Čtení jako kompetence . Definice gramotnosti, která už nedostačuje: •Umět číst a psát •Mít podíl na interakci, komunikaci, sociálním jednání z toho vyplývajícím UNESCO: LITERACY •Čtení a psaní je jen předpokladem •Podíl na komunikaci ve společnosti médií •Kompetence rozumět a interpretovat kontexty v různých médiích a situacích UNESCO: definice (2004) •LITERACY IS THE ABILITY TO IDENTIFY, UNDERSTAND, INTERPRETE, CREATE, COMMUNICATE, COMPUTE AND USE PRINTED AND WRITTEN MATERIALS ASSOCIATED WITH VARYING CONTEXTS. UNESCO: definice (2004) •LITERACY INVOLVES A CONTINUUM OF LEARNING TO ENABLE AN INDIVIDUAL TO ACHIEVE HIS OR HER GOALS, TO DEVELOPE HIS OR HER KNOWLEDGE AND POTENTIAL, AND PARTICIPATE FULLY IN THE WIDER SOCIETY. Interpretace textu •Je mentálním aktem, který vychází z impulzů daných jednak předchozí zkušeností s jazykem a jeho používáním, a to především ve světě textů více či méně podobných textu interpretovanému •Jednak z impulsů nabídnutých rozpoznáním pravidel daného textového světa, vyplývajícím ze snahy mu porozumět a toto porozumění opět jazykově vyjádřit. Interpretace je •poznávacím procesem •racionalizací zážitků z četby (poslechu či vizuálního vnímání), hledající obecněji platné zákonitosti fungování textového světa •a způsoby jejich relativně adekvátního jazykového formulování. •Převzato od: Petr A. Bílek (2003)