Umelecké řemeslo baroka Keramika - fajáns Kamenina Porcelán Sklo Keramika: majolika —► fajáns —► delftská fajáns —► habánská fajáns Porcelán: Míšeň —> Vídeň —► Berlín —> Nymphenburg Slavkov —> Březová Kamenina: wedgwood: Anglie —> Vranov nad Dyjí Sklo: benátské (a jeho nápodoba) —► české a slezské řezané a ryté Fajáns * Italská fajáns = majolika: od 1466 ve Faenze —> druh hrnčířských výrobků s neprůhlednou glazurou —► vytáčeny na hrnčířském kruhu, vypalovány při 1100°C —> po ochlazení glazovány a znovu vypáleny při asi 900°C —> malba: —> před glazováním = barvy vysokého žáru —► na vypálené kusy = muflované barvy (+ vypálení) • Rozšíření italsko majoliky od konce 16. stol. na sever: —► výroba ve Francii, Nizozemí, Švýcarsku, Nemecku i v českých zemích —► v mimoitalských zemích název fajáns (podle Faenzy) -> náhrada drahých kovových předmětů —► hygiena • Výroba manufakturní Holansko, Francie, Německo Fajáns Francie: -> od 17. stol. v Rouenu - pro panovníka a dvůr, podporována ministrem Colbertem; rozkvět za Ludvíka XIV. r —► modrobílá fajáns, jemné chinoiserie, „krajková" ornamentika na okrajích mis a dutých nádob —► rozšířeno do mnoha míst Francie Nemecko: —► fajáns od pozdního středověku - díky Holanďanům Hanau (1661), Frankfurt (1666), Berlín (1678), dále Hamburk, Beyreuth —> nejednotný styl: čínské předlohy, nápodoba italské majoliky, kameninové džbánky na pivo s reliéfy a cínovým víčkem Od 19. století vytlačuje fajáns porcelán a anglická kamenina Delftská fajáns Delftská fajáns: —► keramika z bílé hlíny s bílou glazurou a | kobaltovým dekorem —► dekor figurální, rostlinný —> ložiska jílu, napodobení čínského porcelánu pozdního období dynastie Ming —► stolní soupravy, vázy, vysoké tulipánové vázy, rukojeti příborů, svícny, figurky, obkladačky i podlahové dlaždice Vrchol: 2. pol. 17. století, 30 výroben Úpadek: po napoleonských válkách Habánská fajáns, Holíč • Habánská fajáns: novokřtěnci (habáni -> Haushaben): jihovýchodní Morava a jižní Slovensko -►140 let: od konce 16. do 30. let 18. století —► nádobí, džbány, prolamované mísy na noze (šály) —> dekor: střídmý —► rostlinné motivy, letopočty —> barevnost: modrá, žlutá, zelená, manganová -> po polovine století modrobílá • Holíc: císařská manufaktura založená F. Lotrinským: —> jídelní servisy, čajové a kávové soubory a soubory na čokoládu, užitkové předměty - džbány na pivo, víno, sanitární nádoby; nádoby tvaru zvířat a rostlin, figurální práce —> purpurová růže, chinoiserie, pestré květy Habánská fajáns Podnosy, fajáns, Morava a Slovensko, 1607, 1634 džbánek, Morava, 1618; láhev, Slovensko, 1675 Holičská fajáns Kamenina * Materiál pro výrobu užitkové keramiky i pro venkovní použití —► vlastnosti: trvanlivost, pevnost, malá nasákavost; vysoká teplota vypalování (proces slinování) —> složení: jíl, živec (základem tvrdé kameniny - 1300°C; vápenec (tzv. vápencová kamenina - 1100°C); kaolín • Josiah Wedgwood (1730-1795) —► hrnčíř, výrobce keramiky a majitel továrny —► vysoká kvalita, unikátní glazury, inovace —> dodávky pro Kateřinu II. Velikou, královnu Charlottu —> kamenina bez polevy, s jemným reliéfem —> Queen s ware —> ze žlutavé hmoty —► černé kameninové předměty —► Jasperware (jaspisová keramika) s bílými reliéfy na modrém podkladě Porcelán • Míšeň: 1709, J. B. Bôttger —► zpočátku tajemství výroby —► luxusní zboží, pro