Devatenácté století • pro naše prostředí je užitečné ohraničení llllllll^ llllll|||t||i;li||f|ll^ llllll|o;IÍčÍn|li|i lllllliiiiiiiiiÉiiiiilliiÉii Osmnácté století llll;i;l|||||;p|||;;i|| llllllijiiiGlpii iiiiiililiiiliiili^^ Industrializace jako téma výtv. umění: Alfred Rethel, Harkortova továrna na hradě Wetter, 1834, Duisburg, soukr. sbírka Stylový pluralismus • volnost, s jakou umělec 19. století překračuje hranice jednotlivých ll;|řiilický||lstýli Žánr pomocí prostředku historické mal by; Paul Pelaroche, Poutníci v Římě, 1842:, olej, plátno, 164 x 205 cm, Poznaň, Muzeum narodowe Historismus ale o urcity projev mysleni a pocit'oväni ll;f|rjiii|i|iip Příklad použití historického formálního aparátu pří zpracování tématu z dějin: Paul Delaroche, Smrt anglické královny Alžběty v roce 1603, 1827-1828, olej, plátno, 422 x 343 cm, Paříž, Louvre • nové možnosti grafické reprodukce: !!!!!!Í!o|r^ llllllllllllÄ llllllr||r|lilci;;|i il!l!l!lliliiiÉÉil!l ■Ä D .1 .ľ ."^ /i"\'l.>"rv rr\ /-\ /-\ ueiar ocne, Nannlpnn \/p Fn ntainphlpau 31. brezn, $: 1< 314, 184 5, olej :X Cl TI i ■ ■v r v |JICUI IU / I ó I -^anz MllŠŔÍF 1 A 3€ 1 Robert Mitchell, Rez dvouposchoďovým panoramatem Roberta Barkera na Leicester Square,: asi 1793, kolorovaná akvatinta, British: Museum London (Eberhard Roters) Caspar David Friedrich (1774-1840), Mnich na mořském břehu, 1808-10 Nationalgalerie, Berlin Franeisco Goya (1746-1828), Poprava povstalců 3. Května 1808 v Madridu, Johann Heinrich Füßli (1741-1825), Noční můra, 1781, institute of Arts* Detroit Jacques-Louis David (1748-1825), Zavräzden M usees. Royaux des Beäux-Arts. de Belgique, Brüssel Co odlišuje uvedené příklady od tvorby llll;pÍí|i|iÍÉ • tendence k sebereflexi umělce 18. století světských a církevních rezidencí • rokoko - umění se posouvá do intimnější a lllpltějll^ • osvícenská reakce, sentimentalismus Hubert Robert (1733-1808), Poustevníkova modlitba, 60. léta 18. století, The J. Paul Getty Trust Hubert Robert (1733-1808), Malíři, 90. léta 18. století, Ermitáž, Sankt Peterburg (neo)klasicismus IliiilJilllllllllllllllllll llll||||ři;;;||il lllisillli^ lllliiiSIH 45 40 69021675571628^159343810700421^267811980251980579737992613782^11 Anton Raphael Mengs (1728-1779);, Semiramis obdržela zprávu o babylónském povstán í, 1755, Neues Schloß, Bayreuth • studoval na pařížské Akademii u Josepha llllill^ llllllllÉÉlilllÉ lll;!ll|||||;ill;i;||l|l| llllliíiíiiiflÉ^llll Jacques-Louis David (1748-1825), Přísaha Horatiů, 1784, 330 x 425 cm, Louvre, Paříž Jacques-Louis David (1748- 1825), Zavräzdeny^ 165 x 128 eitivM^ des Beaux-Ärts de Beigique, Brüssel Jacques-Louis David (1748-1825), Pohled d 1794, olej, plátno^ Jacques-Louis David (1748-1825), Sabinky, 1799, Louvre, Paříž Jacque s- íuis L Davk 17 '46 <- 1825 ), Pr vn tí kor ízul přec hä zí Alpy, 1 79 7, 8' t > :6 crt i, i h >ar f r v * i ~~r _Ul JV ľ6 iz Jacques-Louis David (1748-1825), Madarnme Juliette Récamier, 1800, 174 x 224:cm,i:Louvrei Paříž Francoise Gerard (1770-1837), W' Madamme Juliette Recamier, 1805, 225 x 145 em, Musee Camavaiet, Panz^^^:^:^:^:^^^:^:^:^:^^^:^::::::::: August Pruský-tó cm, ISI ätio n ä Igäi e ŕi e, Berl í ň Jacques-Ľouis David (1748-1825), Korunovace Napoleona I. a císařovny Jôšefí^ 979 cm- Jacques-Louis David 1825), Napoleonova sebekorunovace, kresba, Louvre, Paříž Jacques-Louis David (1748-1825), Vězeň, 1821, kresba, Museum of Art, Cleveland Jacques-Louis David (1748-1825)-Venuse odzbrojujfci ;Marta, 1824, Musees Royaux;: ■ d es ■ Beaux-Arts; de Belg ique-Brusel romantismus • Ottův slovník naučný: „[...] název v historii i v dějinách umění přečasto i různorodý a namnoze