/ ÓDA NA ŘECKOU VÁZU Nevěsto ticha, nedotčená dosud, schovanko časti, v kterém zvolna plynem, paměti hájů, jež nám dávný osud sladčeji vyprávíš, než možno rýmem, jaký to příběh zapsán je v tvém tvaru, bohů či lidí, kam to vedeš nás? K Tempé, anebo k bájné Arkádii? Kdo jsou ti muži? Proč ten dívčí pláč? Kdo koho stíhá? Kdo uniká zmaru? Proč píšťal vzruch? Proč na bubínky bijí? Sladké jsou tóny, které k uším znějí, však sladší ty, jež vnímáme jen v duchu. Píšťaly zvučte ještě důvěrněji popěvkem duše, zpěvem beze zvuku. Jinochu sličný, provždy píseň hřej si, stejně jak list zde stromům neopadá. Milence, nezískáš své políbení nikdy, ach nikdy — ale nezoufej si, slast míjí tě, však provždy v okouzlení setrváš u ní — věčně bude mladá. 55 Ó šťastné haluze, jež zahalí pro věky listí, s jarem věčně žijí. O šťastný hudce u své píšťaly, vždy bezstarostný, s věčnou melodií. Ó šťastná lásko, nad ně šťastnější! Vždy vřelá, dlíš u svého pramene, vždy dychtivá, ty z času nemáš strach! Oč lepší nežli lidská vášeň jsi, jež zanechává srdce ztrápené, nahořklou pachuť, čelo v horečkách. Kde knězi stojí oltář zelený, kam zbožný zástup vedl toho dne bučící jalůvku, jež věnčeny má girlandami boky hedvábné? Kde u moře anebo u řeky či v horském svahu městečko se zvedá, odkud se v spěchu vzdálil zbožný.lid? Ó městečko, zbudou ti na věky ulice tiché, nikdo vědět nedá, proč odešli, proč nepřijdou sem žít. Attický tvare! Spanilosti gest těch mužů a těch dívek na mramoru, s větvovím hájů, s kvítím lesních cest. Jak před věčností, sláb a beze vzdoru před tebou stojím, slova hledaje. Kamenná pastorálo, v budoucnu, až smrt mé celé pokolení vstřebá, zas utěš člověka a řekni mu: ,Krása je pravda, pravda krása je!' Toť vše, co víš, a co je vědět třeba. 56 57