Školní poradenství Mgr. Alice Vašáková Možnosti vzdělávání —Žáci se zdravotním a sociálním znevýhodněním se vzdělávají v běžných MŠ a základních školách —Alternativní možností je tzv. individuální vzdělávání (je možné pouze na prvním stupni-do 5.třídy) —Žáci se zdravotním postižením se mohou vzdělávat: -Ve školách speciálních (na všech stupních vzdělávání) -Ve školách „běžných“ formou skupinové nebo individuální integrace -Podporou jsou tzv. přípravné stupně a přípravné třídy, které předcházejí zaškolení, ale nepočítají se do povinné školní docházky -Nabídku doplňují kurzy pro získání základního vzdělání nebo k získání základů vzdělání Co škola musí a co může —Povinnosti školy při vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP a mimořádně nadaných opět vymezuje legislativa-Školský zákon a Vyhláška 73… —Uskutečňuje se s využitím VYROVNÁVACÍCH A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ —Vyrovnávací opatření jsou určena pro žáky se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním —Podpůrná opatření jsou určena pro žáky se zdravotním postižením Vyrovnávací opatření —Využívání pedagogických, popř. speciálně pedagogických metod a postupů, které odpovídají vzdělávacím potřebám žáků —Poskytování individuální podpory v rámci výuky a přípravy na výuku —Využívání poradenských služeb školy a ŠPZ, Individuálního vzdělávacího plánu a služeb asistenta pedagoga —Škola poskytuje tato opatření na základě vlastního posouzení, může spolupracovat se ŠPZ Podpůrná opatření —Využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů —Zařazení předmětů speciálně pedagogické péče —Poskytování pedagogicko psychologických služeb —Zajištění služeb asistenta pedagoga —Snížení počtu žáků ve třídě nebo skupině —Jiná úprava organizace vzdělávání zohledňující speciální vzdělávací potřeby žáka —Podpůrná opatření při vzdělávání mimořádně nadaných žáků: -Využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, didaktických materiálů - poskytování pedagogicko psychologických služeb -Jiná úprava vzdělávání, zohledňující speciálních vzdělávací potřeby těchto žáků — — — — — Integrace žáků se zdravotním postižením v běžné ZŠ (model) —Vyjasnění pojmů asimilace, segregace, integrace a inkluze —V našem kontextu můžeme vnímat inkluzi jako myšlenku, úhel pohledu a integraci jako proces, postup, způsob… —Podstatou je snaha vzdělávat žáky s postižením společně se zdravými —Tento proces je opakem segregace — Kdo je součástí systému při integraci? —Školské poradenské zařízení (PPP+SPC) —Vedení školy (ředitelé a zástupci pro I. a II. stupeň) —Školní poradenské pracoviště (výchovný poradce, metodik prevence+speciální pedagog, psycholog) —Třídní učitelé —Vyučující jednotlivých předmětů (sdružení např. v metodických a předmětových komisích) —Asistenti pedagoga —Žáci se SVP —Rodiče — Individuální vzdělávací plán —Je pomůckou při vzdělávání žáků se SVP, především se zdravotním postižením —Vychází ze ŠVP dané školy, ze závěrů speciálně pedagogického nebo psychologického vyšetření, závěrů dalších odborníků, vyjádření zákonných zástupců nebo zletilého žáka —Vypracovává se na začátku šk. roku nebo aktuálně po zjištění speciálních vzdělávacích potřeb u žáka. V průběhu roku se může proměňovat —Vypracovává se ve spolupráci se ŠPZ a rodiči —Za vypracování je zodpovědný ředitel školy Co by mělo být v IVP? —Ve skupině z minulého setkání vytvořte svůj vlastní návrh struktury IVP —Pracujte zatím jen s nápady ve své hlavě —Podstata: IVP je živý dokument, který obsahuje „návod pro všechny účastníky integrace“ Co především obsahuje IVP? —Závěry vyšetření v odborných zařízeních —Údaje o cíli vzdělávání, rozvržení učiva, volbu ped. postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení —Údaje o speciálně pedagogické nebo psychologické péči, která bude žáku poskytnuta —Vyjádření potřeby dalšího ped. pracovníka, formy jeho podpory žáku a třídě (AP, OA) —Zapojení zákonných zástupců a žáka samotného —Seznam pomůcek, speciálních učebnic a materiálů — — Tvorba IVP —Vytvořte modelový IVP pro žáky s postižením nebo znevýhodněním —Buďte tvořiví, zapojte rodiče i žáka —Měl by obsahovat to, co je dané vyhláškou —Inspirace — Role poradenských pracovníků —Výchovný poradce: administrace, uchovávání zpráv z vyšetření ve ŠPZ a komunikace s ním, vedení poradenské dokumentace —Metodik prevence: sledování klimatu třídy, prevence rizik —Školní speciální pedagog: individuální nebo skupinová reedukace, metodické vedení učitelů a rodičů —Školní psycholog: individuální podpora žáka a rodiny, poradenství, podpora učitelů při práci se žákem —Další odborníci (logoped, sociální pedagog, etoped…)