Název studijního předmětu: MARKETING Vymezení studijního předmětu: základ oboru – povinný Ročník: 3. Semestr: zimní a letní Způsob výuky: přednáška – 1 hod / cvičení – 1 hod Uzavření: klasifikovaný zápočet Přednášející: Mgr. Jana Janulíková, kontakt: jana.janulikova@seznam.cz, 606717732 Rozvrh: úterý 15.05-18.05, 1x za 14 dní (viz termíny níže) Konzultace: e-mailem, dále dle individuální domluvy CÍL: Cílem kurzu je osvojení základů marketingu, seznámení a pochopení jeho významu pro úspěšnou a efektivní činnost v tržním prostředí. Součástí kurzu jsou také praktické aplikace jednotlivých okruhů. TERMÍNY VÝUKY ZS 2013: 8.10., 22.10., 5.11., 19.11., 3.12., 17.12. 2014: 14.1. TERMÍNY VÝUKY LS 2014: 18.2., 7.3., 18.3., 1.4., 8.4., 29.4., 13.5. (test), 20.5. (náhr. termín test) OBSAH KURZU - základní marketingové pojmy a koncepce, historie marketingu - marketingové prostředí - chování kupujících na trhu - trh a cílený marketing - marketingový mix (product, price, placement, promotion) - marketingový komunikační mix - marketingový informační sytém, marketingový výzkum - marketingové plánování - marketingové analýzy - marketing služeb - marketing v neziskovém sektoru - artmarketing - brandmarketing - současné trendy marketingu ORGANIZACE VÝUKY - program setkání: prezentace studentů na zadaná témata, teoretický diskurs a aplikace teorie na praktické oblasti, diskuse nad zadanou literaturou – vyžaduje se aktivní účast studentů - vyžadované studijní prameny: povinná literatura, prezentace a další materiály poskytnuté ve výuce, marketingové časopisy PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ KURZU - účast na setkáních - zvládnutí povinné literatury a zadaných studijních textů - aktivní přístup ZS - prezentace (1. téma, 2. publikace, 3. časopis) - zvládnutí písemného testu, min. 60% (28.1. 2014) - odevzdání teoretické seminární práce na vybrané téma z okruhů ZS v rozsahu min 7.000 znaků (včetně mezer) / max 8.000 znaků do 28.1.2014 – téma je nutno nechat schválit (možno použít jako téma pro prezentaci) LS - prezentace (1. téma, 2. publikace, 3. časopis - aktuální případová studie ) - zvládnutí písemného testu, min. 75% (13.5., náhr. termín 20.5. 2014) - odevzdání teoretické seminární práce na vybrané téma z okruhů LS v rozsahu min 7.000 znaků (včetně mezer) / max 8.000 znaků (datum odevzdání 31.5. 2014) – téma je nutno nechat schválit POŽADAVKY K PREZENTACÍM 1. Prezentace: téma - rozsah: cca 15 minut - zdroje: informace poskytované daným subjektem (web, komunikační výstupy, příp. vyžádané podklady), základní (a doporučená) literatura, odborné časopisy a internetové zdroje ZS - marketing subjektu z oblasti kultury a umění v ČR nebo zahraničí (popis, aplikování teorie, stanovisko k reálnému stavu vzhledem k teorii, ke konkurenci, moderním trendům) LS - marketing vlastního projektu z oblasti kultury / umění (téma podléhá schválení pedagoga) 2. Prezentace: odborná publikace - ne starší 5 let - jedna v angličtině (prezentace v češtině) ZS / LS - obsah publikace, struktura, způsoby interpretace témat, osoba autora, zajímavosti, doporučení - praktické informace: vydavatel, cena, dostupnost - dle možnosti fyzická ukázka knížky (v případě nedostupnosti kopie přední obálky a obsahu) - rozsah: cca 10-15 minut 3. Prezentace: odborný časopis - rozsah cca 10-15 minut ZS - profil periodika (obsah, témata, struktura), představení obsahu posledních pěti vydání (témata, texty, osobnosti), aktuální vydání, představení vybrané případová studie - praktické informace: vydavatel, periodicita, cena, dostupnost - dle možnosti fyzická (příp. elektronická) ukázka aktuálního vydání LS - aktuální případová studie z praxe dle vlastního výběru POVINNÁ STUDIJNÍ LITERATURA A ZDROJE: 1. Prezentace z výuky 2. Kotler, P.: Moderní marketing. Praha, Grada 2007. nebo Kotler, P., Armstrong, G.: Marketing: úvod. Praha, Grada 2004. 