 20. 3. Egon Hostovský: Žhář/Úkryt – Jaroslav Havlíček: Petrolejové lampy 6. 27. 3. Vladislav Vančura: Markéta Lazarová – Jakub Deml: Hrad smrti 7. 3. 4. Vítězslav Nezval: Manon Lescaut – Konstantin Biebl: Nový Ikaros 8. 10. 4. Karel Čapek: Život a dílo skladatele Foltýna – František Langer: Andělé mezi námi 9. 17. 4. Jiří Wolker: Těžká hodina – Marie Majerová: Havířská balada 10. 24. 4. Werich a Voskovec: Osel a stín – J. Orten: Elegie 11. 1. 5. státní svátek 12. 8. 5. státní svátek 13. 15. 5. závěrečná hodina – diskuse nad knihami podle přání studentů (Seminář naplánovaný na 10. 4. bude možná probíhat v jiném termínu – vše bude ještě po vzájemné domluvě upřesněno.) 1. skupina: Karel Toman: Měsíce (+ Hlas ticha), Ivan Olbracht: Žalář nejtemnější, Egon Hostovský: Žhář/Úkryt, Vladislav Vančura: Markéta Lazarová, Vítězslav Nezval: Manon Lescaut, Karel Čapek: Život a dílo skladatele Foltýna, Jiří Wolker: Těžká hodina, Werich a Voskovec: Osel a stín 2. skupina: Viktor Dyk: Krysař, František Gellner: Radosti života, Jaroslav Havlíček: Petrolejové lampy, Jakub Deml: Hrad smrti, Konstantin Biebl: Nový Ikaros, František Langer: Andělé mezi námi, Marie Majerová: Havířská balada, J. Orten: Elegie Požadavky na studenty: Domácí příprava – četba, tvorba čtenářských reflexí a jejich včasné odevzdání (2 dny před konáním semináře) – pro udělení zápočtu je nutné odevzdat všech 8 vlastních shrnutí. Aktivní účast v hodině – max. 2 absence během celého semestru + zapojování se do diskuse v jednotlivých hodinách Závěrečný úkol – Interpretace libovolného literárního díla 1. pol. 20. stol. s použitím základní sekundární literatury (vlastní čtenářské dojmy a zážitky, kterým bude věnována pozornost na semináři, konfrontovat s názory jiných interpretů) + krátké vyjádření k přínosnosti předmětu, ke způsobu jeho výuky – zda přispěl ke zlepšení čtenářské kompetence…