Dům umění města Brna představuje výstavu s podtitulem: Pohyby osobních vzpomínek v českém a slovenském mladém umění. Adéla Babanová (*1980, CZ), Štěpánka Bláhovcová (*1981, CZ), Miroslav Hašek (*1988, CZ), Katarína Hládeková (*1984, SK), Romana Horáková (*1987, CZ), Blanka Kirchner (*1982, CZ), Magdaléna Kuchtová (*1985, SK), Dominik Lang(*1980,CZ),LenkaMartincová(*1986, CZ), Katarína Poliačiková (*1982, SK), Rudolf Samohejl (*1987, CZ), Tereza Sochorová (*1982, CZ), Pavla Sceranková (*1980, SK), Štěpánka Sigmundová (*1990, CZ), Jozef Rabara (*1980, SK), Jaroslav Varga (*1982,SK)a další. Paměť funguje na základě zvláštní, těžko vysledovatelné logiky. Rodinné historie, osobnívzpomínky,jejichpříběhya proměny se předávají z jednoho člena rodiny na druhého. Struktura obrazu pomíjivé, individuálně viděné skutečnosti, která tvoří východiska chápání současnosti našeho kulturního prostoru. Tak by snad bylo možné stručně popsat téma osobních vzpomínek v  nejmladším českém a  slovenském vizuálním umění. Prostřednictvím rodinného příběhu se mladí umělci mimo jiné dotýkají i obecně stále naléhavé potřeby společnosti vyrovnat se s  nedávnou historicko politickou minulostí obou zemí. Nepoužívají kategoricky jasnou výtvarnou řeč. Vyjadřují se esenciálním jemným obrazem, zajímá je subtilní záchvěv vnímání, zprostředkování vnitřně prožitých, zasutých emocí, které uvízly v  jejich paměti nebo paměti jejich nejbližších. Zabývají se fenoménem společenského mýtu. Využívají především nová média, od fotografie, přes videopro- jekce,instalaceažpoperformance.Pracují s  nalezenými domácími archivy, fotografickými alby, deníkovou formou ale také i s malbou. Téma paměti v zahraničním a českém umění Významné osobnosti světa vizuální tvorby západní Evropy a  Spojených států amerických se od 70. let minulého století velmi často zabývaly fenoménem paměti a jejím charakterem. Už od konce 60. let sepřitomv uměníhojněakcentovalotéma uspořádání informací a  osobních archivů. Letmo lze připomenout práce Bruce Naumana, který ve svém díle tematizuje přetrvávání gesta udržovaného po několik generací v úzkém společenství. Bill Viola se zase na základě informací o dobovém vědeckém neurologickém výzkumu pustil na začátku 80. let do videoinstalací, které se pokoušely zachytit principy fungování paměti v lidském mozku. Ve stejné době Christian Boltanski postavil na vzpomínce věnované obětem holocaustu své životní dílo. V  českém a  slovenském umění se vzpomínka, paměť či historie objevují jako námět výtvarných děl spíše sporadicky nebo jen ve velmi zobecňující rovině. Téma připomněla hlavně postmoderní malba historizujícími náměty. Palčivost traumatu našínedávnéhistorieseprojevilavýrazněji také v dílech umělců 90. let severočeského okruhu a po roce 2000 se jako důležitý objevuje široce na české scéně i námět archivu. Nyní se s fenoménem paměti setkáváme u nastupující mladé umělecké generace v  mimořádném rozsahu a  nezvykle subtilní formě. Inspirace textem Andrease Huyssena Výstavu Tektonika paměti pro Dům umění města Brna připravily kurátorky Lucie Machová a  Anna Vartecká ve spolupráci s  Galerií Emila Filly v  Ústí nad Labem. Zde se konala výstava s  užším výběrem umělců, která se nyní rozšiřuje pro Dům umění v Brně. Výchozím materiálem pro uvažování o  výstavě se stal text Lucie Machové inspirovaný dílem německého literárního teoretika a  kulturního antropologa Andrease Huyssena Přítomnost minulého – urbánní palimpsesty a  politika paměti (2003), v němž se autor také obrací ke způsobům přenosu a