Úzkostné poruchy u dětí. Sebepoškozování v dětství a adolescenci. nAlena Fiľová n6. 3. 2014 Úzkost a strach v dětství nMají adaptivní funkci nÚzkost x strach nNorma x porucha nSeparační úzkost-8.m.-3. rok nAnticipační úzkost-2.pol.1.roku života nDětské fobie-3.r-6r. (zvířata, zloději, těl.poškození) n -8.r.-10.r (tma, číhající nebezpečí, šramot) n„dospělé fobie"adolescence (klaustrofobie, agoraf., sociální f.) n n (přehled dle Krejčířová, 2006) Patologická úzkost nRysy: nNadměrnost nPřetrvávání nInterference s běžným fungování nBrždění vývoje nProjevy: nBatolecí a předškolní věk: difúznější povaha n různé: a)Inhibice (stažení, pasivita, nedostatek iniciativy) b)Hyperaktivita (x odlišení od hyperkinetické poruchy) c)Poruchy jídla, spánku, neurotické návyky) n n (přehled dle Krejčířová, 2006) n n n n I. Úzkostné poruchy specifické pro dětství podle MKN-10 nSeparační úzkostná porucha v dětství (F93.0) nFobická anxiózní porucha v dětství (F93.1) nSociální anxiózní porucha v dětství (F93.2) (vyhýbavá porucha) II. Úzkostné a další neurotické poruchy vyskytující se i u dospělých dle MKN-10 nÚzkostné poruchy: nPanická porucha (F43.1): rozporné údaje, cca 18% uvádí výskyt před 10r., 7 % mezi 10.-15.r nGeneralizovaná úzkostná porucha (F43.1) nFobické poruchy (F43.2) nDalší tzv. neurotické poruchy nObsedantně-kompulzivní porucha (F42) nPosttraumatická stresová porucha (F 43. 1) nPoruchy přizpůsobení (F 43.2) nDisociativní (konverzní) poruchy (F44) nSomatoformní poruchy (F 45) n n n Separační úzkostná porucha v dětství-projevy nNadměrná úzkost při (očekávaném) odloučení od blízké osoby, ke kt. má citovou náklonost nObavy, že se toto stane nOdmítání situací (škola, spánek), vystupňování úzkosti před nimi (např. neděle večer, pondělí ráno) nStrach být sám doma nDoprovod tělesných příznaků (nauzea, zvracení, bolesti břicha, hlavy) nDěti často trpí řadou dalších obav, často inhibované, perfekcionistické, mohou mít dobrý výkon ve škole n n Separační úzkostná porucha v dětství: etiopatogenze a prognóza nVýskyt: 3,5-5,4 % nZvýšené riziko: závažná změna (stěhování, úmrtí blízké osoby), závažné somatické onemocnění dítěte nebo psychické onemocnění v rodině nRodiče často hyperprotektivní, bezradní, často sami úzkostní, někdy sami špatně snášejí separaci, význam v rámci rodinného kontextu (např. narušení přirozených hranic v rodině) nLepší prognóza: rychlý nástup, mladší věk, mírné příznaky n Separační úzkostná porucha v dětství: diagnostika nOdlišení od: n prostého záškoláctví (nechuť chodit do školy, bez příznaků úzkosti, častější v dospívání: v partě, doma na PC,…) nškolní fobie (strach ze školního prostředí: zkouškové situace, šikana, ostrakizace apod.) nPodrobná explorace situace a jejích souvislostí (kdy se úzkost rozvíjí, jak probíhá odchod do školy, s kým jde dítě do školy, způsoby zvládání, diagnostika rodinného systému, porozumění vztahům s nejbližšími osobami, souvislosti prvního objevení symptomů: náhlá událost,…) nPozn: při vyhýbání se škole může být kombinace více faktorů n Separační úzkostná porucha v dětství- terapie nNutná spolupráce s rodinnou (může být zahrnutí širší rodiny nebo i dalších osob, spolužák) nVhodné navázání spolupráce se školou (tř. učitel, školní psycholog, pro dítě důvěryhodná ososba) nNutný návrat dítěte do školy nZpočátku možné kratší pobyty ve škole, doprovod neutrální osoby, někdy možný odchod do školy z nemocnice) nRodinná PT, KBT, psychodynamické prvky ind. PT, relaxační techniky nNěkdy podpůrně farmaka n Fobická anxiózní porucha v dětství nZačátek a obsah může být přiměřený vývojovému období, ale vedou k nevhodnému, vyhýbavému chování═>snížení sch. adaptace na běžné požadavky okolí nExplorace souvislostí vzniku fobie (spojitost s negativní zkušeností?, naučené jednání?...) nV čem fobie vadí, jak na projevy chování