Souhrnné informace k předmětu Online vzdělávání: MOOC Struktura předmětu: 1) Výběr kurzu, schválení a zahájení studia. - pokyny níže. Tento semestr je vzhledem k nabídce zaměřen více technicky, na datovou analýzu a mgmt, výjimečně jsou zde kurzy zaměřené na inovace, gamifikaci nebo business. 2) Probíhající semináře v průběhu semestru (5 setkání na bázi dobrovolnosti). - na přednáškách/seminářích se budeme více zabývat tím, co je to MOOC, jaké jsou trendy ve světě, jak jej úspěšně studovat a navrhovat, jak je možné je využít ve formálním vzdělávání apod. Témata budou z velké části ovlivněna zájmem studentů, cílem seminářů je však studentům maximálně pomoci k tomu, aby úspěšně zvládli analýzu a evaluaci vlastního MOOC. Termíny seminářů 18. 3. 18:00 - 20:00 Seminární učebna KISK 1. 4. 18:00 - 20:00 Seminární učebna KISK 15. 4. 18:30 – 20:00 Seminární učebna KISK 29. 4. 18:00 - 20:00 Seminární učebna KISK 6.5. 18:00 - 20:00 Seminární učebna KISK 3) Vypracování analýzy a evaluace MOOC. - Cílem analýzy je to, aby se studenti seznámili se strukturou a procesy, které MOOC tvoří, dokázali identifikovat silné a slabé stránky kurzu, navrhnout zlepšení a poskytnout hodnocení MOOC jako vzdělávacímu produktu a procesu. Zadání analýzy: Rozsah: min. 5 ns Doporučená osnova: 1) Základní info o kurzu 2) Dekonstrukce a analýza částí kurzu - rozložení kurzu na části a jejich analýza (klíčová část, aspoň 60% rozsahu práce) Využijte principu dekonstrukce. Zjistíte, že MOOC se většinou skládá z několika velkých částí a ty pak z dílčích menších. Jak se na tyto části budete dívat a klasifikovat je, je zcela na vás. Můžete na to jít třeba tak, že si řeknete, že každý MOOC má nějaké prvky technické (algoritmy pro hledání ve fórech či funkčnost videopřehrávače), pedagogické (např. úkoly nebo peer review), sociální (např. interakce s ostatními) a třeba uživatelské (úroveň UI). Klidně si najděte vlastní způsob, jak MOOC rozložíte na části, které budete analyzovat. Pokud se chcete zaměřit pouze na vybrané části - např. analyzovat sociální interakce v rámci kurzu, máte zelenou. V takovém případě ale musíte jít více do hloubky. 3) Shrnutí a doporučení 3A) silné a slabé stránky kurzu a osobní hodnocení 3B) akčně orientovaná doporučení - návrhy řešení identifikovaných problémů v bodě 2 Obecné pokyny k vypracování Snažte se odevzdat strukturovanou analytickou zprávu, nikoliv esej. Snažte se o srozumitelný výstup, který shrne, co jste v kurzu zjistili a představí vaše kreativní návrhy na jeh zlepšení. Hledejte příklady dobré praxe a zdroje, které podpoří vaše závěry. PS. Když to napíšete v angličtině, můžete to pak poslat organizátorům kurzu a třeba se s nimi seznámit. 4) Ukončení kurzu certifikátem, vypracování, publikace a představení prezentace jako výstupů z kurzu v jeho závěru. - vrcholem předmětu je závěrečná prezentace, kde představíte svůj kurz, jak probíhal, jak a čím vás obohatil a jaké jsou závěry vaší analýzy. Prezentaci pak umístíte na Slideshare svůj nebo KISKu, aby se poznatky šířily dále do světa. Předpokládaný termín je koncem května. Výběr kurzu: V tabulce se zapište ke kurzu nebo mi napište svůj vlastní výběr ke schválení – vše podle pokynů níže. Pokyny: 1 kurz max. 2 lidi. Když nenajdete nic, co by vás zajímalo, vybrat si můžete kurz z platforem Udacity, Edx, Coursera, výjimečně FutureLearn, iversity a další MOOC platformy. Kurz by měl ideálně trvat 7 a víc týdnů (výjimka u náročnějších kurzů) a měl by mít vazbu k oboru nebo musíte jinak vysvětlit důležitost pro váš individuální rozvoj. Výběr je třeba ohlásit do konce února (v případě jiného kurzu než je v tabulce uvedený), jinak se pište do tabulky. U kurzů v tabulce rozhoduje rychlost zápisu. Podmínky ukončení: 1) předložení certifikátu o absolvování kurzu, 2) zpracování analytické a evaluační zprávy o MOOC, 3) zpracování a publikace závěrečné prezentace, která bude shrnovat výsledky práce v rámci předmětu (vlastní vzdělávání + analýzu). Zdroje a další informace Kdykoliv mě kontaktujte na frantisek.dalecky@gmail.com. Doporučené čtení a zdroje: 1. YUAN, Li, Stephen POWELL a Bill OLIVIER. : Beyond MOOCs: Sustainable Online Learning in Institutions. 21/01/2014. Dostupné z: http://publications.cetis.ac.uk/wp- content/uploads/2014/01/Beyond-MOOCs-Sustainable-Online-Learning-in-Institutions.pdf. 2. http://moocs.com/ 3. http://spomocnik.rvp.cz/keyword/MOOC/ 4. http://hackeducation.com/ 5. Jak dokončit MOOC http://www.businessinsider.com/how-to-successfully-complete-a-mooc- 2013-10 6. Jak nebýt MOOC odpadlíkem http://www.mimoskolu.cz/nebudte-mooc-odpadlikem/