Antropologie vizuální kultury Rekapitulace témat - zkušební otázky I. Zkušební otázky podle knihy Obraz J. Aumonta 1) Podíl oka – zrakové vnímání a) zrakové úkony, co vnímáme?, časové faktory vnímání b) vnímání prostoru a pohybu c) přístupy k vizuálnímu vnímání: analytický a syntetický d) vizuální pozornost a vizuální hledání e) dvojí skutečnost obrazů a princip nejvyšší pravděpodobnosti f) základní optické iluze a vnímání formy 2) Podíl pozorovatele a) vztah obrazu ke skutečnosti a jeho funkce b) „rozpoznávání“ a „upamatovávání“ c) jak obraz působí na pozorovatele d) Gestaltteorie (Arnheim) a generativní teorie obrazu e) podmínky iluze zobrazení f) iluze, psychický odstup a věrohodnost g) pudy a emoce pozorovatele, skoptofilie 3) Podíl dispozitivu a) tvárný prostor a divácký prostor b) způsoby vidění (příklad detailního záběru) c) rám a rámec d) obraz v čase a čas v obrazu, implicitní čas, temporalizovaný obraz e) technická determinance dispozitivu f) sociologické, subjektivní a ideologické účinky dispozitivu 4) Podíl obrazu a) analogie – její hranice, indexy a stupně b) realismus c) perspektiva d) otevřený a zavřený prostor, hloubka záběru e) scéna a scénografie f) zobrazený čas g) význam v obrazu, jeho interpretace 5) Podíl umění a) výtvarné a ikonické, abstraktní obraz b) výtvarná „gramatika“ c) expresívní obraz d) umělecká aura e) estetické problémy obrazu f) fotogenie II. Zkušební otázky podle prezentací 1) Vizuální kultura – úvod /prezentace VK01/ a) rozdíl mezi pojmy výtvarné umění a vizuální kultura b) teorie vizuální kultury: předmět a metody, rozdíly v pojetí c) lingvistický a obrazový obrat d) rozšiřování předmětu dějin umění v 19. a 20. století e) problém zobrazení v reflexi E. H. Gombricha f) koncept „nevinného oka“ a jeho kritiky g) Beltingova antropologie obrazu h) formy reflexe vizuální kultury a příklady „prehistorie“ vizuálních studií i) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 7-8, 10, 12, 15-18 j) tři ideje obrazové racionality dle A. Gehlena k) tři způsoby vizuální reprezentace reality dle N. Mirzoeffa l) pravda vizuálního zobrazení od I. Kanta po A. C. Danta 2) „Pravdivý obraz“. Otisk skutečnosti v malířství a sochařství /prezentace VK02/ a) teorie mimesis b) odlišení zobrazení a obrazu c) veristické postupy v malířství 19. a 20. století d) ústřední otázka Beltingovy antropologie obrazu: vztah médium – obraz – tělo e) „otisk skutečnosti“: posmrtné masky, skiagrafie, obraz neudělaný lidskou rukou, hypotéza o využití projekčních optických pomůcek v malířství f) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 1, 4, 7-15, 18-21 3) Teorie fotografického a filmového obrazu /prezentace VK03/ a) počátky fotografie (camera obscura, daguerrotypie, kalotypie) b) fotogenie a možnosti jejího dosažení c) teorie fotografie: Ch. Baudelaire, W. Benjamin, R. Barthes, S. Sonntagová, H. Belting d) soutěžení fotografie a malířství (piktorialismus, fotorealismus), intermediální obrazy e) rozšíření média – éra humanistické a reportážní fotografie a její závěr f) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 9-25, 33-38, 40-41 4) Zobrazení prostoru a optické iluze /prezentace VK04/ a) definice perspektivy, uplatnění euklidovské perspektivy ve výtvarném umění, k tomu: výtvarná díla na snímcích 1-7 b) různé druhy perspektivy (m. j. atmosférická perspektiva, anamorfóza), k tomu: výtvarná díla na snímcích 8-10, 14-17 c) perspektiva jako symbolická forma a prostředek k ovládnutí světa (viz sn.18) d) perspektivní iluze e) optické iluze založené na vztahu figury a pozadí, k tomu: výtvarná díla na snímcích 20-23, 27-28 f) reverzibilní obrazy (viz snímky 25-26) 5) Nauka o barvách /prezentace VK05/ a) nauka o barvách od antiky po 19. století b) empirické dělení barev (odstín, sytost, světlost), barevná koule Ph. O. Rungeho, primární, druhotné a terciární barvy c) paobraz a simultánní kontrast d) Umění barvy J. Ittena, rozdělení barevných kontrastů e) Rovnovážné proporce barev podle A. Schopenhauera f) analogie kolorismu a hudby g) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 8, 10, 12, 14, 21-32 6) "Vizuální jazyk" a nonverbální komunikace /prezentace VK06/ a) obrazová písma b) obřadná gesta v křesťanství a buddhismu, výsměšná gesta c) využití gest v malířství a sochařství – snímky 3, 7, 10-11 d) Warburgův obrazový atlas Mnemosyné e) nonverbální a modifikovaná verbální komunikace f) zkoumání duševních vlastností lidí prostřednictvím tělesných znaků 7) „Vysoké a nízké“ ve vizuální kultuře /prezentace VK07/ a) vznešené jako filosofická a estetická kategorie – díla na snímcích 2, 4, 5 b) posvátný prostor a podoby numinózního (R. Otto, M. Eliade, díla na sn. 6-12) c) „vysoké umění“ avantgard a jeho situace ve 40. letech d) pop art a příbuzné tendence v postmoderně – díla na snímcích 15-18, 26 e) periferní oblasti architektury v perspektivě postmodernismu (R. Venturi aj.) f) periferní oblasti výtvarné kultury (Nejskromnější umění J. Čapka, Chatařství) g) „preventivní kýč“ (R. Scruton) h) „kulturní jamming“ v reklamě 8) Idea ve výtvarném umění /prezentace VK08/ a) umění jako spojení techné a inventio b) konceptuální umění v širším smyslu (od manýrismu) a programově konceptuální umění c) výtvarná díla reprodukovaná na snímcích 5-19 9) Teorie architektury /prezentace VK09/ a) antická a renesanční teorie architektury b) otázky stylu a urbanismus v 19. století, koncept zahradních měst c) modernistická a postmoderní teorie architektury d) odcizení (snímky 16-17) a existenciálně-fenomenologická teorie architektury 10) Skopofilie/voyeurství, generové role a jejich feministická kritika /prez. VK 10/ a) motiv „nahé pravdy“ u G. L. Berniniho, Gustava Klimta a jiných umělců b) tradice zobrazení aktu, vztah umění a pornografie (snímky 1, 5-12) c) koncept pohledu (the gaze) d) feministické teorie: Linda Nochlin, Laura Mulvey, Patricia Mathews e) proměny chápání genderové identity ve výtvarném umění, filmu a reklamě 11) Virtuální realita a simulakra /prezentace VK11/ a) definicce virtuality, „vitruální starověk“ b) simulace a simulakra podle Jeana Baudrillarda c) modernistické a postmoderní vizuální citace a variace d) kritika televize (G. Anders, N. Postman) a situace médií v postindustriální společnosti (L. Manovich) e) vztah k realitě zobrazeného podle Bild-Anthropologie Hanse Beltinga