reaguje okolí? nPsychoterapie: nejčastěji KBT, podpůrně: anxiolytika, antidepresiva n Sociální anxiózní porucha v dětství nVěku nepřiměřený stálý nebo navracející se strach z cizích lidí nebo vyhýbání se jim nČasto vede k vyhýbání se sociální kontaktům═>narušení sociálního fungování, osvojování si sociálních dovedností, rozvoji vztahů a sekundárně/recipročně i narušení osobnostního vývoje nVzniká před 6.r., většinou potíže odezní nMožný rozvoj: elektivní mutizmus, sociální fobie, vyhýbavá porucha osobnosti OCD nVětšinou až po 8. roce (nejčastěji střední školní věk a adolescence) nněkdy lze vysledovat spouštěcí faktory (psychosociální stres v rámci rodiny, ztráta blízké osoby nebo obsah masmédií), medicínsky nutno vyloučit infekt nV etiologii vysoký podíl dědičnosti nObsese a/nebo kompulze (dle MKN-10): nUznává jako své vl. myšlenky nebo nutkání (!u dětí obtížněji rozlišitelné, může se zpočátku jevit jako popis halucinace, imaginace) nutná podobná explorace nMin. 1 myšlenka nebo čin, kt. se bezúspěšně brání nMyšlenka n. provedení činu nesmí být samo o sobě příjemné nMusí se nepříjemně opakovat nSymptomy se mohou proměňovat nVývojově může přetrvat do dospělosti (stále ego-dystonní) nebo někdy přecházet v anankastickou poruchu (ego-syntonní) n n n OCD-osobnostní rysy (dle Kocourková 2006) nPředčasný rozvoj ego-funkcí nPřetrvávání magického myšlení nOmnipotence myšlenek se zesíleným pocitem odpovědnosti za druhé lidi nAmbivalennce k blízkým osobám nPredispozice: psychastenické rysy a depresivní reaktivita nDěti: nejisté, úzkostné, perfekcionistické, bez humoru, pseudodospělé nSpecificky u dětí: nÚzkostné obsahy bývají spojeny s příslušným nvývojovým obdobím nV případě ml. dětí mohou být přítomny pouze kompulze nČastými kompulzemi je mytí, rituály typu přerovnávání, kroků, opakování slov nU mnohých problematičtější o tom komunikovat (stydí se za ně a popírají je nebo nejsou plně uvědomovány- u ml.) nV rodině: rodina může rituálům bránit nDítě může rodinu zatahovat do rituálů, omezovat rodinné příslušníky nSpouštěče v rodině? nPsychoterapie : KBT, rodinná psychodynamická nFarmakoterapie n n n Specifika dalších tzv. neurotických poruch (Krejčířová, 2006) nDisociativní porucha nVýraznější k tělesné reaktivitě na zátěž dispozice než u dospělých nU dětí nepředpokládáme specifické narušení vývoje osobnost. struktury n(nutno odlišit od psychosomatické poruchy, vždy spolupráce s lékařem!) nSomatizační porucha nČastěji nediferencovaná nMnohočetné a dl. Různé somatické stížnosti nČastěji na bázi disharmoicnkého vývoje osobnosti (egocentrizmus, afektovanost, potřeba poutat pozornost, bohatší fantazijní produkce) nDG + PT: význam symptomů v sociálním kontextu n Sebepoškozování v dětství a v adolescenci n….častý fenomén v klinické praxi n n…v ČR méně časté téma odborných publikací, nale aktuální: nKriegelová, M. (2008): Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci, Praha: Grada. nPlatznerová, A. (2009): Sebepoškozování. Aktuální přehled diagnostiky, prevence a léčby. nKocourková, J., Koutek, J. (2008). Sebepoškozování v adolescenci-narůstající problém, Čs.Psychologie, 52, 6., 609-614. n n n I. Záměrné sebepoškozování n= přímá a záměrná (?) destrukce nebo poškození vlastních tělesných tkání n bez vědomého suicidálního záměru nPřes 30 způsobů sebepoškozujícího se chování v širším slova smyslu nkulturně akceptované formy: ntělo modifikující techniky (tetování, piercing,…), body-art n I. Související termíny nAutomutilace (záměrnost?) nSyndrom záměrného sebepoškozování nSyndrom pořezávaného zápěstí nRizikové chování (přímé?) nX suicidální chování nTypy: nJednorázové x Periodické nImpulzivní x Kompulzivní nSebezraňování x Sebetrávení n n I. Nejčastější formy záměrného sebepoškozování nSebeřezání se vyřezávání nápisů a symbolů nPálení si kůže žhavými předměty, chem.