VÝUKA  A  TESTOVÁNÍ   POSLECHU   Linda  Doleží   ČJCJ  II   POSLECH   •  Zanedbávaná  oblast   •  Změna  s  komunika@vní  metodou   •  Poznatky  z  lingvis@ky  a  kogni@vních  věd   PAMĚŤ   •  “boKleneck  of  a  limited-­‐capacity  working   memory”  (Graesser,  BriKon,  1996,  str.  349)   •  Andersonův  model  percepce,  zpracování,   členění  a  u@lizace  (1995)   •  Konekcionismus  –  šíření  ak@vace   propojených  neurálních  síf  (Abrahamsen,   1991)   •  1.  Aby  bylo  zvukové  zpracování  informace   možné,  poslouchající  musí  nasměrovat  svoji   pozornost  na  input  a  musí  proběhnout   částečné  dekódování  a  analýza  signálu   •  2.  Nová  informace  je  zpracována  ve  světle   informací  starých,  získaných  z  dlouhodobé   pamě@   •  3.  Schopnost  zpracovat  řeč  dobře  závisí  na   množství  lingvis@cké  informace  a  na  rychlos@     •  Komunikace  tváří  v  tvář  –  gesta,  neverbální  a   kulturě  podmíněné  záležitos@   •  Pragma@ka   •  Nervozita   PŘÍSTUPY   •  BoKom-­‐up  –  vnímání  zvuků  a  slov  v  proudu   řeči  /  segmentace   •  Top-­‐down  –  rozvíjí  studentovy   metakogni@vní  znalos@  o  poslechu  (znalos@   jednotlivce,  znalos@  poslechových  úloh,   znalost  strategie)   LITERATURA   •  Anderson,  J.  R.  (1995):  Cogni&ve  psychology  and  its  implica&ons.   Freeman,  New  York.   •  Graesser,  A.  C.,  BriKon,  B.  K.  (1996):  Five  metaphors  for  text   understanding.  In:  BriKon,  B.  K.,  Graesser,  A.  C.  (Eds.):  Models  of   understanding  text.  Lawrence  Erlbaum,  Hillsdale,  New  Jersey.   •  Romaševská,  K.  (2011):  Jak  překonat  výslovnostní  problémy,  aneb   o  významu  poslechu  ve  výuce  češ@ny  pro  cizince  zejména  ve   skupinách  rusky  hovořících  studentů.  In:  Hajíčková,  Z.  (Ed.):   Sborník  AUČCJ.  Akropolis,  Praha.   •  Vandergrix,  L.,  Goh,  Ch.  (2011):  Teaching  and  Tes@ng  Listening   Comprehension.  In:  Long,  M.  H.,  Doughty,  C.  J.  (Eds.):  The   Handbook  of  Language  Teaching.  Blackwell,  Oxford.