Vtělená kognice a procesy učení Mgr. Jan Nehyba Co to je „embodied cognition“? (Obertová, 2013) • Počiatky vtelenej kognície by sme mohli datovať publikáciou Lakoffa a Johnsona (1980) „Metaphors we live by“ a knihou Varelu, Tomphosona a Rosch (1991) The embodied mind. • Cambridgeský slovník ϐilozoϐie označuje ako „telesné aspekty ľudskej subjektivity“ (1999, s. 258). Pojem vtelenie je tu spájaný s „európskou fenomenológiou“, najmä s MerleauPontym (1966/1974). „ • Naopak, ľudia nie sú pre Merleau-Pontyho čistým duchom, ale poznáva ich len „prostredníctvom ich tváre, gesta, slova, skrátka prostredníctvom ich tela“ (Merleau-Ponty, 2008, s. 46). • Descartovo myslím, teda som na som, teda myslím. Co tedy EC je? • Naše mysl je vtělená, protože je řízena mozkem, ale protože náš percepčně motorický systém ovlivňuje naše poznávání a myšlenkové procesy (Anderson, 2003), včetně znalostí. Podle ní jsou mentální procesy tvořeny nejen „procesy v mozku, ale i jejich kombinací s širší tělesnou strukturou (se senzomotorickým systémem)“ (Rowlands, 2010, s. 53). • Tato teze byla obhajována Shapirem (2004) a Damasiem (1994). Přičemž můžeme mluvit o určitém kontinuu vtělenosti, podle toho, jak kteří autoři zastávají míru vzájemného ovlivňování (Meteyarda et al., 2012). Meteyarda et al., 2012 Wilson, 2013 • Tři hlavní proudy: (1) how cognition can be influenced and biased by states of the body (e.g., Eerland et al., 2011) or (2) the environment (Adam and Galinsky, 2012) or (3) that abstract cognitive states are grounded in states of the body and using the former affects the latter (e.g., Lakoff and Johnson, 1980, 1999; Miles et al., 2010). Vtělené metafory a myšlení • Vtělené metafory mohou nevědomě, avšak výrazně ovlivňovat naše myšlení (Thibodeau & Boroditsky, 2013) nebo proces rozhodování v nejrůznějších oblastech (Ackerman, Nocera & Bargh, 2010; Slepian & Ambady, 2014), či naši sociální kognici a jednání (Landau et al., 2014). Thibodeau, Boroditsky (2011) • Study participants who read that crime was a beast were about 20 percent more likely to suggest an enforcement-based solution than participants who read that crime was a virus, regardless of their political persuasion. Burza a metafory… (Trivers, 2011) • Agentní metafory: ceny akcií popsané jako živý pohyb, antropomorfní popis: ‘the S&P dove like a hawk.’’ • Objektní metafory: v němž jsou objekty pod vlivem vnějších fyzických sil: ‘‘the Nasdaq dropped off a cliff,’’ dl dolů Káva, podložka, židle a embodiment • Ackerman, Nocera, Bargh (2010) zjistili, že • Lidé, kteří seděli na tvrdé židli, tak byli méně ochotní ke kompromisu při jednání než lidé, kteří seděli v pohodlné, měkké židli. • Při podání ruky těm, kteří drželi předtím teplý šálek kávy, tak je označovali za více velkorysé než ty, kteří držely studenou kávu. • Ti kteří při pohovorech o zaměstnání drželi těžkou podložku, tak se jim zdál pohovor těžší než ti, kteří drželi lehkou podložku. Paměť a vtělená kognice (Dijkstra et al., 2007) • Pozice těla ovlivňuje vybavování autobiografických vzpomínek. • Jedni účastníci leželi na křesle (kongruentní s tím, co se děje u zubaře) a druzí stáli a měli ruce v bok (inkongruentní), obě skupiny byli požádány, aby popsali čas, který strávili u zubaře. V obou případech byl měřen čas odpovědi. • Po dvou týdnech se účastníků ptali které vzpomínky si pamatují z experimentálního sezení. Ti, kteří byli v kongruentní pozici, tak si vybavili vzpomínky rychleji. Gesta a matematika https://www.teachingchannel.org/videos/teaching-math-hand- gestures Chang et al., 2013, Tutwiler et al., 2013