Antropologie vizuální kultury Rekapitulace témat - zkušební otázky I. Zkušební otázky podle knihy Obraz J. Aumonta 1) Podíl oka – zrakové vnímání a) zrakové úkony, co vnímáme?, časové faktory vnímání b) vnímání prostoru a pohybu c) přístupy k vizuálnímu vnímání: analytický a syntetický d) vizuální pozornost a vizuální hledání e) dvojí skutečnost obrazů a princip nejvyšší pravděpodobnosti f) základní optické iluze a vnímání formy 2) Podíl pozorovatele a) vztah obrazu ke skutečnosti a jeho funkce b) „rozpoznávání“ a „upamatovávání“ c) jak obraz působí na pozorovatele d) Gestaltteorie (Arnheim) a generativní teorie obrazu e) podmínky iluze zobrazení f) iluze, psychický odstup a věrohodnost g) pudy a emoce pozorovatele, skoptofilie 3) Podíl diapozitivu a) tvárný prostor a divácký prostor b) způsoby vidění (příklad detailního záběru) c) rám a rámec d) obraz v čase a čas v obrazu, implicitní čas, temporalizovaný obraz e) technická determnance diapozitivu f) sociologické, subjektivní a ideologické účinky diapozitivu 4) Podíl obrazu a) analogie – její hranice, indexy a stupně b) realismus c) perspektiva d) otevřený a zavřený prostor, hloubka záběru e) scéna a scénografie f) zobrazený čas g) význam v obrazu 5) Podíl umění a) výtvarné a ikonické, abstraktní obraz b) výtvarná „gramatika“ c) expresívní obraz d) umělecká aura e) estetické problémy obrazu f) fotogenie II. Zkušební otázky podle prezentací 1) Vizuální kultura – úvod /prezentace VK01/ a) rozdíl mezi pojmy výtvarné umění a vizuální kultura b) teorie vizuální kultury: předmět a metody, rozdíly v pojetí disciplíny podle zemí (USA, Velká Británie, Francie, Německo, Česká rep. (viz Rampley, in: Možnosti vizuálních studií. Obrazy – texty – interpretace. Brno 2007) c) lingvistický a obrazový obrat d) rozšiřování předmětu dějin umění v 19. a 20. století e) problém zobrazení v reflexi E. H. Gombricha f) koncept „nevinného oka“ a jeho kritiky g) formy reflexe vizuální kultury a příklady „prehistorie“ vizuálních studií h) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 7-8, 10, 12, 14-17 2) „Pravdivý obraz“ a proměny paradigmatu /prezentace VK02/ a) teorie mimesis b) odlišení zobrazení a obrazu c) tři ideje obrazové racionality dle A. Gehlena d) tři způsoby vizuální reprezentace reality dle N. Mirzoeffa e) pravda uměleckého zobrazení od I. Kanta po A. C. Danta f) veristické postupy v malířství 19. a 20. století g) ústřední otázka Bild-Anthropologie H. Beltinga: vztah médium – obraz – tělo h) „otisk skutečnosti“: posmrtné masky, skiagrafie, obraz neudělaný lidskou rukou, hypotéza o využití projekčních optických pomůcek v malířství i) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 4, 6, 8-9, 15-23 3) Teorie fotografického a filmového obrazu /prezentace VK03/ a) počátky fotografie (camera obscura, daguerrotypie, kalotypie) b) fotogenie a možnosti jejího dosažení c) teorie fotografie: Ch. Baudelaire, W. Benjamin, R. Barthes, S. Sonntagová, H. Belting d) soutěžení fotografie a malířství (piktorialismus, fotorealismus), intermediální obrazy e) rozšíření média – éra humanistické a reportážní fotografie a její závěr f) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 9-25, 33-38 4) Zobrazení prostoru a optické iluze /prezentace VK04/ a) definice perspektivy, uplatnění euklidovské perspektivy ve výtvarném umění, k tomu: výtvarná díla na snímcích 3-7 b) různé druhy perspektivy (m. j. atmosférická perspektiva, anamorfóza), k tomu: výtvarná díla na snímcích 8-10, 14-16 c) perspektiva jako symbolická forma a prostředek k ovládnutí světa (viz sn.17) d) perspektivní iluze e) optické iluze založené na vztahu figury a pozadí, k tomu: výtvarná díla na snímcích 20-21, 26-27 f) reverzibilní obrazy (viz snímky 24-25) 5) Nauka o barvách /prezentace VK05/ a) nauka o barvách od antiky po 19. století b) empirické dělení barev (odstín, sytost, světlost), barevná koule Ph. O. Rungeho, primární, druhotné a terciární barvy c) paobraz a simultánní kontrast d) Umění barvy J. Ittena, rozdělení barevných kontrastů e) analogie kolorismu a hudby f) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 8, 10, 12, 14, 21-32 6) "Vizuální jazyk" a nonverbální komunikace /prezentace VK06/ a) obrazová písma b) obřadná gesta v křesťanství a buddhismu, výsměšná gesta c) využití gest v malířství a sochařství – snímky 7, 10-11 d) Warburgův obrazový atlas Mnemosyné e) nonverbální a modifikovaná verbální komunikace 7) „Vysoké a nízké“ ve vizuální kultuře /prezentace VK07/ a) vznešené jako filosofická a estetická kategorie b) posvátný prostor a podoby numinózního (R. Otto, M. Eliade) c) periferní oblasti výtvarné kultury (Nejskromnější umění J. Čapka) d) „vysoké umění“ avantgard a jeho situace ve 40. letech e) pop art a příbuzné tendence v postmoderně – díla na snímcích 20-26 f) „preventivní kýč“ (R. Scruton) 8) Idea ve výtvarném umění a) umění jako spojení techné a inventio b) konceptuální umění v širším smyslu (od manýrismu) a programově konceptuální umění c) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 4-7, 10-19