také mlhavý." • \/ Hcšiinó/^h i imonj hv/v/či riQÍ/^dctoii rnr literární....................................... jžívaný, tají li rozmanitý, tionticmi ic V UfcíJIl IciLrl 1 Ultltíl II Uy V Ca 1 IfcíJUdolfcžJI lUI kladen do protikladu kě klasicismu • něm. Romantik; angl. Romantic odp čěškěmů výrazu 1 len 1 tlol 1 lUo ovídá spíše „romantická etymológie" lll;;||stá;rofrl|cl| „romantická etymologie" - příklady použití lllililoiliiirl 2) „romantický" jako charakteristika ideální !!!;§ŕáj;iÍÍrÄ llliillilhačelliiiiliŕ^ iiiiiiiiilii^ ||||||jil$ílj^ ^^^^^^^^^^^^^^^ preromantismus • sentimentální citovost llliiillllljjlllllll^ lliiiilillii :|;i||i|uipjéil| Joshua Reynolds (1723-1792), Sarah Siddonsovä jako tragiGkä múza-dřevo, 236 x 146 cm and Art Gallery, San Marino (California) ................Johc .................mm ................•......syi inn Heinrich 1-1825)....................... i curyšskéh .....Fussli (též I o písaře, kte -úílli,.....Fuseli;.................................... $rý se měl stát............................. .........................zw ................,17 ingliánskýnr f\A_ r\Hoóol H i protestants kým duchovním lllllll .........................mu 11111« ................*.......m .........................shi .........................W. OH- UUcbcl U 70-1778 stu stru, z nichž chelangelo 86-1789 nai akespearov Shakespee U rx\ ly I It3 doval díla st : nejvíce na i maloval dev< skou tematik ira v Boydell arých italských lějx^pušoiil.................................. 3t obrazů se...................................... :ou pro galerii mmmmmmmmmmm ér. J k. 7 li Johann Heinrich Füssli (1741- 1825), Probouzející seTitánie, 1793-1794, olej, plátno, 169 x 35 cm Kunsthaus Zürich Johann Heinrich Füssli (1741-1825); Noční můra, 1781, olej, plátno, 101 x 127 cm Institute of Arts, Detroit Johann Heinrich Fússli (1741-1825), Brunhilda pohlíží na Gúnthera, 1807, tužka, pero, inkoust, vymýváno, 483 x 317 mm, City Museum and Art Gallery Nottingham hledání nové mytologie llll;iirii|p||p iiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ Francoís-Pascal-Simon Gérard (1770-1837), Ossian vyvolává duchy zvukem své harfy ha břehu tekyL^ Jean August Dominique Ingres Ossianuv mx Montauban cm Jean-Pierre Franque (1774-1860), Alegorie na stav Francie před návratem Napoleona z Egypta, 1810, olej, plátno, 261 x 326 cm, Louvre, Paříž • Jiří Kotalík, K výstavě Josefa Mánesa Miloslava Seydlová - Gabriela Kesnerová, iiiiiiiiiiiiiiiia ;!$!i!$§IB irl|l|i||^ Iii 1 Wšš I e n kové a fantazijní základ ně, která ||llÍÍ|li|||||| ll;Í||l|||n|k|^ • II. vzá|emné působení uměleckých oborů, ll;Ír|iirují|ľ|;!|^ ||J|llÍ;ěj;j3i|||| llllliiiill!^ i|||||j§iij$§§|^ llliiliiiiipjilölälii^ v lllllliyijiiiiiö^ * II. vzájemné působení uměleckých oborů, |||^|il|ii^;P • VI. dominantním tvůrčím principem je pak pro krajinomalba • nejsilněji je zde přítomna zmiňovaná • prohloubení vztahu moderního člověka k přírodě pramenilo jednak v osvícenském iiiéhlíiii!^ illiliiiiilllllllllllllllllllll Julius Schracier;(1815-1900)^ Alexander von Humboldt, 1859 plátno, Metropolitan Museum of Art, New Joseph Anton Koch (1768-1839) WmiiM .........................hc ) svých 17 let byl p >rách.................................................................. ■ W V. ■ . I JT V » i . \ I^S^i .y\.V>.' 11 # . ■ .^9' ||.f ^^'T' ■' 1^ ~ listýřem vtýrblských f.-w.i. r*\* v ................*......te ................