Cíl výuky Dělení podle míry obecnosti §  obecné (vzdělávací cíle) §  specifické (výukové cíle) §  konkrétní učební cíle Dělení podle obsahového zaměření §  kognitivní výukové cíle §  afektivní výukové cíle §  psychomotorické výukové cíle Dělení podle obsahového zaměření: Taxonomie Taxonomie vzdělávacích cílů §  Kognitivní (vzdělávací, poznávací) cíle Benjamin S. Bloom §  Afektivní (postojové, hodnotové, výchovné v užším smyslu) cíle - David R. Kratwohl §  Psychomotorické (výcvikové) cíle - R. H. Davea Anderson, Krathwohl, Bloom, 2001 Tvořit   Hodno+t   Analyzovat   Aplikovat   Porozumět   Zapamatovat   Bloomova taxonomie Vyšší   kogni+vní   procesy   Nižší  kogni+vní  procesy   TVOŘIT   HODNOTIT   ANALYZOVAT   APLIKOVAT   POROZUMĚT   ZAPAMATOVAT   Uzavřené  otázky  nižší  kogni+vní   náročnos+   Příklad  z  výzkumu,  hodina  dějepisu.,  8.  tř.  ZŠ       U:  Tak  a  poslední  informace  bude  podle  mě  (ukazuje  na  tabuli,  na  pojem)  a  to  byl   Antonín  Koniáš?  Co  dělal?  Já  jsem  vám  k  tomu  četla  článek.  Co  dělal?  (Kouká  do   třídy.)   Ž  Jana:  (Něco  si  šeptá.)   U:  (Kouká  na  ni.)  No,  řekla  bys  to  Jani?   Ž  Jana:  Re-­‐   U:  No,  re-­‐   Jana:  Rekatolizace.   U:  Rekatolizace  náboženství,  takže  znovu  se  obnovovalo  jaké  náboženství?  (Ges7kuluje   rukama.)  (2  s)  Jaké  jediné  náboženství?  (Matěj  se  hlásí.)  Jaké?  Jediné,   Matěji?   (I  Dan  se  hlásí.)   Ž  Matěj:  Křesťanství.   U:  No,  (plácne  rukama  k  tělu,  hlava  na  stranu)  katolickou  víru.  (Pomalu.)   Uzavřené  otázky  nižší  kogni+vní   náročnos+   Příklad  z  výzkumu,  hodina  dějepisu,  AR  Jiří,  9.  tř.  ZŠ     Opakování  na  začátku  hodiny.     U:  Vzpomenete  si,  kdo  před  cmto  dnem  jednal  v  Berlíně,  ohledně  obsazení   Československa?  Kdo  se  účastnil  jednání  v  Berlíně  15.  a  16.  března  roku  39?   ŽŽ:  Hácha.   U:  Emil  Hácha,  což  byl  náš  kdo?  Davide  (ukáže  na  žáka)   Ž  David:  Prezident.   U:  A  jednal  s  kým,  ze  strany  Německa?   Ž:  S  Hitlerem.   U:  S  Hitlerem.  S  kým  ještě,  kdo  tam  byl?   Ž:  Göring.   U:  Göring  byl  kdo?   ŽŽ:  (nesrozumitelné)   Ž:  Šéf  Luowaffe.   §  Druhá  světová  válka   §  Seznámit  žáky  s  dějinami  druhé  světové   války   §  Vysvětlit  druhou  světovou  válku   Chybně formulované cíle výuky §  Druhá  světová  válka    (Cíl  není  téma)   §  Seznámit  žáky  s  dějinami  druhé  světové   války   §  Vysvětlit  druhou  světovou  válku   Chybně formulované cíle výuky §  Druhá  světová  válka    (Cíl  není  téma)   §  Seznámit  žáky  s  dějinami  druhé  světové   války    (Příliš  obecný  cíl)   §  Vysvětlit  druhou  světovou  válku       Chybně formulované cíle výuky §  Druhá  světová  válka    (Cíl  není  téma)   §  Seznámit  žáky  s  dějinami  druhé  světové   války    (Příliš  obecný  cíl)   §  Vysvětlit  druhou  světovou  válku    (Cíl  se  zaměňuje  s  popisem  činnos7  učitele)       Chybně formulované cíle výuky Shrnuc:  Požadavky  na  cíle  výuky   §  Explicitní  stanovení  cíle  výuky   §  pro  učitele   §  pro  žáky     Příklady   §  Naučit  student  tvoření  a  pravidla  použic  passé   composé  s  pomocným  slovesem  être  (FRJ)   Shrnuc:  Požadavky  na  cíle  výuky   §  Explicitní  stanovení  cíle  výuky   §  pro  učitele   §  pro  žáky   §  Spojit  cíl  vyučované  hodiny  s  kurikulem  ročníku   §  Cíl  rozdělit  na  primární  a  sekundární   §  Cíl  je  možné  rozdělit  dle  obsahu  (kogni+vní,   afek+vní)   §  Pomáhejte  si  stanovením  výkonových  cílů   §  Adekvátní  schopnostem  studentů  (ZNV)   §  Shrnout  splnění  cíle  na  konci  výuky   Formy a metody výuky Cíl  výchovy  a  vzdělávání     Pravým  cílem  výchovy  a  vzdělávání   je  dostat  z  lidí  to  nejlepší.     Mahátma  Gándhí     Doporučuje  se  přihlížet  zejména  k   následujícím  kritériím:     §  cíl  hodiny   §  obsah  učiva   §  věkové  a  individuální  zvláštnos+  studentů   (včetně  složení  třídy)   §  materiální  vybavení  a  organizační  podmínky   Jak si vybrat metodu výuky? Trvání hodiny Aktivní epizoda Pasivní epizoda Celkem minut Počet % z celkové délky času Celkem minut Počet % z celkové délky času 45 min 33 75 % 12 25 % Průměrné aktivní a pasivní epizody v procesu učení Trvání hodiny Aktivní epizoda Pasivní epizoda Celkem minut Počet % z celkové délky času Celkem minut Počet % z celkové délky času 45 min 33 75 % 12 25 % Průměrné aktivní a pasivní epizody v procesu učení Rozložení Aktivní epizoda Pasivní Aktivní epizoda 45 min 1. – 21. 22. – 33. 34. – 45. Trvání hodiny Aktivní epizoda Pasivní epizoda Celkem minut Počet % z celkové délky času Celkem minut Počet % z celkové délky času 90 min 56 62 % 34 38 % Průměrné aktivní a pasivní epizody v procesu učení Rozložení Aktivní epizoda Pasivní Aktivní epizoda 90 min 1. – 28. 29. – 62. 63. – 90. Denní rytmus 90 % 75 % Činnost 50 % 30 % Demonstrace 20 % Audio-visuální 10 % Čtení 5 % Pyramida učení Přednáška Skupinová diskuse Učení druhých 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Jak se toho nejvíce naučíme? 0 200 400 600 800 1000 1200 Čas Učení A  za  jak  dlouho?     Důsledky  pro  výuku   1.  Redukovat  pasivní  učení  (učení  je  výsledkem   přemýšlení)   2.  Interpretovat  texty  se  studenty   3.  Více  koopera+vního  a  skupinového  učení   4.  Více  ak+vit,  které  vyžadují  aplikaci   poznatků   5.  Více  prostoru  pro  dialog  studentů   Důsledky  pro  výuku