žíravými roztoky nSebeopařování nŠkrábání nŠkrábání/dření/řezání/odstraňování vrchní vrstvy kůže nSebekousání nKousání se do vnitřních tkání úst nPropichování kůže nDrásání si ran, narušování jejich léčebného procesu nVytrhávání si vlasů, řas a obočí nSilné „sebetlučení“ s cílem vytvoření modřin, zlomenin nSvazování si krku, rukou, nohou s cílem zabránit průtoku krve nPožití malého množství toxické látky s cílem diskomfortu nUmísťování ostrých předmětů pod kůži nebo do tělesných otvorů n (cit. dle Kriegelová, 2008) n II. Výskyt nPsychiatričtí pacienti: 4% (řezání se) n50 x častěji než v běžné populaci nu drogově závislých 10-30 % nČastěji popsáno u adolescentních dívek (výskyt?) nVětšinou mírné nRiziko sociální nákazy (různá zařízení, vrstevnické skupiny, internet) nNejčastěji: pořezání zápěstí, paží, nohou nČastá osobnostní patologie (vždy?) n n II.Etiologie-popsané kauzální faktory (volně dle Suttonové, 2005, cit. dle Kriegelová 2008) nZneužívání (Dlouhodobé v dětství, Znovuobnové vzpomínky, popření zneužívání významnou osobou) a/nebo Znásilnění nVýznamná pečující osoba (odloučení, ztráta, nedostatek fyzického kontaktu, opakovaná zrada, týrání, zanedbávání, zneužívání, alkoholizmus, depresivní porucha) nV rámci rodiny (rozvod rodičů, zneužívání jako „pěšáka“ pro řešení manželských problémů rodičů nNáhradní nebo ústavní péče (nutnost prosazovat a bránit se) nDlouhodobá nezaměstnanost nVlastní pocity (popírání vl. identity, pohlavní identita?, devalvace identity okolím, sebenenávist, nedostatek vl. kontroly, kontrola druhými, neslyšen vl. okolím, časté uvězení ve smutku a pláč, zadržování silných emocí, p. nejistoty, neschopnosti, vnitřní prázdnoty a osamělosti, nízká sebeúcta, sebehodnocení a sebevědomí, narušené sebevnímání) n II. Etiologie-specifičnost faktorů nPopsané kauzální faktory senzitivní, ale ne specifické… souhra faktorů? n nPodmíněnost nPsychosociální (osobnost, události) nBiologická n═> různé psychické poruchy n II. Biologické faktory (cit. dle Platznerová, 2009) nGenetická podmíněnost ?: výskyt v rodinách, u monozygotních dvojčat nOpiátový systém: n? Habituace na zvýš. koncentrace endogenních opiátů v dětství (rekurentní expozice těl./sex. násilí) n? zvýš. potřeba vyšší koncentrace endorfinů pro redukci bolesti n?nestabilita koncentrace endogenních opiátů vedoucí k dysforii) nZávislost na endogenních opioidech (závislost na sebepoškození i bez přítomnosti aktuální psych.krize) nOdchylky v metabolizmu serotoninu (zvýš. pohotovost k impulzivitě a agresivitě) nDopaminový systém n n n n n II. (Bio-) psychosociální faktory nDisharmonie osobnostního vývoje nHraniční typ emočně nestabilní osobnosti nHistriónská porucha osobnosti nDisociální porucha osobnosti nPsychické poruchy nPosttraumatická stresová porucha nPPP nOCD ndisociativní porucha nP. vyvolané užívání psychoaktivních látek, p. kontroly impulzů, BAD, depresivní epizoda, schizofrenie,… n n n II. Funkce sebepoškození nIndividuálně specifické nNejčastěji tyto kategorie: nRegulace afektu: nalezení rovnováhy ve víru rušivých emocí, potvrzení vnitřní bolesti, uspokojení z tělesných prožitků, únik z disociace nebo její navození nKomunikace: nepřímý vliv na druhé, nelze vyjádřit jinak adaptivně nTrest: sebetrestání s odstraněním pocitů viny, znovuprožití traumatu, smlouvání a magické myšlení n n III. Specifika v dětství a adolescenci nSpecifika vývojového období (zejm. v adolescenci) nVýznam vrstevnické skupiny nVětší význam primární rodiny nSpecifika psychopatologie n n═> význam pro diagnostiku a léčbu n III. Adolescence a sebepoškozování I nPsychofyzické zvláštnosti ntělesná proměna, hormonální disbalance nEmoční labilita, senzitivní vztahovačnost, labilní sebehodnocení nFormální operace a hypotetické myšlení nNové kompetence III. Adolescence a