Školní poradenství Mgr. Alice Vašáková Opakování J Co je ŠPP? — —Jeden ze způsobů, jak zajišťovat poradenské služby přímo ve škole —Mnohé školy jdou ale spíše cestou více nebo méně koordinované spolupráce poradenských pracovníků-výchovného poradce a metodika prevence —Na některých školách jsou členy poradenského týmu další odborníci-nejčastěji speciální pedagog či psycholog, dále také sociální asistent, etoped, ergoterapeut, logoped… —Osazení školy poradenskými pracovníky by mělo odrážet její specifické potřeby — Co říká zákon? —Z vyhlášky č. 116/2011 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních — —Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole zpravidla výchovným poradcem a školním metodikem prevence, kteří spolupracují zejména s třídními učiteli, učiteli výchov, případně dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem. — Úskalí hned od počátku —Jmenovaní „nadstandartní“ odborníci na školách většinou nejsou, neboť na ně schází finanční prostředky —Školy pak pokrytí por. služeb řeší dle své aktuální situace, což brání vybudování systému a kontinuální plnohodnotné práci (deficit zejména v oblasti prevence) —Kde mohou školy získat peníze? —Klíčová role vedení školy —Co mají školy „jisté“: -Výchovného poradce se sníženým úvazkem dle počtu žáků -Metodika prevence bez sníženého úvazku Činnost poradenských pracovníků —Odvíjí se od náplně práce, která je dána vyhláškou —Pro žádného z poradenských pracovníků ale není reálné, aby zvládal všechny uvedené činnosti —Hlavní „brzdou“ je časové omezení a někdy i otázka odborné kompetence —Proto jsou v kvalitě poradenské práce mezi jednotlivými školami diametrální rozdíly-standard v reálu neexistuje —Aby mohly být por. služby efektivní, musí být koordinované a podporované vedením školy —Většina podpory žákům jde od PP nepřímo-přes jednotlivé učitele, kde může docházet k jejich proměně Hlavní činnosti poradenských pracovníků —Výchovný poradce -Koordinace péče o žáky se SVP, administrativa -Kariérové poradenství -Koordinace spolupráce s rodiči při řešení výchovných a výukových obtíží žáků —Metodik prevence -Koordinace aktivit z oblasti prevence-Minimální preventivní program -Zajišťování a realizace programů pro žáky -Intervence, vyšetřování šikany a jiných SPJ Hlavní činnosti poradenských pracovníků —Speciální pedagog -Koordinace péče o žáky se SVP (zejména poruchy učení) -Metodické vedení učitelů -Reedukace —Školní psycholog -Individuální podpora, konzultační činnost pro žáky, učitele, rodiče -Sledování klimatu školy třídy, kontinuální práce se třídami -Spolupráce s odborníky mimo školu Jaké oblasti poradenské služby ve škole pokrývají? —Z vyhlášky č. 116/2011 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních — —Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené na: — -prevenci školní neúspěšnosti -primární prevenci sociálně patologických jevů -kariérové poradenství integrující vzdělávací, informační a poradenskou podporu vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění -odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním — -péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků - -průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi a vytváření předpokladů pro jejich snižování - -metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a sociálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy — — §Funkční systém péče o žáky se specifickými poruchami učení a chování – tito žáci jsou selháváním ohroženi apriori §Věnování zvýšené pozornosti žákům, kteří přestupují z jiné školy – postup na vyrovnání různých školních vzdělávacích programů, v případě potřeby spolupráce s TU při projednávání s rodiči §Sledování žáků, u kterých došlo k výraznému zhoršení prospěchu v průběhu školního roku – včasné řešení problému – komunikace škola (třídní učitel, vyučující daného předmětu), rodič, žák, případně diagnostika (psychologická, speciálně-pedagogická) §Individuální konzultace pro neprospívající žáky - systém přípravy na vyučování, styly učení apod. §Sledování a řešení omluvené absence – podpora a pomoc dlouhodobě nemocným žákům – individuální plán doplnění probraného učiva a přezkoušení, pozornost opakovaným krátkým absencím, komunikace s rodiči — — —Podpora spolupráce s učiteli —Pomoc učitelům při přípravě jednání se žáky i rodiči – vzory zápisů z jednání, metodická konzultace před jednáním —Účast při jednání s problematickými rodiči —Podpora spolupráce s rodiči —Dostatečné vysvětlení všech pravidel pro oblast prevence —Nabídka pomoci ze strany školy při řešení problémů v rodině —Pravidelné informování, předcházení nedorozuměním — §Pravidelná diagnostika klimatu školy – sledování vybraných oblastí v čase, zaměření například na klima ve třídách, šikanu, návykové látky