Romové a média Alica Sigmund Heráková Vztah Romové a média? •http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/304194/nova-vladni-opatreni-na-podporu-romu-budou-mit-p rednost-na-uradu-prace.html •Dialektický vztah médií a společnosti •Média odrážejí společenskou poptávku a také ji sama vytvářejí •Média podporují stereotypy o Romech a samy vyostřují vztahy mezi majoritou a nimi •Pravda nebo klišé? • • • • Romové jako objekt zájmu médií •Média - široký pojem •Dělí se dle mnoha kritérií (cílová skupina, typ, politické či ideologické ladění) •To ovlivňuje, jaký je obsah sdělení - jaká témata volí, jakou formu daná zpráva má a jaký je celkový vzhled média •Zpravodajství v novinách x televizní seriál x debata na facebooku – vše má výpovědní hodnotu! Jedna kauza, různé zprávy, různá sdělení •Zpravodajství x Publicistika http://usti.idnes.cz/klaudia-dudova-dluzi-na-najemnem-dah-/usti-zpravy.aspx?c=A150331_223603_domaci _bse http://svobodneforum.cz/mf-dnes-vyrobila-senzaci-o-romske-herecce-co-neplati-najem-nechutnost/ •Bulvární x seriozní média http://www.blesk.cz/clanek/celebrity-ceske-celebrity/311611/romska-herecka-dudova-pomsta-majitele-k vuli-lvum-chtela-dluhy-za-matku-uhradit-ale-on-pry-odmitl.html •http://www.romea.cz/cz/zpravodajstvi/mf-dnes-a-idnes-cz-pod-palbou-kritiky-za-clanek-o-udajnem-dlu hu-herecky-dudove-diskuteri-jsou-nadseni-a-pisi-rasisticke • Další dělení •Politická nebo ideologická příslušnost média (Haló noviny, Deník Referendum, Lidovky.cz, Respekt, Otázky Václava Moravce, Nový prostor, Parlamentní listy) •Typ přenosu (televize, rádio, noviny, sociální sítě) • • • • • Je mediální prostor etnizovaný? •V jakých rolích vystupují Romové v médiích? •(zprávy televize Prima a rubrika „kam se jiní bojí“ https://www.youtube.com/watch?v=ZfaaNxrMB3U Krimi zprávy •https://www.youtube.com/watch?v=GUYUEz7sX4w •Lidovky.cz http://www.lidovky.cz/nedostanu-britske-oceneni-za-to-ze-jsem-rom-rika-policista-z-ceska-p9x-/zprav y-domov.aspx?c=A150419_101403_ln_domov_rof •Výměna manželek https://www.facebook.com/tn.nova/posts/10151839819678863 • • • • Lid Co je mediální manipulace? •http://www.lidovky.cz/z-cinskych-hooligans-udelali-romy-dr3-/zpravy-domov.aspx?c=A130904_122516_ln _domov_mct •http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/patrani-po-zmizelem-pokladnikovi-romske-strany_226019_diskuze.h tml •Kauza Břeclav a ochota médií o ní informovat(Podle informací Romea.cz dalších 15 pokusů o podobné vymyšlené zprávy) • • Nic není „černobílé“ •http://praha.idnes.cz/romove-opousteji-prahu-0vh-/praha-zpravy.aspx?c=A150503_211956_domaci_fer •http://zpravy.aktualne.cz/domaci/romove-plati-statisice-za-najem-v-ubytove/r~i:gallery:22077/r~i:p hoto:405070/ •http://www.extra.cz/romove-dostavaji-leky-zadarmo-a-dalsi-hoaxy-kterym-porad-verite-a-zbesile-je-s irite-dal • • • • Romská média – Romové jako aktivní prvek •Rozvoj od roku 1989 •Ivan Veselý, Dženo, od roku 1994 (Radio Rota, časopis Amaro gendalos od roku 1997) •1. generace romských novinářů Iveta Demeterová, Jarmila Balážová, Richard Samko •Česká televize v 90. letech – pořad Romale • Současnost a romská média •Romea.cz – agentura •Časopisy – Romano vodi, Romano hangos •Radio – O Roma vakeren, Český rozhlas Radiožurnál •VEŘEJNOPRÁVNÍ MÉDIA A ROMOVÉ? •TV – Amare Roma, Romani luma, v současnosti příprava nových formátů •Inspirace – Slovensko, Gypsi television • ČESKÁ TELEVIZE A VEŘEJNOPRÁVNÍ SLUŽBA § 2 (2) Hlavními úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání jsou zejména a) poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů, b) přispívání k právnímu vědomí obyvatel České republiky, c) vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny skupiny obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, kulturu, etnický nebo národnostní původ, národní totožnost, sociální původ, věk nebo pohlaví tak, aby tyto programy a pořady odrážely rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti, d) rozvíjení kulturní identity obyvatel České republiky včetně příslušníků národnostních nebo etnických menšin, Výzvy pro romská média •Hledání cílové skupiny (Romové, majorita?) •Trvalá udržitelnost – komerční zajištění projektu •Finanční zdroje •Lidské zdroje – romské osobnosti mají tendenci přecházet do masmédií – finance, kariéra, profesionalizace •Informujeme nebo vychováváme? • Novinářská etika •http://www.munimedia.cz/prispevek/cikansky-mytus-7095/ •Hranice korektnosti? •Žánry, kde je vše dovoleno •Jaká je vlastně role médií? •Pozitivní příklady – Romové, kteří mohou být příkladem a důkazem pro majoritu – takto to bohužel nefunguje • • Sociální sítě •Hranice soukromého a veřejného •Jak hlídat neuhlídatelné? (facebook a kauza „den, kdy budeme všichni týrat Romy“) •Nepřehledný svět •Hoaxy •Hatespeech •„Každý má takový facebook, jaký si zaslouží“ •Nutnost se rozhodovat, jaká média konzujeme •