•......vy liliím .........................vs .........................vy mer ceiy život pro^ šel z klasické korr ajinomalby" po vzc ■ak opatřoval nový známem.............................................. ni v Kime................................................................................. iponované „ideální )ru Poussinově, kterou m duchovním.............................................................. Joseph Anton duhou 171 Neue Pinakothek Heroická krajina cm Mníchov Joseph Anton Koch (1768-1839), Schmadribašský vodopád, 1821-22, 132 x 110 cm, Neue Pinakothek, Mnichov • ve dvaceti letech odešel na kodaňskou !!!!!!§l!Íéliiä1Í (intelektuální a umělecký okruh: Ludwig • nové pojetí krajinomalby: ikonizace krajiny Caspar David Friedrich (1774-1840), Autoportrét, 1810, křída-papír, 228 x 182 rriŕri,: Staatlichě Museen, Berlín Gašpar David plátno, 11Q x Friedrich (1774-1840), Mnich na 171,5 em, National galerie, Berlín mořském břehu Caspar David Friedrich 1840) kolem cm Kunsthalle Poutník nad mořem mlhy 8 x Hamburg Caspar David Friedrich (1774-1840), Děčínský oltář (Kříž v horách), 1807-1808, olej, plátno, 115x 110 cm, Staatliche Kunstsammlungen, Drážďany • Fried rieh Wilhelm Basilius von Ramdohr ||||l||i$iji§!|!$ |i||||j;f||sl;||||;;l| „obrazem vecneho vseozivujiciho Boha"; l§|i|is|i|| cas, kdy Büh bezprostfedne putoval po • Decinsky oltäf: symbolicke zpodobeni Caspar David Friedrich (1774-1840), Osamělý strom, 1823, olej, plátno, 55 x 71 cm Natiohalgaleriě, Be Caspar David 110,4 Friedrich x 171 cm, National galerie O patství v. du bověm; lese ,1809 Berlín Caspar David Friedrich (1774-1840), Ledové moře (Ztroskotaná polární expedice; Ztroskotána nad nazareni iiiiiiiiiiiiiiiSiM „Herzensergiessungen eines kunstliebenden 11111 Klosterbruder („Srdečné výlevy III uměnímilovného řeholníka") • v roce 1809 založilo několik studentů vídeňské Akademie pod vedením Friedricha Overbecka (1789-1869) a Franze Pforra (1788-1812) lllll Spolek sWĚí/káše („Lu kasbu nd"| • klášter San Isidora v Římě J oh ai ir i Fri( sdrie h Q\ /é irl bť ík d m 186 m, Podobizna Frč in z e F >for ra. kô i. i 8 1Q, c )h > plátno b- 2 x 47 m iti 0 n, alaal e rí B, Berlí ■ 7 Franz Pforr (1788-1812), Vjezd Rudolfa Habsburského do Basileje v roce 1273, 1808-1810, ol^ Mohanem Franz Ludwig Gatel (1778-1856), Korunní princ Ludvík ve španělské vinárně v Římě, 1824, olej, plátno. Neue Pinakothek, Mnichov Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Sen Össian 181^ Musée Ingres- Montauban Jean August Dominiq ue Ingres (1 780-1867)..................... ................í......syn sochař • studoval ns ě-karnen \ Akader iíka.......................................... nii v TouIouí si, kde se......................... zároveň pr< housle v dľ a kticky v ^adelhírr ěnoval hudt i orchestru íl v/ OorLyi vy j )ě - hře na...................... UU 1 U IVU 1 / a .........................Jacques-Lc (odjíždí tep JXJ O-W ULrl )uis Davi 1mu byl; rve 1806 II V 1^ Ol iz.i v < ililililSlSS: a udělena R >).................................................... IXtcllvl U ímská cena Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Vlastní podobizna 1804, IV1 usee Gö^n^ 1867), Napoleon I. na císařském trůnu, 1806, olej, plátno^ Paříž + detail Jean August i Domí hiqué in grés 1867), Portrét slečny Caroline Riviérové,18Q5, olej, plátno cm. Louvre, Paříž 00 x jean A u( 3 us >t Domihiq u< Ingres (1780 1:8 7 >i F 3an Ri\ 0 va, 80 olej, p It n< 3:, 1 1 6 > ^ < 30 ti L( Panz Franz Pforr (1788-1812), Vjezd Rudolfa Habsburského do Basileje v roce 1273, 1808-1810, ol^ Mohanem Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Vjezd následníka trůnu, pozdějšího krále Karla V,, do Paříže v roce 1358, 1821, olej, plátno, 470 x 560 cm, Wadsworth Átheneum, Hartford John Flaxman (1755-1826) llll;pil|l|stri|| llllll|ěji)|;iii|ílěp archetypální jednoduchostí (vycházel mj. Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Zeus a Tétis, 1811, QÍ^:pfátňo, 327* 260 cm, M usee Granet, Aix-en-Provence Jean August Dominique Ingres (1780-1867), „Grande Baigneuse" - Koupající se, 1808, olej, plátno, 146 x 97 Ofíii- Jean August Dominique Ingres (1780-186^)- interiér harémy 35 x 27 cm, Louvre, Paříž © insecula.com Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Velká odaliska, olej, plátno, 1814, 91 x 162 cm, Louvre, Paříž Jean August Dominique Ingres (1780-1867), 'La Grande Odalisque - studie, asi 1813-1814, tužka, papír, 18,5 x 25,4 cm, Courtauld Institute, Londýn Francois Boucher (1703-1770), Qdaliska, 1753, olej, plátno, 53,5 x 64,5 cm, Louvre, Paříž Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Odaliska s otrokyni Fogg Art Museum platno, Jean August Dominique Ingres (1780-1867), Turecké lázně, 1863, olej, plátno na dřevě, prům Jean August Dominique Ingres Angers M usee des -Paolo plátno Francesca, 48Q x 330 cm, Beaux-Arts John Flaxman, Paolo e Rrancesca, 1802, Bibliöteca Comunäle dell'Archigginasio, Bologna 1867), Slib Ludvíka XIII., 1824, olej, plátno, 421 x 262 cm Dame, Montauban ll;;riliilt|l||;;i llvlrilllllliii!;i^ llliilllitllli ......■ ■ ■ ■ ■ ,■ A i~ itn inn. c Id n "Sc 7T \ IlU II ltí"v řc M Jo 11 1 OOJ J r- v ■ ■ ^ ■ ■ P 1 řiff Ufr i nr t L. í v. 11 IC i IC i CJI v. o ľ\v >j i i V—'o i K 1 A i _ 7 ic n 1 / S-ír \ n ÍL r íl; lij !i t Ý ( 1 ■v j -v 1 V« 'Ji r- v. -/i ■ i i / V Kí /-v i r* r V f z. iľ! e. _ r íl / Antoine-Jean Gros (1771-1835), Bonaparte na arcolském mostě, 1796, olej, plátno, 73 x 59 cm, Louvre, Paříž Antoine-Jean Gros (1771-1835), Napoleon na návštěvě u malomocných v Jaffě> 18Q4, olej, plátno, 523 x 715 cm, Louvre, Paříž :;:Gm;,;:Lóuvřé,; Paříž Pierre Pruďhon Podobizna císařovny Josefíny , plátno, Paříž 244 x 179 cm Louvre 1805, Pierre-Paul Pruď hon (1758-1823) Spravedlnost a Pomsta pronásleduj zločin, 1808, olej, plátno, x 294 em, Louvre Illlillillllaillllllilill) ................•.......1810 vs .........................(1774-1. .........................Antoine-• kritikem le Vernel toupil do 833), po; -Jeana G neoklasi ta (1758-18 ateliéru Pte ideji se nac I rose............................... cistní akaď srre Guérina............................... lehl pro dílo emické praxe......................... ý proud volné tvorby ího období......................................................................................... nin,................... biedermeier • umělecká díla, která můžeme označit jako projity ijlierm určitá symbolická náplň, kořenící v dobových společenských mentalitách biedermeier Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853) :|11i|i;;i|llp||t;;i| |ll|||l|||Ílt|||||||ll |lll||||l|l||||lll||Í :;;;;;;;|llir|^ slavným krajanem, sochařem Bertelem lllllllllillll^ • 1818 jmenován profesorem kodaňské Ghristoffér Wilhelm Eckersbergi (1783-1853), Mramorové schodiště, vedoucí k chrámu Santa Maria in Aracôe Museum for Ku nst, Kodaň Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853), Portrét Bertela Thorvaldsena, 1814-olej, plátno, 91 x 74 ern Kunstakademiet, Kodaň Christoffer Wiiheirh:; Eckersberg (1783-1853), Ranní toaleta, kolem 1837, olej, plátno, Hirschsprungske Christen Schjelderup Kobke (1810-1848) |i;i;s|nj^ • ve dvanácti letech přijat na kodaňskou ||i||$|§$)|$|l^ na zámku Frederiksborg, kde vznikla celá • 1838 cesta do Itálie (Rím, Neapol, Capri) Christen Schjelderup Kobkei(1810-1848), Zámek: Frederiksborg od severozápadu, 1836, olej, plátno, Stafé^ Christen Scbjelderup K0bke (1810-1848);, Hřeben střechy zámku Frederiksberg s : pohledem přes jezero- město a les, olej, dřevo, 177 x 171 cm, Statens Museum for oKunst,;: Kodaň;: Charlöttente ::Hiföchsprürigske Sämling, Kodaň Jacques-Louis David (1748-1825), Zeleninová zahrada Lucemburského paláce, 1794, olej, plátno, 55 x 65 cm, Louvre, Paříž Jean-Baptiste- Camille Corot (1796-1875) ................