Předmět: IMN111, resp. IMNK11 Nástroje interpretace novomediálního díla II (aktualizovaný sylabus, jaro 2014) Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. horakova@phil.muni.cz Anotace: Ve dvousemestrálním kurzu Nástroje interpretace novomediálního díla se studenti seznámí s teoretickými nástroji, pojmy a způsoby myšlení, které formují teoretický rámec umělecké tvorby v prostředí nových médií. Ve druhém semestru bude výklad rozdělen do dvou komplementárních bloků: 1. Nejdříve nahlédneme nová média skrze metaforu paměti. Média budeme chápat jako extenze lidské paměti, jako mnemotechnické pomůcky a jako modely lidské mysli. 2. Následně zasadíme nová média a kulturní praxi, která je obklopuje (produsage), do kontextu postmodernismu a postmediální kreativní praxe typu postprodukce, remake, remix, reenactment. Osnova: · Úvodní hodina: Seznámení s obsahem kurzu, průběhem výuky a požadavky na ukončení. Projekce: W. Vasulka: Art of Memory. 1987. · Média a paměť. · Média jako extenze paměti. · Média a modely paměti. · Mediální performance: Inscenované vzpomínání v době všeobecné amnézie. · ICT a postmodernismus. · Postmoderní věda, postmoderní myšlení. · Postmodernismus a sféra umění. · Postmoderní stroj, postmoderní člověk. · Postmediální doba a její praxe: remake, remix, postprodukce. Na konci kurzu budou posluchači schopni: 1. Vyložit vztah mezi genealogií nových médií a metaforou paměti, představit koncept média jako extenze lidské paměti/mysli a definovat média jako modely různých konceptů fungování lidské paměti/mysli. 2. Pohovořit o vztahu mezi novými médii a postmodernismem z různých hledisek. Postmoderní praxi typu remake, remix, postprodukce, apropriace, znovu provedení (reenactment) budou schopni nahlédnout prizmatem konceptu „postmediální estetiky“ a v kontextu rozšířené uživatelské praxe (tzv. produsage). Způsob ukončení: Písemný znalostní test. Literatura: Heslo: Michel Foucault: http://plato.stanford.edu/entries/foucault/ (rev. 24. 2. 2014). Heslo: Performativní obrat: http://en.wikipedia.org/wiki/Performative_turn (rev. 24. 2. 2014). Heslo: Řečový akt: Speech acts: http://plato.stanford.edu/entries/speech-acts/ (rev. 24. 2. 2014). Heslo: Remake: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/tim/article/view/266/pdf (rev. 24. 2. 2014). Heslo: Postmodernismus: http://plato.stanford.edu/entries/postmodernism/ (rev. 24. 2. 2014). Appignanesi, R. et al. Postmodernismus pro začátečníky. Brno: Adno Publishing, 1996. Assmann, Aleida. Memory, Individua and Collective. Robert E. Goodin and Charles Tilly (eds.). The Oxford handbook of contextual political analysis. 2006. (on-line) http://books.google.cz/books?id=jCeDng_in8gC&printsec=frontcover&hl=cs&source=gbs_ge_summary_r&cad= 0#v=onepage&q&f=false (rev. 24. 2. 2014). Auslander, Philip. Performativity of Performance Documentation. 2006. http://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/pajj.2006.28.3.1 (rev. 24. 2. 2014). Barthes, Roland. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha: Agite/Fra, 2005. Berger, John: O pohledu. Praha: Agita/Fra, 2009. (Kapitola: K funkcím fotografie, s. 64 – 80.) Bergson, Henri: Hmota a paměť. Praha: Oikoymenh, 2003. Deleuze, Gilles: Foucault. Praha: Herrmann & Synové, 1996. Kapitola: Nový archivář, s. 11 – 38. Bourriaud, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Praha: Tranzit, 2004. Bruns, Axel. Produsage. (pracovní definice, klíčové principy, předpoklady). 2007. http://produsage.org/about (rev. 24. 