apod. + vyhodnocování závěrů šetření + plánování aktivit v oblasti prevence §Podpora fungování třídních kolektivů —– třídnické hodiny – ne pouze vedení administrativy ve třídě, ale práce s kolektivem – podpora třídních učitelů, metodické vedení, spoluúčast —- adaptační programy – vhodné především při větších změnách kolektivu — §Sledování začlenění nových žáků , sledování postavení neprospívajících, žáků s IVP apod. §Minimální preventivní program školy – příprava, realizace, vyhodnocování efektivity aktivit , stanovení priorit pro daný školní rok §Podpora samosprávy žáků, jejich zapojení do řešení problémů ve škole a plánování aktivit školy – např. školní parlament §Jasně nastavená pravidla pro hodnocení chování žáků ve škole a jejich dodržování – neřešení a přehlížení problémů vede k narušení klimatu ve třídními kolektivu —Podpora spolupráce s učiteli —Nabídka aktivit na třídnické hodiny, pravidelné konzultace situace ve třídních kolektivech —Spoluúčast při realizaci TH, realizace intervenčních programů —Pomoc při realizaci aktivit z minimálního preventivního programu —Podpora spolupráce s rodiči —Propagace preventivních aktivit, motivace rodičů —Zapojení rodičů do realizace preventivních aktivit – např. projektové dny, besedy se žáky apod. —Konzultace pro rodiče — — —Kariérní poradenství škola poskytuje ve dvou rovinách: — —Organizační zajištění podávání přihlášek na střední školy – ačkoliv škole zůstalo v této oblasti jen málo povinností, obvykle se zákonným zástupcům s procesem přechodu žáků na střední školy pomáhá. Škola zajišťuje především dostatečnou informovanost rodičů. — —Pomoc žákům se správnou volbou střední školy a budoucího povolání -Výuka předmětu volba povolání -Konzultace se žáky a rodiči-orientace v možnostech -Testy profesní orientace — — —Oblast prevence: §Práce se žáky již od předškolního věku – Předškolácké skupinky – adaptace na školní prostředí, řešení problematiky předčasného nebo pozdního zaškolení dětí, docvičení potřebných dovedností §Depistážní šetření – diagnostika případných percepčních oslabení , která mohou vést k rozvoji poruch učení nebo výukovému selhávání §Návazná péče o žáky , kteří mají specifické obtíže (kroužky, docvičování, reedukace) —Oblast intervence §Zajištění vyšetření žáků v PPP – vyplnění a kontrola dotazníků, jejich odeslání, evidence zpráv z vyšetření, informování pedagogů o závěrech vyšetření §Zajištění péče o integrované žáky – vznik IVP, jeho realizace a vyhodnocení → metodická podpora a organizační zajištění §Aktivity vyplývající z IVP pro integrované žáky – péče speciálního pedagoga §Zajištění péče o mimořádně nadané žáky – v případě „podezření“ na mimořádné nadání zajištění diagnostiky v PPP, následně může být navrženo vzdělávání dle IVP buď ve všech, nebo v některých předmětech; kroužek pro nadané a mimořádně nadané žáky; motivace žáků k zapojení do soutěží § — —Podpora spolupráce s učiteli — —Včasné informování učitelů o závěrech vyšetření žáků ve ŠPZ a potřebě individuální práce se žáky —Metodická podpora učitelů zaměřená na práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – semináře pro celou sborovnu, metodická doporučení, individuální konzultace, náslechy… —Metodická podpora učitelů při tvorbě a realizaci IVP – společné projednávání IVP se zákonným zástupcem žáka a žákem samotným, průběžné vyhodnocování IVP —Podpora spolupráce s rodiči —Navázání kontaktu s rodiči již při realizaci programu Předškolácké skupinky —Informace o výsledcích depistážních šetření + domluva na realizaci navrhovaných opatření, nabídka docvičovacích materiálů pro domácí přípravu —Projednávání závěrů prvních vyšetření žáků v PPP – vysvětlení závěrů, rozdělení úkolů, důraz na nutnost spolupráce rodiny a školy —Nabídka podpory ze strany školy – pro rodiče např. literatura o problematice, pro žáky DYSKLUB apod. —Včasná komunikace při výskytu problému, předcházení nedorozuměním, nabídka individuálních konzultací Jak to může fungovat —Prakticky vůbec: v mnoha školách je práce poradenských pracovníků zcela formální, nepokrývá ani zákonem dané oblasti —Nekoordinovaně: poradenští pracovníci podle svých možností a kompetencí dělají „co mohou“, ale nemá to charakter systému. Problematická bývá zejména spolupráce s dalšími-učiteli, rodiči. Mohou se dostat do izolace, protože stále po ostatních něco chtějí —Koordinovaně: poradenští pracovníci jsou propojeni, domlouvají se na prioritách a společně práci plánují. Mají podporu informovaného vedení školy. Shrnutí a trénování —Vytvořte skupiny, které budou simulovat ŠPP: výchovný poradce, metodik prevence, speciální pedagog, psycholog —Naplánujte si, jak byste -Reagovali na podezření na šikanu ve třídě -Ošetřili žáka, který má integraci pro poruchy učení a chování a je ve škole nový, nic o něm nevíte