í......studoval .........................obchodr .........................se začal gymnázi um prime vehbvat um a poté s :ím, teprve v malířství e vyučil.............................................. roce 1822.............................. v okolí F • 1825-18 tku se věi 'aříže, Rc 28 pobyv noval studiír >uenu a Ville al v Římě............ n v plenéru............................. Jean-Baptiste- Gamille Gorot (1796-1875), Pohled na Koloseum skrz arkády Konsta nti nova oblou ku, 1825, olej, plátno, 35 x 23 cm, Louvre, Paříž Jean-Baptiste- G cm, Löüvre, Pa Jean-Baptiste Chartreš Louvre Paříž Gamille Katedrála 64x51 Gorot v cm, iJean-Baptísto cm, Louvm, Paříž Jean-Baptiste- Gamille Corot (1796-1875), Ráno (Tanec nymf), kol. 1850, olej, plátno, Louvre^ Jean-Baptiste- Gamille Gorot (1796-1875), Pohled na Koloseum od zahrady Farnese, olej, papír na plátně, 30 x 49 cm, Louvre, Paříž John Constable (i77^^ ; C3é f! é ry ^ Lori dýři iilliíliiÉii ................•......syn r amat ěditělě věMicě; pozdějsíhe érského umělce a učitele k ) to ván Tesbv líka,.................. vi* 1 l-l w4 & ................*.......mm Pařil t I 1 X I 1 III I v* | l 1 1 přesídlil s r^d i.1 y lis, 181 8 do Sx!x!x*x!x!SÍUd .........................atelie ................*.......1822 oval na Akademii, od roku íŕÉ A.-Jv Droixem.............................................................................................. v Itálii, poprvé vystavuje v 1 W<) v atelil s Salon wmmm u................................... plátno, 45 x 38 cm, Louvre, Richard PárkesBonington (18 ;; ;5 li; Cítí ; Wallace Collection,; Londýn:;: barbizonská škola • „škola roku 1830" - v té době začíná skupinka malířů objevovat krajinu v okolí • navázání na římskou tradici práce v pleném (Diego Velázques pracoval kolem lllliiiiillllll llllll|r^ilo;iilllll Theodore Rousseau (1812-1867) lililirifiö^ • 1830 maloval krajinu v okolí Auvergne ll|||;Í;ÍI|;r|ilvp • od roku 1836 pravidelné pobyty v ||př|til|tý||;;;i;i||| liliirilxiip Theodore Rousseau (1812-1867), Strom ve Fontainebleau, 1840, olej, papír připevněny Theodore Rousseau (1812-1867), Krajina před bouří, asi 1842, olej, lepenka; 24,8 x 35,2 cm, Victoria and Albert Museum, Londýn Theodore Rousseau (1812-1867), Uhlířská bouda ve Fontainebleau, olej, plátno, 34,2 x 42,1 em, Co iecció n Carmen Thy ssen- Born em isza, Madrid Constant Troyon (1810-1865) • syn malíře porcelánu |iiiii;|o;£r§i;i^ malířů • 1847-48 pobýval studijně v Holandsku, Constant Troyon (1810-1865), Krávy na poli, kolem 1852, olej, plátno, 93 x 75 cm, Ermitáž, Sankt Peterburg Gonstant Troyon (1810-1865), Dřevorubci, kolem 1855, olej, plátno, 42,5 x 55 cm Nátioňalgalěriě, Berlín liliiiliiiiiiillliisiii :llli;Si;ly porcelánu, později se věnoval krajinomalbě lll;fl;;|É^Í;:|(5Írii llllll^i^iliůjlci^ Jules Dupré (1811-1889), Lesnatá krajina, poč. 40 let 19. stol., olej, plátno, 39 x 58 cm, Érmitáž, Sankt Peterburg Jules Dupré (1811-1889), Vrby s rybařícím mužem, před 1867, olej, plátno, 21,6 x 27 cm, Natioňái Galfé l|l§|ir(||;;I;ri| • maloval nejprve miniatury a dekorace lliiriíitiollr!! llllllllllp |||Í||Í|||||Í|IÄ :llll|ll|ri;n;ri llliěliělIÍM Charles Francois Daubigny (1817-1878); Osada Optevoz, kolem 1857, 57,8 x 92,7 cm, Metropolitan Museum of Art, New York Charles Francois Daubigny (1817-1878), Břehy řeky Qise, 1859- olej, plátno, 90 