Sbírka Pavla Čáslavy, Dům pánů z Kunštátu, 9. dubna 2015 (11. 2. – 12. 4. 2015, kurátoři Jiří Hlušička a Jana Vránová) Antonín Hudeček – obraz s motivem jezera a „záblesky měsíce“ První část výstavy Moderna v pojetí českých umělců – navazování na impresionismus, přelom 19. a 20. století – Antonín Slavíček, Jindřich Prucha Kubismus – Emil Filla, Antonín Procházka, Otto Gutfreund (sochy) Cesta k abstraktnímu tvaru – Frantiček Foltýn – geometrizující malby, sochaři Bedřich Stefan a Vincenc Makovský (návrh na fontánu – nyní realizace u ESF MU) Druhý sál Pravoslav Kotík - sociální tematika (skupina HoHoKoKo – Holan, Holý, Kotík, Kotrba) Rudolf Kremlička – malý obraz mezi okny, kubizující stylizace Karel Černý – obraz s motivem kavárny a „příběh neznámého muže“ Miroslav Netík – 17. 11. 1989, motiv „ukkřižování“ Třetí a čtvrtý sál Václav Zykmund ( člen Skupiny Ra) – návaznost na surrealismus, reakce na 2. s. válku Bohdan Lacina (člen Skupiny Ra) – geometrizující stylizace krajinných motivů Josef Čapek – protiválečný motiv, návaznost na kubismu Bohumír Matal (člen skupiny 42) (1922-1988) soubor civilistních obrazů Člověk ve městě, město v člověku – malíř, který je dosud nepřekonaným rekordmanem – jako třiadvacetiletý mládenec měl v roce 1946 výstavu v celém prostoru 1. patra v Domě umění města Brna (se sochami Bedřicha Stefana), kubizující figurální stylizace, cesta k abstraktní kompozici Miroslav Šimorda – obraz struktury prázdné městské zdi – „co je za zdí?“ Pátý, poslední sál Obrazy z konce 20. století, důraz zejména na brněnské autory Petr Skácel – obraz s poetickým figurálním motivem – příbuznost s obrazy Marka Chagalla Miroslav Štolfa – cyklus obrazů Nová příroda – technické a civilistní motivy stylizované do podoby lyrických krajinných motivů Dalibor Chatrný – dva obrazy s motivem prostorové iluze s námětem čtverce Text tiskové zprávy ze stránek Domu umění města Brna (autorem je Jiří Hlušička, bývalý ředitel Moravské galerie) Pavel Čáslava navazuje svou sbírkou českého moderního umění na meziválečné sběratelství, které má v Brně dlouholetou tradici. Poměrně rozsáhlá kolekce se formovala v průběhu uplynulého desetiletí, a to ve snaze získat reprezentativní ukázky tvorby představitelů několika uměleckých generací minulého století. Sběratelovy akviziční záměry se zaměřily na dva hlavní okruhy. První zahrnuje několik dokladů předchůdců českého moderního umění ( A. Slavíček, A. Hudeček, J. Prucha), hlavně však malby a sochy zakladatelského pokolení, jež těžilo z expresionistických a kubistických podnětů ( E. Filla, A. Procházka, O. Gutfreund). K jejich odkazu se po první světové válce přihlásili mladí avantgardní tvůrci, a to nejen malíři ( F. Foltýn), ale i sochaři ( V. Makovský, B. Stefan). Další vývojovou eventualitu zde představují malíři, kteří vycházeli z poetiky novoklasicismu (O. Kubín, J. Král, A. Justitz, J. Trampota ad.) či ze sociálních problémů doby ( J. Kubíček, P. Kotík). Ohlas válečného času je patrný v dílech umělců z let protektorátu, ať už byli představiteli tvůrčích kolektivů ( Skupina 42, Skupina Ra) nebo rozvíjeli své představy na vlastní pěst ( J. Čapek, J. Bauch, K. Černý, F. Kaláb). Druhý názorový okruh ve sbírce Pavla Čáslavy počítá s přínosem brněnských výtvarníků, kteří tvořili v letech po druhé světové válce, zejména těch, jejichž tvorba reaguje na aktuální problematiku. Ke slovu se tu dostávají autoři bez ohledu na to, zda byli členy nově vzniklých skupin ( B. Matal, J. Kubíček, P. Navrátil, M. Netík, V. Vašíček, D. Chatrný, A. Širůček, V. Drápal, M. Štolfa) nebo stáli mimo skupinová společenství ( B. Lacina, M. Šimorda, P. Skácel). Výstava seznamuje se zaměřením sbírkového souboru, aniž si může činit nárok na vyčerpávající představu o názorových tendencích nebo o přínosu stěžejních osobností českého umění dvacátého století. I tak však nabízí pohled na umělecký odkaz naší minulosti, jenž je právě dnes hodný zvýšené pozornosti. Jiří Hlušička Socha ve dvoře před vstupem k pokladně: Hans Kupelwieser, Gonflable, hliník, socha z akce Brno Art Open 2008 Budova: Dům pánů z Kunštátu – renesanční palác vzniklý přestavbou několika původních gotických domů v době kolem roku 1580, od roku 1709 majetkem města, dílčí přestavby Mořic Grimm, od roku 1953 (přestavba Mojmíra Kyselky) budova ve správě Domu umění města Brna – výstavy současného umění. Aleš Čermák: Situace, v níž už je opět možné cokoliv / Úterý 14/4/2015, 18:00 / vernisáž / Dům umění města Brna Martin Dašek: Horizont III. / Úterý 14/4/2015, 18:00 / vernisáž / Dům umění města Brna Text to Speech / Středa 15/4/2015, 18:00 / vernisáž / Galerie OFF/FORMAT