Výzkumný projekt Základní otázky ¤co je výzkumný projekt? ¤co chceme zkoumat? (výzkumná otázka) ¤proč je to důležité a co už víme? (východiska a zdroje) ¤jak to budeme zkoumat (metoda) ¤ ¤proč výzkumný projekt? ¤ideový a technický plán výzkumu Struktura výzkumného projektu ¤název (+příp. anotace) ¤úvod - východiska ¤výzkumný cíl / výzkumné otázky / hypotézy ¤metoda ¤sběr dat – nástroje a výzkumný soubor, procedura ¤zpracování dat ¤diskuse (omezení výzkumu, etické aspekty) ¤časový plán, rozpočet ¤seznam zdrojů ¤ ¤ Název ¤o čem je náš výzkum? ¤srozumitelný a výstižný ¤ne moc obecný ¤ne zbytečně dlouhý ¤často 2 části – obecná a specifikace ¤někdy následován anotací/abstraktem Východiska ¤teoretický rámec projektu – nejdůležitější koncepty, teorie, principy, pojmy… - soubor dosavadního poznání o tématu ¤někdy pojato z historického hlediska ¤není nutné (a většinou ani možné) v projektu zpracovat vše podrobně ¤podstatou je prokázat znalost problematiky a odkázat na relevantní zdroje ¤východiska ústí ve výzkumnou otázku/y – případně jí začínají ¤ ¤ Výzkumná otázka ¤určuje jak podobu východisek, tak části Metoda ¤postupně zpřesňována ¤ve formě otázek nebo deklarace cíle ¤volba výzkumné otázky ¤nevolit již jasně odpovězené (ani pro DP) ¤jednodušší je volba v rámci aktuálně zkoumaného tématu – hodně zdrojů, přehledové studie Hypotézy ¤podle typu výzkumu ¤hypotézy ve formě výroků – odpovědi na výzkumné otázky ¤odpovědi předpokládané na základě teoretických východisek, nikoli intuitivně ¤v přítomném čase (odpovědi vztahujeme k populaci, nikoli na náš konkrétní výzkumný soubor) ¤obvykle se neuvádějí nulové hypotézy ¤ ¤ Metoda ¤obecný metodologický přístup i podrobný technický plán ¤členění podle konkrétního přístupu ¤metoda musí sloužit výzkumné otázce, ne naopak! ¤popsat postup operacionalizace ¤zdůvodněný výběr metody – ne nahodile, musí odpovídat teoretickým východiskům Sběr dat ¤nástroje, populace/soubor, procedura ¤nástroje - přesný a konkrétní popis nástrojů a procedur ¤populace/soubor ¤vymezit populaci, kritéria inkluze/exkluze ¤velikost výzkumného souboru - zdůvodněná ¤způsob výběru – zajištění reprezentativnosti ¤procedura – postup sběru dat, pořadí nástrojů, podmínky ¤ ¤ Zpracování dat ¤postupy ¤skórování ¤kódování ¤statistické analýzy kvantitativních dat – stručně, ale konkrétně ¤ ¤postup analýzy kvalitativních dat ¤ Diskuse ¤v projektu nejde o diskusi výsledků ¤potencionální přínos výzkumu ¤faktory, které potencionálně mohou ovlivnit validitu našeho výzkumu (interní i externí) ¤tyto úvahy možno uvést také postupně na příslušných místech projektu (např. přínos výzkumu v sekci Výzkumná otázka, faktory validity – např. postupy znáhodnění/vyrovnání výzkumných skupin, údaje o reliabilitě a validitě nástrojů v sekci Metoda) ¤zamyslet se i nad etickými aspekty výzkumného projektu – opět buď v diskusi nebo v příslušném oddíle (např. Soubor) Etické aspekty výzkumu ¤kompetence výzkumníka – nástroje; možná dvojí role ¤informovaný souhlas, klamání, odměny… ¤možná rizika pro účastníky (včetně výzkumníka) ¤důvěrnost