uchovávání osobní paměti. Představuje tak čtenáři člověka jako bytost přirozeně reagující na vnější svět, když si na základě vzpomínek vytváří svou vlastní historii a hledá tak své místo ve světě. Inspirativní je Huyssenovo uvažování o některých projevech současného umění, ve kterých nachází stopy minulosti a přibližuje je pomocí literárněvědné metafory palimpsestu. To jest textu skrytého pod jiným textem, ať už v doslovném významu fragmentů záměrně odstraněného textu nahrazeného textem novým, nebo v  přeneseném významu vícevrstevných postmoderních textů. Představa uměleckého díla jako palimpsestu zde funguje především jako metafora vrstev, z  nichž jedna překrývá druhou, vstřebává ji a přepisuje, čímž formuje divákovu imaginaci a potvrzuje tak, že jakákoli práce s pamětí je vždy znovu opětovným sesbíráním, vytříděním a  zobrazením minulé skutečnosti. Pro nás je podstatná a zajímavá zejména mnohovrstevná povaha paměti. Je to systém s velkým množstvím vazeb vzájemně propojujících nejen prvky uvnitř systému samotného, ale také mimo něj s dalšími komponenty psychiky. Mezi základní vlastnosti paměti patří schopnost přijmout a udržet si určité informace a následně umožnit jejich vybavení. Samotné vybavováníi ukládáníjenicméněsilně(re) konstruktivní proces, během něhož člověk dotváří informace přicházející k němu z vnější reality. Při rekonstrukci doplňuje chybějící místa ve vzpomínkách pravděpodobnými údaji, při konstrukci pak bezděčně vytváří jejich nové obsahy. V paměti tak neexistují žádné ukončené a  uložené ideály, ale pouze paměťové stopy, které se vždy znenadání vybaví v lidské mysli a dávají volný průchod lidské představivosti. Podle Huyssena pak umělec průnikem skrze tyto stopy rozšiřuje časoprostor díla a vyzývá diváka, aby přešel za jeho materiální podstatu a vstoupil do dialogu s jeho rozšířeným časovým, historickým a osobním rozměrem. Autorské interpretace děl Při práci na výstavě požádaly kurátorky umělce o  vlastní interpretaci svých uměleckých děl pracujících se vzpomínkou. Mladá slovenská umělkyně Magdaléna Kuchtová (studentka doktorského studia VŠVU Bratislava) ke svému dílu nazvanému B jako Bůh, D jako Deus, které vzniklo v  letech 2013–2014, říká: „Zajímá mě mýtus, jeho vznik a šíření, a to ve vztahu ke křesťanství. Slavín jako bratislavský památník sovětských vojáků padlých ve druhé světové válce, který vytvořil archi- tektJánSvetlíka několiksochařů,jejednou z dominant města. Ústřední sochu vojáka držícího zástavu – vítězství nad fašismem vytvořil sochař Alexander Trizuliak. Tektonikapaměti(18.3.–17.5.2015) příloha Literárních novin www.literarky.cz 3 Pokračování na str. 4 DůmuměníměstaBrna Štěpánka Sigmundová, External Memory, 2009 fotoR.Jandera foto:R.Jandera Magdaléna Kuchtová, B jako Bůh, D jako Deus, 2014 Moje matka mi v dětství vyprávěla příběh o tom, jak jí Trizuliakova dcera, která byla její spolužačka, prozradila v době komunismu tajemství. Když se na Slavín podíváme z jistého uhlu, uvidíme, jak silueta zástavy vytváří písmeno B jako Bůh a když se podíváme z jiné strany, uvidíme písmeno D jako Deus.Jájsemtentopříběhpřevzalaa začala šířitdál.Teprvev jehošířeníjsempochopila jeho smysl. Ve svém díle pracuji s připomínáním si vzpomínky. Na vernisáži výstavy Zaujetí krásou konanou ve Slovenské národní galerii v roce 2012 jsem využila vystavenou fotografii dokumentující instalaci sochy vojáka a za pomoci svých přátel jsem začala tento příběh šířit dál. Tím se okruh rozšířil. Začala jsem příběh chápat jako mý- tus,jehožpravdivostjenejistá.