x 182 cm, IVtusee des Beaux-Arts, Bordeaux Jean-Frangois Millet (1814-1875) ll;||ll|l|Í;;l||r|l lllllilililllli ||||||lv|gtiii|i ii|!!!;;|řllí!i Jean-Fran$ois Milleí (1814-1875), Pastýŕka> 1862-64, olej> plátno, 81 x 101 cm, Musée ::ďÓ:rŠäy; Paríž: Jean-Francois Milliet (1814-1875), Rolník při roubování stromu, 1855, olej, plátno, 80,5 x 100 cm, Neue Pinakothek, Mnichov Jean-Frangqis lyiiJI^ Musée ďörsay, Paříž lllllllllltllllllll^ vysmívajících se slabostem měšťáků • jako malíř vystoupil na veřejnost teprve v ililirilii!!!!;! Hönöre Däu ■Öuiote^kplem :32,:8: číri:,: Ts) é Pi na köth ok; IVÍ h icho>y Hoňorě Däu kölem 18^ !!!i!i!il§i!i lllllliiÉlpiij^ (protikladem je v tomto smyslu idealismus) • B) jedna ze základních formálních tendencí v iiiiiiiilljljig přepisu skutečnosti (protikladem je abstrakce) • C) v nejužším smyslu je realismus označením uměleckého hnutí kolem poloviny 19. století, jehož hlavním představitelem byl francouzský malíř Gustave Courbet (za protiklad můžeme realismus • K nejdůslednějšímu uplatnění realismu došlo ve francouzském malířství, především v díle Gustava Courbeta, který použil slovo Realisme coby titul pro manifest, jímž doprovodil výstavu llllllilišíiíĚiliii lll^iiihjalé^ vnímanému označení v podstatě legitimizoval název nového uměleckého hnutí, jehož byl iiiiiiijliilí^ realismus rozvíjet přirozenou malbu („natural painture"), a l;l;l;l;;taÉo;;;p^ zájmu: „Zvuk vody opouštějící mlýnský náhon ii;i;i;;;eíc|;;vr^ John Constable (1776-1837), Gillinghamský mlýn, 1824, olej, plátno, 24,8 x 30,2 cm, F;itžSA/Í!Iiäŕň M ušěurti, Gählbriidgé počátky realistické teorie a estetiky • Kritik Gabriel Laviron (1806-1849) již v roce l|l|ll|3|;;|re^;r^ založené pouze na zachycení viděné reality, bez „realismus" jako pojmenování pro tvorbu nové ll;l;l;;u;iiileike pejorativní použití termínu „realismus" iiijijiiijijiji^jijijiiĚ^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ realismus lllllriiniífes^ publicista a spisovatel Louis Edmond Duranty l;l;l;l;;zna;iii;e^ demokratické politické postoje a usilovat o realismus x naturalismus „realismus" od realistické tvorby bez politických iyHijiiijijijijijijijijijŽ llllllililIH „Naturalistická škola prohlašuje, že umění je iiiiiiiiiiiiiiiiiiijii^ a jeho jediným cílem je reprodukovat přírodu lllllliililj! IlIllvýýMoviniiive^^ realismus • Novost uměle hnutí spočíve tedy v obsahi • Realisté nehl sckých projevů přišlu ila především ve volb Dvé rovině jejich děl. edali nové výtvarné f . ■ f ■ li' a ■ ' i' y i * ' šníků tohoto ě námětů,.................................... ormy, nýbrž 'j ■ ^jjr- 7' ' . .p. . ' | ' ' 'd'W ' čerpali inspirc • Obraceli se k .........................umělců 17. si dále k někter ke španělský aei z blizsii vzdálené e spřízněné tvorbě n :oletí, především k R< ým pozdně renesanč m realistickým malíři jsi minulosti. izozemských 3mbrandtovi, ním mistrům a im 17. století........................ Jean-Frangois Millet (1814-1875) :||š||lp|l;|í|all lllllilililllli |||||||v|gti|i|i ll;ll|rill;;;rl|||# ||Ílll!ÍIÍ|i|Í|||l Jean-Francois Millet (1814-1875), Gesta :1:853:- ^i^^Q^$^^^$^^. em , Art Museu m: Gin ein hati Vine 68,4 ;en t::X: 1< van Gogh-SB cm, Ern Roini utaz, cký pc Petrol ar na irad cest e ( de > J Drac :e (pod le i Mil let a), 1890, olej, plátno, i|||ri;;;§al§l lllllllllliliiiiil^ vysmívajících se slabostem měšťáků • jako malíř vystoupil na veřejnost teprve v l|l|lr|||||||l;l;;;| ■M / Honore Daumier (1808-1879), Rue Transnonain, le 15 avril 1834, litografie, 290 * 445 hľlrh Honoré Daumier (1808-1879), Uprchlíci, 1848-1850, basreliéf, sádra, 66 cm x 28 cm, Musée ďOrsay, Paříž Honoré Daumier (1808-1879), Uprchlíci, 1849-1850, olej na dřevě, M usee du Petit Palais, Paříž illMIilli^llllillillllí |l|||||||!;;;|;;;|ilis^ pomezi • jeho otec byl bohatý hospodář, starosta llllll||||l|ll||ý;;|;;| : cm, Musee de Beaux-Artes, Lille Gustáv Courbet (1819-1877), Čelista - Autoportrét, 1847, olej, plátno, 117 x 90 cm, Nationalmuseum, Stockhblm Gustav Gourbet (1819-1877), Stěrkaři, 1849, olej, plátno, 165 x 238 cm, Zwinger, Drážďany (zničeno za druhé světové války) Charles Ľevasseu r podle bratří Ľe Nainů, Rodina kováře grafika čtvrtina 18 Louvre století, Paříž Frans Hals, Skupinová podobizna, 1633-37, olej, plátno, 207,3 x 427,5 cm, Ryksmuséum, Ám ; Gustav; Cö^ : cm, Pafiz, Musee d'Orsay :; Doměňicd él Gřeco,. Pohřeb.. hraběte Orgaze-1586-olej, ipláťho^ Tomé-íoledo Gustav Courbet (1819-1877), koupající se, 1853, olej, plátny Musée Fabre, Montpellier Edouard Manet (18^ cm, M usee ď Gustav Gourbet x 209 cm. Musee Henri Fantin-Latour (1836-1904), Malířův ateliér ve čtvrti Batignolles, 1870, olej, ;:;plátno,i Museé d'Orsay,. Paříž. „realismus" mimo Francii ijijiiijijijijijijijiiiji^ |l|l|pirQžÍrii;IÉ llllllloiiiiiiillllllll^^ ijijijijijijiji^jijijiiy^ radikálního uměleckého hnutí, jakým byl „realismus" v Německu • Realistický způsob malby se zde dočkal velké |l|l|p^zorn;os našel zde také kupce pro velké množství svých ll;l;l;;;o|riiu|| Thoma (1839-1924), Wilhelm Leibl (1844-1900) i;||||ll|;;||i;llll malíře, byla mu ovšem spíše cizí politická Wilhelm Leibi (1844-1900), Rozhovor sedláků, 1877, olej, dřevo, Oskar Reinhart Foundation, Winterthur Adolph Menzel (1815-1905), Válcovna plechu, 1872-1875, olej, plátno, 158 x 254 cm. Staatliche Muse impresionismus l;l|^l|i|ro;;É ijijijijijijijijijijijiy proti akademismu a usilovalo o výstavní a l|l|lprodejnl^ impresionismus • Hlavními představiteli impresionismu byli malíři llllll|;|||ll|||l|||r^|;| IIIIIIÉišiiiipiÉiQÉi (1841-1919) a Alfred Sisley (1839-1899), dále Mary Cassatt (1844-1926), Gustave Caillebotte iiiiiipi;|4iil|9||;i Íl!!!ÍepinÍ|Í!3ÍÍl9^ Glaude Monet, Imprese, východ slunce (Impression, soleil levant), 1873, olej, plátno, 48 x 63 cm, Musée Marmottan, Paříž impresionismus iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ l|l|lyýyq1a;ny^|l |l|íl;lýpjik|r| impresionismus bývají považováni barbizonští malíři a Gustave llliilliiilJiÉíii^ llllllll^imehlllllllll^^ Edouard Manet, Snídaně v trávě (Déjeuner sur I-herbe), 1863, olej, plátno, Musée d'Orsáy, Paříž Frédérico Bazille, Les ve Fontainebleau, 1865, olej, plátno, 59 x 73 cm, Musée d'Örsay, Paříž Alfred Sisley, Vesnická ulice v Marlotte, 1866, olej, plátno* 50 x 92 cm, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo Claude Monet, Terasy v Sainte-Adresse-1867, o^^ Metropolitan Museum of Art, New York impresionisté novátorství a neakademicky projev, vétšina liiiiliilÉiiiiiÉ ijijijijijijijijijijijiy^ Louise Lamotha (1822-1869), Auguste Renoir, Frédéric Bazille, Claude Monet a Alfréd Sisley lllllliiiiäšiiiäi^ iyHijiiijijijijijijijijiä^ impresionisté • Nékteŕí umelci včetné Paula Cézanna, Armanda l|^;uílliurni;n;a Pissarra navštevovali v letech 1860-1861 verejnou školu Académie Suisse v Paríži. íi;!di;;iií)itl^ penéz na zaplačem modelu, využívat za malý |lpc>pla;tik;s;p^ Claude Monet, Zeny v zahradě, asi 1866, olej, plátno I onri, Muséé d'Qfé^ Auguste Renoir, Liza se slunečníkem, 1867, olej, plátno-184 x 115,5 cm-M ::PölkVVähg,: E^Sěh: Claude Gallery Monet, Plovárna London Glaude Monety La Grenouillére, 1869, olej, plátno, 74,6 x 99,7 em, Metropolitan : Museum: ióř i iAřlt i=i Niéšw: i -Sf^jirki=i: Auguste Renoir; La Grenouillěre; 1869, olej, plátno, 81 x 