DPS003 Obecná a alternativní didaktika Jarní semestr 2015 Učebna B2.43 (Arna Nováka 1) Vyučující: členové Ústavu pedagogických věd FF MU Garant předmětu: Mgr. Kateřina Trnková, Ph. D. Kurz je organizován do dvou seminárních skupin. Výuka první seminární skupiny probíhá v dopoledních hodinách (8,20 – 11,35 h) a výuka druhé seminární skupiny v odpoledních hodinách (12,30 – 15,45 h) vždy v termínech vypsaných v rozvrhu. Součástí výuky budou dvě praktické dílny zaměřené na vybrané výukové metody používané v rámci specifických didaktických přístupů (Čtení a psaní ke kritickému myšlení a Dramatická výchova). Témata kurzu 1. Didaktika, teoretická východiska didaktiky (výuka) 2. Modely výuky a vybrané didaktické teorie (výuka) 3. Didaktické cíle: typologie cílů, funkce cílů, práce s cíli ve výuce (výuka) 4. Učivo: struktura, analýza učiva, učební úlohy 5. Metody a organizační formy výuky (výuka) 6. Didaktické prostředky výuky 7. Hodnocení a klasifikace 8. Příprava učitele na výuku (výuka) 9. Řízení výuky a kázně Podmínky pro absolvování kurzu  Písemná zkouška vycházející ze studijní literatury. Hodnocení: A (100-94 bodů), B (93-87 bodů), C (86-80 bodů), D (79-73 bodů), E (72-66 bodů), F (méně než 66 bodů)  Povinná docházka (účast na dvou výukových půldnech ze tří) Literatura studijní (ke zkoušce) Kalhous, Zdeněk, Obst, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178- 253-X. Kapitoly z povinné literatury (13) 1. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele 7. Pedagogickopsychologická diagnostika a evaluace 9. Didaktické zásady 10. Výukové cíle a jejich taxonomie 11. Organizační formy výuky 12. Výukové metody 13. Učební úlohy ve výuce 14. Materiální didaktické prostředky 15. Význam jednotlivých faktorů ve výuce 16. Projektování výuky 17. Realizace výuky 18. Kázeň ve výuce 19. Hodnocení výsledků výuky (čísla označují kapitoly z knihy)