Nástroje interpretace novomediálního díla II Jaro 2014 MÉDIA A PAMĚŤ •Fotografie / zachycený okamžik / vzpomínka. •Film / médium lineární, historické paměti. •Video / paměť jako proud vědomí. •Nová média / paměť jako databáze/software • PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD •Aleida Assmann: The Past in the Present: Dimensions and Dynamics of Cultural Memory (od 2011…) •Zájem o minulost: od 80. až 90. let 20.st •Paměť jak interdisciplinární fenomén: •Definice psychologická: •viz Psychologie, lexikon pojmů, s. 104 … • • • • • • •http://www.amazon.com/Cultural-Memory-Western-Civilization-Functions/dp/0521165873/ref=la_B004ZFAH EU_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1394018501&sr=1-1#reader_0521165873 • PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD •Assmann definuje důvody zájmu o paměť: •Postmoderní situace: Konec „velkých vyprávění“, na konci studené války. •Postkoloniální situace. •Posttraumatická situace po Holocaustu a dvou světových válkách. •Odchod generace svědků těchto traumat. •Nová digitální revoluce v komunikačních technologiích, která změnila status informace, neboť vytváří nové podmínky pro ukládání a šíření informací avšak bez toho, aby chránily jejich dlouhodobou trvanlivost. • • PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD •Individuální paměť •Kolektivní paměť •1. užití/definice: Maurice Halbwachs, 1925 (mémoire collective). Kontext sociologie. •http://www.socioweb.cz/index.php?disp=temata&shw=266&lst=117 • •MH: kolektivní paměť vs. kolektivní nevědomí (C. G. Jung) • : kolektivní paměť jako produkt kulturní dědičnosti (socializace jedince) vs. kolektivní paměť jako výraz biologické dědičnosti. • : proces socializace: formován symbolickými a verbálními konvencemi. • : v paměti se udrží jen to, co má vztah k přítomnosti. • : opakováním vzpomínek vzniká tradice, tj. „přetvoření vzpomínek ve zvyklost“. •Paměť jako „sociálně podmíněné vzpomínání, tvořivá konstruktivní a sociálně podmíněná aktivita.“ MH • PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD •Aleida Assmann •Vtělená paměť •a) Individuální •b) Společenská/sociální paměť – intergenerační (80 – 100 let) •Zprostředkovaná paměť – c + d = transgenerační •c) Politická paměť •d) Kulturní paměť • • PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD •Aleida Assmann •a) Individuální paměť •Procedurální •Sémantická •Epizodická (perspektivní a idiosynkratická, fragmentární, proměňující se v interakci s druhými, proměnlivá a nestálá) • PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD •Aleida Assmann •b) Společenská/sociální paměť • • PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD •Aleida Assmann •c) Politická paměť •Uložená v externích médiích: knihovny, muzea, památníky, vzdělávací systémy, rituály oslav významných dnů a svátků…. • • PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD •Aleida Assmann •d) Kulturní paměť •Zapamatováno – zapomenuto – něco mezi tím, tj. knihovny, muzea, archivy. • PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD •Aleida Assmann •Politická paměť vs. kulturní paměť • homogenní - heterogenní • mobilizující masy - vztahující se k jedincům • • PAMĚŤ Z HLEDISKA SPOLEČENSKÝCH VĚD •Aleida Assmann •Shrnutí: Není žádná „kolektivní paměť“. •Paměť je vždy individuální (osobní, existenciální zkušenost) •Kolektivní paměť není výsledek vzpomínání, ale procesu vyjednávání o významu (reprezentace paměti: obrazy, texty, symboly). • •Kolektivní paměť – nahradit – plurálem identit a paměťových systémů v jedné osobě. V. Flusser: O paměti: elektronické nebo jiné 1990 •1. paměť jako genetická informace •2. paměť kulturní (člověk jako historická bytost) • •Ad 2: kulturní paměť: Opory/média paměti – • - Vzduch (orální přenos informací) • - Kámen, kosti … (záznam dovednosti, materiální kultura) • - Tělesná gesta • V. Flusser: O paměti: elektronické nebo jiné 1990 •Od orální k literární paměti •Abeceda: „kód přepisující fonémy mluveného jazyka do vizuálních symbolů, které mohou být otištěny na pevné objekty.“ VF •Knihovna: symbol/nástroj kumulace informací •Knihovna jako superlidská paměť, přesahující jedince, vznášející se nad ním, nedostupná jedinci. • V. Flusser: O paměti: elektronické nebo jiné 1990 •Od orální k literární paměti •Platónská tradice •Talmudská tradice V. Flusser: O paměti: elektronické nebo jiné 1990 •Informace ve věku elektronické paměti •Nová média jako zjednodušená forma (externalizace, simulace) organizace mozku. •Elektronická paměť: •snadnější naplnění informacemi •Automatizace procesu „informování předmětů“. •Zrušení představy „subjektu“ ve prospěch sítě inter-individuálních vztahů: kolektivní inteligence. 3x o paměti •A) Paměť a performance (Memory performance) •B) Umění paměti (The Art of Memory) •C) Mechanismy vzpomínání a zapomínání 3x o paměti •A) Paměť a performance (Memory performance) •Zpochybnění tradiční historiografie. Klíčový text: M. Foucault, Archeologie vědění (fr. 1969, čj. 2002). •Klíčová slova: •Umělecké aktivity typu „reenactment“, chápané jako jedna z forem mediálního umění (P. Weibel). •Performance „krize dokumentu“. •Příklady: •Bo-ring: Performing memory: http://www.bo-ring.net/?page_id=18 •(Aktivita v letech 2008 až 2011): „37 years too late“: http://www.bo-ring.net/?page_id=550 •Barbora Klímová: Replaced 2006: http://www.ffa.vutbr.cz/~qvklimovab/index.php •Vybrané akce: http://animal.ffa.vutbr.cz/~qvklimovab/?page=pc1p&menu=2 •Základní dílo reenactments: Marina Abramovič: Seven Easy Pieces (2005). • http://www.youtube.com/watch?v=ZJIVCZ8H0M0 • 3x o paměti •B) Umění paměti •Klíčový text: Frances A. Yates: The Art of Memory (1966). •wikipedii: http://en.wikipedia.org/wiki/Giulio_Camillo • •Stránka věnovaná umění paměti: článkům a dílům: autor Robert Edgar: http://www.pinterest.com/rbedgar/memory-theatres/ • •Příklady: •The World Memory Theatre: http://www.worldmemorytheatre.org/index.htm •Robert Edgar: Robert Edgar presents Memory Theatre One, 1985. http://vimeo.com/33134008 •Robert Edgar: Memory Theatre Two, 2007. http://vimeo.com/1021130 •http://www.robertedgar.com/ •Agnes Hegedüs: Memory Theatre VR, 1997. •Trvalá expozice v ZKM Karlsruhe: http://on1.zkm.de/zkm/werke/MemoryTheaterVR •Youtube ukázka: http://www.pinterest.com/pin/343540277795065764/ • • •