Téma recenze: BERND OPPL: DELAY ROOM, 2012 Autorka: Klára Stolková Anotace V recenzi se zaměříme na videoinstalaci rakouského umělce Bernda Oppla s názvem Delay Room, která byla k vidění například v rámci výstavy ZMYKO ve Foru Stadtpark v Grazu v roce 2012. Instalace má dvě části: Jednak model architektury, jehož interiér snímá pohyblivá digitální kamera, jednak velkoplošnou projekci, která zprostředkovává černobílý obraz zachycený kamerou umístěnou v objektu. Součástí instalace mohou být rovněž fotografie (jednotlivé snímky pořízené kamerou), které v některých případech mohou přítomnost objektu zcela nahradit. V textu budeme argumentovat, v jakém smyslu a z jakého důvodu můžeme tuto realizaci chápat jako uměleckou a novomediální, zařadíme ji do kontextu vývoje audiovizuálních instalací 20. století (hisotircké paralely budeme hledat například u Bruce Naumana či Dana Grahama) a v návaznosti na předchozí či souběžné projekty Bernda Oppla se pokusíme dílo zhodnotit. Budeme se ptát po významu díla v historickém kontextu i po jeho "účinnosti", co se týče divácké percepce. Vycházet budeme především z portfolia a katalogových textů o Berndu Opplovi a z literatury shrnující dílo Dana Grahama, Bruce Naumana a dalších novomediálních umělců 20. století. Argumentační linie 1. Předpoklad: Jedná se o umělecké dílo. Argumenty pro: - Bernd Oppl je akademickým umělcem a dílo bylo opakovaně vystaveno v galerii. - Hlavní funkcí díla je funkce estetická. - Dílo obsahuje strukturované sdělení určené k interpretaci. - Dílo zapadá svou charakteristikou do kontextu obdobných děl už dříve označených za umělecká díla autoritami z oboru historie či teorie umění. Argumenty proti: - Dílo nenese zřejmé známky rukodělné výroby, jde pouze o strojový mechanismus. - Dílo není jedinečné a podle návodu může být identicky sestaveno jinou osobou, nejen autorem a nejen umělcem. 2. Předpoklad: Jedná se o novomediální dílo. Argumenty pro: - Dílo je založeno na použití digitálních technologií. - Dílo je audiovizuální. - Dílo je sestaveno z programovatelných součástí. Argumenty proti: - Dílo není interaktivní. 3. Předpoklad: Dílo navazuje na performativní a audiovizuální tvorbu konceptuálních umělců jako Bruce Nauman či Dan Graham. Argumenty pro: - Dílo používá obdobné technologie, jako některá díla Naumana či Grahama, tedy především video záznam a jeho přímý přenos. - Dílo pracuje s časem. - Do procesu čtení a vnímání díla je divák aktivně zapojen. Argumenty proti: - Umělec není ve výsledném díle přítomen způsobem, jakým tomu často bylo u umělců 70. let. - Bernd Oppl umělce jako je Bruce Nauman či Dan Graham jako své vědomé inspirace neuvádí. 4. Předpoklad: Dílo obohacuje uměleckou tradici, z níž vychází, a je kvalitním dílem současného novomediálního umění. Argumenty pro: - Rozšířením videa o instalaci obohacuje Bernd Oppl diváckou percepci. - Dílo pracuje s vnímáním prostoru a architektury. - Dílo je poetické. - Bernd Oppl dbá na správnou adjustaci díla a jeho estetický rozměr. - Dílo není založené na pouhém technologickém fetišismu. - Dílo je variabilní. Argumenty proti: - Bernd Oppl do velké míry pouze kopíruje starší vzory a díla svých předchůdců. - Dílo není technologicky inovativní. Závěry 1. Závěr: Požadavek rukodělné kvality a autorské originality je v současném umění překonaný, a proto na základě ostatních argumentů můžeme uzavřít, že instalace je uměleckým dílem. 2. Závěr: Interaktivita není nutnou podmínkou, abychom dílo označili za novomediální. Vzhledem k ostatním argumentům tedy můžeme uzavřít, že dílo je novomediální. 3. Závěr: Bernd Oppl jako tvůrce se k historickým uměleckým dílům může vztahovat nevědomě, a přestože k dílu přistupuje s větší distancí, než je tomu u mnohým realizací umělců 70. let, ostatní charakteristiky díla ho s těmito autory jasně spojují. 4. Závěr: Ani u novomediálního díla není technologická inovativnost zásadním požadavkem - i na základě starších digitálních technologií může vzniknout dílo, jehož kvalita se odvozuje od divácké působivosti, sdělnosti či poetičnosti.