informací, anonymita, využití dat ¤politicky korektní výrazy – účastníci vs. zkoumané osoby/subjekty (doporučení APA) Časový plán, rozpočet ¤odhad, kolik jednotlivé fáze výzkumu a úkoly zaberou času ¤neověřené metody – nutno počítat s pilotáží nástrojů ¤u klinické populace souhlas etické komise Seznam zdrojů ¤neuvádíme všechny, které jsme při studiu literatury prošli - jen ty vybrané, na které v projektu skutečně odkazujeme ¤tj. ty nejdůležitejší, nejvlivnější v dané oblasti výzkumu ¤nejrelevantnější k tématu ¤aktuální ¤jednotný formát – podle zvolené citační normy, např. ¤APA ¤citační norma ‪ČSN ISO 690:2011‬(www.citace.com) ¤ Přílohy ¤návrhy metod ¤informovaný souhlas ¤vzor dopisu na nábor účastníků ¤atd… Časté chyby v projektu ¤příliš obecný název projektu ¤nerozpracovaná východiska projektu – výzkumná otázka málo zakotvená (či působící zcela nahodile) ¤nepodložené hypotézy ¤nezdůvodněná metoda – vzhledem k výzkumné otázce ¤metoda málo konkrétní (buď opomenutím nebo nedostatečně promyšlená) ¤odkazy (podle citačního manuálu – nejen seznam zdrojů, ale i odkazy v textu!) ¤ ¤ ¤ Doplňující materiály ¤ příklad výzkumného projektu v kvantitativním výzkumu ¤ ¤odkazy k výzkumným projektům v kvalitativním výzkumu Výzkumný projekt ke zkoušce z Metodologie psychologie II ¤větší důraz na ideový než technický plán ¤důležité ¤kvalitní zpracování teoretických východisek ¤práce se zdroji ¤metoda odpovídající výzkumné otázce ¤max. rozsah 10 normostran ¤termín odevzdání – konec podzimního semestru Kritéria hodnocení ¤východiska ¤přehled současných, relevantních poznatků ¤východiska jasně a srozumitelně strukturována ¤výzkumná otázka ¤vyplývá z teoretických východisek ¤jasně vymezená ¤jsou uvedeny hypotézy (pokud to odpovídá typu výzkumu) ¤metoda ¤přiměřená výzkumné otázce ¤konkrétně popsaný postup výzkumu, včetně etických aspektů a zdrojů ohrožení validity výzkumu ¤zdroje ¤správně odkazovány podle citační normy Část výzkumného projektu ke kolokviu z Metodologie psychologie I ¤zpracování teoretických východisek, výzkumné otázky a hypotéz (+ seznam zdrojů) ¤ rozsah 3-7 normostran ¤termín odevzdání – 25. dubna 2014 ¤práce bude hodnocena 0-5 body, minimální počet bodů pro připuštění k závěrečnému kolokviálnímu testu jsou 3 body Proč a jak východiska zpracovat? ¤ založena na přehledu poznatků (literature review) ¤účel přehledu poznatků (McMillan and Schumacher, 1984) ¤vymezit problém ¤zasadit náš výzkum do kontextu již provedených výzkumů ¤vyhnout se nezáměrné replikaci předchozích studií ¤dobře zvolit metodu a nástroje ¤vztáhnout svoje výsledky k předchozím zjištěním a navrhnout možnosti dalšího výzkumu Jak východiska zpracovat? ¤vyhledávání zdrojů – podle klíčových slov, odkazů v už vyhledaných zdrojích… ¤knihovny ¤časopisecké databáze (EBSCO, PROQUEST atd.) – vyhledávání pomocí služby Discovery ¤Google Scholar ¤dobré vymezení klíčových slov(vyhledávaných termínů) ¤nalezené poznatky dobře strukturovat ¤nejprve pro sebe (např. mentální mapa) ¤pak se zřetelem k účelu východisek ¤ Příklad mentální mapy