PRÁCE S CHYBOU Čeština jako cizí jazyk II Mg. Linda Doleží, Ph.D. HÁNKOVÁ, (2011) ¢  Chyba jako indikátor učení ¢  Obsese chybou – opravovat nebo vyučovat? ¢  Nepřiměřená míra opravování – kontraproduktivní? ¢  Co přesně je chyba? ¢  Co přesně je výkonová norma? ¢  Pracujeme s psaným nebo mluveným textem? ¢  Spisovná čeština? ¢  Co je cílem výuky? ¢  Developmental error (viz dítě a anglické go – goed – went) ¢  Overgeneralisation ¢  False analogy ¢  Intralingual / interlingual errors ¢  Incomplete learning ¢  Overlearning ¢  Material / teacher induced errors TYPY CHYB ¢  Fonologická ¢  Lexikální ¢  Gramatická ¢  Stylistická ¢  Ortografická ¢  Pragmatická ¢  Receptivní ¢  Kombinace PŘÍKLADY ¢  O víkendu budu jít kino. ¢  Už jsem posral ten e-mail. ¢  Opravovat / neopravovat? -  Téma hodiny -  Osobnost studenta -  Struktura hodiny 4 KROKY V PRÁCI S CHYBOU (KULIČ, 1971) ¢  1. detekce ¢  2. identifikace ¢  3. interpretace ¢  4. korekce ¢  Systém kódů? ¢  S – spelling ¢  Wo – word order ¢  T – tense ¢  G – grammar ¢  F – too formal ŽÁKOVSKÝ KORPUS CZESL (ŠTINDLOVÁ, PETKEVIČ, 2011) POUŽITÁ LITERATURA ¢  Děžínský, M. (2013): Práce s chybou na pozadí učebních stereotypů. In: Kol. autorů: Metodický poradník učitele cizího jazyka. UJEP, Ústí nad Labem. ¢  Hánková, D. (2011): Práce s chybou v ústním a písemném projevu studentů češtiny jako cizího jazyka. In: Hajíčková, Z. (Ed.): Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ). Akropolis, Praha. ¢  Kulič, V. (1971): Chyba a učení. Funkce chybného výkonu v učení a v jeho řízení. SPN, Praha. ¢  Ondráková, J. (2013): Chyba jako součást výuky cizích jazyků. In: Kol. autorů: Metodický poradník učitele cizího jazyka. UJEP, Ústí nad Labem. ¢  Petkevič, V., Štindlová, B. (2011): Chybová anotace žákovského korpusu CzeSl. In: Hajíčková, Z. (Ed.): Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ). Akropolis, Praha.