Umění první třetiny 20.století •Zdroje moderní architektury •Secese: stylotvorný charakter ornamentu •Fauvismus a expresionismus: barva, deformace, primitivismus •Kubismus: vidění a racionalita - nový obrazový prostor •Futurismus: dynamismus umění a žitá skutečnost •Abstrakce: nezobrazivé umění, hledání řádu světa Charles Rennie Mackintosh, Glasgowská škola umění, 1896-1909 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\pedfak13\3.SEFAUVEX\s07.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\pedfak13\3.SEFAUVEX\s09.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\pedfak13\3.SEFAUVEX\s08.jpg Otto Wagner, Poštovní spořitelna ve Vídni, 1892-3 C:\Users\dejum22\Desktop\baugeschichte-02.jpg Otto Wagner, Poštovní spořitelna ve Vídni, 1892-3 C:\Users\dejum22\Desktop\Österreichische_Postsparkasse_Vienna_Oct._2006_003.jpg C:\Users\dejum22\Desktop\wagner.jpg Hendrik Petrus Berlage, Burza v Amsterdamu, 1897-1903 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\5.ZAKLARCH.SECESE\sb11.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\5.ZAKLARCH.SECESE\sb12.jpg Auguste Perret, Bytový dům v rue Franklin, Paříž, 1902-1904 C:\Users\dejum22\Desktop\perret.jpg C:\Users\dejum22\Desktop\0925ac28e411c1c629775ef2b0eb8aca.jpg Peter Behrens, Továrna na turbíny AEG v Berlíně, 1910 C:\Users\dejum22\Desktop\AEG_by_Peter_Behrens.jpg File:Berlin-wedding aeg-premises hall-15 165.jpg Adolf Loos, Obchodní dům Goldman a Salatsch ve Vídni, 1911 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\5.ZAKLARCH.SECESE\sb16.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\5.ZAKLARCH.SECESE\sb17.jpg C:\Users\dejum22\Desktop\Untitled-Scanned-5.jpg Adolf Loos, Steinerův dům ve Vídni, 1910 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\5.ZAKLARCH.SECESE\sb21.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\5.ZAKLARCH.SECESE\sb22.jpg Adolf Loos Müllerova vila v Praze, 1930 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\5.ZAKLARCH.SECESE\sb23.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\5.ZAKLARCH.SECESE\sb24.jpg Frank Lloyd Wright, Dům pro Darwina Martina, Buffalo, 1904 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\5.ZAKLARCH.SECESE\sb13.jpg Oven Jones, z Gramatiky ornamentu, 1856 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\pedfak13\3.SEFAUVEX\s05.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\102secegen90\01.jpg Victor Horta, Tasselův dům v Bruselu, 1892-93 Vlastní dům s ateliérem v Bruselu, 1898 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\pedfak13\3.SEFAUVEX\s18.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\pedfak13\3.SEFAUVEX\s19.jpg Josef Hofmann, návrhy tapet, látek, 1902 Koloman Moser, typografie, 1901 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\5.ZAKLARCH.SECESE\sa14.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\pedfak13\3.SEFAUVEX\sc21.jpg Joseph Maria Olbrich, Pavilon vídenské secese, 1898 Plakát na výstavu vídeňské secese, 1898 C:\Users\dejum22\Desktop\sc05.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\secese\sc08.jpg Gustav Klimt, vlys do pavilonu vídeňské secese, 1902 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\102secegen90\15.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\102secegen90\16.jpg Gustav Klimt, vlys do pavilonu vídeňské secese, 1902 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\102secegen90\17.jpg Alfred Barr, schema vývoje moderního umění C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\PEDFAKstará\pedfak13\4.KUBOFUTU\fk01.jpg Fauvismus •Francie cca od 1905, krátké trvání •Netvoří skupinu •Hlavní rys – autonomní charakter barvy • Henri Matisse, Mořský útes, 1905 Interiér v Aubergines, 1911 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\103prifauvexb\pr10.jpg C:\Users\dejum22\Desktop\v05.jpg Expresionismus •Začíná v Německu, šíří se i do ostatních zemí •Výtvarné umění, literatura, divadlo, poesie •sociálně kritický, ironický, excentrický, provokativní, založený na polaritách •1905 založena skupina Die Brücke (Drážďany) •1911 skupina Der Blaue Reiter (Mnichov) • Ernst Ludwig Kirchner, Program skupiny Die Brücke, 1905 Plakát skupiny Die Brücke, 1910 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\103prifauvexb\pr23.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\103prifauvexb\pr22.jpg Ernst Ludwig Kirchner, Potsdamské náměstí, 1914 Emil Nolde, Ukřižování, 1911-1912 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\103prifauvexb\pr30.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\103prifauvexb\prim36.jpg Vasilij Kandinskij , Obálka almanachu Der Blaue Reiter, 1911 Murnau, 1909 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\103prifauvexb\prim40.