66,5 cm, Nationalmuseum, Stockholm Berthe Morisot, Umělcova. sestra; a: matka,:; 1869-187Ö; öl^, plátno, 1Q1 x 8t National Gallery of Art-Washington lllll;;||||||||Í;| llliillliiiiřollllii 111111||||ÍÍ;Í||1Í lllllllll^lliilll ||l|£ů||ii;íi;ii^ ibsenee mod :; Edgar Degaš, Huděbňřci v i opeře, 1868-186^ 56,5 x 46,2 cm,^ d?Orsay, Paříž Edouard Manet (1832-1883) E Edouard Manet , Oly mpiar 1£ I63, olej, plátno, i3C );5 190 er n i Musé eď Drsay, Paříž Edouard Manet, Snídaně v trávě (Déjeuner sur l-herbe), 1863, olej, plátno-208 * 264 cm, M arcartto nío; Raimond i Staátšg al erie; Siuttga rt (asi Paridův soud 1515/1516 mědiryt, Edouard Má^ Áil, Washington Edgar Degas absintu) cm M usee d'Orsay V kavárně (Pijáci 92x Paříž 68 impresionisté • Již v prúbéhu 60. let se nékteŕí impresionisté prijatá zhruba polovina jejich prihlásených dél, l|l|lz;;;nieÍI;M |l;l^l;j|a|a;;i;;;nic llllll^iil^ltith^ lli^ii^ii^ Paul Gézanne, Mořský záliv u ĽEstaque, asi 1886, olej, plátno, 80 * 99,6 cm, The Art Institute of Chicago Alfred Sisley, Most v Argenteuil, 1872, olej, plátno, 38 x 61 cm, Brooks Museum of Art, Memphis Edouard Manet, Vypzdka na lodi, 1874, olej, platno, 97,2 x 130,2 em, Metropolitan Museum of Art, New York Glaude Monet, Vlčí máky, 1873, olej, plátno, 50 x 65 cm, MuséeďOrsay Gustave Caillebotte, Pont de I'Europe, 1876, o\e\, platno, 125 x 181 cm, Musee du Petit Palais, Geneva Gustave Caillebotte^ Ulice Paříže (Deštivé počasí), 1877, olej, plátno, 212,2 x 276,2 cm, Art I nstitute of Chicago Mary Gassatt, Lýdie v loži-1 Art, Philadelphia Edgar Degas, Na koncertě v kávarhě :„Les Ambássádě tirš",.. 1876-1877^ : IVtusee;děs Běáůx-Árts,;Lyon:;: Berthe Morisot, Růžový kosíýmek, 1870, olej, plátno, 54*6 x 67,3 cm, Metropolitan Museum ^ Gamille Pissarro, Zně v Montfoucault, 1876, olej, plátno, 65 x 92y5 cm, Musée ďOrsay, Paříž Gamille Pissarro, Sbírání zelných hlávek, 1875, olej, plátno, 54 x 64,8 cm, Art Museum, Cincinnati impresionisté • Jeho představitelé se postupně dopracovali k iijjjjjijjjjjijjjjji^ l;l;l;l;;ni^;;;ii ijijijijijijijijijijijij! Claude Monet, -Most v Argenteuil, 1874, olej, plátno, 60 x 79,7 cm, National Gallery of iAřt; yVáshingifón:: Auguste Renoir, Závan větru, asi 1872, olej, plátno, 52 x 82 cm, Fitzwilliam Museum Gambridge Auguste Renoir, Taneční zábava v Moulin de la Galette, 1876, olej, plátno, 131 * 175 cm, Musée d Edgar Degas, Baletní třída, 1874, olej, plátno, 83,5 x 77,2 cm, Metropolitan Museum of Art, New York Edgar Degas, Kočár na závodišti^ asi 1872, olej:, plátno, 36,5 x 55>9 cm, Museum of Fine Arts, Boston Edouard Manet, V restauraci Ghez le Pere Lathuille, 1879, olej, M usee děs běáux-arts,: Tou má i: cm. Edouard Manet-Barve Folies Institut of Art, London 1882, olej, plátno, 96 x 130 cm, Courtauld im pres ion isté • Reputace impresionistu a naděje na širší přijetí a výhodnější prodej jejich děl vyžadovaly |l|l|prpnjknutí^ illillilililÉlÉi ijijijijijijijijijijij!^ llllii rp^ špplěěhě jäko šäi^pstäthä u Impresionistická výstava 1874 llliiilliiliiäiilil dozoru oficiálních vládních institucí a bez ijijijijijijijijijijijij!^ :llll|l^in:it| osm impresionistických vystav negativní i pozitivní zájem tisku a dala skupině *l;l;řestoie;;;|n impresionista nadále označení „nezávislí" i!|iiie!i^ llkiDninýei referováno jako o osmi impresionistických Jean-Francois Raffaělli, Pijáci absintu (Les buveurs ďabsinthe), 1881, olej, plátno, Fine Arts Museums, San Francisco Claude Monet, Katedrála v Rouenu (Harmonie v modrém), 1894, olej, plátno, 91 x 63 cm, Musée ďOrsay, Paříž I Claude Monet, Vodní lilie, 1920-1926, olej, plátno, 219 x 602 cm, Muséede I-Orangerie, Paříž