71 ratura losi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha, Portál 1994. , J. T.: Using Discussion in Classrooms. Buckingham, Open University Press .-, R.: Teaching Children to Think. Hemel Hempstead, Simon and Schuste stein, R.: Instrumental Enrichment: An Intervention Program for Cognitive iifiability. Glenview, Scott Foresman 1980. z literatura v kapitole 1 (Hadj Moussnvá, 1996). -Augstein, S., Thomas, L.: Learning Conversations. London, Routledge 1991. an, M. et al.: Philosophical Enquiry. New Jersey, Montclair College 1979. áents, M.: Active Talk: The Effective Use of Discussion in Learning. London, ;an Page 1990. ian, K.: The Teacher Effect. Language and Learning, vol. 8, 1991. Článek obsa-e souhrnné závěry z National Oracy Project. 5 Mentální mapování Vytváření mentálních map pomáhá uspořádat myšlení a učení Jak ví každý fotograf, rámeček hledáčku „uspořádává" obrázek v něm zachycený a vytváří zrakové sdělení tam, kde bychom bez rámečku viděli jen změť. A jak ví každý stavitel, rám stavby uchovává její celistvost. Obě metafory osvětlují klíčový rys rámce myšlení. Uchovává a uspořádává myšlení, avšak sám myšlením není. Je to vodítko, nikoli podrobný předpis. David Perkins Když si uděláte mapu, pomůže vám to přemýšlet o tom, co víte a co nevíte. Jedenáctiletý žák ratura v češtině isová, M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál 1995. ohlavý, J., Mareš, J.: Komunikace ve škole. Brno, MU 1995. y, G.: Moderní vyučováni. Praha, Portál 1996. srman, M.: 101 metod pro aktivní vyučování. Praha, Portál 1997. otskij, L. S.: Myšlení a řeč. Praha, SPN 1971. otskij, L. S.: Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha, SPN 1976. tgenstein, L.: Tractatus Logico-Philosophicus. Praha, Svoboda - Libertas/ Oikú- 3né 1993. Mapa je užitečným průvodcem pro orientaci, kde jsme a kam se chceme dostat. Mapa je užitečná zeměpisná pomůcka. Je to způsob, jak si své myšlení o prostoru a našem místě v něm zviditelnit; ukazuje nám vztahy mezi různými místy. Nosíme v sobě mnoho myšlenkových map, které nám pomáhají nacházet cestu místy, která známe, i místy, kde jsme nikdy nebyli. Mapy mohou být obrazové nebo vytvořené ze symbolů (tištěné mapy jsou obvykle obrazové a symbolické zároveň). Mapy se také mohou skládat ze slov, myšlenek a pojmů. Takové mapy můžeme nazvat mentálními mapami; mohou být mocnými nástroji učení. Mentální mapy jsou označovány rozmanitými názvy: pojmové mapy, kognitivní mapy, sémantické mapy, vědomostní mapy, slovní předivo, pavučina, síťové znázornění, trsové nebo hnízdové či shlukové uspořádání, mapy mysli, myšlenkové spojnice, větvené myšlenky, strukturované přehledy či grafické znázornění. Všechny postupy, které znázorňují myšlení nějakým zobrazením, můžeme nazvat mentálními mapami. Mentální mapy jsou pokusem vizuálně znázornit vzájemné vztahy myšlenek či pojmů. Někdy bývají nazývány pojmovými mapami, protože stanovení klíčových slov a pojmů nám pak usnadňuje další užívání řeči - nejen k zapisování poznámek při vyučování, nýbrž i při myšlení, při učení a při pamatování. Paměť je především procesem vytváření vazeb, spojů a asociací mezi novou informací a již existujícími strukturami znalostí. Paměť závisí značnou měrou na klíčových slovech a klíčových pojmech, které - jsou-li správně zapamatovány - se převádějí z krátkodobé paměti do paměti dlouhodobé. Propojováním informace s již existujícími sítěmi znalostí dospíváme k novým formám porozumění. Pokud nedokážeme rozpoznat klíčová slova a pojmy a nevytvořili 72 jsme si struktury chápání, pak jsou naše porozumění a naše paměť útržkovité - nepochopili jsme věci, nevytvořili jsme si užitečnou mapu. V určitém smyslu je veškeré naše poznání útržkovité a naše porozumění dílčí. Jako na mapách světa z patnáctého století mohou být i v našem chápání rozsáhlé