sebepoškozování II nVývojový úkol: hledání vlastní identity nOblast postojů, zájmů, zaměření na vzhled, pohlavní identita,… nVymezení se vůči rodině nFáze skupinové identity, fáze vl. identity nZkoušení hranic, experimentování nVZTAH SEBEPOŠKOZOVÁNÍ K PSYCHOFYZICKÝM ZMĚNÁM I VÝVOJOVÝM ÚKOLŮM… n III. Význam vrstevnické skupiny nNápodoba nHledání skupinové identity (různé styly) nKomunikační význam? (volání o pomoc, manipulace, příslušnost ke skupině)… III. Význam primární rodiny nVýznam v etiopatogenezi osobnosti (genetika, vztahy, …reciprocita) nAktuální význam vztahů nKomunikační význam příznaku ? nMotivace pro léčbu (kdo chce, proč,…) nPrávní faktor u nezletilých, odpovědnost rodičů n III. Specifika adolescentní psychopatologie a SP n nDisharmonie osobnostního vývoje, ne porucha osobnosti (osobnostní organizace x akcentace rysů x porucha osobnosti) nNižší odolnost os. struktury vůči zátěži nAkcentace léčby příznaků dané poruchy nKomunikační význam příznaků Vývojový a rodinný kontext příznaků nPříležitost probíhajícího vývoje osobnosti III. Disharmonický vývoj hraniční osobnosti n„raná porucha“-primitivní obranné mechanizmy (splitting, PI, primit.idealizace, popření), možné prchavé psychotic. prožitky nDětství:snížená frustr.tolerance, zvýš. úzkostnost, instabilita, temperamentní, expanzivní nPozději: nestálost ve vztazích, problém s (pohl.) identitou (rozporuplné a neslučitelné představy o sobě) a o světě, poruchy chování nChronické pocity prázdnoty nVymezování se vůči sobě a okolí nČastá sebedestruktivita, riziko suicidálního jednání (cit dle. http//:mala.karolin.sweb.cz) IV. Terapeutické postupy nPorozumění problému nCíle psychoterapie nRůzné přístupy-aplikace nSpecifika nRizika n n IV. Porozumění problému I nPorozumění funkci sebepoškozování nPorozumění jeho významu v rámci: nOsobnosti nVztahů nAktuálně řešených problémů n IV. Porozumění problému II nKdy k SP dochází? nCo předchází, jaký je průběh SP, co následuje? nCo SP přináší? nNechat si ukázat jizvy nKdo o něm ví? Jak na to reaguje? nKdy k němu došlo poprvé? nJak jej/ji to napadlo? nJaká byla představa? nZná někoho, kdo se poškozuje? nJaké formy SP používá a proč? nChce se jej zbavit a proč? (chce to někdo druhý x klient, vzhled, společenská neadekvátnost,…) n n IV. Cíle Psychoterapie nDle motivace, časových a kapacitních možností v rámci PT vztahu nZbavit se příznaku ? (nutná motivace obou) nPomoc ve zvládání aktuálních problémů nPodpora zdravých copingových strategií npro zvládání budoucích problémů nŘešení aktuálních problémů v rámci osobnosti a vztahů (rodina, vrstevníci,..) nSystematická PT zaměřena na optimalizaci osobnosti n IV. Různé přístupy nPsychoterapie nObecné terapeutické postupy napříč směry nRůzná délka PT dle možností a dohody nFarmakoterapie nSpolupráce s psychiatrem nAntidepresiva, stabilizátory nálady, u poruchy osobnosti někdy neuroleptika IV. Principy PT nBezpečné prostředí, strukturovanost, důslednost, akceptace nPro opakovaný kontakt je důležité vytvoření dobré PT aliance ═> nu nezletilých pozor na koalici s rodičem, otázky jeho zahrnutí do PT nReflektovat vlastní pocity ke klientovu SP nNeposilovat SP následnou zvýšenou péčí nLépe ambulantně, Hospitalizace krátkodobá nVycházet z porozumění funkce SP pro kl. n n n IV. Specifika u adolescentů nRole PT jiná než vůči dospělému a dítěti n (respekt k formující se identitě a zodpovědnosti, současně respektovat hranice nezletilosti) n1. úspěchem je zaujmout pro PT nDohodnout pravidla PT, vyjasnit roli rodiče nUvědomovat si význam SP a jeho důsledků v rodinném kontextu, ve vrstevnické skupině a jeho vztahu vývojovým úkolům n IV. Supervize, intervize nPráce výrazně zatěžující nReflektovat svůj vztah ke klientovi (zvýšený pocit odpovědnosti, vyhýbavost, skrytá agrese,…) nSupervize týmu, kt. výrazně zatížen n