Experiment III Na co se zaměřit? Jaké byly nezávislé proměnné? Jaké konstrukty zastupovaly? Jak byly konstrukty operacionalizovány? Byly různé úrovně NP aplikovány u různých nebo stejných osob? Byly všechny NP manipulované? Byly některé subjektové (určené)? Jaké byly závislé proměnné? konstrukty a jejich operacionalizace Jak byl zohledněn vliv intervenujících proměnných? Jak byly osoby rozděleny do skupin? Jak bylo provedeno vyvažování podmínek? Studie 1 Godden, D. R., Baddeley, A.D. (1975). Context-dependent memory in two natural environments: on land and underwater. British Journal of Psychology, 66:3, 325-331. výzkumná otázka: jak kontext zapamatování ovlivňuje vybavení? 16 potápěčů, testována paměť na 36 párů slov (4 varianty seznamu) 2 kontexty zapamatování: na souši (D) a pod vodou (W) 2 kontexty vybavení: na souši (D) a pod vodou (W) každý z potápěčů absolvoval test ve všech 4 možných podmínkách: DD, DW, WD, WW pořadí podmínek a seznamu slov bylo vyváženo metodou latinského čtverce Studie 2 Baron-Cohen, S., Leslie, A.M., & Frith, U. (1985) Does the autistic child have a ‘theory of mind’? Cognition, 21, 37-46 výzkumná otázka: mají autistické děti teorii mysli? 3 skupiny: 20 autistických dětí, věk 6-16 (m=11,11), verbální mentální věk m=5,5 14 dětí s Downovým syndromem, věk 6-17 (m=10,11), verbální mentální věk m=2,1 27 normálních dětí, věk 3-5 (m=4,5) všem dětem administrován tzv. Sally-Ann test Studie 3 Blagrove M. (1996). The effects of length of sleep deprivation on interrogative suggestibility. J Exp Psychol Appl; 2: 48–59. výzkumná otázka: může spánková deprivace ovlivnit tendenci nechat se zmást zavádějícími otázkami při výslechu? 2 skupiny VŠ studentů, vyrovnány podle běžné délky spánku 1) spánková deprivace (v laboratoři) 2) bez deprivace (normální spánek doma) u obou skupin administrován standardizovaný test sugestibility (vyslechli příběh, zavádějící otázky, poté negativní zpětná vazba a znovu otázky) Studie 4 Riskind , J. H. Maddux , J. E. (1993). Loomingness, helplessness, and fearfulness: An integration of harm-looming and self-efficacy models of fear and anxiety. Journal of Social and Clinical Psychology, 12, 73–89. výzkumná otázka: jak pocit bezmocnosti a vnímání hrozby ovlivňuje prožívání strachu? účastníci byli náhodně rozděleni do dvou skupin: 1) vyvoláno vysoké vědomí vlastní účinnosti; 2) vyvoláno nízké vědomí vlastní účinnosti v každé skupině byly administrovány dva typy filmů: 1) vysoká hrozba (pavouci se pohybují směrem k participantům); 2) nízká hrozba. Pořadí administrace filmů bylo ve skupinách vyváženo. u účastníků byl v každé podmínce měřen subjektivně udávaný strach Studie 5 Fernald, A. (1985). Four-month-old infants prefer to listen to motherese. Infant Behavior and Development, 8, 181-195. výzkumná otázka: preferují čtyřměsíční děti “mateřskou” řeč před běžnou mluvou dospělých? laboratorní experiment, 48 kojenců u matky na klíně, v místnosti 2 reproduktory, z každého se ozývala osmisekundová sekvence buď matky mluvící ke svému dítěti nebo stejné ženy mluvící k jinému dospělému zácvik: dítě se naučilo, z kterého reproduktoru vychází mateřština a z kterého běžná řeč, a otáčelo se k němu (nebo bylo otočeno) experiment: 15 sezení, řeč se ozvala až poté, co se dítě k reproduktoru otočilo; bylo měřeno, kolikrát z 15 sezení se dítě otočilo ke straně, odkud se ozývala mateřština Studie 5 2 podmínky: strana, odkud se ozývala mateřština/běžná řeč (levá vs. pravá) pořadí obou typů řeči v zácviku děti rozděleny do 4 skupin po 12, počet dívek a chlapců byl vyrovnaný 1) mateřština vlevo, prezentována v zácviku jako první 1) mateřština vpravo, prezentována v zácviku jako první 1) mateřština vlevo, prezentována v zácviku jako druhá 1) mateřština vpravo, prezentována v zácviku jako druhá Studie 6 Tolman E.C. (July 1948). "Cognitive maps in rats and men".Psychological