oblasti nepoznaného a nepochopeného. Je zde však určitá „terra firma", určitý pevný základ pro naše poznání. To můžeme dokázat zviditelněním svého myšlení prostřednictvím slov, čísel, vyobrazení atd. a zmapováním výrazů odpovídajícím pojmům. Proč výrazů, a nikoli vět? Zvykli jsme si na mluvení a psaní ve větách natolik, že je pro nás snadné předpokládat, že struktura věty je nejlepším způsobem, jak se slovním vyjádřením a myšlenkám naučit a zapamatovat si je. Když si však nějakou informaci vybavujeme, zřídkakdy přitom postupujeme doslovně, slovo od slova; „nečteme" z paměti znovu všechno, čemu jsme se naučili. To by byl velice zdlouhavý a náročný postup. Bylo by to jako muset se neustále učit divadelním rolím zpaměti a pamatovat si je. Dokážeme si vybavit tolik vzpomínek jen proto, že si k tomu potřebujeme vzpomenout pouze na klíčové myšlenky, slova nebo představy. To, co si pamatujeme, dokážeme z nich pak už zrekonstruovat. Když lidé vyprávějí nějaký příběh, událost nebo myšlenku, obvykle si vybavují jen klíčové prvky a vplétají je do nového výtvoru. Výjimku z toho představuje učení se specifickým textům, jak tomu bývá při vyprávění vtipů - i když také zde často paměť spoléhá jen na klíčové výroky a představy a jinak se celý příběh při vyprávění také obměňuje. Proto jsou klepy a pomluvy (a mnoho dalších způsobů získávání novinek) často v podrobnostech nespolehlivé. Paměť je výběrová a epizodická. To si můžeme ověřit u dětí pomocí paměťových her. 73 UKOL 20 Paměťové hry Dále uvedené hry mohou sloužit jako podnět ke zkoumání i k přemýšlení o tom, jak funguje paměť. Tichá pošta 1. Rozmístěte děti jedno vedle druhého, třeba v kruhu nebo v řadě. 2. Zašeptejte prvnímu dítěti do ucha nějakou zprávu tak, aby to ostatní děti neslyšely. 3. Každé dítě pak stejným způsobem předá zprávu, kterou slyšelo, dále, až se dostane od prvního dítěte k poslednímu. 4. Porovnejte zprávu, která byla „na vstupu", se zprávou, která pak na konci řady „vystoupila". 5. Vyzkoušejte si tak různě složité zprávy. 6. Hovořte o tom, proč se nejspíš zpráva při opakování pozměnila. Tajné vyprávění 1. Vyjděte s jedním dítětem z místnosti a povězte mu nějaký příběh. 2. Pak vyjde z místnosti druhé dítě, aby si tento příběh vyposlechlo od prvního dítěte. 3. První dítě se vrátí. Ven vyjde třetí dítě, aby si vyposlechlo příběh od druhého dítěte. 4. Pak se vrátí druhé dítě, ven jde čtvrté a tak dále. 5. Po stanoveném počtu vystřídání, když je poslední dítě ještě mimo místnost, povězte všem původní verzi příběhu. Pak pozvěte poslední dítě dovnitř a nechte je povědět poslední verzi, v níž příběh slyšelo ono. 6. Porovnejte tyto verze a diskutujte. Myslíte, že jsou nějaké způsoby, které by vám pomohly lépe a více si zapamatovat? Svět je plný nesčetných předmětů a prožitků. Uspořádáváme si svět tím, že převádíme své vjemy (to, co vidíme, slyšíme, cítíme atd.) na pojmy (slova a myšlenky). V tom nám velice pomáhá, když si sdělujeme své prožitky a myšlenky s ostatními. Pojem je myšlenka, která vnáší řád; je to abstrakce, která spojuje řadu faktů a pokouší se vysvětlit je tím, že je pořádá do kategorií nebo tříd. Pojmy nám pomáhají třídit a uspořádat myšlenky a prožitky; poskytují nám označení, která těmto uskupením myšlenek dáváme. Například přírodovědecká taxonomie (soustava kategorií) užívá pojmů jako třída, řád, rod a druh k uspořádání našeho myšlení o tvorech, které na naší planetě rozlišujeme. Pojmy shrnují určité skutečnosti tak, abychom mohli stanovit odlišnosti a vztahy mezi jevy. Vyjadřují vzorce podobností a odlišností, které nám uspořádávají a pomáhají vysvětlit zkušenost. Jsou to výtvory lidské mysli, které nám umožňují rozumět zkušenosti a učit se z ní. Pojmyjsou označení, která dáváme myšlenkám. Mohou být jednoduché, jako třeba pes a kočka, nebo mohou mít složitě vrstvený