Seminář Ekfrasis 2015 – harmonogram, program výuky, referáty 17. 2. Ekfrasis – úvodní hodina, referáty 24. 2. Definice ekfrasis, řecké a římské literární vzory Homér – Ílias (popis štítu) Vergilius, Aeneis (popis štítu) Apollónios Rhodský – Argonautika popis plášťě, jenž Iásonovi hotovila Pallas Athéna Catullus, Carmen 64, Svatba Pélea a Thetidy Pausániás – popis maleb v Pestrém sloupořadí v Athénách, Apollónova trůnu v Amyklách, slavné Diovy sochy v Olympii a Kypselovy truhly v Héřině chrámu. Lukiános ze Samosat – Nevěřte lehkomyslně pomluvě (popis obrazu, jemuž se dostalo odezvy v renesančním umění např. (Botticelli, Uffizi; Mantegna, Dürer- Albertina). Plinius- Kapitoly o přírodě, XV (původ a historie malby) 3.3. Filostratos Starší Eikones (Imagines) a. Referát: M. Mešhlová, Slovo a obraz: popisy obrazů Filostratem starším (dipl. práce 2007). K. Lehmann-Hartleben, The Imagines of the Elder Philostratos, in: The Art Bulletin 23, 1, 1941, s. 16-44. *O. Schönberger, Die „Bilder“ des Philostratos, in: G. Boehm- H. Pfotenhauer (vyd.), Beschreibungskunst-Kunstbeschreibung. Ekphrasis von der Antike bis zur Gegenwart, München 1995, s. 157-175. K. Thein, Filostratos Starší a zrození dějin umění z ducha ekfrasis, in: Pictura verba cupit, (Sborník příspěvků pro L. Konečného, ed. B. Bukovinská – L. Slavíček, Praha 2006), s. 23-29. b. Rozbor textu Filostratos, Narkisos 10.3. Užití Filostratova textu v antice? Mozaika z Palestriny/Preneste (Mozaika Barberiniů) Popis lokality Praeneste; Santuario della Fortuna Primigena a. Referát: J. F. Moffitt, The Palestrina Mosaic with a „Niel Scene“: Philostratus and Ekphrasis; Ptolemy and Chorographia, in: Zeitschrift für Kunstgeschichte 60, 1997, s. 227-247. b. Rozbor textu Filostratos, Nil 17. 3. Ekfrasis ve středověku: Tapisérie z Bayeux Dramatis personae Vítězství Normanů u Hastings a. Referát: Ch. Grevett, Hastings 1066. Pád anglosaské Anglie, Praha 2008. R. M. Koch, Sacred Threads: The Bayeux Tapestry as a Religious Object (http://peregrinations.kenyon.edu/vol2_3/current/fb6.pdf) *S. A. Brown, The Bayeux tapestry b. Animovaná verze s anglickými nápisy http://www.youtube.com/watch?feature=iv&annotation_id=annotation_559561&v=LtGoBZ4D4_E&src_vid=bDaB- NNyM8o Der Wandteppich von Bayeux, Gesamtwiedergabe 24. 3. Ekfrasis ve středověku: Suger ze Saint-Denis – popisy uměleckých a liturgických předmětů a. referát: I. Evann, Die Adler Vase des Sugerius, in: Pantheon 19, 1932, s. 221-223. G. T. Beech, The Eleanor of Aqutaine Vase, William IX of Aquitaine, and Muslim Spain, in: Gesta 32, 1993, s. 3-10. P. Verdier, The Chalice of Abbot Suger, in: Studies in the History of Art 24, 1990, s. 9-29. E. Foley, The Treasury of St.Denis according to the Inventory of 1234, in: Revue Bénédictine, 105, 1995, s. 167-199. b. text: *Suger, Spisy o Saint-Denis, Praha 2006, zejm. s. 345-353. 31. 3. Filostratos Starší – druhý život v renesanci a. na dvoře Matyáše Korvína v Pešti Iluminovaný rukopis Filostratova textu pro M. Korvína (Budapešť, Národní knihovna) http://www.corvina.oszk.hu/corvinas-html/philostratus.html 7. 4. Apelles – Nevěřte lehkomyslně pomluvě: druhý život a. referát: recepce – Alberti, Botticelli recepce –Mantegna, Raphael *D. Cast, The Calumny of Apelles b. Lukiános ze Samosat – Nevěřte lehkomyslně pomluvě 14. 4. Studiolo Alfonsa I. d’Este ve Ferraře Alfonso d’Este a ferrarský dvůr a. referát M. Koortbojian- R. Webb, Isabella d’ Este Philostratos, in: Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 56, 1993, s. 260-267. D. Goodgal, The Camerino of Alfonso I. d’Este, in: Art history 1/2, 1978, s. 162-180. *Michaela J. Marek: Ekphrasis und Herrscheralegorie (Antike Bildbeschreibungen im Werk Tizians und Leonardos), Worms: Wernersche Verlagsgesellschaft, 1985, str. 38-74. b. text Filostratos – Lidé z Andru; Oslava Venuše 21.4. Leonardo da Vinci „Quos ego“ – Vergilius jako inspirační zdroj a. referát: *Michaela J. Marek: Ekphrasis und Herrscheralegorie (Antike Bildbeschreibungen im Werk Tizians und Leonardos), str. 75-104. b. text Vergilius – Aeneis 28.4. Interpretace Rafaelovy Stanza della Segnatura (Vatikán) Vasari (Le vite dei piu eccelenti pittori, scultori e architettori) a. referát: S. Leontief Alpers, Ekphrasis and Aesthetic Attitudes in Vasari’s Lives, in: Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 23, 1960, s. 190-215 (v nj * Ekphrasis und Kunstanschauung in Vasaris Viten, in: G. Boehm-H. Pfotenhauer (vyd.), Beschreibungskunst-Kunstbeschreibung: Ekphrasis von der Antike bis zur Gegenwart, Würzburg 1993, str. 217-253) *M. Winner, Ekphrasis bei Vasari, in: G. Boehm-H. Pfotenhauer (vyd.), Beschreibungskunst-Kunstbeschreibung: Ekphrasis von der Antike bis zur Gegenwart, Würzburg 1993, str. 259-277. b. text *G. Vasari: Životy nejvýznačnějšícch malířů, sochařů a architektů, sv. II. (Život malíře a architekta Raffaela z Urbina, s. 95-100) 5. 5. Karel Škréta – Hra o jablko, inspirace Filostratem? Škrétův italský pobyt, možné vlivy a. referát: L. Konečný, Hra o jablko: Karel Škréta a Filostratos, in: Opuscula historiae artium, F 46, 2002, s. 7-23. b: text Filostratos- Oslava Venuše 13. 5. Poslední výhonek recepce Filostratova textu – J. W. Goethe a Moritz von Schwind E. Osterkamp, Erweiterung der Grenzen des Klassischen. Goethes Bearbeitung von Philostrats Eikones, in: Im Buchstabenbilde. Studien zum Verfahren Goethescher Bildbeschreibungen, Stuttgart 1991, s 185-223. L. Abbondanza, Appendice – Nota alle illustrazioni di M. von Schwind, in: Filostrato Maggiore, Immagini, Milano 2008, s. 93-99 (bude dodáno příští týden) Kolokvium