2. 2014). Cartwright, Lisa – Sturken, Marita: Studia vizuální kultury. Praha: Portál 2009. Filipová, Marta – Rampley, Matthew (eds.): Možnosti vizuální studií. Obrazy – texty – interpretace. Masarykova univerzita a Společnost pro odbornou literaturu 2007. Fiedler, Leslie. The New Mutants. 1965. (on-line): http://books.google.cz/books?id=3EvVVC8-8LIC&pg=PA241&lpg=PA241&dq=Fiedler,+Leslie.+The+New+Mutants &source=bl&ots=Ry83RNRfHU&sig=YeGnkKTZBre81BVeflrpHWtdFPg&hl=cs&sa=X&ei=NCwLU5bbGsrYtQablIDoDA&ved= 0CC4Q6AEwAA#v=onepage&q=Fiedler%2C%20Leslie.%20The%20New%20Mutants&f=false (24. 2. 2014). Flusser, Vilém. On Memory (Electronic or Otherwise). Leonardo Vol. 23, No. 4, 1990, p. 397 – 399. Link: jstore: http://www.jstor.org/stable/view/1575342 (rev. 24. 2. 2014). Foster, Hal: The Archive without Museum. October, Vol. 77 (Summer, 1996), pp. 97 – 119. Foucault, Michel: Archeologie vědění. Hermann & Synové, 2002. Frieling, Rudolf: The Archive, the Media, the Map and the Text. (on-line) http://www.mediaartnet.org/themes/mapping_and_text/archive_map/scroll/ (rev. 19.2.2013). Horáková, Jana: On Media of Memory and Remembering. MAP - Media | Archive | Performance, Leipzig - Berlin: Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy“, Leipzig, 2013, roč. 4, 1 (2013), s. 1 - 9. ISSN 2191-0901. Dostupné on-line: http://www.perfomap.de/map4/aufzeichnen%20und%20aufheben/jh-on-media-of-memory-and-remembering (rev. 24. 2. 2014). Horáková, Jana: The Universal Turing Machine on the Dissecting Table. Teorie vědy : věda, technika, společnost, Praha: AV ČR, Filosofický ústav, 2013, Vol 35, No 2 (2013), s. 251- 270. ISSN 0026-2005. Dostupné on-line: http://teorievedy.flu.cas.cz/index.php/tv/article/view/200 Huhtamo, Erkki: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes toward an Archaeology of the Media. Leonardo, Vol. 30, No. 3 (1997), pp. 221-224, The MIT Press. Landow, Georg P. Hypertext a kritická teorie. Z on-line knihy: Hypertext, 1992: http://proteus.fau.edu/practicum/texts/landow1.pdf Georgie, P. Landow: Hypertext a kritická teorie, in Biograph, 6, 1998, s. 10 - 21. Lyotard, Jean-Francois. O postmodernismu: postmoderno vysvětlované dětem: postmoderní situace. Praha: Filosofia, 1993. Manovich, Lev: Remixing and Remixability. 2005. http://imlportfolio.usc.edu/ctcs505/ManovichRemixModular.pdf (rev. 19.2.2013). Manovich, Lev. Post-media Aesthetics. 2001. on-line: http://www.manovich.net/TEXTS_07.HTM (rev. 19.2.2013). Matussek, Peter. The Renaissance of the Theater of Memory. 2001. On-line: http://www.peter-matussek.de/Pub/A_38.html (rev. 19.2.2013). Viola, Bill. Will There Be Condominiums in Data Space?. 1995. Noah Wardrip-Fruin – Nick Montford (eds.) The New Media Reader. Cambridge-London: MIT Press, 2003, s. 464 – 470. (kniha je uložena ve VR knihovně oboru). Dostupné také on-line: http://books.google.cz/books?id=DQYXoRx9CcEC&pg=PT11&lpg=PT11&dq=Bill+Viola+%5B1983%5D:+Will+There+ be+Condominiums+in+Data+Space?&source=bl&ots=OKBwdpuuXr&sig=4PhatV_pPeuirOtwCO5bPG7Sz2s&hl=cs&sa=X& ei=sD8jUYiEONPE4gT81oGYAQ&ved=0CEYQ6AEwAw (rev. 24. 2. 2014). Warren, Sack: Memory. Matthew Fuller (ed.). Software Studies / a Lexicon. Cambridge – London: MIT Press, 2008. (VR knihovna ÚHV). Weibel, Peter: Synthetic Times. Fan Di'an - Zhang Ga (eds.). Synthetic Times. 2008. (studijní materiál předmětu). Welsch,Wolfgang. Postmoderna: pluralita jako etická a politická hodnota. Praha: KLP, 1993. YATES, Frances Amelia. The Art of Memory. Repr. London: Pimlico, 2001.