význam, jako třeba demokracie a revoluce. Abychom pojmu dobře rozuměli, nestačí mít jen slovníkovou nebo učebnicovou definici. Mnohé pojmy mají řadu různých definic, které pomáhají vysvětlit různé aspekty významu myšlenek v daném slovu obsažených. Další klíčovou stránkou porozumění určitému pojmu je schopnost poznat, co je a co není jeho konkrétním příkladem. Dovední učitelé kombinují tyto dva postupy - poskytnutí vysvětlení a příkladů - s třetím: pomáhají dítěti získat komunikativní porozumění pojmu (viz obr. 5.1). Vyšší, korové struktury mozku (pojmy) Nižší, limbické struktury mozku; (vnímání) Primární uvědomění Myšlení vyššího řádu Percepční třídění (vnímání) Pojmové třídění (reflexe) Komunikativní porozumění (vyjádření) UČENI Obr. 5.1 Pojmové chápání (podle G. Edelmana) 74 Vysvětlování je důležité, protože děti často jen neúplně chápou, co dospělí míní, když něco označují. Příklady jsou důležité, protože děti užívají pojmů často nesprávně, jako třeba malé dítě, které říká husám a labutím „kachny", protože se tvarem kachnám podobají. Ale ani po pečlivém vysvětlení a poskytnutí příkladů nevíme, zda si dítě pojem zabudovalo (asimilovalo) do širšího rámce svého poznání světa, dokud je nepožádáme, aby znázornilo nebo vyjádřilo své pochopení pojmu navenek. Jedním ze způsobů, jak znázornit a vyjádřit své chápání pojmů, je vytvořit myšlenkovou (pojmovou) mapu. Mezi dětmi jsou velké rozdíly v tom, jak chápou určitý pojem. Co znamená pojem barvy nebo čísla pro tříleté, je značně odlišné od toho, co to znamená pro desetileté. Učitelka v mateřské škole může říci, že dítě „zná barvy", když například pozná zelenou. Starší dítě bude mít mnohem širší porozumění, co to i e zelená; bude třeba vědět, že ji lze udělat ze žluté a modré, a také zná mnohem více případů „zelenosti". Může i vědět, že „zelený" je také abstraktní pojem, který souvisí s problematikou ochrany životního prostředí („strana Zelených"). . Ukažte a proberte s dětmi, jak se dá vytvořit vědomostní mapa; třeba tak, že nalepíte lístky na čtvrtku, nebo že je necháte volně v kartotéce, aby žáci mohli experimentovat s různými způsoby uspořádání mapy a mohli do této sbírky přidávat další lístky se zapsanými poznatky. Hrafická znázornění )ěti by se měly seznámit s různými způsoby, jak uspořádávat informaci grafické podobě. Získají-li zkušenost s různými způsoby mapování infor-íace, získají tím nejen prostředky, jak zpracovávat informaci pro lepší orozumění, ale také budou moci uplatňovat svůj oblíbený způsob při vytváření íyšlenkových map. Výzkumy ukazují, že neexistuje žádný obecně nejlepší působ, ani žádný způsob, který by vyhovoval všem lidem. Někteří dávají řednost lineárnímu uspořádání, druzí geometrickým tvarům, jiní ještě volněji /tvářeným organickým strukturám. To velice souvisí s individuálním stylem čení i se zkušeností žáka. Jaké způsoby organizace svých myšlenek jste /zkoušeli? Který vám nejvíce vyhovuje? Grafická znázornění a jiné formy mentálního mapování mohou být dobrým rostředkem pro kooperativní učení a mohou mnoha způsoby zapojit žáky do >olečného zpracovávání informace a myšlenek. celek < r část část část část „Pavouk" či „pavučina" Vztahy celek - části Sled kroků Řazení Propojení Množinové uskupení (Vennův diagram) Řetězec Obr. 5.4 Některá grafická znázornění soby, jak mohou grafická znázornění pomáhat žákům: užít mentální mapování jako skupinovou činnost k vytvoření společného vztažného rámce pro myšlení; uplatnit mentální mapu jako hmatatelný výsledek skupinové diskuse. tální mapování žákům pomůže, aby si více zapamatovali a aby lépe covali informace „vyššího řádu". Také jim však poskytne příležitost ke sní a spolupráci při uvažování, což může být podnětné i příjemné. Užití tálních map může žáky naučit, jak své myšlení ztvárňovat, řídit a vy-ovat. Jak to řeklo jedno dítě: „Rád vidím to, co si myslím, a rád vidím, co yslí ostatní." Jiné připojilo: „Je lehčí ukázat, co si myslíte, než říci, co si lite." Třetí řeklo: „Dává to příležitost vidět, co jste si mysleli, a pak o tom m přemýšlet." Ať budou děti chtít jít kamkoli nebo ať budou potřebovat cit se čemukoli, umění vytvořit si mapu jim pomůže najít vlastní cestu. 