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\103prifauvexb\prim41.jpg Kubismus •Nová koncepce obrazu, obrazového prostoru a předmětu v něm •Není vnější nápodoba, východiskem je tvar •Plocha obrazu, role geometrie, fragmentace •Oko a rozum •Analytický a syntetický kubismus Pablo Picasso, Avignonské slečny, 1907 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\104kupibra\akub08.jpg C:\Users\dejum22\Desktop\akub10.jpg Pablo Picasso, Ležící žena C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\104kupibra\akub08.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\104kupibra\akub11.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\104kupibra\akub15.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\104kupibra\akub14.jpg Pablo Picasso, Portrét Daniela Henry Kahnweilera, 1910 Georges Braque, Housle a džbán, 1910 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\104kupibra\kub24.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\104kupibra\kub26.jpg Georges Braque, Mísa s ovocem a sklenice, 1911 Pablo Picasso, Housle, 1912 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\104kupibra\kub30.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\104kupibra\kub31.jpg Pablo Picasso, Muž v klobouku, 1915 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\104kupibra\kub39.jpg Fernand Léger, Kontrasty tvarů, 1913 Robert Delaunay, Simultánní kompozice, slunce a měsíc, 1913 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\105salkubfutu\akub06.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\105salkubfutu\akub09.jpg Futurismus •Itálie •1909 Filippo Tommaso Marinetti, Manifest futurismu •Pohyb, rychlost, moderní svět, zničit vše staré •Simultánnost, průniky, linie-síly •Progresivní vize o umění budoucnosti • Giacomo Balla, Abstraktní rychlost, let vlaštovek, 1913 Umberto Boccioni, Dynamismus fotbalisty, 1913 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\105salkubfutu\fu22.jpeg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\105salkubfutu\fu14.jpg Umberto Boccioni, Dynamismus koně + domy, 1914-1915 Giacomo Balla, Objekt, 1915 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\105salkubfutu\fu25.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\105salkubfutu\fu13.jpg Luigi Russolo, hřmotiče Filippo Tommaso Marinetti, Osvobozená slova, 1914 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\105salkubfutu\fu27.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\105salkubfutu\fu28.jpg Marcel Duchamp, Nevěsta svlékaná svými mládenci, dokonce (Velké sklo), 1915-23 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\108duchdakonstr\duch25.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\108duchdakonstr\duch15.jpg Marcel Duchamp a ready made: Kolo bicyklu, 1913-1914 Sušák na lahve, kol. 1917 Fontána, 1917 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\108duchdakonstr\duch38.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\108duchdakonstr\duch39.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\108duchdakonstr\duch40.jpg Abstraktní umění •Není přímý vztah k předmětné, opticky vnímatelné realitě •Barvy, tvary, linie •Geometrická a organická abstrakce Vasilij Kandinskij, Imprese, 1911 Improvizace 1910 C:\Users\dejum22\Desktop\kandinsky-improvvisazione71910.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\abstrakceb\a11.jpg Vasilij Kandinskij, Kompozice V. (Poslední soud) , 1911 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\abstrakce\ab15.jpg František Kupka, Amorfa/Dvoubarevná fuga, 1912 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\abstrakceb\ab23.jpg František Kupka, První krok, 1910-1913 Děvčátko s míčem, 1908 studie 1908-1909 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\abstrakceb\ab26.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\abstrakceb\ab27.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\abstrakceb\ab25.jpg František Kupka, Vertikální plány, 1912-1913 Klávesy piána, 1909 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\abstrakceb\ab24.jpg C:\Users\dejum22\Desktop\19.jpg Kazimir Malevič, Černý čtverec na bílém pozadí, před1915 Výstava 0,10 v Petrohradě, 1915 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\abstrakceb\ab41.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\abstrakceb\ab40.jpg Piet Mondrian, Kompozice, 1917-1919 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\abstrakce\ab56.jpg Piet Mondrian, Molo a oceán, 1915 C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\abstrzbytky\mon19.jpg C:\Users\dejum22\Documents\aaazeškoly\1900-1940\abstrakce\ab52.jpg