“ Romana Horáková (studentka brněnské FaVU) popisuje svou práci nazvanou: Jaromír I., Pavel, Helena a Olga, Jaromír II., František takto: „Zabývám se pamětí, vzpomínkou a jejich zapouzdřením v nalezeném materiálu. V současné době je pro mne toto téma takovou zvláštní a vlastně až nechtěnou obsesí, které se nemůžu (zá- roveňvlastněnevím,jestlichci)zbavit.Za- bývámsezejménaotázkou:Pročtovlastně dělám? Proč mám pořád potřebu obracet se do minulosti? Je to takový neustálý pohyb mezi různými časovými rovinami, který se snažím alespoň na chvíli zastavit v přítomnosti a zhmotnit do určité formy. Výběr pěti představených prací spojuje můj dlouhodobý tvůrčí zájem týkající se vlastní rodiny. S  trochu unáhleným přesvědčením, že by se člověk měl zabývat především tím, co dobře zná, jsem v průběhu několika let nárazově tematizovala rodinné příslušníky jako objekty své tvorby. Tyto rodinné práce se často protínaly s mojí věčnou obsesí minulosti a paměti. Pracovala jsem zejména se vzpomínkami rodinných příslušníků nebo naopak se svými vzpomínkami na ně či s nalezeným materiálem a jeho pamětí. Z dnešního pohledu se mi zdá, že rodina pro mě do jisté mírypředstavovalaurčitétréninkovépole, na kterém jsem si zkoušela různé přístupy k  tématu paměti a  kreativní tvorbě obecně.“ Štěpánka Sigmundová ke svému projektu External Memory z  roku 2009 říká: „Můj projekt se zabývá snahou zachytit a  uchovat vzpomínky, vybudovat jakýsi archiv podnětů, které vzpomínky vyvolávají. Uchovávám spíše indicie, stopy a odkazy. Předmět je hmatatelným podnětem, důkazem, a  je schopen zprostředkovat vizuální, hmatový nebo čichový vjem; fotografie spíše vykreslením jednoho políčka z pomyslného filmu konkrétní vzpomínky. Je to taková příprava: co kdyby náhodou. Externí paměť jako záloha mé vlastní paměti, kterou však mohu procházet jiným způsobem – formou náhodných asociací či uspořádaného kartotékového systému.“ Jozef Rabara na výstavě představuje dílo z  roku 2012 nazvané Mušnula. „Už od mala jsem cítil, že se od ostatních kluků liším. Ve svém díle se snažím připomenout si momenty z mého dětství, kdy jsem toužil po něčem, co bylo pro většinovou společnost nepřijatelné. Prohrabal jsem se fotografickými archívy mých rodičů a pátral jsem po snímcích, z kterých by byla zřejmá moje sexuální orientace. O  existenci ně- kterýchjsemvěděl,některéjsemznovuobjevil. K tomuto archivnímu materiálu jsem hledal protipól, chtěl jsem vytvořit svoje alter ego. Převtělil jsem svoje ženské já do fiktivního zpěváka-zpěvačky se jménem Mušnula,mužev ženskýchšatech.Nechtěl jsem nikoho napodobovat nebo dokonce parodovat. Vybral jsem si píseň Zkouška prvních šatů od Mariky Gombitové, mého dětského idolu. Spojil jsem se s profesionálním hudebníkem a producentem Markem Čerňanským, který píseň z roku 1981 znovu zprodukoval, vymyslel originální instrumentaci a  nahrál. Já sám jsem nazpíval vokály. Oslovil jsem pak studenta režieFAMUJakubaŠmída,kterýpřizvalke spolupráci kameramana Vidu Gunaratnu. Vzniklo tak klasické hudební video. Chtěl jsem představit Mušnulu veřejnosti a znovu sledovat reakce, vůči kterým jsem už dnes odolný. Videoklip jsem zveřejnil na YouTube, vytvořil jsem oficiální stránku na Facebooku i oficiální web. Spojil jsem tak dvě zdánlivě nespojitelné stránky mé osobnosti. Prvním je infantilní vzpomínka na dětství, jak by mohlo vypadat, kdyby neexistovaly mantinely omezující dětskou přirozenost. Druhým je moje dětská touha poslávě,kterásenaplnilanapodobováním známé zpěvačky.