3. Boučková, J. a kol.: Marketing. Praha, C.H. Beck 2003. DOPORUČENÁ STUDIJNÍ LITERATURA: Aaker, D.A.: Brandbuilding – budování značky. Brno, Computer Press 2003. Alsbury, A.; Jay, R.: Marketing, to nejlepší z praxe. Praha, Computer Press 2002. Bačuvčík, R.: Marketing neziskového sektoru. Zlín, UTB 2006. Bačuvčík, R.: Divadlo, filharmonie a studenti. Zlín, Verbum, 2008, CD-ROM. Bačuvčík, R.: Nákupní chování obyvatel České republiky na trzích kulturních produktů 2008. Zlín, Verbum, 2009, CD_ROM. Bačuvčík, R.: Kultura a my. Zlín, Verbum, 2009. Bajčan, R.: Techniky public relations aneb Jak pracovat s médii. Praha, Management Press 2003. Bek. M.: Hudební posluchači v České republice 2001. Výzkumný grantový projekt Ministerstva kultury, Brno 2002. Boček, M.: POP. In store komunikace v praxi. Praha, Grada 2009. Boučková, J. a kol.: Marketing. Praha, C.H. Beck 2003. Byron, D.L.: Blogy: publikuj a prosperuj. Praha, Grada 2008. Clemente, M.: Slovník marketingu. Brno, Computer Press 2004. Clow, K.: Reklama, propagace a marketingová komunikace. Brno, Computer Press 2008. Cooper, J.: Marketingové plánování. Praha: Grada 1999. Fisk, P.: Staňte se marketingovým géniem. Brno, Computer Press 2006. Foret, M., Procházka, P., Urbánek, T.: Marketing: základy a principy. Brno, Computer Press 2005. Foret, M.: Marketing místního rozvoje a cestovního ruchu. Znojmo, SVŠE 2008. Francová, E.: Marketing ve školství. Olomouc, Univerzita Palackého 2003. Frey, P.: Marketingová komunikace: to nejlepší z nových trendů. Praha, Management Press 2008. Glogar, A.: Marketingové plánování, controlling a audit. Zlín: UTB ve Zlíně 2006. Kotler, P.: Social marketing. Strategies for changing public behavior. New York, Free Press 1976. Godin, S.: Všichni marketéři jsou lháři. Praha, Management Press 2006. Hálek, V.: Marketing obcí. Hradec Králové, Gaudeamus 2008. Hannagan, T.: Marketing pro neziskový sektor. Praha, Management Press 1996. Hanzelková, A.: Strategický marketing. Teorie pro praxi. Praha Grada 2009. Hesková, M.: Marketingová komunikace. Moderní trendy v marketingu. Praha, Oeconomica 2009. Hughes, M.: Buzzmarketing. Praha, Management Press 2006. Jakubíková D.: Marketing v cestovním ruchu. Praha, Grada 2009. Janečková, L.; Vaštíková, M. Marketing služeb. Praha, Grada Publishing 2000. Johnová, R.: Marketing kulturního dědictví a umění. Praha, Grada 2008. Kaiser, M.: The Art of the Turnaround: Creating and Maintaining Healthy Arts Organizations. Brandeis University Press 2008. Kaiser, M.: Strategické plánování v umění. Praha: Institut umění - Divadelní ústav 2009. Kalka, J.: Marketing podle cílových skupin. Brno, Computer Press 2007. Kashani, K.: Proč už neplatí tradiční marketing. Brno, Computer Press 2007. Kermally, S.: Největší představitelé marketingu. Brno, Computer Press 2006. Kerrigan, Finola; Fraser, Peter; Őzbilgin, Mustafa (ed.): Arts Marketing. Oxford, ButterworthHeinemann 2004. Kesner, L.: Marketing a management muzeí a památek. Praha, Grada 2005. Knight, P.: Vysoce efektivní marketingový plán. Praha, Grada 2007. Koudelka, J.: Spotřební chování a segmentace trhu. Praha, VŠEM 2006. Kotler, P.: Marketing Management, Praha, Grada 2007. Kotler, P.: Moderní marketing. Praha, Grada 2007. Kotler, P.: Marketing v pohybu. Praha, Management Press 2007. Kotler, P.: Marketing podle Kotlera. Praha, Management Press 2006. Kotler, P.: 10 smrtelných marketingových hříchů. Praha, Grada Publishing 2005. Kotler, P.: Inovativní marketing. Praha, Grada 2005. Kotler, P.: Marketing v otázkách a odpovědích. Brno, CP Books 2005. Kotler, P., Armstrong, G.: Marketing: úvod. Praha, Grada 2004. Kotler, P.: Marketing od A po Z. Praha, Management Press 2003. Kotler, P.: Marketing Management, Praha, Grada 2001. Kotler, P., Andreasen, A. R.: Strategic Marketign for Non-profit Organizations. Prentice Hall, 1997. Kotler, P.; Roberto, E. L. Social Marketing – Strategies for Changing Public Behaviour. New York, The Free Press 1989. Kottler, P.; Scheff, J. Standing Room Only: strategies for marketing the performing arts. Boston, Harvadr Business School Press 1987. Koudelka, J.: Marketing: principy a nástroje. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2007. Kumar, N.: Marketing jako strategie vedoucí k úspěchu. Praha, Grada 2008. Levinson, J.C.: Guerilla marketing: nejúčinnější a finančně nenáročný marketing. Brno, Computer Press 2009. Lesáková, D.: Marketingové analýzy. Bratislava: Ekonóm 2006. Machková, H.: Mezinárodní marketing. Praha, Grada 2009. Molek, J.: Marketing sociálních služeb. Praha, VÚPSV 2009. Nash, E.L.: Direct marketing. Praha, Computer Press 2003. Olins, W.: O značkách. Praha, Argo: Dokořán 2009. Newman, D.: Subscribe now! Building Arts Audiences. New York: Theatre Communications Group 1986. Patalas, T.: Guerillový marketing: jak s malým rozpočtem dosáhnout velkého úspěchu. Praha, Grada 2009. Payne, A.: Marketing služeb. Praha, Grada 1996. Pelsmacker, P., Geuens, M., Van den Bergh, J.: Marketingová komunikace. Praha, Grada 2003. Pilík, M.: Chytrý marketing. Zlín, UTB 2008. Přibová M, Tesar. G. a kol.: Strategické řízení značky. Případové studie. Praha, Professional Publishing 2003. Reifová, I.: Slovník mediální komunikace. Portál, Praha, 2004. Ries, A.: 22 věčných zákonů marketingu. Praha, Management Press 1997. Sedláček, J.: E-komerce. Internetový a mobil marketing od A do Z. Praha, BEN 2006. Scott, D.M.: Nová pravidla marketingu a PR. Brno, Zoner Press 2008. Siering, D.: Art marketing. Start: Benešov, 1998. Skořepa, L.: Marketing měst a obcí. České Budějovice, VŠERS 2008. Solomon, M.: Marketing očima světových marketing manažerů. Brno, Computer Press 2006. Soukalová, R: Strategický marketing. Zlín, FMK UTB 2004, učební text. Světlík, J.: Marketing – cesta k trhu. Plzeň, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk 2005. Světlík, J.: Marketing a reklama. Zlín, FMK UTB 2004, učební text. Světlík, J.: Marketing pro evropský trh. Praha, Grada 2003. Světlík, J.: Marketing školy. Zlín, Copyright 1996. Svoboda, R.: Marketing vzdělávání. Ostrava, Ostravská univerzita 2003. Šimková, E.: Management a marketing v praxi neziskových organizací. Hradec Králové, Gaudeamus 2009. Smolíková, Marta. Management v kultuře. Praha, 2008. Šindler, P.: Event marketing. Praha, Grada 2003. Škarabelová, Simona. Marketing ve veřejném sektoru. Brno, MU 2007. Škarabelová, Simona. Komunikace a Public Relations. Brno, MU 2005. Ekonomika kultury a masmédií. Edited by Simona Škarabelová - Jarmila Neshybová Jaroslav Rektořík. Brno, MU 2007. Tajtáková, Mária; Klepochová, Dagmar; Žák, Štefan. Prieskum postojov VŠ študentov k opere a baletu. SND Bratislava: 2004. Toman, M.: Intuitivní marketing. Praha, Management Press 2007. Tomek, G., Vávrová, V.: Výrobek a jeho úspěch na trhu. Grada Publishing: Praha, 2001. Tomlinson, R. Box Office Marketing. Arts Council of England: London, 1998. Valentine, J. L.: Síla MLM: networking – marketing podpora. Hodkovičky: Pragma 2004. Váňa, P.: Jak získávat nové zákazníky. I., II., III. Praha, Omega, 2006. Vaštíková, M.: Marketing služeb: efektivně a moderně. Praha, Grada 2008. Vysekalová, J.: Psychologie spotřebitele. Praha, Grada 2004. Wessling, H.: Aktivní vztah k zákazníkům pomocí CRM. Praha, Grada 2003. Westwood, J.: Jak sestavit marketingový plán. Praha, Grada Publishing 2000. Wunderman, Lester: Direct marketing. Praha: Grada, 2004. Zyman, S.: Konec marketingu, jak jsme jej dosud znali. Praha, Management Press 2005. Odborné časopisy: MaM.ihned.cz / Marketing a média Strategie.e15.cz / Strategie marketingsales.tyden.cz / MarketingSalesMedia cms-cma.cz / Časopis České marketingové společnosti iDirekt.cz / Direkt (direct marketing) event-promotion.cz / Event & Promotion (event marketing a sales promotion) marketingovenoviny.cz Doporučené internetové portály / marketing v kultuře: proculture.cz artsmarketing.org artsmarketing.blogspot.com artistshousemusic.org musicmarketingworld.com musicmarketing.com lovable-marketing.com ad. Doporučuji sledovat publikace z vydavatelství Grada, Management Press, Computer Press.