Review 55 (4): 189–208. výzkumná otázka: vytvářejí se v průběhu učení kognitivní mapy? 3 skupiny krys, náhodně rozděleny, probíhaly každý den složité bludiště kontrolní skupina - každý den na konci bludiště odměna bez odměny - stejnou dobu v bludišti, žádná odměna s odloženou odměnou - podobně jako skupina bez odměny prvních 10 dnů, pak další dny odměna měřen počet chyb při průchodu bludištěm NP mezi/ vnitrosubjektová? mezisubjektová vnitrosubjektová NP vždy manipulovanáNP manipulovaná NP subjektová znáhodnění vyrovnání jak je zajištěna ekvivalence skupin? skupiny přirozeně neekvivalentní vyrovnání - snížení neekvivalence jednofakt. design s nezávislými skupinami jednofakt. design s vyrovnanými skupinami jednofakt. design s neekvivalentními skupinami osoba : jednotlivé podmínky (úrovně NP) 1 : > 1x kompletní/ částečné vyvážení reverzní/ blokové vyvážení jednofakt. design s opakovanými měřeními Varianty 1-faktoriálních experimentů (Goodwin, 2010) NP mezi/ vnitrosubjektová? mezisubjektová vnitrosubjektová NP manipulovaná NP subjektová znáhodnění vyrovnání jak je zajištěna ekvivalence skupin? skupiny přirozeně neekvivalentní vyrovnání - snížení neekvivalence jednofakt. design s nezávislými skupinami jednofakt. design s vyrovnanými skupinami jednofakt. design s neekvivalentními skupinami NP vždy manipulovaná osoba : jednotlivé podmínky (úrovně NP) jednofakt. design s opakovanými měřeními 1 : 1x 1 : > 1x kompletní/ částečné vyvážení reverzní/ blokové vyvážení 1 : 1x NP mezi/ vnitrosubjektové? mezisubjektové vnitrosubjektové Varianty faktoriálních experimentů (Goodwin, 2010) od každé aspoň jedna manipulované subjektové subjektové i manipulované NP manipulované nebo subjektové? znáhodnění vyrovnání jak je zajištěna ekvivalence skupin? fakt. design s nezávislými skupinami fakt. design s vyrovnanými skupinami skupiny přirozeně neekvivalentní vyrovnání - snížení neekvivalence fakt. design s neekvivalentními skupinami faktoriální P x E (osoba x prostředí) design NP mezi/ vnitrosubjektové? mezisubjektové vnitrosubjektovéod každé aspoň jedna manipulované subjektové subjektové i manipulované NP manipulované nebo subjektové? znáhodnění vyrovnání jak je zajištěna ekvivalence skupin? fakt. design s nezávislými skupinami fakt. design s vyrovnanými skupinami skupiny přirozeně neekvivalentní vyrovnání - snížení neekvivalence fakt. design s neekvivalentními skupinami faktoriální P x E (osoba x prostředí) design mezisubjektové vnitrosubjektovéod každé aspoň jedna NP mezi/ vnitrosubjektové? Varianty faktoriálních experimentů (Goodwin, 2010) manipulované subjektové mezisubjektové NP manipulované nebo subjektové? NP mezi/ vnitrosubjektové? manipulované subjektové mezisubjektové NP manipulované nebo subjektové? mezisubjektové vnitrosubjektovéod každé aspoň jednamezisubjektové vnitrosubjektovéod každé aspoň jedna faktoriální smíšený P x E designfaktoriální smíšený P x E designfaktoriální smíšený designfaktoriální smíšený design NP mezi/ vnitrosubjektové? mezisubjektové vnitrosubjektové Varianty faktoriálních experimentů (Goodwin, 2010) od každé aspoň jedna NP vždy manipulovaná 1 : 1x 1 : > 1x faktoriální design s opakovanými měřeními kompletní/částečné vyvážení reverzní/blokové vyvážení NP mezi/ vnitrosubjektové? mezisubjektové vnitrosubjektovéod každé aspoň jedna NP vždy manipulovaná osoba : jednotlivé podmínky (úrovně NP) 1 : 1x 1 : > 1x kompletní/částečné vyvážení reverzní/blokové vyvážení faktoriální design s opakovanými měřeními osoba : jednotlivé podmínky (úrovně NP) Zařazení studií studie 1 - jednofaktoriální design s opakovanými měřeními studie 2 - jednofaktoriální design s neekvivalentními skupinami studie 3 - jednofaktoriální design s vyrovnanými skupinami studie 4 - faktoriální smíšený design studie 5 - faktoriální design s vyrovnanými skupinami studie 6 - jednofaktoriální design s nezávislými skupinami