“ Lenka Martincová (absolventka Fakulty umění Ostravské univerzity) se na výstavě prezentujesvourozsáhlouinstalacínazvanou Vrstvy prachu z roku 2014. Prostřednictvím malby, kresby, výšivky, které kombinuje s autentickými dokumenty rodiny, oživuje její paměť a  příběhy. Na snímku je náhled do poznámkového sešitu autorčina dědy, podle kterého rekonstruovala jeho malby. DůmuměníměstaBrnavespolupráci s kurátory Dům umění města Brna 18. 3. – 17. 5. 2015 (1. patro) Tektonika paměti Pohyby osobních vzpomínek v českém a slovenském mladém umění 15. 4. – 17. 5. 2015 (Galerie Jaroslava Krále) Aleš Čermák Performativní jazyk Kurátor: František Kowolowski 15. 4. – 17. 5. 2015 (Procházková síň) V hlavě architekta / Kraus–Sládeček Architekti David Kraus (*1970, Zlín) a  Svatopluk Sládeček (*1969, Praha). Kurátor: Rostislav Koryčánek 10. 6. – 9. 8. 2015 (1. patro a Procházkova síň) Disparátní proudy Caroline Achaintre (DE/FR), Michelle Alperin (USA), Ina Bierstedt (DE), Bettina Carl (DE), Aleš Čermák (CZ), Dietmar Fleischer (DE), Anna Gollwitzer (DE), Irène Hug (CH), Sofia Hultén (SE/ UK), Andreas Koch (DE), Eva Koťátková (CZ), Susanne Lorenz (DE), Alena Meier (DE), Cora Piantoni (DE), Ivan Seal ( UK), Pavel Sterec (CZ), Wolf von Kries (DE), Ilona Winter (DE), Tomáš Ruller (CZ). Berlínský umělecký a kurátorský tým CAPRI (Ina Bierstedt a Bettina Carl) ve spolupráci s K. Adamcovou výstavou oslavují neefektivnost. 10. 6. – 9. 8. 2015 (Galerie Jaroslava Krále) Marie Kratochvílová Fotografka akční scény Brna 70. let Kurátoři: Terezie Petišková ve spolupráci s Pavlem Vančátem 23. 9. – 22. 11. 2015 (1. patro a Procházkova síň) Dalibor Chatrný – Vidět svět jinak Ve spolupráci s  GHMP, kurátor: Jiří Ma- chalický 23. 9. – 22. 11. 2015 (Galerie Jaroslava Krále) Ivan Chatrný Kurátor: Jiří Machalický 9. 12. 2015 – 7. 2. 2016 (1. patro) Václav Jirásek Výlet (2004 - 2014) Jevy vypuzené na okraj společnosti, fotografie opuštěných psů, domů, aut i lidí. Kurátorka: Jana Vránová Dům pánů z Kunštátu 10. 2. – 12. 4. 2015 (1. patro) České moderní umění ze sbírky Pavla Čáslavy Kurátoři: Jiří Hlušička a Jana Vránová 29. 4. – 7. 6. 2015 (1. patro) Videoinstalace Miroslava Haška 16. 6. – 26. 7. 2015 (1. patro + Galerie G99) FaVU – výstava diplomových prací absolventů FaVU VUT v  Brně za akademický rok 2014/2015 9. 9. – 1. 11. 2015 (1. patro) Silicon Waltz Čtyři desetiletí nezávislého současného maďarskéhoumění Emese Benczúr, Attila Csörgő, Róza ElHassan, Miklós Erdélyi, Lászlo Fehér, György Jovánovics, Szabolcs KissPál, Dóra Maurer, László Mulasics, Gyula Pauer, János Sugár. Kurátor: Adam K. Dominik 24. 11. 2015 – 24. 1. 2016 (1. patro) Phill Niblock – Still Waiting for Title Kurátor: Jozef Cseres Galerie G99 11. 2. – 8. 3. 2015 Kurátorský projekt pod vedením Dominika Langa a Edit Jeřábkové 18. 3. – 12. 4. 2015 Kurátorský projekt pod vedením Silvy Še- borové 29. 4. – 7. 6. 2015 Kurátorský projekt pod vedením Tomáše Knoflíčka 29. 9. – 2. 10. 2015 AKT Festival A.K.T.V., festival Performance Art: MEZI REALITOU A FIKCÍ II – Heterotopie a utopie 7. 10. – 8. 11. 2015 Kurátorské projekty pod vedením Jany Pí- saříkové 24. 11. 2015 – 24. 1. 2016 Kurátorské projekty pod vedením Lenky Sedláčkové a Radka Čáka DůmuměníměstaBrna 4 příloha Literárních novin 2 / 12. února 2015 fotoarchivumělce fotoR.Jandera repro:DůmuměníměstaBrna Josef Rabara, Mušnula, detail videa z instalace, 2012 Lenka Martincová, Vrstvy prachu, poznámkový sešit dědy, detail instalace, 2014 Dokončení ze str. 3 Výběr z chystaných výstav v roce 2015 Romana Horáková, Pavel, detail instalace, 2014