Hobbymarket Baumax má zachránit prodej umělecké sbírky jejich majitele Rakouská síť hobbymarketů Baumax, která působí i v Česku , zažívá těžké časy. Hospodaření celé skupiny je dlouhodobě ztrátové, a proto se její majitelé snaží získat peníze, kde se dá. Chtějí prodat třeba obrovskou sbírku obrazů, která jim původně pomohla k podnikání. Zahrnuje téměř 7.000 soudobých děl z Rakouska a mnoha dalších zemí v celkové hodnotě až 86 milionů eur. Rakouský Baumax je rodinná firma. Kdyby její majitelé prodali všechna díla, zřejmě by to firmě pomohlo vyhnout se velkým finančním potížím. Hospodaření Baumaxu není v posledních letech vůbec dobré. Čísla za loňský rok nejsou známá, ale například předloni se čistá ztráta celého řetězce zdvojnásobila na 126 milionů eur. Hospodaření celého řetězce nepříznivě ovlivňuje hlavně pokles tržeb dceřiných společností ve východní Evropě. Svůj podíl na tom má zejména konkurence. Evropský trh je podle odborníků zahuštěn stejně velkými řetězci a přibývá i malých firem, které nabízí cenově i kvalitou srovnatelný sortiment. Baumax působí v Česku od začátku 90.let, nejúspěšnější je ale podle loňských výsledků studie DO-IT-YOURSELF je hobbymarket OBI. Ten má 28 obchodů, následuje Baumax s 24 prodejnami, zhruba o 9 méně jich má Baumarkt, 8 obchodů mají Bauhaus a Hornbach, 7 prodejen vychází na Uni Hobby. Podle analytiků mají firmy stále prostor na expanzi na zdejším trhu. „ Faktem ale stále je, že v posledních letech jim silně konkurují 2 kanály: je to jednak internet, kde se stále více nakupuje celý sortiment zahrada, vybavení domácnosti, a za druhé specialisté,“ říká analytik Zdeněk Skála a dodává: „Ti tu byli samozřejmě vždy. V posledních letech ale vidíme velký příklon nakupujících k jakési specializaci, k nákupu u někoho, kdo je opravdu velký znalec.“ A jak obecně hospodaří velké hobbymarkety na českém trhu? Společnost Baumax měla za rok 2011 provozní ztrátu vy výši 218 milionů korun. Z ohledu tržeb na tom byla firma několik let podobně.