'nutí itální mapování může být mocnou pomůckou pro paměť, pro porozumění 0 vytváření pojmů. Pojmy jsou myšlenky, které nám uspořádávají svět tak, :hom mu rozuměli. Dítě se učí tak, že si pořádá informace a myšlenky do ců a struktur svého chápání. Grafická znázornění a jiné strategie mentál- 1 mapování pomáhají žákům vyjadřovat své myšlení v názorné podobě, lycovat vztahy mezi poznatky a pojmy a připojovat nové poznatky k dosa-lím vědomostem. Mapování může mít řadu podob a lze jej využívat pro aoru učení v mnoha situacích. Mentální mapování se také může stát Imětem skupinové diskuse a prostředkem usnadňujícím učení spoluprací. eratura íbel, D.: Educational Psychology: A Cognitive View. New York, Holt, Rinehart Winston 1968. m, T.: The Mind Map Book. New York, Plume 1996. in, T.: Use Both Sides of Your Brain. New York, Dutton/Plume 1991. ke, J.: Patterns of Thinking: Integrating Learning Skills in Content Teaching. ston, Allyn and Bacon 1990. ak, J. D., Gowin, D. B.: Learning How to Learn. Cambridge, Cambridge dversity Press 1984. tra, R.: Semantic Mapping: A Thinking Strategy for Improved Reading and iting Development. Teaching Thinking and Problem Solving, vol. 12, no. 1. Usdale, Lawrence Erlbaum Associates 1990. 87 6 Divergentní myšlení Tvořivé myšlení pomáhá dětem, aby si k učivu nalezly osobní přístup: poznatky se tak stanou „jejich vlastnictvím" Pro toho, kdo svým pružným a energickým myšlením drží krok se sluncem, je den věčným ránem. Henry Thoreau Nejlíp se učím, když se učím po svém. Devítileté dítě Třída malých dětí se učila o tom, jak je důležitá zubní hygiena, a o riziku, že by v pozdějším věku mohly potřebovat zubní náhradu. Jedno dítě odpovědělo: „Moje babička nepotřebuje falešné zuby." „A víš proč?" zeptal se učitel. „Ano," řeklo dítě, „už je mrtvá." Tvořiví jsme tehdy, když se umíme podívat na věci z nového hlediska. Einstein, který byl přesvědčen, že klíčem k učení je pružné myšlení, řekl: „Klást nové otázky, nacházet nové problémy, přistupovat ke starým problémům z nového úhlu vyžaduje tvůrčí představivost a přináší to opravdový pokrok." Podle Piageta „pochopit znamená vynalézt". Osvojujeme si znalosti tak, že je „rekonstruujeme tvůrčí činností mysli". Oliver Wendell Holmes řekl: „Je-li mysl jednou rozšířena novou myšlenkou, nikdy se už nevrátí do svých původních rozměrů." Každé učení, které není zcela rutinní, vyžaduje tvořivost. Pokud žák nezná určitou oblast studia zcela, potřebuje tvořivost k tomu, aby získal, přizpůsobil si a uplatnil porozumění, které je jen dílčí nebo neúplné. Jakmile je poznání úplné, nepotřebujeme je dále propracovávat, není už třeba věci promýšlet. Pojmout nové vědomosti, rozvíjet nové myšlenky nebo objevovat řešení nových problémů vyžaduje tvůrčí myšlení. Tvůrčí čili divergentní myšlení nabízí příležitost, jak objevit v každé situaci více, než je běžné. Jedním z důvodů, proč je tvořivost při učení potřebná, je to, že inteligence sama o sobě k uplatnění učebního potenciálu nestačí. Inteligentní lidé nemusí být v myšlení a učení nutně úspěšní. Mohou se chytit do toho, co Edward de Bono nazývá „pastí inteligence" - činit ukvapené soudy a překotné závěry, aniž by si udělali čas na přemýšlení a na prozkoumání alternativ. Mohou se tak připravit o příležitost k tomu, aby lépe mysleli a více se naučili. Tato impul-zivnost čili sklon k předčasnému vyslovování konečných soudů je znakem neprospívajících dětí na všech úrovních rozumových schopností. De Bono