běžnou výrobu fsyáns - napodobuje porcelán tvary i malbou —> technika dekorování muflovými barvami: Štrasburk, před 1750 - možnost použít bohatou barevnou paletu • 1. obdobbí: —► tzv. Bôttgerova kamenina (tmavě červená) a Bottgerův porcelán —► plastický dekor dle čínských vzorů • Hôroldt: 1720-1740 —> jemně malované chinoserie • J. J. Kändler: 1731-1775 —> typ porcelánovém plastiky - kopírována v celé Evropě i v 19. stol. - i monumentální plastika • Nejvíce manufaktur ve Francii a Německu Porcelán * Zřizovány kabinety porcelánu - od saskóho kurfiřta Augusta Silného * Vídeň: 1718 —> I. C. Paquier —► chinoiserie černě a zlatě malované —► 1744 zestátněna - figurální plastika * Nemecko: Nymfenburk —> Berlín —► Frankenthal -> Ludwigsburg * Francie: Vincennes (1745) —> Sevres (měkký porcelán) * Anglie: Chelsia -> Derby —► Worcester (tzv. kostní porcelán) * Rusko: Petrohrad (1744, carevna Alžběta) - i figurky mužíků) * Konec 18. stol. - výroba levnější, vytlačil fajáns Konvička, porcelán, mosaz, Míšeň, 1725-1735, období J. Horoldta; talíř, porcelán, Míšeň, kol. 1735 Soubor na kávu a čokoládu, porcelán, Vídeň, 1780-1788; talíř, porcelán, Vídeň, 1750-1755 OHIU Sklo malované emailem: —► z renesance - válcové číše ke slavnostním účelům ! —► výzdoba: erby, orel, výjevy historické, lovecké aj. —► Čechy, německá oblast (severní a severovýchodní Čechy, šumavské a jihočeské sklárny) Sklo malované černým emailem tzv. Schwarzlotem: —► Jan Schapor, Norimberk Sklo řezané: —> Kašper Lehmann - vůdčí osobnost první generace řezačů skla na dvoře Rudolfa II. —► žáci - pokračování v Norimberku —> norimber. poháry s víkem a vysokou nohou s prstencem (pohledy na města, figurální a květinové kompozice) „Český křišťál" (k nerozeznání od horského křišťálu): —► dokonalejší silnostěnné draselnatovápenaté či křídové sklo - přelom 70. a 80. let —► dekor zprvu v ploché matné řezbě Sklo • České sklo: —► precizní práce, dokonalost zejména po 1700 —► srovnatelné jen nejlepší sklo z Durynska, Saska a Braniborska (podíl českých sklářů) —► tvar: poháry na nízké fasetové nožce se zatavenou rubínovou, avanturinovou či kobaltovou spirálou —► nový tvar - loďka ve tvaru lastur, karafy na likéry —► okolo 1700 plná řezba s motivy ornamentálními i figurálními podle grafických předloh (pohledy na města, galantní, lovecké scény, biblické, mytologické výjevy) • Slezsko: —► do 1742 součástí koruny české, specifický druh řezby -jemné fialové zbarvení, řezba do hloubky nebo do výšky —► střediska: hraběcí schaffgotská huť v Peterdorfu („těžká" řezba), lobkovická huť ve Wiesau (hladké tvary) Sklo • Dvojstěnné sklo: -> kolem 1725 —► mezi dvěma skleněnými stěnami rytý zlatý nebo stříbrný plátek, často barevně lazurovaný • Sklo malované černou a zlatou barvou: —► Ignác Preissler, 1710 -1740 v Kunštátu - souvislost s dekorací porcelánu • Mléčné sklo: —► kolem poloviny století —► výzdoba emailovou barvou —► konkurence porcelánu - číše, mísy, láhve, koflíky s miskami, kalamáře, konvice, cukřenky • Většina českého skla -> vývoz (i lustry a rámy zrcadel) • Křišťálové sklo —> přizpůsobení tvarů klasicistním formám -1799 ještě 79 sklářských hutí Číše s víkem, řezané sklo, severní Čechy, kol. 1700; pohár s víkem, Slezsko, 1700; číška, dvojstěnné sklo, české země, kol. 1730; konvička, broušený horský křišťál, Milán nebo střední Evropa, po 1600